KennonpuhdistusKALLUPPI

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Streamer
Viestit: 120
Liittynyt: Joulu 29, 2003 23 : 14

Viesti Kirjoittaja Streamer »

Mitäpä sanoisi joku asiantuntevampi neuvoksi, kun mulla on 450D kennolla jotain sellaista kökköä joka ei ole lähtenyt pois vaikka olen puhdistanut moneen kertaan eclipsellä ja sensor swabillä, pitääkö jatkaa hinkkausta, tai kokeilla jotain muuta ainetta, vaikka tuntuu ettei tuo lähde pois millään, vai viedä huoltoon? Aika häiritsevän isot mustat lähtit tulee kuvien reunaan, objektiivista ei ole kiinni on kuvattu eri objektiiveillä :(
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
maisu
Viestit: 55
Liittynyt: Touko 29, 2005 19 : 01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maisu »

Ovatko kaarevat, tylppäpäisen kuunsirpin malliset jäljet kuvissa kosteutta kennolla ja vaatiiko toimenpiteitä? Jossain pokkarissa näitä esiintyi minulla aiemminkin mutta katosivat silloin itsestään.
hauusita
Viestit: 367
Liittynyt: Elo 25, 2005 11 : 36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hauusita »

maisu kirjoitti:Ovatko kaarevat, tylppäpäisen kuunsirpin malliset jäljet kuvissa kosteutta kennolla ja vaatiiko toimenpiteitä? Jossain pokkarissa näitä esiintyi minulla aiemminkin mutta katosivat silloin itsestään.
kuulostaa pikemminkin siltä että vastavaloon kuvatessa on tullut linssiheijastumia. Vaatii siis vain kameran kääntämistä kuvaushetkellä tai vastavalosuojan käyttöä.
maisu
Viestit: 55
Liittynyt: Touko 29, 2005 19 : 01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maisu »

Tuo olisi huojentava tieto, mutta eivätkö heijastumat liikkuisi kuvakulman mukaan eivätkä olisi eri paikoista ja eri putkilla otetuissa kuvissa samassa kohdassa? Täytynee tosin muutenkin perehtyä vastavalosuojiin samalla kun pitää loittorenkaita yms. pikkurompetta laittaa hankintaan.
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Kävin teipillä läpi sensorikammiota ja peilikammiota(pintoja). Viimonen teippikäsittely näytti vielä tuolta.

Kuva
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
MiM
Viestit: 307
Liittynyt: Loka 13, 2004 13 : 08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MiM »

bobotti kirjoitti:Kävin teipillä läpi sensorikammiota ja peilikammiota(pintoja). Viimonen teippikäsittely näytti vielä tuolta.
Parranajoonko käytät sitä kameraa? :D
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

MiM kirjoitti:
bobotti kirjoitti:Kävin teipillä läpi sensorikammiota ja peilikammiota(pintoja). Viimonen teippikäsittely näytti vielä tuolta.
Parranajoonko käytät sitä kameraa? :D
Näyttää, että siellä on sudittu sekä ylä- että alapäätä. :D
Schind
Viestit: 25
Liittynyt: Marras 28, 2006 18 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Schind »

No niin, D3:n kenno on nyt puhdas. Kiitos siis foorumilaisille neuvoista.

Välineinä isopropyylialkoholia, mesoftin siteitä ja apteekin puuvartisia pumpulipuikkoja. Tampereen Kuninkaankadun apteekista löytyi. Ensin meinasi tyssätä siihen että Yliopiston apteekista sain vastaukseksi että ne ei ole apteekkitavaraa ja että mihinkäs tarvitsen sellaista alkoholia, neo-amiseptin pitäisi riittää.. Ja kun selitin, niin "kannattaiskohan kysellä sitten niistä kameraliikkeistä?".

Ajattelin jo että ovat siirtyneet jostain syystä vapaasta myynnistä pois, viime kerrasta kun tarvi ostaa on se 10 vuotta aikaa.

Hintaa 100ml pullolle tuli 5,50e ja siteet ja puikot yhteensä ~3e. Tämä siis suuntaa-antavaksi tiedoksi. Ja että kannattaa vaihtaa apteekkia jos ensimmäisestä ei löydy. :)
Repetti
Viestit: 2128
Liittynyt: Touko 12, 2004 12 : 38
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

No tässä minun välineeni:
Kuva

On nopea ja helppo tapa ja taatusti tulee puhdasta - tiukassakin oleva lika lähtee.
Ja ihan ensimmäisestä apteekista löytyi ilman kyselyjä. Hinta yhteensä 5 euroa.
Vedot laidasta toiseen ja takaisin niin, että toinen menee hieman ensimmäisen vedon reunan päältä.

Painamisesta sen verran, että lastan päässä oleva kangas ottaa tasaisesti ja pomppimatta kennon pintaan mutta mitään kovaa painamista ei tarvitse/ saa tehdä.
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
Sgtpepperi
Viestit: 14
Liittynyt: Huhti 21, 2010 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sgtpepperi »

Mulla on kennolla vaan pari hiukkasta, mitkä ei varmasti mitää litkuja tartte. Uskaltaako sen kennon (alipäästösuotimen oikeammin...) putsata pumpulla, minkä päässä on jotain mikrokuituja?
vonNeumann
Viestit: 87
Liittynyt: Helmi 23, 2010 20 : 44

Viesti Kirjoittaja vonNeumann »

Jos pölyä/roskia poistaa oraalisesti puhaltamalla kannattaa kamera nostaa yläviistoon/suoraan ylös, jolloin puhalluksen aikana suusta lentävä kuola ja räkä ei lennä kennolle.
Hece R
Viestit: 96
Liittynyt: Tammi 02, 2009 11 : 37

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Pitäisi tuo 1Ds saada puhtaaksi. Ensiapuna ajattelin yrittää puhaltelemalla ilmapumpulla ja sitten ehkä imurilla sen letkusysteemin kera.

Milläs peilin saa pois edestä? En ole ehtinyt asiaan vielä itse perehtyä, mutta tietysti asiaa nopeuttaa, jos joku neuvoo suoraan.

Metanolia tai isopropanolia ajattelin hakea kaupasta tänään ja haavasiteitä, jos ilmahoito ei auta.
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Hece R kirjoitti:Pitäisi tuo 1Ds saada puhtaaksi. Ensiapuna ajattelin yrittää puhaltelemalla ilmapumpulla ja sitten ehkä imurilla sen letkusysteemin kera.

Milläs peilin saa pois edestä? En ole ehtinyt asiaan vielä itse perehtyä, mutta tietysti asiaa nopeuttaa, jos joku neuvoo suoraan.

Metanolia tai isopropanolia ajattelin hakea kaupasta tänään ja haavasiteitä, jos ilmahoito ei auta.
lataa akku täyteen ja selaile vähän menua niin saatat löytää vastauksen kysymykseesi...
sakuk
Viestit: 5
Liittynyt: Maalis 14, 2007 12 : 49

Viesti Kirjoittaja sakuk »

määvaan
Viestit: 5597
Liittynyt: Syys 06, 2010 11 : 32
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Tuossa ainakin mielenkiintoinen kennonpuhdistuskokeilu. Ainakin tuo kenno näyttää kestävän melkein mitä vaan kuten paineilmaa purkissa ja sämpylän rippeitä suoraan kennolle, mutta kokeilemaan en kuitenkaan suosittele.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
_Lars_
Viestit: 1073
Liittynyt: Tammi 10, 2008 13 : 35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja _Lars_ »

sakuk kirjoitti:oma sensorinpuhdistusyritys:

http://www.haukkari.net/2011/06/rengori ... ensor.html

-saku
Hyvä blogi, vaikkei ite kiipeekkään.
toivoner
Viestit: 30
Liittynyt: Joulu 17, 2004 20 : 47
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja toivoner »

Itse en uskaltanut ruveta ensimmäistä kennon putsausta tekemään, vaikka neuvoja on netti pullollaan.

Onneksi Malesian Canon huolto putsasi Suomesta ostetun takuu ummessa olevan kameran vartissa ilmaiseksi. =)

Tällaista palvelu pitäisi olla Suomessakin!
Canon 450d + Canon 10-22, Canon 18-55 IS + Canon 75-300 II + 50 1.8 II + Jalusta + Nissin Di622 + Raynox DCR-250
napati
Viestit: 91
Liittynyt: Syys 27, 2010 13 : 00

Viesti Kirjoittaja napati »

[quote="Repetti"]No tässä minun välineeni:
[img]http://www.telemail.fi/reino.toivanen/l ... distus.jpg[/img]

On nopea ja helppo tapa ja taatusti tulee puhdasta - tiukassakin oleva lika lähtee.
Ja ihan ensimmäisestä apteekista löytyi ilman kyselyjä. Hinta yhteensä 5 euroa.
Vedot laidasta toiseen ja takaisin niin, että toinen menee hieman ensimmäisen vedon reunan päältä.

Painamisesta sen verran, että lastan päässä oleva kangas ottaa tasaisesti ja pomppimatta kennon pintaan mutta mitään kovaa painamista ei tarvitse/ saa tehdä.[/quote]


Kutakuinkin samoilla romuilla putsasin 30D:n kennon. Ostin kameran käytettynä ja kenno oli aivan täynnä sontaa. 99,3% lähti pois. Homma oli sinänsä aika helppo ja nopea. (pari pyyhkäsyä, pari testikuvaa, pari pyyhkäsyä etc. noin 5 kertaa ja kenno oli puhdas) Vaihdoin tuon "liinan" joka syklin välissä. Lastan tein luottokortista.
Maurilyly
Viestit: 37
Liittynyt: Joulu 01, 2008 14 : 34

Viesti Kirjoittaja Maurilyly »

aloittelijana en uskalla itse puhdistaa kennoa, joten olisko vinkata pääkaupunkiseudulla hyvää ja kohtuuhintaista palvelua? Kennossani on mielestäni tahra, eikä vain pölyä.
Joonaaz
Viestit: 96
Liittynyt: Heinä 22, 2009 22 : 03
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Joonaaz »

http://www.jastekniikka.fi/ 40€ kennonpuhdistus
Vastaa Viestiin