DSLM vs DSLR

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja T71 »

javal kirjoitti: Tässä kaunistelet (=vääristät) taas asian kirjoittamalla että jossakin mekaanisessa systeemissä on ääretön tarkkuus. Oletan että tunnet mekaniikkaa edes sen hitusen verran että siellä on aina välyksiä ja materiaalin aina joustaa rasituksen alla, joten ääretön tarkkuus josta kirjoitit on täyttä huuhaata, ja noi välykset/joustot johtaa myös siihen että vaste ei ole välitön, jne, jne.... Näin se vaan menee kun oikein aletaan saivartelemaan epäoleellisia asioilla.

Minun lasien fokus säädössä ei ole mitään käsiin tuntuvia askeleita, joten se siitä joutavasta pohdinnasta.
Wau, aina ei muista, että täällä on köyhiäkin, joilla objektiivi alkaa taipua tarkentaessa.
Mutta jos ihan tosissaan ollaan, niin MF lasissa on panostettu sen tarkennuksen "välyksiin" täysin eri tavoin, kuin AF laseissa.
Hae kaupasta vaikka joku 85mm AF lasi ja 85mm Zeiss Planar. Pikkuisen eri planeetalta nämä kaksi. Katso asiaa siltä kannalta, että miten paljon pitää pyörittää sitä tarkennusrengasta, että saat hienosäädettyä tarkennuksen vaikka kuvattavan silmään. Ja juu, AF (peilittömän) lasilla se hienosäätö tehdään työntämällä jalustaa vähän eteenpäin, kun se tarkennusmoottori napsauttaa sen seuraavan tarkennuskohdan suoraan takaraivoon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

T71 kirjoitti:
javal kirjoitti: Tässä kaunistelet (=vääristät) taas asian kirjoittamalla että jossakin mekaanisessa systeemissä on ääretön tarkkuus. Oletan että tunnet mekaniikkaa edes sen hitusen verran että siellä on aina välyksiä ja materiaalin aina joustaa rasituksen alla, joten ääretön tarkkuus josta kirjoitit on täyttä huuhaata, ja noi välykset/joustot johtaa myös siihen että vaste ei ole välitön, jne, jne.... Näin se vaan menee kun oikein aletaan saivartelemaan epäoleellisia asioilla.

Minun lasien fokus säädössä ei ole mitään käsiin tuntuvia askeleita, joten se siitä joutavasta pohdinnasta.
Wau, aina ei muista, että täällä on köyhiäkin, joilla objektiivi alkaa taipua tarkentaessa.
Mutta jos ihan tosissaan ollaan, niin MF lasissa on panostettu sen tarkennuksen "välyksiin" täysin eri tavoin, kuin AF laseissa.
Hae kaupasta vaikka joku 85mm AF lasi ja 85mm Zeiss Planar. Pikkuisen eri planeetalta nämä kaksi. Katso asiaa siltä kannalta, että miten paljon pitää pyörittää sitä tarkennusrengasta, että saat hienosäädettyä tarkennuksen vaikka kuvattavan silmään. Ja juu, AF (peilittömän) lasilla se hienosäätö tehdään työntämällä jalustaa vähän eteenpäin, kun se tarkennusmoottori napsauttaa sen seuraavan tarkennuskohdan suoraan takaraivoon.
Itse en huolisi mitään MF-lasia.
Mulla AF osuu hienosti kohdalleen, niinkuin pitääkin koska henkilökuvauksessa sen pitää osua heittämällä koska kuvaajalla on tärkeämpää tekemistä kuin tarkentaminen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja T71 »

Hannu KH kirjoitti:
T71 kirjoitti:MF lasissa on panostettu sen tarkennuksen "välyksiin" täysin eri tavoin, kuin AF laseissa.
Itse en huolisi mitään MF-lasia.
Mulla AF osuu hienosti kohdalleen, niinkuin pitääkin koska henkilökuvauksessa sen pitää osua heittämällä koska kuvaajalla on tärkeämpää tekemistä kuin tarkentaminen.
Joo, en huoli minäkään enää MF lasia nopeampitempoiseen henkilökuvaukseen, mutta maisema-, makro- ja tuotekuvauksessa MF laseilla pärjää ihan hyvin. Eye AF on ihan killeri ominaisuus ja mulle se avasi ihmisten kuvauksessa ihan uuden lehden.

Monilla MF laseilla on kuitenkin vielä paikkansa myös ihmisten kuvauksessa niiden kauniin piirtotyylin vuoksi ja eipä vanhaan Hasseliin mitään AF laseja ees saa. Kun ei kiiruhda, niin sekä itse tekeminen, että lopputulos on MF laseilla oikein nautittavaa.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

T71 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
T71 kirjoitti:MF lasissa on panostettu sen tarkennuksen "välyksiin" täysin eri tavoin, kuin AF laseissa.
Itse en huolisi mitään MF-lasia.
Mulla AF osuu hienosti kohdalleen, niinkuin pitääkin koska henkilökuvauksessa sen pitää osua heittämällä koska kuvaajalla on tärkeämpää tekemistä kuin tarkentaminen.
Joo, en huoli minäkään enää MF lasia nopeampitempoiseen henkilökuvaukseen, mutta maisema-, makro- ja tuotekuvauksessa MF laseilla pärjää ihan hyvin. Eye AF on ihan killeri ominaisuus ja mulle se avasi ihmisten kuvauksessa ihan uuden lehden.

Monilla MF laseilla on kuitenkin vielä paikkansa myös ihmisten kuvauksessa niiden kauniin piirtotyylin vuoksi ja eipä vanhaan Hasseliin mitään AF laseja ees saa. Kun ei kiiruhda, niin sekä itse tekeminen, että lopputulos on MF laseilla oikein nautittavaa.
Mulla ainakin vanhemmiten näkö on heikentynyt, ei silmälaseillakaan saa entisellensä. Manuaalitarkennus ei kiehro, eikä vanhat haisevat Hasselit ja Mamiyatkaan. Se on mennyttä aikaa se.
Omassa aktiivikamerassa on silmätarkennus, tulee välillä käytettyä sitä tai jotain omaa valintaa niintä muutamasta tuhannesta valittavasta pisteestä.
Kyllä se 1.4 aukolla osuu AF:llä siihen mihin tahdon.

Makrollakin oon yleensä käyttänyt AF:ää....miksen käyttäisi?
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja javal »

Hannu KH kirjoitti:Itse en huolisi mitään MF-lasia.
Mulla AF osuu hienosti kohdalleen, niinkuin pitääkin koska henkilökuvauksessa sen pitää osua heittämällä koska kuvaajalla on tärkeämpää tekemistä kuin tarkentaminen.
Kommenteista päätellen ilmeisesti noissa peilittömissä, ja niiden AF laseissa on aika suuret erot. Kiva että sinä olet löytänyt systeemin mikä toimii kuten pitääkin.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

javal kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Itse en huolisi mitään MF-lasia.
Mulla AF osuu hienosti kohdalleen, niinkuin pitääkin koska henkilökuvauksessa sen pitää osua heittämällä koska kuvaajalla on tärkeämpää tekemistä kuin tarkentaminen.
Kommenteista päätellen ilmeisesti noissa peilittömissä, ja niiden AF laseissa on aika suuret erot. Kiva että sinä olet löytänyt systeemin mikä toimii kuten pitääkin.
Joo.
Onnistumisprosentti nyky-ykkös-kameralla on huomattavasti suurempi kuin aikoinaan filmikeskarilla jalustalta kuvaten.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Nyt jos noiden loppujenkin Leican f/2 kiinteäpolttovälisten saapuminen myyntiin on varmaa, voisin tehdä vielä yhden vertailun:

21mm f/4 Super-Angulon-R
APO-SUPER-SUMMICRON-SL f2/21mm ASPH.

24mm f/2.8 Elmarit-R
APO-SUMMICRON-SL f2/24mm ASPH.

28mm f/2.8 Elmarit-R I
APO-SUMMICRON-SL f2/28mm ASPH.

Aikoinaan löytyi vastaavat objektiivit polttovälin mukaan, mutta eri aukkosuhteella. Jos peilitön ei selätä edeltäjäänsä objektiivivalikoimassa muuten, niin kuitenkin aukkosuhteessa ollaan askeleen tai kaksi parempia.

http://www.l-camera-forum.com/leica-wik ... -Angulon-R" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.l-camera-forum.com/leica-wik ... _Elmarit-R" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.l-camera-forum.com/leica-wik ... lmarit-R_I" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.panasonic.com/global/consum ... Mount.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jaa niinku Sigman 20/1,4, 14/1.8 ym? Ai ne olikin peilivehkeisiin.
Maffer
Viestit: 21557
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: DSLM vs DSLR

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No Sonyyn:
https://www.voigtlaender.de/lenses/e-mo ... l/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

21mm f/1.4 ja vieläpä aivan kärkipään malli kuvanlaadun suhteen.
Vastaa Viestiin