Nikon Z9

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Talini kirjoitti: Heinä 27, 2022 15 : 48 Olisiko tämä samanlainen "miina" kun Sonyn 200-600mm jalustakiinnnike? Senhän piti hajota kaikista laseista jo ensimmäisellä sadalla metrillä kaupasta poistuttaessa, montakohan rikkoontui?
Minulla tulee elokuussa 3v täyteen kyseisen linssin kanssa, jalustakiinnike edelleen OK. Mutta mielestäni tämän erinomaisen hyvän lasin heikoin lenkki on tuo jalustarengas itsessään. Minulla alkoi tulemaan sen rotaatioon klappia ja kävi sitten huollossa ja vaihtoivat sen kokonaan. Ruuvata sitä saa kunnolla, jotta joten kuten pysyy kiinni ja sen liike on vähän nihkeää. Mutta, kun katsotaan lasin hintaa, niin onhan se selvää, että jostain on pitänyt tinkiä. Mutta kokonaisuutena olen ollut lasiin erittäin tyytyväinen.

Z9 on taas proo kamera, jonka koko jo luo mielikuvan kestävyydestä tilanteessa kuin tilanteessa, mutta näin ei välttämättä sitten olekaan. Tosin mitään laajempaa selvitystä ei ole tuosta mahdollisesta ongelmasta tehty. Kun Z9 kameraa + painava lasi kombinaatiota tulee enemmän ja enemmän käyttöön, selviää varmaan että onko tuo oikea ongelma vai ei.

ppie
www.petripietilainen.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21559
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No bajo löysällä ei ole leikin asia. K-1:stä olen irroittanut kerran mut takaisin ruuvaus ei ollutkaan ihan yksinkertaista. Piti oikein laskea ruuvarista kierroksia kun kiristi ristiin. Muuten se ei mennyt koskaan tasaisesti vaikka joka ruuvi oli väännetty kireälle. Ja se kyllä näkyi - 36MP runko oli suoralla lasilla 36MP vain jostain neljänneksestä.
aikaarska
Viestit: 11965
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Myynnissa kirjoitti: Heinä 27, 2022 19 : 47
Talini kirjoitti: Heinä 27, 2022 15 : 48 Olisiko tämä samanlainen "miina" kun Sonyn 200-600mm jalustakiinnnike? Senhän piti hajota kaikista laseista jo ensimmäisellä sadalla metrillä kaupasta poistuttaessa, montakohan rikkoontui?
Minulla tulee elokuussa 3v täyteen kyseisen linssin kanssa, jalustakiinnike edelleen OK. Mutta mielestäni tämän erinomaisen hyvän lasin heikoin lenkki on tuo jalustarengas itsessään. Minulla alkoi tulemaan sen rotaatioon klappia ja kävi sitten huollossa ja vaihtoivat sen kokonaan. Ruuvata sitä saa kunnolla, jotta joten kuten pysyy kiinni ja sen liike on vähän nihkeää. Mutta, kun katsotaan lasin hintaa, niin onhan se selvää, että jostain on pitänyt tinkiä. Mutta kokonaisuutena olen ollut lasiin erittäin tyytyväinen.

ppie
www.petripietilainen.fi
Sony 200-600 on hyvä ja suhteellisen edullinen objektiivi. Ei kuitenkaan "halpa" . Jalustapannasta/jalasta ei olisi tarvinnut tinkiä kustannuksien takia. Minusta kyseisen objektiivin jalustapannan mahdollinen heikkous ei ole kustannuskysymys, vaan ihan vajavaisen suunnittelun syy. MarkII versioon se taas korjataan, mutta voisivat korjata jo tähän versioon, vaikka olen lukenut, että uusimmissa tuotantoerissä sitä olisi parannettu.

Tarvikeversioita jalalle jo myydään:

https://www.amazon.com/iShoot-Replaceme ... ll_reviews

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

aikaarska kirjoitti: Heinä 28, 2022 14 : 05
Myynnissa kirjoitti: Heinä 27, 2022 19 : 47
Talini kirjoitti: Heinä 27, 2022 15 : 48 Olisiko tämä samanlainen "miina" kun Sonyn 200-600mm jalustakiinnnike? Senhän piti hajota kaikista laseista jo ensimmäisellä sadalla metrillä kaupasta poistuttaessa, montakohan rikkoontui?
Minulla tulee elokuussa 3v täyteen kyseisen linssin kanssa, jalustakiinnike edelleen OK. Mutta mielestäni tämän erinomaisen hyvän lasin heikoin lenkki on tuo jalustarengas itsessään. Minulla alkoi tulemaan sen rotaatioon klappia ja kävi sitten huollossa ja vaihtoivat sen kokonaan. Ruuvata sitä saa kunnolla, jotta joten kuten pysyy kiinni ja sen liike on vähän nihkeää. Mutta, kun katsotaan lasin hintaa, niin onhan se selvää, että jostain on pitänyt tinkiä. Mutta kokonaisuutena olen ollut lasiin erittäin tyytyväinen.

ppie
www.petripietilainen.fi
Sony 200-600 on hyvä ja suhteellisen edullinen objektiivi. Ei kuitenkaan "halpa" . Jalustapannasta/jalasta ei olisi tarvinnut tinkiä kustannuksien takia. Minusta kyseisen objektiivin jalustapannan mahdollinen heikkous ei ole kustannuskysymys, vaan ihan vajavaisen suunnittelun syy. MarkII versioon se taas korjataan, mutta voisivat korjata jo tähän versioon, vaikka olen lukenut, että uusimmissa tuotantoerissä sitä olisi parannettu.

Tarvikeversioita jalalle jo myydään:

https://www.amazon.com/iShoot-Replaceme ... ll_reviews
En tiedä kuka on sanonut, että 200-600 on halpa, en minä ainakaan. Hinta laatusuhde on kohdallaan eikä taida olla muilla tarjota vastaavaa (koko ei muutu zoomatessa) tuolla hinnalla, eikä jalustapanta nyt ihan surkea ole. Ero jalustapannan toiminnassa vain on aika suuri, kun vertaan sitä Sony FE 600/4 lasiin, jonka hinta tosin on yli 14 000eur, kun taas 200-600 irtoaa tällä hetkellä n. 1800eur. Ja minulla ongelma kohta ollut siis tässä jalustapannan pyörivän osan liikkeessä, ei itse tuossa jalassa. Jalan vaihdoin vajaa vuosi sitten tuollaiseen arca-swiss tyyliseen, on mukavampi käyttää jalustan kanssa (jota tosin harvoin käytän). Tämä tästä, otsikko on Z9, joten unohdetaan tämä Sony lasi nyt tästä.

ppie
www.petripietilainen.fi
Maffer
Viestit: 21559
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Yhtä kaikki, tukirakenteissa säästäminen on vihoviimeistä tuuhiointia. M8-10 pultti on sopiva obiskaan. Bajonettiin rungossa 8x M4.
aikaarska
Viestit: 11965
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti: Heinä 28, 2022 21 : 42 Yhtä kaikki, tukirakenteissa säästäminen on vihoviimeistä tuuhiointia. M8-10 pultti on sopiva obiskaan. Bajonettiin rungossa 8x M4.
Juurikin näin. Sen verran yleisjärkeä täytyy valmistajillakin olla. Ei pitäisi olla rahasta kiinni. Bajonetti kunnolla kameraan kiinni, ja isoissa teleputkissa sellainen pantasysteemi, että kestää vaikka objektiivin jalasta kantamisen ja satunnaiset äkkinäiset liikkeet mitä objektiivia kantaessa saattaa tulla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
MonteZ
Viestit: 206
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

aikaarska kirjoitti: Heinä 28, 2022 22 : 37
Maffer kirjoitti: Heinä 28, 2022 21 : 42 Yhtä kaikki, tukirakenteissa säästäminen on vihoviimeistä tuuhiointia. M8-10 pultti on sopiva obiskaan. Bajonettiin rungossa 8x M4.
Juurikin näin. Sen verran yleisjärkeä täytyy valmistajillakin olla. Ei pitäisi olla rahasta kiinni. Bajonetti kunnolla kameraan kiinni, ja isoissa teleputkissa sellainen pantasysteemi, että kestää vaikka objektiivin jalasta kantamisen ja satunnaiset äkkinäiset liikkeet mitä objektiivia kantaessa saattaa tulla.
Jos haluaa että linssi tai kamera vääntyy tai halkeaa korjauskelvottomaksi, kunhan bajonetti säilyy ehjänä, niin siitä vaan...mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.
temama
Viestit: 10011
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja temama »

MonteZ kirjoitti: Heinä 28, 2022 22 : 55
aikaarska kirjoitti: Heinä 28, 2022 22 : 37
Maffer kirjoitti: Heinä 28, 2022 21 : 42 Yhtä kaikki, tukirakenteissa säästäminen on vihoviimeistä tuuhiointia. M8-10 pultti on sopiva obiskaan. Bajonettiin rungossa 8x M4.
Juurikin näin. Sen verran yleisjärkeä täytyy valmistajillakin olla. Ei pitäisi olla rahasta kiinni. Bajonetti kunnolla kameraan kiinni, ja isoissa teleputkissa sellainen pantasysteemi, että kestää vaikka objektiivin jalasta kantamisen ja satunnaiset äkkinäiset liikkeet mitä objektiivia kantaessa saattaa tulla.
Jos haluaa että linssi tai kamera vääntyy tai halkeaa korjauskelvottomaksi, kunhan bajonetti säilyy ehjänä, niin siitä vaan...mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ai että kun vähäkin enemmän bajoon kohdistuu voimaa, niin riks, raks ja poks!? Tosi PRO meininki. Kumma kun DSLR kameroissa ei ollut samaa ongelmaa?
Kas kun eivät varusta vielä turvanarua kameran ja objektiivin väliin kuten vaikka lasketteluskuksissa oli joskus. Ettei objektiivi tipahda maahan vaan jää killumaan narun päähän ;D
Viimeksi muokannut temama, Heinä 28, 2022 23 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21559
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siinä kohtaa kun kamera ja obiska tulee tonttiin, on isku kuitenkin niin kova että vaikka se purkkabajonetti irtoaisi helposti, on mennyt jotain muutakin pahasti särki. Valitettavasti vahinkoja on sattunut useita kolmen merkin laitteilla (C, N ja Petnax).

JASsin takaisinkutsu ja reiänporauskampanjaa odotellessa :O

--

Esimerkki vahingosta:
1. Canon 6D ja 70-200/4 linssi edellä kallioon. Etulinssi halki, obiska keskeltä katki ja rungossa edelleen kaikki kiinni ja silmömääräisesti suora.

2. A7 + novoflex + Zeiss 21mm repussa, selälleen lipat märällä pitkospuulla ja Zeissi kahtia. Se tötteröosa edessä irtosi lerpattamaan.

Noita mikään hubba bubba Z bajonetti pelasta. Takaisinkutsu vaan tai rahat takaisin.
MonteZ
Viestit: 206
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Maffer kirjoitti: Heinä 28, 2022 23 : 00 Esimerkki vahingosta:
1. Canon 6D ja 70-200/4 linssi edellä kallioon. Etulinssi halki, obiska keskeltä katki ja rungossa edelleen kaikki kiinni ja silmömääräisesti suora.

2. A7 + novoflex + Zeiss 21mm repussa, selälleen lipat märällä pitkospuulla ja Zeissi kahtia. Se tötteröosa edessä irtosi lerpattamaan.

Noita mikään hubba bubba Z bajonetti pelasta. Takaisinkutsu vaan tai rahat takaisin.
Niin, paljonko oli hinta-arvio korjauksesta kummassakin tapauksessa? Ei tainnut bajonetin kestävyys auttaa linssin säilymään "hengissä".

Ja kylläpä sitä Sony-käyttäjiä taas kiinnostaa Z9 bajonetin ominaisuudet ja ruuvien määrä :D Happamia, sanoi...
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jep. Nikonin käyttäjät eivät liukastele :mrgreen:
temama
Viestit: 10011
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja temama »

Ei mitään erityisen pahaa kuokkimista. DCnetin foorumin historiassa paljon turhempaa nälvimistä esiintynyt, ja nimenomaan Sony ketjuihin tultu Vtuilemaan.
Sitäpaitsi maffer ei edes ole ollut vuosiin Sony käyttäjä.

Lisäksi käsiteltiin valmistajien ontumista pienissä tärkeissä jutuissa yleisesti, kuten bajonetin kestävyys, mutta myös vaikka sen Sony putken jalustapannan kestävyys yms.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21559
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ugh. Pointti oli se, että se linssi olisi ollut palasina molemmissa vaikka bajonetti olisi kumia. Zeissi sai tuplavoiton - kakkulassa oli ND1000 kiinni mikä räjähti muruiksi ja palaset ampuivat etulinssin pinnoitteet aivan täysin seulaksi.

Kyllä noissa kunnon vahingoissa menee aina jotain muutakin. Siinä kohtaa kun alat luisua romuinesi jäiseltä rantakalliolta kohti hyistä merta talvella, ei paljoa bajonetti oo mielessä. Ja vaikka lopputulema olisikin se, et kakkula säilyy ulkopuolisesti ehjänä ja bajo roikkuu kakkulan perässä, ei se kakkula todnäk. ole enää toimiva optisesti. Tuollaiset päätyvät sitten tori.fi tai vaihdokkeina tappiolla kiertoon.

--

Kuva
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

MonteZ kirjoitti: Heinä 29, 2022 0 : 44
Maffer kirjoitti: Heinä 28, 2022 23 : 00 Esimerkki vahingosta:
1. Canon 6D ja 70-200/4 linssi edellä kallioon. Etulinssi halki, obiska keskeltä katki ja rungossa edelleen kaikki kiinni ja silmömääräisesti suora.

2. A7 + novoflex + Zeiss 21mm repussa, selälleen lipat märällä pitkospuulla ja Zeissi kahtia. Se tötteröosa edessä irtosi lerpattamaan.

Noita mikään hubba bubba Z bajonetti pelasta. Takaisinkutsu vaan tai rahat takaisin.
Niin, paljonko oli hinta-arvio korjauksesta kummassakin tapauksessa? Ei tainnut bajonetin kestävyys auttaa linssin säilymään "hengissä".

Ja kylläpä sitä Sony-käyttäjiä taas kiinnostaa Z9 bajonetin ominaisuudet ja ruuvien määrä :D Happamia, sanoi...
Merkkisokeus näkyy tässä hyvin, omassa vekottimessa kun ei voi olla mitään vikoja. Itse jaoin tuon linkin, koska ajattelin että saattaa joitain kiinnostaa. Ilmeisesti pitäisi vaan jakaa niitä tietynlaisia otsikoita....

ppie
www.petripietilainen.fi
MonteZ
Viestit: 206
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

Myynnissa kirjoitti: Heinä 29, 2022 12 : 43 Merkkisokeus näkyy tässä hyvin, omassa vekottimessa kun ei voi olla mitään vikoja. Itse jaoin tuon linkin, koska ajattelin että saattaa joitain kiinnostaa. Ilmeisesti pitäisi vaan jakaa niitä tietynlaisia otsikoita....

ppie
www.petripietilainen.fi
No mutta, jostain syystä se tuntuu olevan erityisesti Sony-käyttäjien huolenaihe, millaisia vikoja Nikoneista, erityisesti Z9:stä, on löytynyt :D Sitä kutsutaan joissain piireissä trollaamiseksi...

Itse olen Nikonin kameroihin ollut erittäin tyytyväinen, enkä yhtäkään ole onnistunut hajottamaan vuosien varrella. Sitten kun tapahtuu se ensimmäinen kerta, niin voi muuttaa mielipidettäni.
Maffer
Viestit: 21559
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä tuon rapsan kuvat vähän hymykuoppia aiheutti. Näyttää et riittää tunkata joku painava kakkula kameraan, vaikka joku 2kg Tamron yleiszoomi adapterilla tai ilman, tosin adapterilla saisi lisää hyvää vipuvartta, niin kohta on kakkula terassilla ja kamerassa vielä suurempi reikä mitä oli alun perin. Z bajo o tosiaan suurin kinoreikä ja normaalikäytössä se suurenee vielä näköjään lisää.

Älkää ny ainakaan sitä uutta f/1.0 noct nikkoria ottako vitriinistä käyttöön. Tulee halvemmaksi kuvata vaikka adaptoiduilla Sony-muovilaseilla.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja jperala »

Se on hassu juttu kun omilla ser jätteillä ole ollut mitään niistä ongelmista mitä täällä tuntuu olevan yhdellä jos toisella merkillä. Olen roikottanut tuollaista 2kg yleiszoomia 80-200mm 2.8 pumppua, kolistellut metsissä ja kallioilla ilman ongelmia.

Noita bajonettien irtoamista on tapahtunut niin kauan kuin muistan eri merkeillä, täällä käyttäydytään niin kuin se olisi jotenkin uusi juttu.
Viimeksi muokannut jperala, Heinä 29, 2022 13 : 34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
habannaama
Viestit: 5160
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja habannaama »

MonteZ kirjoitti: Heinä 29, 2022 12 : 55
Myynnissa kirjoitti: Heinä 29, 2022 12 : 43 Merkkisokeus näkyy tässä hyvin, omassa vekottimessa kun ei voi olla mitään vikoja. Itse jaoin tuon linkin, koska ajattelin että saattaa joitain kiinnostaa. Ilmeisesti pitäisi vaan jakaa niitä tietynlaisia otsikoita....

ppie
www.petripietilainen.fi
No mutta, jostain syystä se tuntuu olevan erityisesti Sony-käyttäjien huolenaihe, millaisia vikoja Nikoneista, erityisesti Z9:stä, on löytynyt :D Sitä kutsutaan joissain piireissä trollaamiseksi...

Itse olen Nikonin kameroihin ollut erittäin tyytyväinen, enkä yhtäkään ole onnistunut hajottamaan vuosien varrella. Sitten kun tapahtuu se ensimmäinen kerta, niin voi muuttaa mielipidettäni.
Höpö höpö, mm. Maffer osaa kritisoida tasaiseen kaikkien merkkien "miinoja". Häneltä aivan turha odottaa merkkisuosimista.

Kuten itse olen jo aiemmin muissa asiayhteyksissä todennut, kuulun Mafferin kanssa samaan "koulukuntaan", eli nämä on vain ja ainoastaan kuvantamisvälineitä merkkiin katsomatta ja myös jos tarvetta ollut, olen jokaisen omistamani kameran kohdalla tuonut sen mahdolliset huonotkin puolet esille.

Paras oli kun sain kerran viikon bannit Fuji-ryhmässä, kun erehdyin siellä kritisoimaan Fujin tieetyä/tiettyjä ominaisuuksia, vaikka omistin samaan aikaan kolme sen eri mallia ja silti tykkäsin niitä käyttää.

Samoin ollut omistamieni Canonien ja Nikonien kohdalla ja nyt Sonyn, joka sekään ei ole mikään täydellisyyden perikuva.

Itse pidän heitä todellisina fanipoikina, jotka heti asettuvat puolustuskannalle ja ottavat tuon samaisen "fanipoika/tyttö-kortin" esille, kun mainitaan jostain negatiivisesta detaljista.

Joskus se merkkiuskollisuudesta luopuminen ja pipon löysääminen olisi ihan suotavaa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
MonteZ
Viestit: 206
Liittynyt: Marras 06, 2021 15 : 00

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja MonteZ »

habannaama kirjoitti: Heinä 29, 2022 13 : 13 Joskus se merkkiuskollisuudesta luopuminen ja pipon löysääminen olisi ihan suotavaa...
Ongelma tuossa linkatussa jutussa, on kyseinen Kolari-vision ei ymmärtääkseni ole varsinainen kamerakorjausliike, vaan tekee sensorimodauksia, ja heidän johtopäätöksensä asiasta voivat olla vääriä. Eli pelkkää spekulaatiota, johon Sony-fanipojat tuntunat tarttuneet innostua puhkuen. Edelleenkään ei kerrottu mistä murtuminen johtui. Toisilla foorumeilla oli kerrottu myös hinta-arvio rungon korjauksesta, joka ei nyt kuitenkaan taivaita hipova ollut - ei kovin paljon korkeampi kuin vaikkapa linssin puoleisen bajonetin korjaus eräissä tapauksissa.

Sitten kun joku tekee oikeasti luotettavan testin, jossa toistettavin insinöörimenetelmin testataan kunkin mountin testävyys ns. "onnettomuustilanteissa", ja luotettava arvio korjauskuluista esim. 70-200mm/2.8:n linssin kanssa, voi asialla olla jotain merkitystä käytännön kannalta. Tehän voitte vaikka aloittaa niistä Sonyistänne, kun niissä on nykyjään jopa 6 ruuvia :D :D
habannaama
Viestit: 5160
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Nikon Z9

Viesti Kirjoittaja habannaama »

MonteZ kirjoitti: Heinä 29, 2022 14 : 03 ...Sony-fanipojat...

Tehän voitte vaikka aloittaa niistä Sonyistänne, kun niissä on nykyjään jopa 6 ruuvia :D :D
Tulihan se sieltä...

Luetun ymmärtäminen :roll:
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin