Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
sedemik
Viestit: 9
Liittynyt: Touko 09, 2005 10 : 27

Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja sedemik »

Tarvitsisin vähän apuja jalustan kanssa. Kuvailen vähän väliä kuvia suoraan ylhäältä ja haluaisin sitä varten jalustan jolla se onnistuu. Jalustan päätä kääntämällä juu, mutta onko olemassa sellaisia jalustoja joissa kameran saisi vähän ulommaksi jalustan keskipisteestä jolloin saisin kuvaan vähän tilaa enemmän eikä jalustan jalat heti näkyisi?

Suositelkaan.

Kamerana Canon 6D 24-70 L-linssillä ei painoa on.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3487
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kuinka ylhäältä?
Onko Benbo tai Uni-Loc tuttu?
Irtonaisia vaakamallisia keskiputkia saa myös kaupasta ja ne sopii kaikkiin jalustoihin.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

T71 kirjoitti:Kuinka ylhäältä?
Onko Benbo tai Uni-Loc tuttu?
Irtonaisia vaakamallisia keskiputkia saa myös kaupasta ja ne sopii kaikkiin jalustoihin.
Noihin irtonaisiin vaakaputkiin tarvitaan sitten joku vastapaino, muuten jalusta ottaa ja keikahtaa. Kangaspussiin (jotta ilma pääsee läpi, muovipussiin ottaa tuuli ja koko setti heiluu) jotain sopivaa massaa painoksi on helppo ratkaisu.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
sedemik
Viestit: 9
Liittynyt: Touko 09, 2005 10 : 27

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja sedemik »

Kuvauskorkeus on noin metrin ja tapahtuu sisätiloissa.

Benbo eikä Uni-Loc ole tuttuja, mutta pitää tutustua. Nopeasti katsottuna Benbo näyttäisi olevan sitä mitä olen etsimässä. Mieluiten ostaisin Suomesta niin saisin heti käyttöön.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tarkoittanet hieman tällaista kuvaustilannetta:
Kuva
Tuossa on käytössä Manfrotton 055 jalusta keskiputki ylösalaisin. Tällä kuvaa hyvin negatiiveja kun peilin lukitus ja kauko on käytössä.

Mulla on myös Manfrotto 131DDB Accessory Arm for 4 Heads (vaakamallinen putki),
https://www.telefoto.fi/tuote/manfrotto ... or-4-heads
jolla pääsee lähelle mitä ihmeellisempiin makrokuvauskohteisiin (kuten sisänurkkiin), missä normaalijalustan jalat tulee esteeksi.
Kuvan asetelmassa käytettynä se antaa lisätukevuutta (sen saa lisksi kiristettyä hihnalla takaputkeen/takimmaiseen jalkaan) ja suo enemmän vapauttaa asettaa kameran.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 15, 2019 12 : 16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
sedemik
Viestit: 9
Liittynyt: Touko 09, 2005 10 : 27

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja sedemik »

Periaatteessa vastaavaa tilannetta varten tarvitsisin vempeleitä.

Tämä kuvaa tarvetta parhaiten:
Kuva
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

sedemik kirjoitti:Kuvauskorkeus on noin metrin ja tapahtuu sisätiloissa.

Benbo eikä Uni-Loc ole tuttuja, mutta pitää tutustua. Nopeasti katsottuna Benbo näyttäisi olevan sitä mitä olen etsimässä. Mieluiten ostaisin Suomesta niin saisin heti käyttöön.
Salamaselänne noita Uni-Loceja on myynyt, mutta näyttääpi sopivasti lopettaneen toimintansa viime kuussa :(
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
T71
Viestit: 3487
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja T71 »

sedemik kirjoitti:Kuvauskorkeus on noin metrin ja tapahtuu sisätiloissa.

Benbo eikä Uni-Loc ole tuttuja, mutta pitää tutustua. Nopeasti katsottuna Benbo näyttäisi olevan sitä mitä olen etsimässä. Mieluiten ostaisin Suomesta niin saisin heti käyttöön.
Muitakin vaihtoehtoja on, mutta miten iso on kuvausala?
Vanhasta suurennuskoneesta olen tehnyt itse reprojalustan, mutta siihen levylle ei mahdu kovin isoa tavaraa. Samoin kaupoissa on uusia Benro, Gitzo yms merkkien jalustoja, joissa on keskiputki käännettävissä vaakaan.

http://slik.com/products/pro-823hc/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://hintaopas.fi/product.php?p=3793480" onclick="window.open(this.href);return false;
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Mulla on Manfrotto 055, jossa keskiputken voi kääntää vaaka-asentoon. Helppokäyttöinen ja tukeva, kuvaus suoraan ylhäältä on onnistunut tuolla hyvin ilman että jalustan jalat tunkisivat mukaan kuvaan. Vastaavia varmaan löytyy muiltakin valmistajilta.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

sedemik kirjoitti:onko olemassa sellaisia jalustoja joissa kameran saisi vähän ulommaksi jalustan keskipisteestä jolloin saisin kuvaan vähän tilaa enemmän eikä jalustan jalat heti näkyisi?
Kamerana Canon 6D 24-70 L
Kuvauskorkeus on noin metrin ja tapahtuu sisätiloissa.
Metrin päästä 24mm polttovälillä täyskennon kuvausala on noin 1,5m leveä.

Mun Manfrottossa on jalkojen väli (mittasin):
  • Kapeimmalla levityksellä n. 1,1m täyspitkinä
  • Seuraavassa levitysasennossa 1,9m täyspitkinä (tähän ei voi enää laittaa juurikaan painoa täyspitkillä jaloilla ruuvaamatta niitä lattiaan kiinni)
Jos kameran siirtää ulos keskiputken läheisyydestä, koska jalat näkyy, niin kuinka pitkälle kameraa on siirrettävä.

No mulle tuli myös mieleen, että tässä on perustelun hakeminen vaimoa varten:)
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

No ite kuvaan vastaavat tilanteet c-standillä (ja siinä 130 cm poikkipuomi) eli valaisinjalustalla. Toki suurin syy on se, et sellanen löytyy joka tapauksessa. Toimii myös maassa makaavia malleja kuvattaessa, jos ei halua ite tikkailla heilua.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja niffe »

Sä tarvitset tällaista poikittaispuomia Manfrotto MA131DB https://www.youtube.com/watch?v=eAQI6pctcII. Sen kanssa voi kuvata jalustalta alaspäin.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

niffe kirjoitti:Sä tarvitset tällaista poikittaispuomia Manfrotto MA131DB https://www.youtube.com/watch?v=eAQI6pctcII. Sen kanssa voi kuvata jalustalta alaspäin.
Useilla päillä saa kameran käännettyä osittamaan alas ja vielä helpommin jos jalustan keskiputken saa käännettyä ylösalaisin jalkojen väliin.

Mutta ongelma on kuvassa näkyvät jalustan jalat. Siihen auttaa joko jalkojen levitys tai kameran saaminen niin ylös, että jalat jää kuva-alan ulkopuolelle. Niin tai sitten tuo ttuplain menetelmä siirtää kameraa todella paljon sivuun valaisinjalustalla.
Jos haluaa kikkailla, niin yhden jalan nosto pois kuva-alalta, esimerkiksi seinää vasten, riittänee, jos kameraa saa siirrettyä hieman myös vaakaputkella nostetun jalan suuntaan.

Kuinka paljon siirtää kameraa keskiputkesta:
Kuva
Kuvassa: Kun kamera on keskiputken kohdalla tulee kaikki jalat kuvaan mukaan (violetti). Kun kameraa siirretty sopivaan suuntaan vaakaputkella, niin vain kaksi jalkaa on kuvassa (punainen). Yhdenkin jalan saa kuvaan, mutta se jää jo melko syvälle kuva-alaan.

Aika pitkälle joutuu kameran siirtämään sivuun jos haluaa kaikki jalat kuvasta.

Huom. Kuvassa kuvasuhde on valittu sopivasti (mittasuhteetkaan ei ole ihan ok jalkojen suhteen).

Ja nyt tämä ukko lähtee äänestämään!
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja niffe »

hamasta menneisyydestä muistan firman Hombrichit, joilla ajettiin oikea suurennos liikuttamalla Hombrichia kiskoilla ja vedostettiin valottamalla seinälle levitettyä paperia. Käyhän se niinkin riippuen kuvattavasta materiaalista. Toinen konsti voisi olla asettaa jokin tukeva putki esim. Manfroton Autopole kahden jalustan väliin Clampilla ja sitten siinä keskellä virittää niin ikään Clampilla kamera oikeaan tasoon.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Testasinpa nyt huvikseni aiemmin mainittua Manfrotto 055 -jalustaa ja sen vaaka-asentoon kääntyvää keskiputkea 20-millisen kanssa ihan käytännössä. Jalustan normileveydellä jalat sai kyllä näkyviin kuva-alalle (24 millin polttovälillä jäisivät varmaan ulkopuolelle), mutta jos jalustaa levittää enemmän ja pitää kuvauskorkeuden noin metrissä, polttoväli voi tuosta vielä lyhentyäkin eikä mitään ongelmia tule. Levitettynä jalusta on myös varsin tukeva, joten kuvaus onnistunee raskaammankin putken kanssa. Tilaa levitetty jalusta toki vie, joten ihan missä tahansa käyttäminen ei välttämättä onnistu.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

muikkunen kirjoitti:Testasinpa nyt huvikseni aiemmin mainittua Manfrotto 055 -jalustaa ja sen vaaka-asentoon kääntyvää keskiputkea 20-millisen kanssa ihan käytännössä. Jalustan normileveydellä jalat sai kyllä näkyviin kuva-alalle (24 millin polttovälillä jäisivät varmaan ulkopuolelle), mutta jos jalustaa levittää enemmän ja pitää kuvauskorkeuden noin metrissä, polttoväli voi tuosta vielä lyhentyäkin eikä mitään ongelmia tule.
Mun edellisen viestin kokeilut oli käsivaraisia, joten munhan piti kasata oikeen testisysteemi:
Kuva
Kuvassa Manfrotton 055 jalusta keskiputki käännettynä, jalat maksimipituudella kapeimmassa asennossa ja vaakamallinen putki (Manfrotto 131DDB Accessory Arm), sekä kamerana Canon 6D (täyskennoinen). Niin ja objektiivin polttoväli 24 mm.
Etäisyys objektiivin etulinssistä mattoon on 1 metri.

Kuva yo. kokoonpanolla matosta (kuvaa kropattu sivuilta):
Kuva
Tähtäilemällä tarkemmin saa kaikki 3 jalkaa kuvaan mukaan.
Koska jalkoja ei saa tämän pidemmiksi, näkyy kuvassa aina jalka tai jalkoja. Kamera jalkojen välissä niitä ei voi myöskään levittää enempää koska 1m etäisyyttä ei tällöin voi saavuttaa.

En kokeillut kuvata sivussa keskiputkesta - kun tällä systeemillä jalat näkyy myös siellä.
Systeemiä, jossa kamera on jalustan yläpuolella vaakaputkeen kiinnitettynä ja jalkoja levitetty seuraavaan asentoon en myöskään enää kokeillut: mun jalusta on silloin täyspitkillä jaloilla hutero.

Olisko noissa 055 jalustan eri versioiden mitoituksissa ja jalkojen levityksissä eroja.
Viimeksi muokannut jaava, Touko 19, 2019 11 : 25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Mulla kamera siis oli keskiputken (ja kuulapään) päässä ja keskiputki vedetty melkein niin kauas sivuun kuin mahdollista. Itse koin tuon riittävän tukevaksi, vaikka Sigman 20-millinen on suht painava lasi. Kun kuvauskorkeus lattiaan oli silmämääräisesti arvioituna noin metrin ja jalustan jalat täyspitkinä, jalkojen päät olivat noin parin metrin päässä toisistaan, eli tilaa kyllä vaatii. Jos jalat haluaa pitää lyhyempinä ja vähemmän levitettyinä, jalusta voi hyvinkin olla liian hutera sivuun viedylle kameralle.

En myöskään tiedä riittäisikö vakaus, jos kuvataan ulkona tuulessa tai jos paikalla on joitain muita häiriötekijöitä. Itse olen kuvannut tuon sivulle viedyn keskiputken kanssa ainoastaan sisätiloissa ja lankalaukaisimella, eikä ainakaan mulla ole ollut vakauden kanssa ongelmia.
ilek2
Viestit: 406
Liittynyt: Helmi 04, 2004 20 : 46

Benbo myytävänä (Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen)

Viesti Kirjoittaja ilek2 »

Tästä ketjusta tulikin mieleen, että kaapissa lojuu erittäin hyväkuntoinen Benbo, Made in England. Ostin aikoinaan tuotekuvauksiin, mutta hankin taannoin tuollaisen taittuvaputkisen Manfrotton. Se riittää minulle ja kulkee ehkä hieman näpsäkämmin myös reissussa.
Benbossa on jalustakierre molemmissa päissä, joten kuulapään tms. ja painokoukun paikkaa voi vaihdella tarpeen mukaan. Koukku tulee Benbossa mukana.
Hintapyyntö Benbosta 120 euroa. Mukaan voi saada myös Arca-yhteensopivan Benro B0 -kuulapään, josta pyynti 60 euroa.
Jalusta asuu Tuusulassa.

Kuva

Kuva

Yv. tai nolla viisi nolla 500 4869.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Tukeva jalusta ylhäältä kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti:Jos haluaa kikkailla, niin yhden jalan nosto pois kuva-alalta, esimerkiksi seinää vasten, riittänee, jos kameraa saa siirrettyä hieman myös vaakaputkella nostetun jalan suuntaan.
Tarkoitin tällain:
Kuva
Etulinssin etäisyys matosta on tässä kokoonpanossa 112 cm.
Nyt vaakaputkella saa kameran helposti paikkaan, josta jalustan jalat ei tule kuvaan mukaan.
Mutta noiden jalkojen luiston kanssa pitää olla varovainen.

Yo. kokoonpanolla otettu testikuva:
Kuva
Kuvassa ainoa jalasta muistuttava on mun sandaalin kärki.
Vastaa Viestiin