Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti: Heinä 13, 2021 17 : 05 En usko sanaakaan. Miten hemmetissä säädätte reunojentunnistusalgoritmia toimimaan edes auttavasti kohinaisella signaalilla? Peilitön himmennettynä jossain muussa kuin keskipäivän valossa. Pelkkää tuubaa ja tekniikka 20v vanha.
Uskoa. Sitä tarvitaan. Järki ja toivo kun on poissa niin uskolla nää saadaan setvittyä. Harjoittelua vaan ja toistoja ja toistoja. Youtubessa on myös jotain tutorialeja mitä kannattaa katsella.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Täytyy ilmeisesti taas järkätä joku demo eri romuilla kun ei mene jakeluun. Tähän mennessä:

-A7(r) Gen 1-2: huti
-Olympus OMD: huti
-GFX50 & 100: huti
-Fuji X-T1/2, XT-20, X-A3: huti
-Pentax K-1: hidas reagoimaan mutta osuu

Kuvan resoluutioksi jää jotain 5-10MP korkeintaan. Paitsi Pentax jos jaksaa venailla kun se liveview päivittyy kun päivittyy.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Niin siis kuvaat maisemia alkaen puolentunnin valotuksista ja ongelmaksi muodostuu peakingin hitaus. Kyl toi nyt haisee siltä ettet vaan oikein osaa käyttää kyseistä ominaisuutta.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Just testasin 1/25s f9 ISO12800 valaistuksessa A7R4A:lla sekä näytöllä että EVF:llä, lasina halpis FE85/1.8. Eri kohteisiin tarkennus peakingillä ja sen jälkeen suurennoksella tarkistus miten osui. Hyvin osuu hämärässä f9 aukollakin. Peaking-asetus oli low. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole. Sinänsä ymmärrettävää, että harmittaa, jos ei mikään ikinä onnistu millään vehkeellä.
Bahamies
Viestit: 8
Liittynyt: Kesä 21, 2015 19 : 26

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Bahamies »

ttuplai kirjoitti: Heinä 12, 2021 14 : 08 Toimiiko toi Focus Peaking vintage-laseilla? Toiminee jos löytää adapterin jossa on piiri, mut ainakin mun vanhat piirilliset adapterit resetoi koko kameran - sähköttömillä taitaa jäädä kokonaan haaveeksi. Ei ole varsinaisesti mun juttu, mut kandee varmistaa ettei tule pettymyksiä. En mä tosin muutenkaan tiiä, et riittääkö moinen kriittiselle kuvaajalle - suurentamalla osunee paremmin.

Muuten kameravalinta on vähän niin kuin kaikki muukin harrastusvälineiden osto - itse tietää parhaiten mikä sopii ja jos ei tiiä, niin todennäköisesti silloin ei muutkaan tiedä - ainakaan mitään sellaista mitä ei Mr. Google tietäis. Ei ärrän kanssa pahasti voi pieleen mennä - varsinkin jos ostaa käytettynä. Tai sit voi - mulle se oli aika lyhytaikainen tuttavuus ja ehkä huonoin kamera (suhteellisella asteikolla) mitä olen omistanut, mut mun käyttö on mun käyttöä - ja siitäkin selvisin alle 50 intensiivisellä psykoterapiaistunnolla ja 13 litralla halpaa punkkua. Uusista kameroista on aina huhuja eli tekee niin tai näin, kulman takana odottaa aina veret seisauttava runko, joka tekee kuvaamisesta aivan toista ja takaa vähintää 3000% nousun instatykkäyksien määrään - unohtamatta Pulitzereja ja pankkitilille virtaavia rahoja.

Koitin tuota selvitellä ja mielestäni pitäisi Focus Peakingin toimia manuaalilaseilla, mutta aivan varma en tästä ole. Tuo on kuitenkin vahvasti kategoriassa "kiva" ominaisuus eikä niinkään välttämätön. Toistaiseksi olen suurentamalla mennyt ja se on riittänyt manuaalilasien kanssa. Oma kuvaustyyli onkin ollut, että Focus Peakingillä nopeasti "sinnepäin" tarkennus ja siihen päälle suurennus riippuen kuvan tarkennuksen kriittisyydestä. Joihinkin räpsyihin riittää minulle ihan tuo Focus Peaking (Magic Lanternia olen 650D:n kanssa käyttänyt).

Hyvää pohdintaa tuosta välineen riittävyydestä. Muotoilin ehkä asian vähän kömpelösti, mutta tarkoitus oli juuri tiedustella sitä että millainen tuo harppaus laadussa RP/R:n kanssa olisi. No, kävin testaamassa R:n ja kun käytettyjä saa mielestäni hyvällä hintaa, niin en heti keksi miksi säästäisin muutaman satasen, kun se on nopeasti tässä harrastuksessa uudelleen tuhlattu.

Kävin tuota R:ää testaamassa paikallisessa liikkeessä ja hyvältä sillä kuvaaminen tuntui. Minulle tuo touchbar-säädin vaikutti ihan loogiselta käyttää ja olihan tuo kameran jälki muutenkin sellaista mitä toivoinkin. Löysinkin sopivasti kevyessä käytössä olleen yksilön ja haen sen kotiin lähipäivinä. Nyt vaan etsiskelen jotain perushyvää 24-70 zoomia tähän kaveriksi, niin olisi taas valmis setti omiin tarpeisiin.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Bahamies kirjoitti: Heinä 13, 2021 22 : 21
Hyvää pohdintaa tuosta välineen riittävyydestä. Muotoilin ehkä asian vähän kömpelösti, mutta tarkoitus oli juuri tiedustella sitä että millainen tuo harppaus laadussa RP/R:n kanssa olisi. No, kävin testaamassa R:n ja kun käytettyjä saa mielestäni hyvällä hintaa, niin en heti keksi miksi säästäisin muutaman satasen, kun se on nopeasti tässä harrastuksessa uudelleen tuhlattu.

Kävin tuota R:ää testaamassa paikallisessa liikkeessä ja hyvältä sillä kuvaaminen tuntui. Minulle tuo touchbar-säädin vaikutti ihan loogiselta käyttää ja olihan tuo kameran jälki muutenkin sellaista mitä toivoinkin. Löysinkin sopivasti kevyessä käytössä olleen yksilön ja haen sen kotiin lähipäivinä. Nyt vaan etsiskelen jotain perushyvää 24-70 zoomia tähän kaveriksi, niin olisi taas valmis setti omiin tarpeisiin.
Kropista täyskennoseen on jonkinlainen harppaus - täyskennosesta täyskennoseen vähempi. Mut harppaus on hyvin henkilökohtainen asia - osalle RP:n kenno on muisto menneisyydestä eikä ole heidän maailmalla palkittujen kuviensa tasolla ja osan mielestä viimeiseen kymmeneen vuoteen kennoissa ei ole juuri tapahtunut edistystä - joka siis vaikuttaisi merkittävästi omien kuvien lopputuotteisiin. Mä olen likempänä jälkimmäistä - tarkennuksessa muutos on isompi. Ärrä taitaa olla aavistuksen vihreämpi (riippuen vähän käytetystä softasta) - silläkin harvemmin on väliä jos ei kuvaa usseemmalla kameralla samaan aikaan. R (ja 5D IV) on hankalampi mätsätä näihin uusiin - jopa RP (6D II) menee paremmin, mut ton kennon kanssa mun kokemukset on aika satunnaisia.

Itelle toi touchbar oli ehkä huonointa mitä on vähään aikaan keksitty - takanäytöllä tarkennuksen siirto välillä ihan jees, mut lämpösellä, kun käsi/poski ja kaikki muukin lilluu hiessä, niin se ei enää toimi. Toki hankala sitä on rukkaset kädessäkin käyttää. Sekin on aivan mitäänsanomaton juttu jos ei ole kiire - senkun pyyhkäsee rätillä ja jatkaa elämää.

Suomeksi - sinä olet oman kamerasi asiantuntija ja muiden kommentit on pääosin omien mieltymysten pakkomyyntiä toisille. Hyviä kuvailuja.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti: Heinä 13, 2021 17 : 10
Maffer kirjoitti: Heinä 13, 2021 17 : 05 En usko sanaakaan. Miten hemmetissä säädätte reunojentunnistusalgoritmia toimimaan edes auttavasti kohinaisella signaalilla? Peilitön himmennettynä jossain muussa kuin keskipäivän valossa. Pelkkää tuubaa ja tekniikka 20v vanha.
Uskoa. Sitä tarvitaan. Järki ja toivo kun on poissa niin uskolla nää saadaan setvittyä. Harjoittelua vaan ja toistoja ja toistoja. Youtubessa on myös jotain tutorialeja mitä kannattaa katsella.
Usonhan mie. Mulla on kans vähän mafferin käsitys asiasta eli stilleissä sen kanssa ei ole kovin mukava pelata - videoon riittää kyl - perustuu toki enempi harjoittelun puutteeseen kuin syvään kokemukseen (mä voin silti elää ilman totakin kokemusta - ihan niinku pystyn olemaan ilman tanhuamisen ilojakin - siitäkin on yt-tutoriaaleja). Kyl mä silti uskon, et jotkut osaa tanhuta ja nauttivat siitä suuresti.

En tiiä mistä datasta toi peaking reunat laskee eli käyttääkö koko resoluutiota vai laskeeko vaan näytön tarkkuudella (hdmi:n perässä erillisellä näytöllä on aika selvää, et mistä laskee). Jos tykkää katella maailmaa pikselin tarkkuudella, niin voihan olla, et se on pari pikseliä sivussa. Mä mielelläni olen kokonaan kattomatta tarkennusta/kovin pieniä yksityiskohtia ja luotan kameraan - sit mä voin keskittyä läpän heittoon ja kaikkeen muuhun oheistoimintaan (ärrien kohdalla helteillä voin vaikka kytätä tota punaista varoitusvaloa, joka kertoo et 4k 50 ei edelleenkään onnistu - onneksi sen tuntee myös käsissä eli nää toimii hiljalleen haudutettuun käsisoppaan mainiosti).
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos haluaa suht tarkan peakingin, pitää käyttää Magic Lanternia dino-canonilla. Myös toi Pentax tekee asioita eri tavalla, se tulee niin jälkijunassa ja osuu hyvin että siellä tehdään signaalille jotain keskiarvoistusta riittävästi jottei kohina sotke lopputulosta. Magic Lantern laskee myös RAW histogrammin, joten kuvadata ei ainakaan tule minkään jpg-profiilien läpi sotkettuna.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt alkais olee kahvasta mallia:
https://petapixel.com/2021/08/12/canon- ... le-y-grip/

Tuo on aivan parhautta. Vähän kun Pentax 67:n tai Hasselin isot rungot normikahvan osalta mut sama myös pystyssä.
AnHa
Viestit: 1779
Liittynyt: Elo 04, 2009 17 : 33
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Maffer kirjoitti: Elo 14, 2021 12 : 51
Vähän kun Pentax 67:n tai Hasselin isot rungot normikahvan osalta mut sama myös pystyssä.
Paljon parempi toteutus. Hienoa disainia!
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Canon jaksaa ajatella tätä kuvaamisen ergonomiaa. Moni muu paja menee Nintendoilla.
temama
Viestit: 10024
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja temama »

höpöhöpöp.

Tollasessa kahvassahan on selkee ongelma. Tarvitsee olla iso kokonaisuus, että saa tarvittavan elektroniikan kennon, ibiksen yms. mahtumaan ilmaveivikahvan oheen!
Saahan näitä kehitellä, mutta kuinka moni loppujen lopuksi tarvitsee moista? Ei kovinkaan moni. Tarpeellinen vain alituiseen kahvasta roikottamiseen ja sähläämiseen kuten vaikka urheilukuvaajat stadionilla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ei tarvi. Mietis millasiin saippuakoteloihin se jo nyt on ängetty. Järkevä valmistaja suunnittelee akunkin meneväksi tuonne alaputkeen ja sitä putkistoa voi myös käyttää jäähdytykseen.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl tos mun mielestä yritetään vähän korjata semmosta mikä ei oo rikki. Hyvä tosin että yrittävät tehdä jotain muuta. Joskus osuu (C70) ja joskus ei (R:n liukumiina).
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentax 67 rungon viereen laitetulla isolla puukahvalla tai Hassel H-sarja samanmoisella vakiokahvalla on aivan eliittiä pitää kiinni kamerasta vakaasti. Näin nämä tulee tehdä ja poistaa muut kuleksimasta markkinoilta.

Tarvittaessa voi sen peukalonkin laittaa kahvan ympärille. Sanoisin että kaikki nykyiset on rikki ja tämä ainoa ehjä tapa.
mvert
Viestit: 1604
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tuota kahvaa olisi mielenkiintoista kokeilla. Saattaa kyllä olla liian radikaali muutos, että myytäväksi saakka tulevissa kameroissa tuollaista nähtäisiin.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Elo 14, 2021 17 : 20 Pentax 67 rungon viereen laitetulla isolla puukahvalla tai Hassel H-sarja samanmoisella vakiokahvalla on aivan eliittiä pitää kiinni kamerasta vakaasti. Näin nämä tulee tehdä ja poistaa muut kuleksimasta markkinoilta.

Tarvittaessa voi sen peukalonkin laittaa kahvan ympärille. Sanoisin että kaikki nykyiset on rikki ja tämä ainoa ehjä tapa.
Toi ois oikeastaan vihoviimeinen vaihtoehto itelle - kaikki ulkonevat jutut nappaa ahtaissa tiloissa joko muihin tai omiin vaatteisiin kiinni. Mä pidän kyl uusien ärrien otteesta - R6:sta viel enempi, mut se ilo katoaa lämpenemiseen. Et jos sais tän saman mut siten, et kahva on riittävän eristetty, lämpö johdetaan jotakin muuta kautta ulos tai Canon siirtyy vähävirtasempaan puolijohdetekniikkaan, niin jeps - lisäkkäät voi olla teoriassa ihan messeviä, mut melkoisessa osassa aitoja kuvaustilanteita moiset härpäkkeet on ihan susia (studiossa toki toimivia). Mut tähän kuten moneen muuhunkaan ongelmaan ei ole vain sitä yhtä jumalaista vastausta muualla kuin Atlantiksessa - loppumaailmankaikkeudessa tarvitaan erilaisia ratkaisuja eri käyttöön. Tää ei silti tarkoita, etteikö paras työtuoli ole se minkä minä omistan ja kaikki muut poistaa kuleksimasta.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Lentokoneidenkin ohjaussauvoihin on saatu menestyksekkäästi ohjusten ja muiden pyssyjen laukomisia. Peukalo ja etusormi on mainioita sormia.
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Tekniseen toteutukseen en ota kantaa, mutta visuaalisuudesta annan täydet 0 bojoa, aivan järkyttävä idea.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuuluuko kameran olla valokuvan arvoinen muuta kuin vitriinimallit? No ei. Sen tulee toimia.
Vastaa Viestiin