Yksi runko ja yksi lasi

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
harri_s
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 05, 2005 11 : 02

Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja harri_s »

Jos sinun pitäisi valita kalustostasi vuodeksi käyttöösi vain yksi runko ja yksi lasi niin mitkä olisivat valintasi ja miksi.

Itselläni ne olisivat D4s ja Sigma 85 Art. Yhdistelmä toimii monipuolisesti tuotteissa, potreteissa, sisäurheilussa ja maisemassakin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PHy
Viestit: 326
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja PHy »

Olympus omdm1X ja Zuiko 40-150 mm 2,8 Pro.
Ehkä monikäyttöisin 4/3 objektiivi ja kuvanlaadultaan erittäin hyvä.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä kuvaan aina ekat 6kk vain yhdellä kakkulalla kun on uusi runko tulilla. Nyt GFX:n seurana ollut 50/3.5.
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Lay »

Tämä on helppo. R5 ja RF 24-70mm f/2.8L IS USM

Tällä lasilla hoituu lähes kaikki riittävän hyvin. Jos haluaa jotain erityisempää, niin sitten primeä tai pidempää f2.8 zoomia.
Viimeksi muokannut Lay, Joulu 04, 2020 22 : 09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska
Viestit: 12001
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Aika paha kun järkkärin yksi suurimmista tarkoituksista on kuitenkin mahdollisuus vaihtaa objektiiveja...

Mutta jos ryhdytään leikkiin, niin kyllä se olisi Sony A7RIV ja siihen SONY FE 35MM F/1.8, tai vaihtoehtoisesti SIGMA 24-70MM F/2.8 DG DN ART.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

R6 + 85L II
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Z6 ja 90mm makro
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

EOS R ja RF 24-70/2.8 L IS.
Näistä omista.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Loppujen lopuksi helppo valinta, hirviä pikselimäärä tuo joskus tarvittavaa joustavuutta ja perinteinen polttoväli kohteen irroittavalla valovoimalla on ollut aina itselleni mieleinen. Ja tuon lasin kuvanvalmistuskyky on sitä turvallista riittävän hyvää, joka osa-alueella.

A7rIV 24-70 2.8 GM
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Hieman yllättävää, että monen valinta on 2.8-zuumi. Ehkä olen vain huono kuvaamaan, mutta olen lähinnä tottunut pettymään lopputuloksiin 2.8-laseilla, kun kohteet sekoittuvat taustaan ikävästi. Ajatteletteko, että tuo ei haittaa, vai otatteko jo lasivalinnassa huomioon haastavamman sommittelun vs. primet?

Itse olen harkinnut Canonin 2.0-zuumia, mutta kun piru vie en ole varma, irtoaako silläkään kohde taustasta nätisti. Ainakin omistamallani EF 24 1.4L II:lla taustat näyttää monesti aika pahoilta, eikä heti kuulostaisi siltä, että 28mm ja 2.0 toisi asiaan parannusta. Taitaa usein olla ns. melkolailla kaikki tarkkaa kuvissa, jos 28mm ja 2.0? Jos 2.8, varmastikin kaikki liian paljon fokuksessa.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Q-vaaja kirjoitti:Hieman yllättävää, että monen valinta on 2.8-zuumi. Ehkä olen vain huono kuvaamaan, mutta olen lähinnä tottunut pettymään lopputuloksiin 2.8-laseilla, kun kohteet sekoittuvat taustaan ikävästi. Ajatteletteko, että tuo ei haittaa, vai otatteko jo lasivalinnassa huomioon haastavamman sommittelun vs. primet?

Itse olen harkinnut Canonin 2.0-zuumia, mutta kun piru vie en ole varma, irtoaako silläkään kohde taustasta nätisti. Ainakin omistamallani EF 24 1.4L II:lla taustat näyttää monesti aika pahoilta, eikä heti kuulostaisi siltä, että 28mm ja 2.0 toisi asiaan parannusta. Taitaa usein olla ns. melkolailla kaikki tarkkaa kuvissa, jos 28mm ja 2.0? Jos 2.8, varmastikin kaikki liian paljon fokuksessa.
Se kuvakulman hyödyllisyys 24-70. Sille välille osuu suurin osa kuvattavista aiheista.
Mieluisin omista objektiiveista R:ään on EF 85/1.4L IS mutta sillä ei voi kuvata kaikkea.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Q-vaaja kirjoitti:Hieman yllättävää, että monen valinta on 2.8-zuumi. Ehkä olen vain huono kuvaamaan, mutta olen lähinnä tottunut pettymään lopputuloksiin 2.8-laseilla, kun kohteet sekoittuvat taustaan ikävästi. Ajatteletteko, että tuo ei haittaa, vai otatteko jo lasivalinnassa huomioon haastavamman sommittelun vs. primet?
Minäkin ottaisin 5D3:n (ei minulla muita runkoja olekaan) ja EF 24-70/2.8L:n. Perusteena on se, että ajattelen dokumentoinnin olevan tärkeämpi osa kuvaamistani kuin teknisten/taiteellisten kokeilujen ja hifistelyiden. 24-70 on erittäin käytännöllinen esimerkiksi tapahtumien kuvaamisessa (vieraana, ei maksettuna kuvaajana), joissa ei voi itse valita paikkoja kuin hyvin rajoitetusti. 50/1.2:lla hifistely vaatii ennemmin studiomaiset olosuhteet, paljon aikaa ja suvaitsevassa mielentilassa olevan mallin (joita ei meidän perheestä enää löydy, siksi sellainen on jäänyt). Erot kuvan teknisessä ja visuaalisessa laadussa ovat lopultakin aika merkityksettömiä kuvissa, joita aion koskaan näyttää muille.

Ja ennen kuin kukaan totuuden torvi töräyttää: voisin kuvata kuvani paljon halvemmalla järjestelmällä, jos en olisi laiteintoilija.
Hannu
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itte oon kuvannut monta vuotta EOS 20D & EF 35/2 yhristelmällä joutavanpäiväiset kuvat.
Yks vuosi meni täyrellisesti kuva päivässä projekti sillä, joka päivälle 1 kuva. On mulla ne vieläkin ja käytän niitä satunnaisesti.

Lempparikamera joka muutti oman valokuvaamisen lopullisesti, oikea filmintappaja. Sen hankinnan jälkeen en montaa filmiä oo kuvannut.
D 100:n aikaan olin vielä sekakäyttäjä, Mamiya RB:llä piti ottaa osa kuvista.
Tuo kolmevitonen ei oo mikään lempilasi, tarkennuksen ääni on niinkuin sikaa tappais.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
temama
Viestit: 10024
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja temama »

Olen jo nyt kuvannut pitkään Sonyn A7R2 kinolla, ja siinä hyvin usein kiinni Sony FE 28/2, joka menee yleislasina vähän joka hommeliin.

Mutta jos nyt haluis unelmoida ja funtsailla millä pitäis vetää vuosi 2021, niin Sony A7R3 tai A7RIV + sonin uus FE 20mm F1.8G.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

Sony A7II ja Zeiss 55/1.8. Muuta runkoa ei olekaan ja saattaa olla ettei pitkään aikaan tulekaan.
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Lay »

Q-vaaja kirjoitti:Hieman yllättävää, että monen valinta on 2.8-zuumi. Ehkä olen vain huono kuvaamaan, mutta olen lähinnä tottunut pettymään lopputuloksiin 2.8-laseilla, kun kohteet sekoittuvat taustaan ikävästi. Ajatteletteko, että tuo ei haittaa, vai otatteko jo lasivalinnassa huomioon haastavamman sommittelun vs. primet?

Itse olen harkinnut Canonin 2.0-zuumia, mutta kun piru vie en ole varma, irtoaako silläkään kohde taustasta nätisti. Ainakin omistamallani EF 24 1.4L II:lla taustat näyttää monesti aika pahoilta, eikä heti kuulostaisi siltä, että 28mm ja 2.0 toisi asiaan parannusta. Taitaa usein olla ns. melkolailla kaikki tarkkaa kuvissa, jos 28mm ja 2.0? Jos 2.8, varmastikin kaikki liian paljon fokuksessa.
Aika paljon tulee työhön liittyviä kuvauksia, joissa kohteen/kohteiden lisäksi tarvitaan myös X määrä ympäristöä teräväksi. Komppaan Hannua 24-70 kuvakulman hyödyllisyydestä. Siitä sitten himmennetään tarpeen mukaan. Primet tai RF 70-200 f2.8 sitten käyttöön, jos haluaa pienemmän kohteen irrottaa taustasta.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

iPhone 11. In your face, Maffer!

No jos tuota ei lasketa rungoksi, niin koronan kurittaessa matkailua se olisi omasta hyllystä RP + Tamronin 150-600. Ja sitten vaan sorsia tiiraamaan, kuten tää vuosi on nyt mennyt. Matkailuvuonna varmaan kuitenkin RF 24-105/4 RP:n kaverina.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Jos olisi kyse pelkästään töistä, niin valinta olisi todennäköisesti C200+ Sigman 18-35. Ongelmana vain siinäkin että tolla en pelkästään pärjäisi, koska pitää ottaa stillejäkin välillä. Silloin luonnollinen valinta olisi R6+24-70 2.8 II. Toisaalta välillä mulla laajis on välttämätön, joten pakko olisi linssiksi valita 16/35 2.8 II. Hirveä kompromissihan se olisi, mutta sitä tässä kai haettiinkin.
Maffer
Viestit: 21609
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei iphone tai huawei sovi ny. Niissä on useampi kenno ja obiska.
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Yksi runko ja yksi lasi

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Maffer kirjoitti:Ei iphone tai huawei sovi ny. Niissä on useampi kenno ja obiska.
No onko se ennenkään haitannut, että vastaa ohi kysymyksen, jos vastauksena on kännykkä? ;)
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Vastaa Viestiin