Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Eikö se autoISO muka pysy poissa jos ei mene sinne roplailee? Eli senkun vaan rullaa pois autoisosta eikä enää mene iso 100:n väärällä puolen. Miten se kamera sieltä arpoo itsensä autoisolle?
Kyl mä ymmärrän et toi voi olla rasittavaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21578
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Auto-ISO on reliikki menneisyydestä. Nykypäivän ISO-invarianttikameroissa vastaava moodi pitäisi olla se vihreä turistiasento josta voi lukita halutessaan muutaman parametrin kuten se valotusaika ja/tai aukko.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

Auto-ISO on videokuvauksessa varmasti käyttökelpoisempi kuin stilleissä, koska siinä aukko&aika-yhdistelmä pysyy samana ja pieni kontrastinmuutos tai kohinanmuutos esimerkiksi ei välttämättä romuta kuvaa. Itse käytän automatiikkoja mahdollisuuksien mukaan avuksi.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

niffe kirjoitti:Auto-ISO on videokuvauksessa varmasti käyttökelpoisempi kuin stilleissä, koska siinä aukko&aika-yhdistelmä pysyy samana ja pieni kontrastinmuutos tai kohinanmuutos esimerkiksi ei välttämättä romuta kuvaa. Itse käytän automatiikkoja mahdollisuuksien mukaan avuksi.
Kyllä. Tottakai pitää automatiikka apuja avuksi silloin kun niille on tarvis. Hoopoa ja tietämätöntä edes väittää muuta.
Maffer
Viestit: 21578
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se ny Canon-spesifinen ongelma ole, mut automaatiikka tänä päivänä voisi olla jotain muuta kuin automatiikka vuonna 1985.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja tehodia »

nsamppa kirjoitti:Sivuhuomiona mainittakoon ett” toi ”jos minä en sitä tarvii, on se turha” ajatusmaailma on vähän hönö. En mä esim (luojan kiitos) rullatuolia tarvitse, mutten missään nimessä väitä sitä turhaksi. Tiedän hyvin läheltä ihmisiä jotka sitä tarvii, ja niille se on äärimmäisen tärkeä. Esimerkki ehkä kaikkein karrikoiduimmasta päästä, mutta ymmärtänet pointin?
Joo, hieman karrikoitu esimerkki. Tuskin pitäisit sellaisesta, että menisit vaikkapa johonkin kauppakeskukseen, ja ovella olisi kyltti: "Kaikkien on käytettävä sisätiloissa liikkumiseen rullatuolia - myös hyväjalkaisten". Ei liity aiheeseen, mutta rullatuolilla monet tarkoittavat sellaista helposti liikuteltavaa toimistotuolia, liikkumisrajoitteisten kulkuväline on pyörätuoli.

En minäkään ole koskaan käyttänyt auto-ISOa. Ehkä sitten siksi, etten kuvaa videota. Mutta tässä taisi olla kyse siitä, että sen asetuksen käyttäminen ei ole ihan niin loppuun asti suunniteltu kuin voisi olla?
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Eikös tuo auto-ISO nyt ole nykyään jo aika loistava ominaisuus? R6:llakin voi rauhassa kuvata manuaalitilassa auto-ISOlla ja käyttää kompensaatiota valotuksen säätöön. Minkä takia se ISO pitäisi itse valita, kun näissä uudemmissa kameroissa kuvat näyttää hyvältä jo todella laajalla ISO-rangella? Voisi jopa sanoa, että ei suuresti tarvi ISOsta välittää.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Q-vaaja kirjoitti:Eikös tuo auto-ISO nyt ole nykyään jo aika loistava ominaisuus? R6:llakin voi rauhassa kuvata manuaalitilassa auto-ISOlla ja käyttää kompensaatiota valotuksen säätöön. Minkä takia se ISO pitäisi itse valita, kun näissä uudemmissa kameroissa kuvat näyttää hyvältä jo todella laajalla ISO-rangella? Voisi jopa sanoa, että ei suuresti tarvi ISOsta välittää.
No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
Kun valaistus pysyy samana mutta aiheen tummuus muuttuu niin silloin pitää turhanpäiten ruuvata valotusta.
Studiosalamoilla, mitä paljon käytän studiossa ja muualla on pakko olla kaikki hallinnassa.

R6:ta en tiedä, saattaa olla hyväkin, mutta R:llä kun epähuomiossa nopeassa tilanteessa meni Auto-Iso päälle, niin ei ollut ihan helppo ensin huomata...ja sitten saada taas tilanne hallintaan. Piti ottaa virrat pois että tokeni.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hannu KH kirjoitti: No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
Perustele. Miten mun hommissa voi olla mahdollista se että mun pitää olla äärimmäisen tarkka valotuksen kanssa ja silti käytän autoISO. Jos vähänkään ryssii valotuksen, on se matsku kyl vaan auttamatta, jossei nyt pilalla, niin ainakin surkeaa. Silti autoISO on mulle todella tärkeä ja työtä nopeuttava tekijä. Miten se on mahdollista?
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

nsamppa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
Perustele. Miten mun hommissa voi olla mahdollista se että mun pitää olla äärimmäisen tarkka valotuksen kanssa ja silti käytän autoISO. Jos vähänkään ryssii valotuksen, on se matsku kyl vaan auttamatta, jossei nyt pilalla, niin ainakin surkeaa. Silti autoISO on mulle todella tärkeä ja työtä nopeuttava tekijä. Miten se on mahdollista?
Joku tykkää säätää valotusta....joku taistella automaattia vastaan.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Jotkut taas tykkää kuvata eikä säätää valotusta. Meinaan täydellä manuaalilla tilanteiden muuttuessa joutuu roplaamaan lähes aina vähintään isoa. Jos haluaa aukkoakin muuttaa, joutuu jo varmasti muuttamaan molempia. Automaatilla ei välttämättä tarvii muuttaa mitään. Ellei nyt toki halua ”kovan jätkän pisteitä” foorumilla. Silloin manuaali on oikea valinta.
Maffer
Viestit: 21578
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei kai tuo ny niin hankalaa ole. Hannulla on valaistus vakio ja lukittu, Sampalla tilanne elää ja halutaan pitää valotusaika (ja aukko?) vakiona. Pahin Auto-ISO miina on tullut vastaan Z6:n kanssa (out-of-the-box) ja siitäkin selvisi pienellä menujumpalla. GFX:llä voi vain poimia pikanapin takaa ISO:n ja automaatti löytyy L50-arvon alapuolelta eli aika tarkoituksella sinne saa eksyä eikä se koskaan mene itsestään päälle.
Matti_JH
Viestit: 12068
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Eli jos kuvaa studiossa ja studiovalot (=salamat) on säädetty kohdilleen, miksi ei käyttäisi fixattuja valotusarvoja? TS mitä lisäarvoa saa siitä, jos kamera laskee hämärässä studiossa tarvittavan valomäärän mukaan ison ja sitten kun salamat välähtävät, kamera koittaa siinä 1/200sek aikana saada valotuksen kuntoon... Ei onnistu. Ainakaan jos haluaa saada muutakin kuin lisää töitä jälkikäsittelyssä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kun kuvaa sisätiloissa joissa on ikkunoita, niin ainakin mun roppanakamerat säätää valotusta kameran asennon mukaan, riippuen siitä paljonko ikkunaa kuvassa on. Itse kuvauskohteen valohan ei muutu kameran asennon mukaan.
Pihalla joutuu kuvailemaan mustaa/valkoista/taivasta/mustaa varjoa tilanteissa. Kameran automaattivalotus muuttaa valotusarvoja vaikka kameran asento ei vaikuta kohteen valaisuun.

Aikoinasn kuvasin Nikonilla automaatiikallakin, Canoniin siirtymisen älkeen (v.2004) oon käyttänyt M-valotusta. Kun sitä käyttää aina niin se on mennyt jotenkin selkäytimeen.

Pentaxin vihreän napin tahtoisin kameraani, kun tulee ihan toiseen valaistusolosuhteeseen niin sillä sais valotuksen näppärästi nollattua josta olis hyvä jatkaa käsin säätäen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hel_NiS kirjoitti:Eli jos kuvaa studiossa ja studiovalot (=salamat) on säädetty kohdilleen, miksi ei käyttäisi fixattuja valotusarvoja? TS mitä lisäarvoa saa siitä, jos kamera laskee hämärässä studiossa tarvittavan valomäärän mukaan ison ja sitten kun salamat välähtävät, kamera koittaa siinä 1/200sek aikana saada valotuksen kuntoon... Ei onnistu. Ainakaan jos haluaa saada muutakin kuin lisää töitä jälkikäsittelyssä.
Ihan vaan asian selkeyttämiseksi mä en missään vaiheessa sanonut etteikö manuaaliselle valotukselle olisi omaa paikkaansa. Mä käytän sitä joka kuvauksissa silloin kun sitä tarvii. Otin kantaa tähän
Hannu KH kirjoitti: No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
Väite oli että kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin siihen ei auto-Isot sovi. Missään vaiheessa ei väitetty etteikö manuaaliselle valotukselle olisi paikkaansa. AutoISO:lla voi myös hallita valotusta mielensä määrin jos sitä osaa käyttää. Jos ei osaa, niin manuaali käteen ja opettelemaan.

En mä niitä totuuden pappeja ole jotka kertoo että "tämä on oikea ainoa oikea tapa" tai "tuolla ei ole kenellekään mitään merkitystä, koska minulle sillä ei ole merkitystä" jne. Jokaisella on oma tapansa ja jos se itselleen toimii, on se silloin hänelle oikea. Eri miehiä ovat nämä jotka tietää totuuden ja on erittäin valmiita kertomaan tuota totuuttaan myös muille.
Matti_JH
Viestit: 12068
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Ymmärsin "itse haluaa hallita valotuksen kokonaan" sisältämään myös valaistuksen. Mutta joo, yksi säätö sopii yhteen paikkaan, toinen toiseen. Sehän se on järjestelmäkameroiden juttu :)
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

nsamppa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: No kun ei.
Kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin ei siihen auto-Isot sovi.
Väite oli että kun itse haluaa hallita valotuksen kokonaan, niin siihen ei auto-Isot sovi. Missään vaiheessa ei väitetty etteikö manuaaliselle valotukselle olisi paikkaansa. AutoISO:lla voi myös hallita valotusta mielensä määrin jos sitä osaa käyttää. Jos ei osaa, niin manuaali käteen ja opettelemaan.

En mä niitä totuuden pappeja ole jotka kertoo että "tämä on oikea ainoa oikea tapa" tai "tuolla ei ole kenellekään mitään merkitystä, koska minulle sillä ei ole merkitystä" jne. Jokaisella on oma tapansa ja jos se itselleen toimii, on se silloin hänelle oikea. Eri miehiä ovat nämä jotka tietää totuuden ja on erittäin valmiita kertomaan tuota totuuttaan myös muille.
Toki pystyy hallitsemaan automaatillakin valotuksen, joskus tulee kirjoitettua vähän hätäisesti.
5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
R:ssä on raivostuttavia pikkuyksityiskohtia, niinkuin tämä ettei Auto-Isoa pysty valkkaamaan käyttäjäkohtaisesti pois arkipäivän valikoista.
Toinen ärsyttävä juttu liittyy salamaan. Mulla on 4xEX 600 RT, se vanhempi malli. Jos salamasta on jäänyt nopea salamasynkka päälle, niin M-valotuksella salama kääntää kameran valotusajan nopean synkan ajoille....siis 1/250 s tai vastaavaa, ihan väkisin. 5D:llä kuvatessa valotusaika oli justihin se minkä kamerasta sääti, vaikka salamassa olis nopea synkka päällä.
Eli R:n jutut poukkoilee vähän kuinka sattuu ja noi peilikamerat tekee hommansa pyyteettömästi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Hannu KH kirjoitti: 5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
Tuosta suoraviivaisuudesta... Mark nelosesta en tiedä, mutta sitä aiemmat Markit on rampautettu siten, ettei M-tilassa voi kompensoida valotusta auto-ISO:lla. Nyt kun R6 tuon mahdollistaa, pysyn lähes koko ajan M-tilassa, joka aiemmin oli hieman tuskainen.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Q-vaaja kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: 5D ja sen markit....(niitä on ollut useampia) ovat suoraviivaisen johdonmukaisia kapistuksia.
Tuosta suoraviivaisuudesta... Mark nelosesta en tiedä, mutta sitä aiemmat Markit on rampautettu siten, ettei M-tilassa voi kompensoida valotusta auto-ISO:lla. Nyt kun R6 tuon mahdollistaa, pysyn lähes koko ajan M-tilassa, joka aiemmin oli hieman tuskainen.
Eli M-tila tekee mitä lupaa. Toisin kuin R:llä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Q-vaaja kirjoitti:Eikös tuo auto-ISO nyt ole nykyään jo aika loistava ominaisuus? R6:llakin voi rauhassa kuvata manuaalitilassa auto-ISOlla ja käyttää kompensaatiota valotuksen säätöön. Minkä takia se ISO pitäisi itse valita, kun näissä uudemmissa kameroissa kuvat näyttää hyvältä jo todella laajalla ISO-rangella? Voisi jopa sanoa, että ei suuresti tarvi ISOsta välittää.
Oikein valotettuun hyvään kuvaan päätymiseen on tietysti useampi tapa. Minä pidän ISOn (ja aukon ja kompensaation) vakiona ja säädän yleensä pelkästään aikaa. Eikä minua haittaa, vaikka joku ajan sijaan rullailee/säätää kompensaatiota.

Jos herkkyydellä ei olisi lopulliseen kuvaan merkittävää vaikutusta, niin silloin päädyttäisiin tilanteeseen, jossa se herkkyysarvo säädetään vakioksi mahdollisimman suureksi, esim 12800, jolloin valo riittäisi aina nille pimeimmillekin objektiiveille ja pienille aukoille. Pidän kuitenkin ajan säätämistä minulle loogisempana kuin herkkyyden säätymistä.

Äkkiseltään ei tule mieleen, miten autoISO voisi toimia studiosalamoiden kanssa. Jotenkin vaan tuntuu loogisemmalta kuvata vakio-ISOlla, ja säätää valotusta salamoista. Onhan niitä tietty TTL:lläkin toimivia, mutta niistä voi kertoa kokemuksia ne, joilla on niistä kokemuksia.
Vastaa Viestiin