Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siltä se vain ny vaikuttaa. Kumma ettei langattomuutta saada mitenkään muuten nykyään toimimaan vaan täysin järjettömät lisäkontaktorit sitten kehään. Kaikki "sääsuojaus" mitä tuossa voisi kuvitella olevan extraa meni sen siliän tien kuin pieru saharaan. Siinä sitten vänkäämään JASin ja Canonin kanssa kuka maksaa ja mitä kun vähän aamukastetta salamakengässä.

Eiku kameraa teippaamaan!
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 57
nsamppa kirjoitti: Elo 20, 2021 8 : 09 Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Eri kortit olet varmaan kokeillut? Mulla R5:llä kuvat ilmestyy käytännössä heti playn painamisen jälkeen näytölle ja edellisiin kuviin siirtymisessä ei ole mitään havaittavaa viivettä. Ainoastaan silloinjoutuu aavistuksen odottamaan, jos on ottanut pitkän sarjan maksiminopudella. Mulla tosin kuvien toisto on tuolta nopeammalta kortilta.
Kahdella eri kortinvalmistajalla testannut ja varmaan kymmenkunta eri korttia. Sama homma koko ajan.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti: Elo 21, 2021 1 : 23
mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 57
nsamppa kirjoitti: Elo 20, 2021 8 : 09 Mun R6:n kanssa on kasvavia ongelmia siinä että kuvien katsominen kuvan oton jälkeen käy tahmaisemmaksi ja tahmaisemmaksi. On varmaan pakko viedä se huoltoon
Eri kortit olet varmaan kokeillut? Mulla R5:llä kuvat ilmestyy käytännössä heti playn painamisen jälkeen näytölle ja edellisiin kuviin siirtymisessä ei ole mitään havaittavaa viivettä. Ainoastaan silloinjoutuu aavistuksen odottamaan, jos on ottanut pitkän sarjan maksiminopudella. Mulla tosin kuvien toisto on tuolta nopeammalta kortilta.
Kahdella eri kortinvalmistajalla testannut ja varmaan kymmenkunta eri korttia. Sama homma koko ajan.
Suattaapi olla joku muukin kuin korttiongelma, mut R6 ja R5 ovat kyl aika kranttuja korttien suhteen. Mä kävin kans "muutaman" läpi - nähtävästi riippuu myös koosta (tai kuun asennosta), mut nyt mulla on R6:ssa Sonyn Tough 32 Gb ja Kingstonin 128 Gb (Canvas React plus) - R5:ssa lisäksi Lexarin 128 Gb cfexpress. Sandiskin SD-korteilla oli ongelmia ja lexarin sd:t mahdottomia - hidastuminen näkyy myös käynnistyksessä.

Nykyisillä korteilla kamerat eivät ole enää jymähtäneet kesken kuvauksen - tosin eilisessä setissä sain uuden bugin eli videosssa valotuksen säätö pysähty R5:n uusimmalla firmiksellä - poistu kyllä on/offin jälkeen eikä liity mitenkään mittausaikaan eli se todellakin jymähti - itseasiassa uudelleenkäynnistyksen jälkeen custom-tilan asetukset palautuvat siihen mitä olivat aiemmin - ei siihen mihin ne säädin (ja mulla on siis automaattinen asetusten tallennus käytössä). Toi ei tosin ole eka kerta, kun customien kanssa käy noin ja sen olen saanut myös R6:lla aikaan. Kuvaan siis liki 100% ajasta custom-tiloilla. On onneksi aika harvinainen, mut silti olemassa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

mvert kirjoitti: Elo 20, 2021 18 : 53
Ei mullakaan ole koskaan näin paljon ongelmia ollut, kuin tähän peilittömään Canoniin siirtyessä. Toisaalta ei ole koskaan tullut näin paljoa teknisesti onnistuneita kuvia kuvausreissuillakaan (laitetaan tarkennuksena vielä seuraava disclaimer: mulle riittävän hyvin onnistuneita).

Jouduin jopa ensimmäistä kertaa palauttamaan objektiivin, kun se oli susi suoraan tehtaalta tullessa. Painavat ilmeisesti linjat kuumana kamaa ulos ja laaduntarkkailu on kärsinyt. Ja alkupään softan muutamat omituiset jäätymiset oli harmillisia. Nämä on tosin korjaantuneet ainakin minulta keväällä tulleessa päivityksessä. Vieläkään en ole uskaltanut ottaa kameraa pois lentotilasta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ekalla firmiksellä wifin ollessa päällä kamera hidasteli ihan ihmeellisesti. Ehkä on korjattu, ehkä ei. Pärjään onneksi ilman sitä.

Mun kannalta R5 alkaa nyt olla oikein hyvässä kunnossa. Ei tule mieleen mitää sellaista korjattavaa, mikä onnistuisi ilman raudan uusiksi laittoa, eli kuumana käyminen ja sen aiheuttamat heikennykset pitkiin valotuksiin. Jotain pikkubugeja varmasti on, mutta eivät häiritse niin paljoa et muistaisi mitä. Toi juuri korjattu ibis-bugi oli sellainen mikä selittänee joitakin aiempia epäonnistuneita kuvia.
Näin se vähän menee - jos ennen tappeli tarkennusongelmien tms. kanssa niin nyt tappelee softajumien - jälkimmäinen silti keskimäärin osuu harvemmin kohdalle, mut suattaapi silti takaraivossa tuntua megalomaaniselta asialta. Vähän niinku iänikuinen keskustelu kuvankäpistelysoftien nopeudesta - 0,3 s nopeampi jpg-kuvien exporttaus on elämää suurempi asia ja sit hetken päästä kuluttaa 5 minuuttia dcnetissä jostakin typerästä kamerajutusta väittelyyn - tai yt-videon katteluun.

Aika on suhteellista ja viat kans. Vaimo on jo tottunu siihen, et meikä purnaa kuvaukseen lähtiessä keleistä/valosta ja sit palatessani olen silti varsin tyytyväinen päivään - mut mä kuulunkin Senecalaiseen koulukuntaan (vai oliks se Schopenhauerilaiseen) eli päivä pitää aamulla olettaa ihan sudeksi ja sit voi positiivisesti yllättyä, kun ei ollutkaan niin paha. Liian suuret odotukset ovat varma tie pettymyksiin ja onnettomaan elämään.

Ibis-bugi oli kyl ihan todellinen - ja tuli yllättävän usein vastaan jopa mun käyttämillä suljinajoilla. Nytku olen löytänyt sopivat korttiyhditelmät niin mun v-käyrä näiden kanssa alkaa olemaan aika ok-tasolla - ehkä siirryn vielä käyttämään patakinnasta, niin kuumeneminenkaan ei haittaa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 12 : 53 Nyt oli vain kyse siitä että kun laitteen tarvii toimia, ei siihen mitään heiluvia osia laiteta optiselle polulle. Harmi että noita kuitenkin valmistetaan.
Myös vakaus on toimivuutta - veikkaan, et takavuosina ennen linssien tai kennojen vakaamista on yhdellä jos toisellakin kuvaajalla tullut tilanteita jolloin suljinaika on joko vahingossa tai tahallaan liian alhainen ja kuva on liike-epätarkka. Toki aina pitäs varmistaa ja olla tukevassa asennossa, mut todellisuudessa ihmiset kuvaavat tilanteissa joissa kaikkea ei aina ehdi varmistaa. Mun vieno veikkaus on, et vakaajien tuomat edut ovat suuremmat kuin haitat - myös tilanteissa joissa kameran todella tarvitsee toimia. Videossa edut lienevät myös aika kiistattomia. Toki joku extrem-kuvaaja aina itkee jos kamera ei toimi -40c pakkasessa, mut siinä genressä lienee aika vähän porukkaa, jonka todella tarvitsee onnistua - harrastuksessa kuvan menetys on ikävä asia, mut siitä ei seuraa taloudellisia tappioita - toisaalta myös harrastuksessa vakaajat ovat myös pelastaneet yhden jos toisenkin kuvan. Eikä näitä muutenkaan tehdä pienen marginaalin tarpeisiin - tilastot ratkaisevat tässäkin.

Suattaapi olla, et olemme jo nyt tilanteessa, et sekä optiikan, et kennon vois jysäyttää paikalleen ja hoitaa liike-korjaukset puhtaasti laskennallisesti, mut siinä ei oltu vielä tovi sitten. Ja pääosin kandee silti korjata virheet mahdollisimman aikasessa vaiheessa - tässä tapauksessa se on optiikka. Vois toki korjata myös ihmisenkin eli kuvaajat vois laittaa implantteja joilla saapi kehonsa vakaammaksi. Jäärät saattavat itkeä vanhojen autojen ja lentokoneiden perään, mut vanhojen jäärien mielipiteet ovat yleensä sitä itteensä. Itestä ei ole yhtään harmi, et niinkin epävarman olion kuin ihmisen osuus minimoidaan - se on kuitenkin pääosin kaikkein epävarmin tekijä - myös mielipiteiden kohdalla.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 20, 2021 12 : 53 Nyt oli vain kyse siitä että kun laitteen tarvii toimia, ei siihen mitään heiluvia osia laiteta optiselle polulle. Harmi että noita kuitenkin valmistetaan.
No jos kameran tarvitsee oikeasti toimia, ei tietenkään kannata edes vilkaista tähän kuluttajakrääsään mistä me täällä vatvomme. Ei vaikka ne kutsuvat itseään rehvakkaasti "pro"-malleiksi. Miten mieleesi edes juolahtaa sellainen naurettavuus, että tällaisilta puolen euron hiekkalaatikkomuovileluilta voisi odottaa luotettavuutta?

Etsi firmoja, jotka toimittavat tavaraa vaarallisia aineita käyttäviin teollisuuslaitoksiin, lentokoneisiin ym. tarkoituksiin. Sieltä löytyy toimivia laitteita. Tarkoituksesta riippuen sellaisiakin, jossa ei ole heiluvia osia optisella polulla ja falskaavia salamakenkiä. Ja mukaan tulee sellaiset paperit, että jos kamera ei sitten toimikaan, sinä olet se joka voittaa raastuvassa.
Hannu
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Aika on suhteellista ja viat kans. Vaimo on jo tottunu siihen, et meikä purnaa kuvaukseen lähtiessä keleistä/valosta ja sit palatessani olen silti varsin tyytyväinen päivään - mut mä kuulunkin Senecalaiseen koulukuntaan (vai oliks se Schopenhauerilaiseen) eli päivä pitää aamulla olettaa ihan sudeksi ja sit voi positiivisesti yllättyä, kun ei ollutkaan niin paha. Liian suuret odotukset ovat varma tie pettymyksiin ja onnettomaan elämään.
Taidat kuitenkin olla jonkinlaisella kierteellä varustettu savolainen pessimisti. Eli leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ja silti päivistä tulee erinomaisia :)
Ibis-bugi oli kyl ihan todellinen - ja tuli yllättävän usein vastaan jopa mun käyttämillä suljinajoilla. Nytku olen löytänyt sopivat korttiyhditelmät niin mun v-käyrä näiden kanssa alkaa olemaan aika ok-tasolla - ehkä siirryn vielä käyttämään patakinnasta, niin kuumeneminenkaan ei haittaa.
Aloin kanssa jälkikäteen pohtimaan, että tuo bugi saattoi sotkea joitakin nopeillakin valotusajoillamotettuja kuvia. Harrastelijana ei tule niin toistuvasti vastaavia tilaisuuksia vastaan, joten varmaksi en uskalla sanoa.

Asbestilla vuorattu patakinnas estää varmasti käsien lämpenemisen, mutta kameran nappien käytettävyys voi vähän kärsiä :)
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Maffer kirjoitti: Elo 21, 2021 10 : 55 Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
Mulla vakaa kuvausasento on, etsin silmällä, vasen käsi sopivassa kohtaa objektiivia ja kyynärpää rintaa vasten. Oikea käsi taitaa olla irti torsosta. Sitten hengitys samaan tapaan, kuten intissä opetettiin ennen laukauksen ampumista. Tällä tavalla ja näillä tuplavakautuksilla pääsen melko hyvällä prosentilla riittävän teräviin kuviin myös pitkillä valotusajoilla. Ihmisten kuvaamisessa joutuu ajat kuitenkin yleensä pitämään 1/60s nopeampina kohteen liikkumisen takia, niin täysin vakaa asento ei ole aina tarpeen.
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuollainen minijalusta levitettynä rintaa vasten niin sillä pääsee 1/10s luokkaan eikä kolise monopodin tavoin joka paikkaan tai ota tärinöitä lattiasta.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Listaako näiden uusien ronkelien kameroiden valmistajat yhteensopivia korttityyppejä (niin kuin esim. emolevyvalmistajat sopiviksi testattuja DRAM-muisteja)? Vai onko kaikki herran hallussa ja sitä joutuu ostamaan kymmenen korttia ja käyttämään kymmenen päivää selvittääkseen mikä niistä toimii vähiten huonosti?

Kyllä tämä valokuvaus (lue: kameraharrastus) taitaa mennä sellaiseksi pelleilyksi, että täytyy ostaa joku harrasteautonromu ja upottaa liiat rahansa sen rassaamiseen. Siinä sentään tietää, että M8x1.25 ruuvi sopii aina M8x1.25 kierteelle.
Hannu
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

https://asia.canon/en/support/8204818700

Tuolla oli jotain valmistajan testaamia julkaisun aikana. Mulla käytössä Agfa Photon kortti, joka puuttuu listalta ja ainakaan nopealla haulla ei tullut päivitettyä listaa vastaan. En tiedä johtuiko vanhoilla softilla muutamat jumit tuosta kortista vai jostain muusta, mutta kahdella viimeisimmällä softalla ei ole jumia tullut.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 21, 2021 10 : 55 Kameran voi vakauttaa helposti niin että ottaa pienen matkajalustan kuulapäällä ja painaa sen toisella kädellä torsoaan vasten. Tärinä loppuu tasan siihen. Toisella lapasella kameraa voi normaalisti käännellä. Näin on kuvattu isolla Fujilla pari "pakollista" settiä kirkossa ja lopputuloksessa ei ollut yhtään tärähtänyttä kuvaa. Vapaalta kädeltä ei pääse lähellekään samaa.
Aina voi ja sit ei voikaan. Olen minäkin kuvannut parit häät siten, et kamera on urkuparvella jalustalla koko seremonian. Ja toki videon kuin myös stillinkin voi hyvin kuvata usseemmalla kameralla joista pari/kolme jalustalla ja sit yksi käsissä - jos käsi tärisee niin silti aina löytyy varmistus . Tai jättää käsistä kokonaan pois ja laukoo kaukolla. Tai ottaa stillit suoraan videostriimistä. Mutku yhdellä tai edes parilla erikoistapauksella ei tehdä tilastoa. Kyse on siitä, et jos n-kappaletta kuvaajia kuvaa x-kappaletta häitä niin onko vakaajasta enempi hyötyä kuin haittaa - ja mun veikkaus on vahvasti vakaajan puolella huolimatta sen mahdollisesti tuomista lisävioista. Eli se vakaajan hyöty astuu kehiin siinä vaiheessa, kun ennustettavuus katoaa - suurimman osan ajasta vakaajalla ei tee yhtikäs mitään, koska suljinajat joutuu valitsemaan kohteen liikkeen ei omien käsien perusteella. Ilmankin tulee toimeen - aivan samalla tavalla tulee toimeen ilman suurta dynamiikkaa, korkeiden isojen parempaa kohinaa, resoluutiota, etc. Lopulta kuvaamiseen riittää yksi mv-pikseli - jos on riittävästi aikaa ja sitä saa jos valaa maailman epoksiin. Mut vapaa käsi tuo vapautta - kuten nuo muutkin jutut ja mie liberaalina tykkään vapaudesta.

Nyt mä jään odottamaan sitä dataa, jonka mukaan väitteet nykyaikaisesta laadunvarmistuksesta voidaan todeta (ennen oli paremmin) - sen jälkeen dataa siitä, et juuri vakaajat ovat s..tanasta + tietenkin dataa myös videosta, jonka olet myös väittänyt olevan syy laatuongelmiin. Nämä ominaisuudet, kun samalla tuovat lisää monimutkaisuutta, mut toisaalta kasvattavat myyntivolyymejä (tekevät kuluttajakrääsän edes jotenkin kilpailukykyiseksi) - se sun leka/taltta-erikoiskamera suattaapi olla laadukas, mutku niitä myydään vuodessa vain muutamalle extreme-harrastajalle 25 keuron hintaan.
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Totta hitossa kaikki optisella polulla olevat heiluvat osat ovat saat*nasta. Ei siihen tarvita kuin puoli kierrosta foliota. Yksi putiikki on jopa tehnyt sitä tilastoa kuluttajakrääsästä:

https://www.lensrentals.com/blog/2020/0 ... o-cameras/

Kas vaan, Sonyn muovi-IBIShän se siellä hajalla ja kennot vinossa. Siinä sitä tämän päivän laatua koko rahalla. Fujin GFX100 (ei S) on ainoa missä on purkuraportissa löytynyt todella järeää tekoa oleva runkovakaaja.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 10 : 53 Totta hitossa kaikki optisella polulla olevat heiluvat osat ovat saat*nasta. Ei siihen tarvita kuin puoli kierrosta foliota. Yksi putiikki on jopa tehnyt sitä tilastoa kuluttajakrääsästä:
On on, sinun käytössä varmasti. Mutta oletko tosiaan niin vakuuttunut, että kamerateollisuus kuuntelee sinun valituksiasi ja jättää kennovakaajat pois seuraavista malleista, että katsot mielekkääksi pitää tuollaista jatkuvaa ruikutusta? Jos et malta ostaa kameraa, joka toimii -40 C:ssä, etkö millään keksi mitään kuvaamisen arvoista yhtään lämpimämmässä?
Hannu
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos peilittömien suurin peluri hoitaa homman muovilla, ei tarvita tuollaisia lämpötiloja ongelmiin. Ja kun yksi iso putiikki vetää alta lipan, vetää äkkiä muutama muukin.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Varmaan juu, muovirimpuloita nämä ovat ja aina vain muovisemmaksi tulevat. Mutta luuletko, että ne tekevät sen siksi, etteivät tiedä mitä ovat tekemässä, ja kun joku heidän työntekijänsä näkee valituksesi netissä he kertovat sen pomolleen ja se alkaa nousta ylöspäin virkatietä ja ennen pitkää johdolta tulee käsky jättää vakaajat pois? Minä veikkaan, että turhaan huudat ja kehitys menee menojaan. Jos haluat rautaisen kameran sinun on ostettava rautainen kamera ja maksettava rautaisen kameran hinta. Kuluttajakrääsään ei rautaa tule.
Hannu
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentaksissa on metallia. Ja se maksaa paljon vähemmän kuin S (tai C). Myös toi iso Fuji ni siinä on IBIS metallikehyksessä. Voi olla että Canonin vakaaja on tietystä paremmin ritusteltu noin lähtökohtaisesti kasaan.

Valmistajien kannattaa nyt ottaa homma melko vakavasti. Myyntimäärät vain laskee ja isolle rahalle tulisi saada sitä vastinetta ja varmuutta. Ei se vaan käy että tuhansien kamerasta menee vakaaja tilttiin siittä vain. Tonnin kapulasta vielä ymmärtää että voidaan oikoa, mutta ei enää viiden tonnin kapulassa saa olla tuollaisia miinoja.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Elo 23, 2021 17 : 18 Pentaksissa on metallia. Ja se maksaa paljon vähemmän kuin S (tai C). Myös toi iso Fuji ni siinä on IBIS metallikehyksessä. Voi olla että Canonin vakaaja on tietystä paremmin ritusteltu noin lähtökohtaisesti kasaan.
Metallistakin voidaan tehdä halvalla kuraa. Ja nuo ovat säästäneet jossain muualla sitten.
Valmistajien kannattaa nyt ottaa homma melko vakavasti. Myyntimäärät vain laskee ja isolle rahalle tulisi saada sitä vastinetta ja varmuutta. Ei se vaan käy että tuhansien kamerasta menee vakaaja tilttiin siittä vain. Tonnin kapulasta vielä ymmärtää että voidaan oikoa, mutta ei enää viiden tonnin kapulassa saa olla tuollaisia miinoja.
Mikä sinä olet sanomaan mikä käy ja mikä ei käy? Tuskin sentään vaikutat myynteihin kuin yhdellä kappaleella. Ei se näy sakesammioiden ääressä isojen firmojen pääkonttoreissa. Jos nyt katsot vaikka miten Olkiluodossa on hoidettu muutaman miljardin ydinvoimalan tekeminen, saat vähän suuntaviivoja siitä että ei isollakaan rahalla ja poliittisella prestiisillä saa nykyään kunnolla ajoissa ja rehellisesti tehtyjä asioita. Miten sitten muka muutamalla tonnilla?

Ei se kivaa ole, mutta ei tuo itkeminen sitä muuta. Eikä se ole suinkaan muuttumassa parempaan päin vaan trendi on ollut selkeä ja jyrkkenevä yli sata vuotta. Keksi käyttöä sille muovikrääsälle mitä kaupoista saa ja lopeta tuo ruikutus. Tai osta tai tee itse sellaiset laitteet joita haluat. Tai ruikuta edes sitä että kaikki menee pieleen ja maailmanloppu tulee. Niin voi käydäkin, jos huonosti käy, mutta laadukasta kuluttajakrääsää me emme tule näkemään koskaan, piste.
Hannu
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin? Luuletko että mitään valmistajaa kiinnostaa mitä joku jossain ylipäätänsä kirjoittaa? Kunhan kirjoitin ja sinä kirjoitit siitä mitä mä kirjoitin. Kerro mitä itse ajattelet romusta äläkä siitä mitä joku muu ajatteli samasta romusta.

Voit ihan hyvin kirjoittaa kiertelemättä vaikkapa että se on OK myydä viidellä tonnilla testaamatonta romua. Ei sitä tarvi ilmaista jonkun toisen mielipiteen kautta negaationa.
Vastaa Viestiin