Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Lay kirjoitti: Huhti 25, 2021 18 : 52
nsamppa kirjoitti: Huhti 25, 2021 17 : 41
Lay kirjoitti: Huhti 25, 2021 17 : 16 Jos tekee omaan makuun liian lämmintä jälkeä, niin --> "If you select [Auto: White priority] (White priority), you can reduce the intensity of the image's warm color cast."
Siis haastikset vedän toki aina lukitulla awb:lla. Stillissä sen sijaan diggaan paljon sen jäljestä. Siinä vaan kun ei oo sitä vertailu kameraa niin ei keltaisuus paista silmään.
Juuh. Muutaman vuoden ottanu valokuvat AWBW käyttäen. Makuasioita, mutta itse pääsen jälkikäsittelyssä vähemmällä säätämisellä.
Ihan mielenkiinnosta, kun ite en ole oikein tohon automatiikkaan luottanut, et millasessa setissä/tilanteissa toi AWB tai AWBS toimii (mietin, et pitääkö muuttaa pinttyneitä tapoja). Mä olen jotenkin elänyt siinä käsityksessä, et automatiikka ennemmin vaikeuttaa jälkikäsittely - toki osittain syynä on salaman käyttö, koska WB-mittaus on vallitsevasta valosta. Ja mä siirsin tapani myös videoon, mut pitänee ehkä miettiä asiaa uusiksi - varsinkin, kun mulla on videon kanssa muutenkin enempi haasteita.

Ja tosiaan tosta kameroiden erosta - R6 on kyl aidosti keltasempi kuin R5 ainakin Da Vincillä eli vaikka kiinnittäs kaikki muuttuvat tekijät (clog, WB, LUT) on R6 joku 200-300K keltasempi. Stilleissä ei juurikaan nykyisillä C1:n Pro Profiileilla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyllä mä sitä AWB:ta käytän jatkuvasti. Jos valo on keltaista, ei mua haittaa et kaikki on keltaista. Mun mielestä se jopa näyttäis jos kaikki olis valkoista ku se ei vastaa niin hyvin todellisuutta. Oon mä sitä white prioritya koklannu mut en tykänny.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti: Huhti 26, 2021 8 : 52 Kyllä mä sitä AWB:ta käytän jatkuvasti. Jos valo on keltaista, ei mua haittaa et kaikki on keltaista. Mun mielestä se jopa näyttäis jos kaikki olis valkoista ku se ei vastaa niin hyvin todellisuutta. Oon mä sitä white prioritya koklannu mut en tykänny.
Täytyy harkita - nää Canonit on vähän hankalia hybrikuvaamiselle, kun WB-pitää aina säätää kumpaankin. AUTOilemalla selviää usein parhaiten. Olis elämä aavistuksen helpompaa jos valkotasapainon (miksei myös muitakin asetuksia esim. tarkennuspaikan) sais suoraan siirrettyä stillistä videoon. Nyt jos stillissä tarkennus on oikeassa reunassa, niin videossa se onkin jossakin ihan muualla - meinaa pienellä hybrikuvaajalla loppua aivosolut kesken. R5 ei ole juuri sen kätsympi eli periaatteessa ongelmat ovat aika samat kummallakin - on toki hienoa, et video on erotettu stillien ottamisesta, mut vois tohon silti tarjota vaihtoehdon. Kahtellaan olenko ensi syksynä verenpainelääkityksellä.
pejaka
Viestit: 82
Liittynyt: Maalis 24, 2003 21 : 43
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja pejaka »

Nsampalle kysymys Moirésta. Oletko saanut näkyviin sitä UHDssa vai HDssa?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

pejaka kirjoitti: Huhti 29, 2021 14 : 25 Nsampalle kysymys Moirésta. Oletko saanut näkyviin sitä UHDssa vai HDssa?
UHD. En oo juuri HD:ta kuvannu. Se on vähän kenkku ku verrattain harvoin sitä näkyy, mut ku sitä näkyy ni se on kans sit tosi hirvee.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tää kyl hidastelee tosi paljon kun kuvan ottamisen jälkeen haluat nopsaan katsoa sarjan kuvia läpi. Monesti jää ihan kunnolla juntturaan. Olisko se kortin hitaudesta johtuvaa?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Sonyn kortin, mun kaikkein nopein kortti, kanssa lienee ongelma. Joskus sen kanssa temppuilee. Sekään ei tapahdu aina, mut säännöllisen epäsäännöllisesti. Esim. tossa vähän aikaa sitten se meni koko ajan jumiin niin että näpsäsit kuva, painoit heti play nappia ja lähdit samantien kelaamaan taaksepäin. Siitä ei selviä ko akkua irroittamalla. Suhteellisen rasittava ominaisuus.
mupi
Viestit: 70
Liittynyt: Kesä 30, 2005 1 : 18

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja mupi »

nsamppa kirjoitti: Kesä 02, 2021 8 : 53 Sonyn kortin, mun kaikkein nopein kortti, kanssa lienee ongelma. Joskus sen kanssa temppuilee. Sekään ei tapahdu aina, mut säännöllisen epäsäännöllisesti. Esim. tossa vähän aikaa sitten se meni koko ajan jumiin niin että näpsäsit kuva, painoit heti play nappia ja lähdit samantien kelaamaan taaksepäin. Siitä ei selviä ko akkua irroittamalla. Suhteellisen rasittava ominaisuus.
Noin vuosi sitten Sony ilmoitti että erä kortteja pääsi viallisina maailmalle, tuolloin ongelmia kait aiheutui ainoastaan videofaileille mutta kannattanee tsekata varmuuden vuoksi onko korttisi viallista erää esim. täältä https://www.sony.co.uk/electronics/supp ... s/00246876
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Toi Sonyn takasinveto kandee eka tsekata eli ettei oma kortti ole siinä joukossa. Mulla on Sonyn 32 Gb Tough R6:n kanssa ja se kyl pelaa aika kivasti - toki noihin mun parjaamiin Lexareihin verrattuna kaikki toimii kivasti. Mie on en tosin juuri esikastele tai edes jälkikastele kuvia muuta kuin salaman kanssa ja silloinkin yleensä evf:llä suoraan laukasun perään. Toistaseksi Kingstonin 128GB SDXC React Plussalla jumeja tasan nolla (firmis 1.3.1) - tää lupaa jo kohtuu mukavia kesähäitä. No onneksi lämpöongelmat eivät ole poistuneet eli on nää silti aika hankalia värkkejä hybridikuvaamiseen - siis 4k:lla.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mulla tää on nyt sekoillu kahdella eri mallisella kortilla ja usealla tavalla. Kaverille ku lainasin niin sillä oli kans erilainen kortti ja jumiin veti useamman kerran keikalla. Huolto keikka edessä. Vajaan kymmenen vuoden tauon jälkeen paluu Canoniin ja molemmat rungot huoltoon. Ei nyt ihan täysin vakuuta. Lisäksi 35 1.4:stä tipahti af/mf kytkin. Vielä kun Canonin huollon pitäis olla niin pröötä niin 2,5 kk ollu C200 huollossa. Toki sain sentään lainalaitteita. Mut on tää vähän raskasta
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nakkaat ne metsään ja takaisin Sonyyn sit. Panasonic S1H:n video on mukavan näköistä sekin.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti: Kesä 29, 2021 23 : 28 Nakkaat ne metsään ja takaisin Sonyyn sit. Panasonic S1H:n video on mukavan näköistä sekin.
Kyl se C200 ja BMPCC6K riittää mulle. Kunhan vaan toimisivat.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja javal »

Firmware päivitys on tullut R6 :een.

Laiteohjelmistoversio 1.4.0 sisältää seuraavat parannukset ja korjaukset:
1. [Canon Log 3] on lisätty [Canon Log settings] -asetuksiin.
2. Lisätty samanaikainen videotallennus kortille 1 ja kortille 2.
3. Parantaa toiminnan vakautta käytettäessä RF400mm F2.8 L IS USM- ja RF600mm F4 L IS USM -objektiiveja.
4. Korjaa ongelman, jossa HDMI-liitäntää käytettäessä kameran näyttö sammuu
ja HDMI-liitännän kautta näkyy seeprakuvio.
5. Korjaa ongelman, jossa kuvanvakauksen vaikutusta ei saavuteta heti kuvaamisen aloittamisen jälkeen.

https://www.canon.fi/support/consumer_ ... &language=
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hyviä parannuksia ja vielä jäi parannettavaa. Suunta on hyvä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Noniin. Hyvältä näyttää Canonin meno. Pakko se R6 oli viedä huoltoon ku sekoilu lisääntyi vain koko ajan. Mulla on kilokaupalla Canon tavaraa ja sitä kautta ollaan CPS systeemissä. Luvataan että olis nopea huolto ja lainalaite tulee huollon ajaksi. Eikö kuulosta hyvältä? Siinäkin oli yksi syy minkätakia vaihdoin takaisin Canoniin. Ne kun on ammattilaisten työkaluja ja huollot toimii. Tossa vaan todellisuus on se että kun vein kameran huoltoon, kerrottiin että pari viikkoa siinä ainakin menee. Nooh, ei siinä mitään. Menkööt mitä menkööt ku lainalaitehan sieltä tulee. Pääasia että saavat kuntoon. Pari tuntia huoltoon viemisen jälkeen tuli soittoa JAS:lta että ei muuten oo tulossa lainalaitetta. Ei mitään ärrää, ei mitään peililäpsyä. Ei mitään. Nada. Zero. 0. Ton jos olisin tienny ni ehkä tässä olis tehny muita ratkaisuja. Nyt tässä sit ollaan vähintään pari viikkoa ilman kameraa. Veikkaan että tästä tulee vielä samanlainen fiasko ko C200:n huollosta että se vaatii vähintään sen kaksi huoltokeikkaa niin tiedossa on kuukausitolkulla ilman kameraa. Sit varmaan kuvataan sillä kännykällä tai jätetään rahat pöydälle ja syötetään lapsille pudonneita lehtiä. Hieno ***** homma.

Sonyja kun käytin vajaan 10 vuotta niin niiden kanssa ei oikein mitään oo koskaan ollu. Canonin kanssa takana nyt reilu vuosi ja kaksi kameraa (C200 ja R6) mennyt rikki ja kaksi linssiä (50 1.2 ja 35 1.4) mennyt rikki. Ton kakun ku maustaa vielä sillä että CPS on pelkkää sanahelinää, niin on tää kyl ollu nappivalinta. Alkaa kyl oikeasti houkuttelee vaihto takas Sonyyn. Nää Canonit on täyttä skeidaa ja niin on myös itse Canon.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minulla oli R5 remontissa Jassilla ja kesti 5 viikkoa postitoimituksineen. Jokin osa meni tilaukseen ja kesti siksi niin kauan. Minun remontin syy oli oma vahinko joka sattui koiran kans ;)
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja habannaama »

nsamppa kirjoitti: Elo 27, 2021 15 : 06 Noniin. Hyvältä näyttää Canonin meno. Pakko se R6 oli viedä huoltoon ku sekoilu lisääntyi vain koko ajan. Mulla on kilokaupalla Canon tavaraa ja sitä kautta ollaan CPS systeemissä. Luvataan että olis nopea huolto ja lainalaite tulee huollon ajaksi. Eikö kuulosta hyvältä? Siinäkin oli yksi syy minkätakia vaihdoin takaisin Canoniin. Ne kun on ammattilaisten työkaluja ja huollot toimii. Tossa vaan todellisuus on se että kun vein kameran huoltoon, kerrottiin että pari viikkoa siinä ainakin menee. Nooh, ei siinä mitään. Menkööt mitä menkööt ku lainalaitehan sieltä tulee. Pääasia että saavat kuntoon. Pari tuntia huoltoon viemisen jälkeen tuli soittoa JAS:lta että ei muuten oo tulossa lainalaitetta. Ei mitään ärrää, ei mitään peililäpsyä. Ei mitään. Nada. Zero. 0. Ton jos olisin tienny ni ehkä tässä olis tehny muita ratkaisuja. Nyt tässä sit ollaan vähintään pari viikkoa ilman kameraa. Veikkaan että tästä tulee vielä samanlainen fiasko ko C200:n huollosta että se vaatii vähintään sen kaksi huoltokeikkaa niin tiedossa on kuukausitolkulla ilman kameraa. Sit varmaan kuvataan sillä kännykällä tai jätetään rahat pöydälle ja syötetään lapsille pudonneita lehtiä. Hieno ***** homma.

Sonyja kun käytin vajaan 10 vuotta niin niiden kanssa ei oikein mitään oo koskaan ollu. Canonin kanssa takana nyt reilu vuosi ja kaksi kameraa (C200 ja R6) mennyt rikki ja kaksi linssiä (50 1.2 ja 35 1.4) mennyt rikki. Ton kakun ku maustaa vielä sillä että CPS on pelkkää sanahelinää, niin on tää kyl ollu nappivalinta. Alkaa kyl oikeasti houkuttelee vaihto takas Sonyyn. Nää Canonit on täyttä skeidaa ja niin on myös itse Canon.
Aika pazga mäihä sinulla tosiaan =(

Jos lohduttaa, taannoin kesällä koiran remmin messinkinen lukon lenksu heilahti a7r III:n evf:ään, joka säröille, onneksi vaan säröt, eli ei palasia irti ja eikun selvittelemään huollon mahdollisuutta, mutta jo Sonyn yhteydenpito sitä luokkaa, että totesin että annan olla kunnes menee niin tuhannen nuuskaksi, että pakko lähettää huoltoon ulkomaille.
JAS:lla Canon-aikoina sai sentään asioitua fyysisesti ja yhteydenpito toimi, mutta näiden Sonyjen kanssa jo pelkkä yhteydenpitokin on kuin lottoa pelaisi.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti: Elo 27, 2021 15 : 06 Noniin. Hyvältä näyttää Canonin meno. Pakko se R6 oli viedä huoltoon ku sekoilu lisääntyi vain koko ajan. Mulla on kilokaupalla Canon tavaraa ja sitä kautta ollaan CPS systeemissä. Luvataan että olis nopea huolto ja lainalaite tulee huollon ajaksi. Eikö kuulosta hyvältä? Siinäkin oli yksi syy minkätakia vaihdoin takaisin Canoniin. Ne kun on ammattilaisten työkaluja ja huollot toimii. Tossa vaan todellisuus on se että kun vein kameran huoltoon, kerrottiin että pari viikkoa siinä ainakin menee. Nooh, ei siinä mitään. Menkööt mitä menkööt ku lainalaitehan sieltä tulee. Pääasia että saavat kuntoon. Pari tuntia huoltoon viemisen jälkeen tuli soittoa JAS:lta että ei muuten oo tulossa lainalaitetta. Ei mitään ärrää, ei mitään peililäpsyä. Ei mitään. Nada. Zero.
Siinä on joku aika (riippuu CPS tasosta) jonka laitteen tulee olla CPS huollossa korjattavana, jälkeen olet oikeutettu saamaan lainalaitteen tilalle. Kun tämä aika on ylitetty niin vasta sitten CPS lähettää lainalaitteen, mutta kannattaa olla tuossa itse aktiivinen, tuskin ne mitään lähettää jos et pyydä, sillä eivät kaikki halua lainalaitteita huollon ajaksi. Onkohan niin että JAS ei enää ole CPS huolto vai miksi noin vastasivat. Soittaisin sinuna asiasta suoraan Canon :ille ja kysyisin että mikä tässä nyt mättää.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

javal kirjoitti: Elo 27, 2021 16 : 57
nsamppa kirjoitti: Elo 27, 2021 15 : 06 Noniin. Hyvältä näyttää Canonin meno. Pakko se R6 oli viedä huoltoon ku sekoilu lisääntyi vain koko ajan. Mulla on kilokaupalla Canon tavaraa ja sitä kautta ollaan CPS systeemissä. Luvataan että olis nopea huolto ja lainalaite tulee huollon ajaksi. Eikö kuulosta hyvältä? Siinäkin oli yksi syy minkätakia vaihdoin takaisin Canoniin. Ne kun on ammattilaisten työkaluja ja huollot toimii. Tossa vaan todellisuus on se että kun vein kameran huoltoon, kerrottiin että pari viikkoa siinä ainakin menee. Nooh, ei siinä mitään. Menkööt mitä menkööt ku lainalaitehan sieltä tulee. Pääasia että saavat kuntoon. Pari tuntia huoltoon viemisen jälkeen tuli soittoa JAS:lta että ei muuten oo tulossa lainalaitetta. Ei mitään ärrää, ei mitään peililäpsyä. Ei mitään. Nada. Zero.
Siinä on joku aika (riippuu CPS tasosta) jonka laitteen tulee olla CPS huollossa korjattavana, jälkeen olet oikeutettu saamaan lainalaitteen tilalle. Kun tämä aika on ylitetty niin vasta sitten CPS lähettää lainalaitteen, mutta kannattaa olla tuossa itse aktiivinen, tuskin ne mitään lähettää jos et pyydä, sillä eivät kaikki halua lainalaitteita huollon ajaksi. Onkohan niin että JAS ei enää ole CPS huolto vai miksi noin vastasivat. Soittaisin sinuna asiasta suoraan Canon :ille ja kysyisin että mikä tässä nyt mättää.
Platina tasolla ollaan. Soittivat mulle JAS:lta pari tuntia sen jälkeen kun olin kameran jättänyt huoltoon. Siinä huoltoon jättäessä lupailtiin kyllä että huoli pois, kamera kyllä tulee. Ovat kuulemma kaikki kamerat lainassa. Näin ne sysäs oman ongelmansa mun ongelmaksi. Paitsi etten olisi tuommoista ongelmaa tehnyt jos olisivat jo huollossa suoraan sanoneet ettei kameraa oo tulossa. Nyt mä oon aivan nesteessä. Jos tosiaan se kamera on vaikka kuukauden huollossa niin tulee suht kallis huolto siitä. Erittäin asiallista toimintaa.
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hae uus Rajalasta ja laskuta se Canonilta. Niin törkeä veto tuo oli. Lainaisin oman jos olisi.
Vastaa Viestiin