(2021- ) Sony A7IV, A7RIV, A7C, A1, A7RV

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Loxia 21mm vaan. Kolme kertaa pienempi kuin Batis ja 52mm filtterit.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja elmar »

Maffer kirjoitti: Maalis 04, 2022 17 : 37 Loxia 21mm vaan. Kolme kertaa pienempi kuin Batis ja 52mm filtterit.
Huippulasi toki, mut jos kohde liikkuu niin ainakaan mun ranne ei voita AF-C:tä. Harjoittelun puutetta, myönnetään. :)
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo mut AF ja laajis. Mikä se AF:n tarve mahtaa olla? Jonnet skeittipuistossa? Pilalle venytetty potretti?
nsamppa
Viestit: 6433
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti: Maalis 04, 2022 23 : 36 Joo mut AF ja laajis. Mikä se AF:n tarve mahtaa olla? Jonnet skeittipuistossa? Pilalle venytetty potretti?
Vanha kunnon nykyaikoijen ”koska minäminäminä en tarvii, on se turha.”

Kämppäkuvaukset missä ei jaksa veivaa vaan haluaa päästä mahdollisimman nopsaan, etälaukaisu kun kamera on jossain korkealla tai kaukana, keikkakuvaus, kamera gimbalilla, jos käsistä videota kuvatessa haluat tehdä jotain vähän lennokkaampia peruutuksia tai lähennöksiä jne.
hkoskenv
Viestit: 4413
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nsamppa kirjoitti: Maalis 05, 2022 8 : 44 Vanha kunnon nykyaikoijen ”koska minäminäminä en tarvii, on se turha.”

Kämppäkuvaukset missä ei jaksa veivaa vaan haluaa päästä mahdollisimman nopsaan, etälaukaisu kun kamera on jossain korkealla tai kaukana, keikkakuvaus, kamera gimbalilla, jos käsistä videota kuvatessa haluat tehdä jotain vähän lennokkaampia peruutuksia tai lähennöksiä jne.
Kuvaat selvästi ihan väärin. Tuollaiset toisaikaiset hanttikuvaukset kuuluu tehdä nykyään luurilla. Kameroilla tehdään vain jaloa valokuvataidetta, kuten 8 x 6 metrin vedoksia jäämurikoista napayössä.
Hannu
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Autofokus laajiksessa on hyödyllinen mutta ei niinkään hutiloinnin näkökulmasta. Vaan siksi että joillain merkillä on kamerassa automaattinen fokuspinoaminen. Sonilla ei ole joten sen kivenmurikan fokusoiminen onnistuu kyllä Sonilla juuri siellä napayössä käsin. Koska Soni on ainoa kamera jonka liveviewillä näkee tähtien valossa sommitella jos kakkula ei ole aivan pimein mahdollinen eikä tuossa valovahvistinmoodissa toimi järkevästi kuin hiljakseen rauhallinen tarkennus.
elmar
Viestit: 4914
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja elmar »

Maffer kirjoitti: Maalis 04, 2022 23 : 36 Joo mut AF ja laajis. Mikä se AF:n tarve mahtaa olla?
Esim. tapahtumat sisätiloissa, joihin 24(-70)/2.8 on liian kapea. 18mm @ f/2.8:lla näkyy jo aika selvästi jos tarkennus ei ole lärvissä. Nyky-AF:illä osuu onneksi aina.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Sonyt keräävät mainetta

Viesti Kirjoittaja temama »

Tälläinen snadi perjantai-päivitys.

Sony A7IV

Sony A7IV DxOMark sensor result: “an incredibly well-rounded hybrid and a highly attractive option for all sorts of genres.”

https://www.dxomark.com/sony-a7-iv-sensor-test/

Sony A1

Sony a1 teardown shows that Sony has made many hidden changes and improvements

While the Sony a1 may look familiar on the outside, there are a lot of changes to its internal design. Kolari Vision writes, 'The A1 may look identical to its predecessors, but there are a lot of little changes inside and out that make this a very impressive camera.'

https://www.dpreview.com/news/306185052 ... provements

https://kolarivision.com/sony-a1-comple ... -teardown/

Vaikuttaa siltä, että korkealle hintalapulle on todellakin katetta!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

Ensiajatuksia muutaman päivän jälkeen A7C kamerasta.

Runko on pieni, mutta varsin laadukkaan oloinen. Porttien luukut jne erittäin hyvät. Yleisfiilis rungosta on positiivinen.
Kahvaan jäin kaipaamaan ihan aavistuksen lisää syvyyttä, toisi jämäkkyyttä varsinkin isompien lasien kanssa.
Paljon parjattu etsin on mielestäni hyvä, ei tuota mitään ongelmaa minulle. Etsimellä tulee kuvattua itse paljon ja tässä se ei ole este, täysin riittävä etsin.
Kääntyvä näyttö on periaatteessa sekä hyvä, että huono. Kääntyvän näytön ongelma on valokuvauksessa se, että kaipaisi mahdollisuutta hieman tiltata käytön alakulmasta, joka ei siis onnistu. Nyt joutuu avaamaan näytön kokonasa sivulle jotta kallistus onnistuu. Valokuvauksessa välillä liian "töisevä".
Noh, tottumiskysymys. Näyttö sinänsä itse on kyllä hyvä tuossa kamerassa.

Sonyn kameraan tottuneille asetukset, napit jne on tutuissa paikoissa. Helppo omaksua. AF vaatii hieman totuttelua, että siitä saa parhaat mehut irti.
Itse säädin valokuvaukseen AF-C modeen ja focus area wide. AF-on nappi toimii defaultisti object tracking nappina ja se osuu minulle ergonomisesti hyvin. Jos haluan siis lukita kohteen ja tehdä re-framingia se toimii siihen erinomaisesti.
Rullavalitsimen keskellä oleva painike toimii tuossa modessa defaultisti center area tarkennuksena ja sekin on aika näppärä toiminto jos haluaa nopeasti tarkentaa framen keskialueelle. Noilla kolmella toiminnolla saa taktisesti pylriteltyä AF:n aika tehokkaasti ja nopeasti just sinne minne haluaa. Lisäksi toki kosketusnäytön kautta voi näpäyttää haluamansa kohteen fokukseen. Hyvä varsinkin staattisissa kohteissa.

Akunkesto on loistava. Runko minusta kaunein sony runko f828;n jälkeen ;)

Ensivaikutelma erittäin positiivinen kaikenkaikkiaan.
Smallrig cage with side handle tulee varmaan jossain kohdin hankittua kaveriksi.

Lasian kanssa kannattaa tuumailla että on kameran kanssa soppelit, lähinnä siis koko puolta itse katsoisin että on sopiva balanssi kameran kanssa.
Mulla nyt pääasiassa Zeiss Batis 85/1.8 kamerassa kiinni joka tekee kyllä veitsen terävää jälkeä A7C kanssa.

Sonyn uudet menut eivät ole matkassa tässä ja sinänsä se ei isompi ongelma minulle ole, mutta se on hyvä huomioida.

Casua fotoiluun kaipais sonylta kunnon valokuva profiileja kameraan. Fujista sais siinä ottaa kyllä mallia.
temama
Viestit: 10026
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja temama »

Mukava kuulla, että runko miellyttää!!

Onhan tuo A7C aivan loistava kokonsa puolesta, varsinkin niille jotka eivät halua kantaa yhtään ylimääräistä mukana - kuten nykyaikana trendi yhä enemmän vaikuttaa olevan.
Silti Sonylle tyypillisesti kamera täynnä laadukasta huipputekniikkaa hyvin pakattuna.
A7C kamerasta tulee ihan mieleen vuosikymmeniä vanhat laadukkaat, mutta suht pienikokoiset legendaariset filmirungot. Mutta päivitettynä 2020 luvulle.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei ymmärrä. Se o A7mk1 uusilla osilla ja oikeastaan jopa NEX-7. Vähä ku tunkisi hopeakuulaan R5:n osat ja myisi sitä hipeille 4999€. Varmaan kyllä pysyisi viileänä toisin kuin tämän päivän malli.
habannaama
Viestit: 5167
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Huhti 10, 2022 13 : 09 Ei ymmärrä. Se o A7mk1 uusilla osilla ja oikeastaan jopa NEX-7. Vähä ku tunkisi hopeakuulaan R5:n osat ja myisi sitä hipeille 4999€. Varmaan kyllä pysyisi viileänä toisin kuin tämän päivän malli.
Höpö höpö, aika mielikuvitus sinulla kyllä on, jos tuosta saat a7:n ykkösmallin =) =) =)
Viimeksi muokannut habannaama, Huhti 10, 2022 14 : 12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

A7c kameran etujahan on erityisesti näppärän pieni koko, hyvä IQ, hyvä AF sekä esim. Videokuvauksessa ei 30min. rec limittejä. Myös erinomainen akunkesto.

Jos näitä arvostaa, niin mielestäni erinomainen valinta.
Mutta kaikille se ei ole, erityisesti pienen kokonsa vuoksi.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

Tuohon koko asiaan vielä. Itse olen vuosia kantanut isoa kalustoa ja pieni koko on minulle tärkeä etu. Tulee napattua mukaan vaelluksiin, prätkäilyyn ja ylipäätään mukaan helpommin.
Waski
Viestit: 466
Liittynyt: Maalis 26, 2013 15 : 54

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Waski »

Olen harkitsemassa Sony A7C:n ostoa. Yksi tärkeä pointti on sen pieni koko, kun tässä vuosien saatossa alan olla kypsynyt suurten "möykkyjen" raahaamiseen. - Luonto- ja lintukuvaamiseen minulla on jo yksi "iso möykky" ja siinä on jo ihan tarpeeksi, ja tuo A7C tulisi muita kuvaustarpeita varten.
Yksi asia askarruttaa: A7C:n etsimen pientä kokoa on siellä täällä parjattu. Mitäs mieltä A7C:n käyttäjät ovat siitä? Käytän silmälaseja...
Nyt siis plussat ja miinukset esiin!
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Waski kirjoitti: Huhti 18, 2022 11 : 07 Olen harkitsemassa Sony A7C:n ostoa. Yksi tärkeä pointti on sen pieni koko, kun tässä vuosien saatossa alan olla kypsynyt suurten "möykkyjen" raahaamiseen. - Luonto- ja lintukuvaamiseen minulla on jo yksi "iso möykky" ja siinä on jo ihan tarpeeksi, ja tuo A7C tulisi muita kuvaustarpeita varten.
Yksi asia askarruttaa: A7C:n etsimen pientä kokoa on siellä täällä parjattu. Mitäs mieltä A7C:n käyttäjät ovat siitä? Käytän silmälaseja...
Nyt siis plussat ja miinukset esiin!
Pahoittelen ensin että vastaan vaikken ole A7C:tä kuin kuvassa nähnyt. Minusta pienet peilittömät rungot ovat mainioita näppäilykameroita / "isotaskukameroita" / kakkosrunkoja / hupirunkoja / nimeä itse - jos vaan on kevyt ja pieni objektiivi. Itselläni tällainen on Nikon Z5 + 24-50mm Nikkor. Tuo objektiivi menee jopa kokoon kuljetusasentoonsa ja on höyhenenkevyt. 24-70/4 Nikkor on myös tuttu ja kevyt. Ja yhtään noilla nimillä vähättelemättä sillä kuvanlaatu on upeaa. Vertailuksi suosittu Fujifilm X100 sarjalainen pokkari taas oli ergonomialtaan epäkelpo, liian pikkuruinen, mutta Z5 / Z6 on mukava kahvaltaankin. Ei tule sormiin suonenveto. :idea: Voi roikottaa sormenpäilläkin, mikä ei näytä 7C:ssä olevan mahdollista:

päältä https://bit.ly/3KS9AAj (camerasize-sivusto: A7C Z5 D810 rinnan)
edestä https://bit.ly/3MvexQ7
(Mitat ja painot tuo näyttää myös kun osoitinta pitää kamerassa.)

Mitä tulee niihin möykkyihin niin lisäämällä edelleen akkukahvan ergonomia ja tasapaino paranee. Tuntu muuttuu itse asiassa kevyemmäksi niin. https://foorumi.kameralaukku.com/thread ... ost-961815
Viimeksi muokannut mirrored, Huhti 18, 2022 22 : 00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Niin siis A7C etsimestä kysyttiin. Näin tuntematta henkilökohtaisesti laitetta katsoin kuitenkin että etsinsuurennos on vaatimaton 0,57x. Täyskäreissä tavallinen lie 0,7x paikkeilla. Etsinkuva on siis pieni ja siten sen voisi nähdä aika vaivattomasti kokonaan pahemmillakin rilleillä. Yleensä kuitenkin suuresta etsinkuvasta pidetään.

Itse rillipäänä olen aina valinnut kehykset joissa on aika pienet linssit ja lisäksi olisi hyvä jos sangat joustaisivat kameran painaessa että silmä pääsee tarvittaessa lähelle okulaaria.

Ehkä joku A7C käyttäjä kertoo omat havaintonsa tästä parin donan kompaktirungon etsimestä. . Mulla ei mitään muuta tähän.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mikä se Waskin ykkösrunko oli? Kun tuossa toisessa ketjussa oli kakkosrungon päivitysasiaa.
Waski
Viestit: 466
Liittynyt: Maalis 26, 2013 15 : 54

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja Waski »

Taisipa pulma ratketa vähän niinkuin itsestään, kun älysin, että minullahan pokkarina aina taskussa Sony RX100IV ja siinä kaiketi samankokoinen etsin kuin tuossa A7C:ssä. Minulla ei ole ollut pulmia tuon RX:n etsimen kanssa! - Nyt A7C on jo tilattu. Kiitos vastauksista.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: (2021- ) Sony A7IV, A7C, A1

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Waski kirjoitti: Huhti 19, 2022 12 : 47 Taisipa pulma ratketa vähän niinkuin itsestään, kun älysin, että minullahan pokkarina aina taskussa Sony RX100IV ja siinä kaiketi samankokoinen etsin kuin tuossa A7C:ssä. Minulla ei ole ollut pulmia tuon RX:n etsimen kanssa! - Nyt A7C on jo tilattu. Kiitos vastauksista.
Kenties onkin samankokoinen etsin. Ehkä ilmoitetut "magnification"-kertoimet ovatkin kinovastaavia tällaisissä tapauksissa? Peilikameroissa ne ovat suhteessa tähyslasin kokoon joka on filmin/kennon kokoinen. Esimerkiksi Nikonin APS-C kokoisessa D500 rungossa on kerroin 1x, joka tuottaa suunnilleen samankokoisen etsinkuvan kuin 0,7x täyskärissä.
Viimeksi muokannut mirrored, Huhti 19, 2022 13 : 47. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Vastaa Viestiin