Canon EOS R3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Murkula63
Viestit: 162
Liittynyt: Tammi 14, 2013 9 : 38

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja Murkula63 »

Mitenkähän tuo silmäAF toimii käytännössä? Kaipa jotain nappia on kuitenkin painettava/pidettävä pohjassa kun sen haluaa päälle ja pois. Ainakin itsellä silmä seilaa etsimessä nopeissa tilanteissa kun oikeaa tarkennuskohtaa etsii ja siirtää tatilla. On meinaan aikamoista vilinää jos tarkennus sahaa isolla aukolla esim. välillä 1m - ääretön.
No, ehkä oon turhan skeptinen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert
Viestit: 1615
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja mvert »

Murkula63 kirjoitti: Syys 15, 2021 11 : 12 Mitenkähän tuo silmäAF toimii käytännössä? Kaipa jotain nappia on kuitenkin painettava/pidettävä pohjassa kun sen haluaa päälle ja pois. Ainakin itsellä silmä seilaa etsimessä nopeissa tilanteissa kun oikeaa tarkennuskohtaa etsii ja siirtää tatilla. On meinaan aikamoista vilinää jos tarkennus sahaa isolla aukolla esim. välillä 1m - ääretön.
No, ehkä oon turhan skeptinen.
Muutamien katsomieni demojen perusteella riittävän hyvin. Tarkennus ei ainakaan niissä seilannut silmän mukaan, vaan etsimessä näkyi kursori siellä minne katsotaan. Laukaisimen puoliväliin painamisen myötä tarkennus ja seuranta sitten nappasi katsetta lähinnä olevaan kohteeseen joka voi olla joku tietty henkilö tai vaikkapa moottoripyörä. Kokeilemaan tuota pitäisi päästä, jotta näkisi miten se oikeasti toimii.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Luin tuota mvertin listausta ominaisuuksista ja edelleen kaikkien näiden kalustorunk* jälkeen jaksan ihmetellä sitä, että tämän(kään) tasoisissa ammattilaitteissa ei ole nähty tarpeelliseksi tehdä valaistuja namiskuukkeleita.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Pari päivää tubettajien videoita katsellessa olen tullut siihen tulokseen ettei ole minun kamerani. Urheilukuvaajalle varmaan huikea peli.
habannaama kirjoitti: Syys 16, 2021 9 : 57 Luin tuota mvertin listausta ominaisuuksista ja edelleen kaikkien näiden kalustorunk** jälkeen jaksan ihmetellä sitä, että tämän(kään) tasoisissa ammattilaitteissa ei ole nähty tarpeelliseksi tehdä valaistuja namiskuukkeleita.
Ei ole ollut käytössä missä olisi valaistut namiskat niin ei osaa edes kaivata. 17 vuotta Canonin rungoilla kuvanneena napit löytyy pimeässäkin. Ja ne pitää tietää kun kuvaa etsimen kautta. Jalustalta pimeässä kuvatessa en ole tarvinnut lampun valoa kuin silloin kun olen kuivannut etulinssiä. Joskus saattaa tökätä väärääkin nappia, mutta jalustahommissa harvoin on kiire ettei kerkeäisi korjata :)
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä fillarilla ajaessa kengilläkin voi jarruttaa ja kait sellaiseen tottuu kun aikansa tekee.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti: Syys 16, 2021 11 : 39 Kyllä fillarilla ajaessa kengilläkin voi jarruttaa ja kait sellaiseen tottuu kun aikansa tekee.
Joo,mutta kengät menee uusiksi. Pimeillä napeilla ei häviä rahaa :D
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näppituntuman juu kyll oppii. Joskus vain voi olla vähä väsähtäny tai kalikat jäässä sekä vähä pimiää. Onnistuiko Nikon patentoimaan ton niin ettei kukaan muu saa homma hoidettua?
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti: Syys 16, 2021 13 : 48 Näppituntuman juu kyll oppii. Joskus vain voi olla vähä väsähtäny tai kalikat jäässä sekä vähä pimiää. Onnistuiko Nikon patentoimaan ton niin ettei kukaan muu saa homma hoidettua?
Joo, ei valaistuista napeista haittaa olisi. En tiedä sitten, jos sais sellaisen rungon käyttöön niin muuttuisiko mielipide. Luultavasti muuttuisi :)
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja elmar »

jka71 kirjoitti: Syys 16, 2021 11 : 04 ...olen tullut siihen tulokseen ettei ole minun kamerani. Urheilukuvaajalle varmaan huikea peli.
Sama täällä:

- Kallis.
- Lowres.
- Iso.

R1:tä odotellessa...
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja hama »

jka71 kirjoitti: Syys 16, 2021 13 : 56
Maffer kirjoitti: Syys 16, 2021 13 : 48 Näppituntuman juu kyll oppii. Joskus vain voi olla vähä väsähtäny tai kalikat jäässä sekä vähä pimiää. Onnistuiko Nikon patentoimaan ton niin ettei kukaan muu saa homma hoidettua?
Joo, ei valaistuista napeista haittaa olisi. En tiedä sitten, jos sais sellaisen rungon käyttöön niin muuttuisiko mielipide. Luultavasti muuttuisi :)
Valaistut nappulat on turhan kallis ratkaisu, jos pari prosenttia käyttäjistä on niitä vailla ja huonontaisi nappuloiden käyttövarmuutta pitkällä aikavälillä.
Itse ainakin jättäisin tällaiset himmelit ostamatta.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja hama »

elmar kirjoitti: Syys 16, 2021 15 : 37
jka71 kirjoitti: Syys 16, 2021 11 : 04 ...olen tullut siihen tulokseen ettei ole minun kamerani. Urheilukuvaajalle varmaan huikea peli.
Sama täällä:

- Kallis.
- Lowres.
- Iso.

R1:tä odotellessa...
Kallis on, mutta 24 Mp on ihan riittävästi FF runkoon, jos haluaa hyvää kuvaa myös vähän korkeammilla herkkyyksillä.
Koko on ihan vastaava, jos esim. R5 laitettaisi akkukahva, jolloin akkukesto olisi vastaava eli ihan normi kokoa.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

hama kirjoitti: Syys 16, 2021 16 : 01
elmar kirjoitti: Syys 16, 2021 15 : 37
jka71 kirjoitti: Syys 16, 2021 11 : 04 ...olen tullut siihen tulokseen ettei ole minun kamerani. Urheilukuvaajalle varmaan huikea peli.
Sama täällä:

- Kallis.
- Lowres.
- Iso.

R1:tä odotellessa...
Kallis on, mutta 24 Mp on ihan riittävästi FF runkoon, jos haluaa hyvää kuvaa myös vähän korkeammilla herkkyyksillä.
Koko on ihan vastaava, jos esim. R5 laitettaisi akkukahva, jolloin akkukesto olisi vastaava eli ihan normi kokoa.
24 Mp riittää varmasti 99% kuvaajista. Väittäisin melkeinpä, että suurin osa R5:n omistajista voisi hoitaa kuvauksensa R6:lla. Missä niitä vaikkapa 50 Mp:n kuvia edes kukaan näkee? Ei niitä ainakaan netissä jaella, eikä jättiprinttejäkään ihan hirveän usein vastaan tule. Tietenkin, jos tarttee julmetut kroppivarat, on asia toinen. Ilmeisesti esim. billboardeihin ei tahdota yli 12 Mp kuvia.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Q-vaaja kirjoitti: Syys 16, 2021 18 : 44
hama kirjoitti: Syys 16, 2021 16 : 01
elmar kirjoitti: Syys 16, 2021 15 : 37
jka71 kirjoitti: Syys 16, 2021 11 : 04 ...olen tullut siihen tulokseen ettei ole minun kamerani. Urheilukuvaajalle varmaan huikea peli.
Sama täällä:

- Kallis.
- Lowres.
- Iso.

R1:tä odotellessa...
Kallis on, mutta 24 Mp on ihan riittävästi FF runkoon, jos haluaa hyvää kuvaa myös vähän korkeammilla herkkyyksillä.
Koko on ihan vastaava, jos esim. R5 laitettaisi akkukahva, jolloin akkukesto olisi vastaava eli ihan normi kokoa.
24 Mp riittää varmasti 99% kuvaajista. Väittäisin melkeinpä, että suurin osa R5:n omistajista voisi hoitaa kuvauksensa R6:lla. Missä niitä vaikkapa 50 Mp:n kuvia edes kukaan näkee? Ei niitä ainakaan netissä jaella, eikä jättiprinttejäkään ihan hirveän usein vastaan tule. Tietenkin, jos tarttee julmetut kroppivarat, on asia toinen. Ilmeisesti esim. billboardeihin ei tahdota yli 12 Mp kuvia.
Noh, minulle kuitenkin sopivin on R5 yli näiden R6 ja R3.
AnHa
Viestit: 1781
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja AnHa »

elmar kirjoitti: Syys 16, 2021 15 : 37
- Lowres.
Tämä. Kun on tottunut 20 mpix kräppikennoon, vähän vähältä 24 tuntuu FF:ssä.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Syys 16, 2021 13 : 48 Näppituntuman juu kyll oppii. Joskus vain voi olla vähä väsähtäny tai kalikat jäässä sekä vähä pimiää. Onnistuiko Nikon patentoimaan ton niin ettei kukaan muu saa homma hoidettua?
Itse kun kuvaan paljon mm. talvella ja pimeässä mm. jalustaa käyttäen, olen itseasiassa jäänyt kaipaamaan näppäinvalaistusta, vaikkakin kyllä ilmankin toimeen tulee.

Lähinnä huvittavaa, kun kampe x maksaa ziljoonan, siinä on ominaisuuksia vaikka muille jakaa, niin siltikään ei noinkin perustavaa tasoa olevaa ominaisuutta löydy, vaikka uskoisin senkin lisäävän käyttömukavuutta, mutta kait se sitten on niin, että viidelle miljoonalle kuvaajalle tärkeämpää on tuhat kertaa sekunnissa rallattava sarjatuli, kun se 999 kertaa rallattava entinen ei enää riitä yht´äkkiä....
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja elmar »

Q-vaaja kirjoitti: Syys 16, 2021 18 : 44 Missä niitä vaikkapa 50 Mp:n kuvia edes kukaan näkee? Ei niitä ainakaan netissä jaella, eikä jättiprinttejäkään ihan hirveän usein vastaan tule. Tietenkin, jos tarttee julmetut kroppivarat, on asia toinen.
Rawia voi säätää laajemmin kuin jpegiä ja zoomilla voi vaihtaa nopeammin polttoväliä kuin primeillä puljatessa. Mulle korkea resoluutio on samanlainen joustavuustekijä kuin raw ja zoom, 45-50 Mp mahdollistaa useiden eri versioiden tekemisen samasta kuvasta. Tavallisesti pystykuva (esim. lehden kansi tai kokosivun kuva) rajataan vaakakuvasta, jolloin tarvitaan riittävästi pikseleitä. Toki Gigapixelilläkin leipoo 20 Mp:n vaakaruudusta kansikuvan, mutta laatu ei ole aivan sama.

Lisäksi skaalatessa korkean ISO:n 45 Mp puoleen (= A3 = aukeama), se on kohinoiltaan sama tai parempi kuin 20 Mp. Matalasta resosta ei ole muuta hyötyä kuin nopeusetu langattomassa tiedonsiirrossa, siksi R3 on vain 24 Mp.
Viimeksi muokannut elmar, Syys 17, 2021 12 : 32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ptakala0
Viestit: 705
Liittynyt: Huhti 20, 2004 0 : 27

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

Eye-Af - testiä.

https://www.dpreview.com/articles/69312 ... s-shooting

Tuossa voisi olla sellainen feature joka saa Canonin taas joskus minunkin kouraan. Ei tosin tässä rungossa vielä.
javal
Viestit: 1457
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja javal »

elmar kirjoitti: Syys 17, 2021 7 : 22 Matalasta resosta ei ole muuta hyötyä kuin nopeusetu langattomassa tiedonsiirrossa, siksi R3 on vain 24 Mp.
Mä en ihan usko sitä että 24 Mp ”rajoite” on vain tiedostokoon vuoksi, sillä osaahan nämä kamerat tarvittaessa skaalata kuvat/tiedostot pienempään kokoon langatonta siirtoa varten.

Oletan että rajoite tulee kuvaprosessorin suunnalta, sillä R3 :ssa on sama Digic X prosessori kuin R5, R6 ja EOS-1D X Mark III kamerassa.

Lähde: https://www.photographyblog.com/articl ... comparison
The Canon R3 uses exactly the same Digic X image processor as the R5, R6 and EOS-1D X Mark III cameras.
elmar
Viestit: 4931
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja elmar »

javal kirjoitti: Syys 17, 2021 8 : 01 Oletan että rajoite tulee kuvaprosessorin suunnalta, sillä R3 :ssa on sama Digic X prosessori kuin R5, R6 ja EOS-1D X Mark III kamerassa.
Joo, matala pikselitiheys mahdollistaa 1-sarjan runkojen nopeuden perinteisillä kennoilla. Sony A1 on reso- ja nopeusosastossa kaukana edellä näitä.
javal
Viestit: 1457
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R3

Viesti Kirjoittaja javal »

elmar kirjoitti: Syys 17, 2021 8 : 20
javal kirjoitti: Syys 17, 2021 8 : 01 Oletan että rajoite tulee kuvaprosessorin suunnalta, sillä R3 :ssa on sama Digic X prosessori kuin R5, R6 ja EOS-1D X Mark III kamerassa.
Joo, matala pikselitiheys mahdollistaa 1-sarjan runkojen nopeuden perinteisillä kennoilla.
Mitä 1 sarjaa ja mitä perinteistä kennoa tässä nyt tarkoitat? Tässä R3 kamerassa on uusi pinottu, taustavalaistu kenno, joka ei ole ainakaan Canon kameroissa vielä mikään perinteinen kenno.
elmar kirjoitti: Syys 17, 2021 8 : 20 Sony A1 on reso- ja nopeusosastossa kaukana edellä näitä.
Sony A1 rajoite on suhteellisen hidas muistikortti, joka rampauttaa nopeudeksi 11 fps sen jälkeen kun puskuri on täynnä. Jopa EOS R5 pääsee tuohon samaan nopeuteen puskurin ollessa täynnä. R3 arvoja en tiedä vielä. Sonya käytännössä rajoittaa myös hitaat FE lasit, tai niiden hitaat tarkennukset. R3 :n speksin mukaan kaikki natiivi RF lasit kykenee tuohon max. 30 fps nopeuteen, vanhoista adaptoiduista EF laseista vain osa.
Vastaa Viestiin