Keikkakuvien julkaiseminen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Keikkakuvien julkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Julkaisuoikeus aiheuttaa jälleen kerran päänvaivaa.

Olen kuvannut tapahtumaa jossa oli monta eri esiintyjää, ja sen jälkeen openmic, jonka aikana halukkaat yleisöstä saivat esiintyä. Tapahtuma oli ravintolassa ja sinne piti ostaa pääsylippu. Sekä ravintolan henkilökunta että tapahtuman järjestäjä olivat mielissään siitä, että halusin kuvata ja näin ollen sain siihen luvan, mutta mitään mustaa valkoisella ei ole.

Miten juttu nyt sitten menee, tarvitaanko tällaisessa tapauksessa vielä erikseen luvat kuvien julkaisemiseen kultakin esiintyjältä? Jälkikäteen en kuitenkaan pysty hankkimaan noita lupia mitenkään kun yleisön esiintyjien henkilöllisyydet eivät ole edes mun tiedossa. Kyseessä olisi somessa julkaiseminen, ei mainonta&markkinointi. Kuvissa ei ole mun mielestä mitään epäedullista kuvattavien kannalta vaan ne onnistuivat itse asiassa yllättävän hyvin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Keikkakuvien julkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Pan »

Olen kuvannut mm. lavatansseja eräään näyttelyprojektin yhteydessä sekä järjestäjän että orkesterin luvalla. Ennen tanssien alkua kävin sanomassa mikkiin että kuvaan siellä ja jos joku haluaa ettei häntä kuvata, niin tulee kertomaan minulle. Lisäksi kerroin missä näyttely on ja milloin sekä myös nettiosoitteen, jossa esille tulevia kuvia voi katsella tietyn ajan.

Vain yksi pyysi saada jäädä kuvien ulkopuolelle. Näyttelystä niitä kuvia osti 5 henkilöä.
JL Anttola

Re: Keikkakuvien julkaiseminen

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Pan kirjoitti:Vain yksi pyysi saada jäädä kuvien ulkopuolelle. Näyttelystä niitä kuvia osti 5 henkilöä.
On tuo suuntaus ollu vallalla jo kauan, että lavatansseissa käy enimmäkseen pariskuntia. Kun tuollakin ollu vaan yks henkilö ilman hallituksen lupaa...

Tuohon kysymykseen: Panin esittämä toimintamalli on ainakin ollut korrekti.

JL
Vastaa Viestiin