EOS EF-R adapterin käytöstä

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
juha_m
Viestit: 1732
Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
Viesti:

EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Hei,
Harkinnassa päivittäminen Canon EOS R malliin ja laukussa on EF linssejä. Yhdellä Youtube videolla sanottiin että suositus on että adapteria käytettäessä se pitää ensin kiinnittää objektiiviin ja sitten ne runkoon. Siis kaksiosainen homma. Onko tietoa että voiko kuitenkin vaan pitää adapteria koko ajan kiinni kamerassa ja vaihdella linssejä. Eli voiko näin käytännössä tehdä ja ei tule ongelmia?
t. Juha
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
moidites
Viestit: 66
Liittynyt: Tammi 11, 2012 23 : 40
Viesti:

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja moidites »

En ole huomannut ainakaan R5:n kanssa ongelmaa, vaikka adapteri olisi kiinni rungossa koko ajan ja vaihtaisi siihen adapteriin vain EF-objektiivia.
En kyllä ollut kuullut tuosta suosituksestakaan ennen tätä.

Sen olen kuitenkin tehnyt että aina vaihtaessa runko on off-tilassa - en osaa sanoa onko vaikutusta, kun olen tottunut jo ennemmin peilirunkojen kanssa vaihtelemaan objektiiveja vain rungon ollessa off-tilassa.
jka71
Viestit: 2019
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja jka71 »

juha_m kirjoitti: Syys 24, 2021 16 : 35 Hei,
Harkinnassa päivittäminen Canon EOS R malliin ja laukussa on EF linssejä. Yhdellä Youtube videolla sanottiin että suositus on että adapteria käytettäessä se pitää ensin kiinnittää objektiiviin ja sitten ne runkoon. Siis kaksiosainen homma. Onko tietoa että voiko kuitenkin vaan pitää adapteria koko ajan kiinni kamerassa ja vaihdella linssejä. Eli voiko näin käytännössä tehdä ja ei tule ongelmia?
t. Juha
Asia mainitaan ohjeissa. En tiedä mitä voi aiheuttaa, jos asentaa väärinpäin. Olen joskus itsekkin toiminut ohjeiden vastaisesti. Tilanne on ollut, että olen laittanut väliin telejatkeen ja adapteri on ollut kiinni rungossa. Kamera tietenkin sammutettuna. Ei ainakaan välitöntä vahinkoa.
CaNi
Viestit: 244
Liittynyt: Elo 30, 2008 9 : 00

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Ei mitään ongelmia myöskään Viltroxin EF-R adapterin kanssa jonka ostin vuosi sitten kun Canonin vastaavat olivat kiven alla ja hintakin oli noin puolet Canonin omasta.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Itseasiassa homma pitää tehdä simät kiinni siten, et sidot oikean käden vasempaan jalkaan ja seisot yhden jalan varassa. Luin netistä eli täytyy pitää paikkansa.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

ttuplai kirjoitti: Syys 25, 2021 11 : 47 Itseasiassa homma pitää tehdä simät kiinni siten, et sidot oikean käden vasempaan jalkaan ja seisot yhden jalan varassa. Luin netistä eli täytyy pitää paikkansa.
Jep. Samalla tyylillä ko wb:n mittaaminen Canonilla.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Re: EOS EF-R adapterin käytöstä

Viesti Kirjoittaja AMA »

Adapteri mulla on R:ssä lähes aina, kun suurin osa EF-linssejä. Ei tässä reilussa parissa vuodessa ole ainakaan vielä kuollut. Ei kamera eikä kuvaaja.

Edit: Semmonenhan ero siinä on, että jos adapterin ottaa pois, menee suljin kennon suojaksi. Jos ottaa vaan linssin adapterista irti, niin kennoon pääsee likaa ehkä helpommin. Voisi veikata tämän takia tuon ohjeistuksen olevan mitä on. Eipä oo itellä kenno silti likaantunut.
Vastaa Viestiin