Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jj55
Viestit: 80
Liittynyt: Tammi 02, 2019 11 : 33

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja jj55 »

Maffer kirjoitti:W520 toimii todnäk. suoraan paketista kympillä. Jotkut tilpehöörit kuten kortinlukija saattaa olla kanttuvei mutta tullut asenneltua moneen vanhaan thinkpadiin, mm. X220 win10 vaikka virallisesti ei olekaan tukea. W520 on samaa aikakautta.
Ei oikein toiminut, mm. näytönohjain(ohjaimet) ei muistaakseni oikein tiennyt mitä tehdä. Tässähän on niitä 2, ns integroitu ja lisksi Nvidia Quadro 2000M. Kokeilin asennella win 7 ajureita ja jotain ehkä yleismallin ajureita tuolle näytönohjaimelle muistaakseni, muta ei siitä tullut mitään.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tobe
Viestit: 178
Liittynyt: Loka 19, 2010 22 : 45

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja tobe »

Kerrohan Samppa vaan kokemuksia, kiinnostavaa luettavaa.

Kiinnostelee myös huomiosi videokuvan laadusta ja käsiteltävyydestä yms vs siihen A7:kaan mikä sulla oli.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jaa, muistaakseni w520:ssa saa sen Quadron pois BIOSista. Mulla on yksi W520 turhanpäiväisenä hyllyssä ja sellainen muistikuva on että se integroitu toimii winkkarin omilla ajureilla aivan oikein ja riittää perus LR-käyttöön GPU-vivut pois päältä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

tobe kirjoitti:Kerrohan Samppa vaan kokemuksia, kiinnostavaa luettavaa.

Kiinnostelee myös huomiosi videokuvan laadusta ja käsiteltävyydestä yms vs siihen A7:kaan mikä sulla oli.
Kiitosta vain. En mä nyt osannu arvata et joku näistä olis kiinnostunutkin. Noh, ainakin rohkaisee kirjoittelemaan lisää kokemuksia. Nää nyt vielä siis sillä asteella etten oo oikein muuta ku muksuja räiskiny ja räplänny. Eli kunnon testissä ei ole vielä ollut, mutta kuitenkin ku tossa jumpannu niin pitäny tietenkin mielessä että miten haluaa sen toimivan sitten kun sen tarvii toimia. Painan näitä nyt tulemaan ranskalaisilla viivoilla sen enempää vunteeraamatta.

- Tärkein syy miksi vaihdoin R6:een, mutta ennenkaikkea ennenkaikkea Canoniin oli linssit. Ne toimii pirun hyvin. Tarkennus on pirun nopsa eikä tarvii räpläillä mitään. Ja ennen kaikkea se että saa kaikki korjailut päälle suoraan kamerassa. Oli puritaanit nyt ihan mitä mieltä tahansa, niin kämppäkuvauksissa se vaan helpottaa että saa nopsaan ne kuvat eteenpäin. Jo se että ne joutuu exporttaamaan lisää yhden ärsyttävän stepin mitä ei vaan jaksa. Samoin videossa lisää stepin ku niitä pitää alkaa räpläämään jos edes jaksaa. Ammattilaisille on olemassa semmoinen käsite kuin "riittävä laatu" ja sen alle sujahtaa linssien korjailut kamerassa. Puritaanit saa hieroa mun puolesta niin kauan ku haluaa.

- Siinä ku konffailin videopuolta reilaan ni törmäsin aivan käsittämättömään Canon criplaukseen. Siis siinä missä Sony hölmöili eikä vain osannut, niin Canon kyllä osaa ja miinoittaa aivan tietoisesti. Videossa ei saa zebroja ja focus peakia samaan aikaan päälle. Toi on niin peruskauraa videossa ku olla voi et tota ei voi ottaa kuin v*ttuiluna. Nyt oli pakko uhrata tolle kaksi pikanappia joista toisella saa zebrat on/off ja toisella peakin on/off. Zebroilla ei taas tekis mitään jos sais waveformit, mut ei ku tarjolla on vaan se kuttunen histogram. Kyllä tässä vielä pidetään pesäeroa videokameroiden ja näiden välillä kun rokotetaan perusominaisuuksista.

- Ja siitä päästään seuraavaan juttuun. Tää ei nyt oo mitenkään erikoisesti Canonin juttu vaan ihan samalla tavalla koskee Sonya ja luulisin että muitakin. Miks ihmeessä videopuolella, mikä ilmiselvästi on kokonaan erilainen puoli kun on oikein erilainen menukin, ei ole valittavissa ajaksi asteita vaan sitä aikaa? Tai sit en ole vain löytänyt. Mut ei se aika ole kovinkaan oleellinen vaan se miltä se näyttää ja siihen asteet on paljon informatiivisempi. Helpottaa myös jos surffaat paljon 25-50-100 fps väleillä, niin ei tarvitse kuin fps vaihtaa. Nyt pitää vielä aika rullata erikseen.

- Videopuolella tarjolla on vain joko täysautomaatti tai täysmanuaali. Mun mielestä se on vähän haitarista. Ei sitä aikaa tule kuitenkaan vaihdettua juuri koskaan. Perus konffiksella ei valotuksen korjaukselle ei jäänyt rullaa ollenkaan vaan se olis ollu linssissä, mut en mä sinne halua mitään koska tossa nokilla tulee olemaan milloin mitäkin. Pienellä jumpalla ton sai kuitenkin toimimaan niin kuin Sonyssa oon tottunut ja ajan saa tarvittaessa säädettyä näytön kautta. Eli snadi ongelma minkä kuitenkin sai helpolla toimimaan. En vain olis hirveästi halunnut konffailla vaan antaa Canonin insseille mahiksen mutta tossa vaan mentiin vähän vikaan.

- Vakaaja on kyl todella hyvä. Luulen että tolla saa käsikuvauksella tehtyä jo jos jonkinlaista. Nopsalla testailulla tuntuu ettei se ylikompensoi hitaissa liikkeissä mihin A7III välillä haksahti, mutta niin vähän kokemusta tosta ettei kyl uskalla mitään sen enempää sanoa. Ainakin ensi tatsi siitä oli todella vakuuttava. Esim muksuista otin kuvan ku ne oli nukkumassa niin helposti sai puolen sekan valotuksen eikä tarvinnu ees yrittää. Kyl Sonylla olis joutunu jo vähän keskittymään.

- Kuvien siirtoa kännyyn teen aika paljon ja se tuntui toimivan aika hyvin. Nyt kun yhteys on saatu pelittämään, saa sen toimimaan aika nopeasti ja se on kyl hyvä juttu. Toisaalta tästä saanee enemmän irti kun vähän aikaa testailee. Sen sijaan kännyn käyttäminen näyttönä ja etälaukaiseminen oli hämmästyttävän huono. Se lagas niin saakelin pahasti et sen käyttö on oikeasti vaikeaa. Sonylla oltiin siinä kohdin et oli sillä kintaalla että sitä vois käyttää videossa. Eli jotain paremmin ku Sonyssa ja jotain huonompi.

- Zebroja ei saa ollenkaan stilliin. Mitä ihmeen pelleilyä se on?

- Tossa eilen ku konffailin nappeja kohdilleen se oikeasti lämpeni kunnolla käsissä ja ajastin paljon pystyy videota kuvaamaan sen kuin vain juoksi alaspäin. Eli se on ihan tosissaan aina sammutettava tai käytettävä tosi ärhäkkää virransäästöä. Toi on tosi huono juttu, mutta ton kyl tiesinkin ja tiedostettu riski. Eli itteeni saa syyttää. Toisaalta mukavampihan sitä on etsiä joku toinen syyllinen.

- Tänään oli leikkipuistossa kamera mukana ja taas rupes se flippiruutu ärsyttämään. Kamera kun on hihnassa, niin sinne se näyttö katoaa hihnan taakse. Aivan sairaan ärsyttävä juttu nyt ku siihen törmäs. Samoin huomannut että jos näytön pitää käännettynä kameraan päin, saa sen nopeasti käännettyä ylöspäin. Silloin vaan ei suoraan näe näytöstä mitään. Eli en vain vieläkään pidä tosta yhtään ja itseasiassa pidän sitä vieläkin huonompana kompromissina mulle. Ja nimenomaan mulle, ei mikään univeraali totuus.

- Vesivaaka on mun mielestä paljon parempi kuin Sonyssa. Tuntuu että se on selkeämpi ja tarkempi. Pidän hyvin paljon.

- Näyttö on kyl todella hyvä. Kuvat näyttää pirun hyvältä. Kosketukseen reagoi pirun hyvin. Saas nähdä riittääkö kirkkaus ulkona. Toivon todella. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin näyttö mistä ei näe.

- Sit taas palataan siihen flippiruudun ongelmiin. Nyt ku oot kääntäny näytön ja haluat etsimestä vilkaista, niin se pysyykin edelleen näytöllä. Toki sen saa konffattua niin että se aina siirtää automaattisesti näytön ja etsimen välillä, mutta sitten se suurimman osan aikaa siirtyy aivan turhaan etsimelle kun kuvaat kameran ollessa lähellä kroppaa. Tossa palataan siihen flippiruudun fundamentaalisiin ongelmiin. Mä en vain diggaa tosta. Mulla oli vahva veikkaus siitä ja nyt se alkaa olemaan tietoa. Toivottavasti menis noi liikkeet nopsaan selkärankaan koska nyt sen käyttö on niin perhanan hidasta että korpeaa.

- Miellyttävää että akkujen laturi tuli mukana ja se on nopea. Todella hyvä juttu.

- On se ihan mukava kädessä, mut kyllä mulla tossakin pikkurilli tipahtaa helposti pois ja sormet pohjaa sinne runkoon. Eli en mä niin rummuta sen paremman ergonomian puolesta. Ihan hyvä, mut niin se on Sonyllakin. Voi olla että mieli muuttuu vielä, mutta toi on nyt tunne tällä hetkellä.

- Napit tuntuu paremmalta mitä Sonylla. Itseasiassa aika paljonkin paremmilta. Ne mitä tarvii on mukavasti törröllään ja roskis, mihin ei niin tarvii päästä, on fiksusti vähän enemmän rungon tasossa. Samoin rulla pyörii todella miellyttävästi. Kyl siinä kieltämättä näkyy vuosikymmenien hiominen.

- En nyt muista oliko se niin, mutta muistaakseni tuossa räplätessä huomasin että asetuksia saa nollattua vähän sieltä sun täältä. Eli esim nappien konffaukset saa nollattua erikseen. Tää on mun mielestä aivan pirun fiksu juttu. Jos on tullu sählättyä jotain, voi jonkin yksittäisen jutun sieltä nollata ilman et tarvii koko kameraa lähteä rakentamaan nollasta.

- Se muistaa säätöjä aika hyvin. Esim kun tullaan videopuolelle, muistuu valotuksen korjaus. Sonyssahan toi oli mahdotonta koska se oli kiinteässä rullassa. Nyt sen voi koko ajan pitää sen +1 1/3 tai +1 2/3 koska clogia tolla tulee kuvattua kuitenkin. Ite kuvanlaatua en oo vielä ehtinyt testaamaan. Säätöjä muistuu myös esim että välilehdet muistuu menuissa surffatessa. Oikein mukava juttu ja diggailen tosi paljon.

- siitä päästään sit clogin valotukseen. Tässä on mun suosikkitubettajan hemmetin hyvä video siitä aiheesta:

https://youtu.be/-lxTxZTUb0I" onclick="window.open(this.href);return false;

Toimii samalla tavalla myös R6:ssa. Aivan sairaan hyvä ja informatiivinen video. Eipä jää juurikaan kysyttävää. Itseasiassa omien kokemuksien kautta clog3 toimii aika pitkälti samalla tavalla. C200:ssa mulla on valotusta säädetty niin että se suoraan tuuppaa +1.75 tauluun.

- Näytön saa konffattua aika hyvin mieleisekseen. Saa siivottua turhat pois ja otettua oleelliset esiin. Mulla on pitkään ollut niin että on ruutu missä on lähes kaikki tieto ja sit on semmonen missä on oikeastaan vain vesivaaka. Ja tohon sai tehtyä just niin.

- Otettujen kuvien räpläys on kyl todella sulavaa. Nyt ku tehny sitä vähän enemmän, niin toi korostuu edelleen. En mä Sonylla jaksanu niitä juurikaan katsella kun koko ajan joutu vähän vartomaan. Koko ajan. Tolla se toimii oikeasti samantien ja se on kyl sairaan hyvä.

- ISOn säädön mä laitoin tottumuksesta alemmalle peukkurullalle. Huomasin siinä ihan ihmeellisen jutun. Pidän hyvin usein ISOa automaatilla, mut välillä haluan sen käyttöön. Joskus rullatessa takas, se menee takaisin autolle. Joskus se sen sijaan jää ISO 100:aan. Sit se pitää vain näytön kautta roplata takaisin. Tuntuu että jos ISOa kääntelee vähänkään enemmän, se ei mee enää takaisin. Jos jollain on tohon joku vinkki niin mielellään otan vastaan. Toi meinaan on aivan saamarin ärsyttävää.

- Videota ei saa kahdelle kortille samaan aikaan. Kiitti kahdesta korttipaikasta hei.

- Miten sen saa konffattua niin että tarkennuspistettä voi siirtää joystickilla? Luulis et sen saa, mut nyt en saa muuten kuin näytöltä. Toi on aika rasittavaa, mut ton laitan vielä käyttäjän piikkiin.

- Tarkennuksesta muuten voisin sanoa et se tarkennuksen lukitus on tehty aivan sairaan hyvin. Klik ja tarkennus on lukittu johonkin. Klik ja se on taas vapaa. Noin pitää hommat hoitaa ja ai että tota tuun kyl käyttämään. Huippu ominaisuus.

- Se on kyl hyvä et sensorin putsaus hoituu automaattisesti aina virran katkaisujen aikaan, mutta myös kameran mennessä virransäästötilaan. Toki se sulkimen laskeutuminen on hyvä juttu myös, mut ton nyt kaikki tietää.

- Yks pikku juttu minkä on huomannut mikä ei suoraan liity kameraan, mutta kameran ja Peak Designin pikakiinnityssysteemiin hihnalle. Sonyssa se jotenkin heilu kauempana eikä sitä oikein huomannut. Ton ku raapaisee käteensä, tuntuu se lirppu jäävän aina kahvan ja käden väliin. Luulen että ton homman korjaa aika kun oppii ottamaan kamerasta kiinni niin että tuuppaa sen syrjään samalla.

- ISOja tuntuu kestävän aika paljonkin paremmin ku A7III. Mut noi nyt on niin teknisiä juttuja että niihin löytyy niin paljon juttuja netissä etten mä jaksa alkaa kirjoittelee niistä sen enempää. Sen verran vaan ettei värit tunnu juuri muuttuvan ja yksityiskohdat pysyy aika hyvin tallella.

- Akku tuntuu kuluvan nopeampaan kuin A7III:ssa mun käytössä. Ja aika tyypillinen Canon criplaus et nopsempi sarjatuli toimii vain uusilla akuilla. Canon kyl osaa tehdä ton niin että ottaa päähän. Kyl täs osaltaan mentiin ojasta allikkoon, mut siinä ei oo mitään semmosta mitä en olisi osannut odottaa.


Semmosia tatseja nyt muutaman päivän räpläilyn jälkeen. En jaksa oikolukea, joten pahoittelut surkeasta kielestä/kirjoitusvirheistä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Muutamat lisähuomiot nyt ku taas roplannu lisää.

- ISO speed settings on näppärä. Saa nopeutettua / hidastettua haluttua automaattista suljinnopeutta niin ettei se ole vain yksi tietty aika vaan kamera käyttää myös vähän omaa älliään. Se tuntuu toimivan aika pirun hyvin.

- Vesivaaka on hyvä. Kivasti näkyy vielä kun videon perus näyttöä räplää. Mut sitten ku alkaa nauhoittamaan, se katoaa! Mitvit. Eihän sitä silloin kukaan enää tarvii, eihän? Mikä ihmeen aivopieru toi on?

- H.265 on raskas koneelle, mutta se oli tiedossa. Proxyt siis on ehdottomasti käytössä tällä kameralla.

- Itse kuva on sen sijaan todella nättiä ja clog on todella helppo käsitellä Canonin omilla virallisilla luteilla. Paukkaa sen perus clog -> BT 709 wide dr:n päälle niin sen jälkeen muutamat hienotuunaukset ja se on valmis. Nopea ja helppo. Väittäisin helpommaksi kuin slogin näin nopsaan. Sitä vältin kyl ku se teki aika järkkyä magenta huttua.

- Värien korjailu, esim sekavalon valkotasapainot vaikuttaa olevan korjattavissa 10 bittisen videon johdosta. Just noissa jutuissa se 8 bittinen hajoaa aika nopsaan kun ei vaan ole tietoa tarpeeksi.

Eli taas vahvistuu sellaiset jutut mitkä jo tiesi, mutta pieniä negatiivisia yllätyksiä tulee sieltä täältä.
tobe
Viestit: 178
Liittynyt: Loka 19, 2010 22 : 45

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja tobe »

Tietty tämmöset oikeet testit oikeilta käyttäjiltä kiinnostaa, paljon enempi kuin joltain juutuben puhuvilta päiltä. Kiitti kommenteista, tuli hyvää tietoa, ja tietty muutkin käyttäjät saa laittaa kommentteja kokemuksistaan.
Noita youtube (mainos)hemmoja ei jaksa katella, tosin tuo wolfcrow näyttää aika asialliselta. Yleensä oon lähinnä katellut Gerald Undonen videoita, tuntuu et sieltä tulee faktaa eikä vouhotusta. Sit jos haluaa show meininkiä ni potato jettiä mut sen sanomisia ei kannata kuunnella yhtään ku näyttää että kaikki mitä se sanoo tulee sponsoreilta. Mut hauska jätkä se.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

tobe kirjoitti:Tietty tämmöset oikeet testit oikeilta käyttäjiltä kiinnostaa, paljon enempi kuin joltain juutuben puhuvilta päiltä. Kiitti kommenteista, tuli hyvää tietoa, ja tietty muutkin käyttäjät saa laittaa kommentteja kokemuksistaan.
Noita youtube (mainos)hemmoja ei jaksa katella, tosin tuo wolfcrow näyttää aika asialliselta. Yleensä oon lähinnä katellut Gerald Undonen videoita, tuntuu et sieltä tulee faktaa eikä vouhotusta. Sit jos haluaa show meininkiä ni potato jettiä mut sen sanomisia ei kannata kuunnella yhtään ku näyttää että kaikki mitä se sanoo tulee sponsoreilta. Mut hauska jätkä se.
Joo, samaa mieltä. Tunnustettakoon, että olen tehnyt ostopäätöksiä Sony-laitteista perustuen siihen, mitä nsamppa on täällä meitä valistanut laitetuntemuksellaan ja video-osaamisellaan. Thanks Samppa avusta! Ihan hyvin on mennyt investointipuolella! Noita videoita Youtubesta katsellessa pitää tosiaan olla varovainen ja tietoinen siitä, että leipäpappejahan niistä on suurin osa. Osa ei välttämättä edes kuvaa muuta kuin laite-esittelyjä ja kevyitä testejä valmistajille palkkiota vastaan. Gerald Undonea on tosiaan katseltu täälläkin, koska Geraldilla tuntuu olevan teoriaosaamistakin jonkin verran. Potato Jet on sellaista ADHD-viihdettä, että ei sovi minulle laisinkaan.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

tobe kirjoitti:Tietty tämmöset oikeet testit oikeilta käyttäjiltä kiinnostaa, paljon enempi kuin joltain juutuben puhuvilta päiltä. Kiitti kommenteista, tuli hyvää tietoa, ja tietty muutkin käyttäjät saa laittaa kommentteja kokemuksistaan.
Noita youtube (mainos)hemmoja ei jaksa katella, tosin tuo wolfcrow näyttää aika asialliselta. Yleensä oon lähinnä katellut Gerald Undonen videoita, tuntuu et sieltä tulee faktaa eikä vouhotusta. Sit jos haluaa show meininkiä ni potato jettiä mut sen sanomisia ei kannata kuunnella yhtään ku näyttää että kaikki mitä se sanoo tulee sponsoreilta. Mut hauska jätkä se.
Noista YouTube ukoista pakko sanoa että siellä valtaosa on aika surkeaa huttua. Joko luetaan suoraan speksejä, luetaan suoraan huhusivuja, avataan laatikoita, kerrotaan miten päivä on mennyt tai jotain muuta täysin epäolennaista. Sitten on näitä Geraldeja joilla on selkeä niche missä on ja hoitaa sen pirun hyvin. Aina tietää mitä saa. Gerald on ukko parhaasta päästä. Sen sijaan Wolfcrow on mun kirjoissa omassa luokassaan. Se on mun ehdoton suosikki. Siltä tulee monenlaista sisältöä ja niitä suosittelen lämpimästi. Laitevertailuja, käytännön oppia, teoriaa valoista, ohjaajien tyylejä, teoriaa väreistä jne. Ja laatu on aina korkealla. Esim. vaikka tää video on saanut mut todella paljon ajattelemaan värejä ja kohta julkaistavassa musavideossa näkyy selkeästi tän ukon vaikutus muhun:

https://youtu.be/TTnwYmEWvPI" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei paskanjauhantaa vaan suoraan asiaan ja aivan timanttista asiaa höystettynä rutikuivalla huumorilla mitä tiputetaan sinne väliin ilman sen suurempaa numeroa siitä. Esim videossa missä oli puhe logeista se totes "Sony has slog, Canon has clog, Nikon has nlog and wolfcrow has blog. It's all good." Ilmekään ei muuttunut kasvoilla. Noita helmiä on tosi vähän, mutta ne on sitäkin parempia. Sitten on sitä "ihan hyvää" kastia joilta voi välillä odottaa jotain tai vähintään jotain viihdettä. Valtaosa onkin sitä itseään. Joskus niissä voi ollakin ihan asiaa, mut sitä on niin mahdoton löytää sieltä ettei sitä jaksa lähteä kaivamaan.

Mut sit ite kokemuksiin. Olis kyl pirun mukava jos muutkin käyttäjät uskaltaisivat rohkeasti kertoa kokemuksiaan. Ei oo oikeita ja vääriä kokemuksia. Tai siis on pelkästään oikeita kokemuksia. Jokainen kokee ne omalla tavallaan eikä ne voi olla vääriä. Mukava niistä olis kuulla ja ehkä sais itekin opittua jotain. Toivottavasti henki tässä ketjussa pysyisi hyvänä ja saataisiin vaihdettua kokemuksia.
niffe kirjoitti: Joo, samaa mieltä. Tunnustettakoon, että olen tehnyt ostopäätöksiä Sony-laitteista perustuen siihen, mitä nsamppa on täällä meitä valistanut laitetuntemuksellaan ja video-osaamisellaan. Thanks Samppa avusta! Ihan hyvin on mennyt investointipuolella! Noita videoita Youtubesta katsellessa pitää tosiaan olla varovainen ja tietoinen siitä, että leipäpappejahan niistä on suurin osa. Osa ei välttämättä edes kuvaa muuta kuin laite-esittelyjä ja kevyitä testejä valmistajille palkkiota vastaan. Gerald Undonea on tosiaan katseltu täälläkin, koska Geraldilla tuntuu olevan teoriaosaamistakin jonkin verran. Potato Jet on sellaista ADHD-viihdettä, että ei sovi minulle laisinkaan.
Ohhoh. Kiitokset. Vähän hämmentynyt olo, koska aika harjoittelijana ja raakileena pidän itseäni vielä. Tai itseasiassa todella aloittelijana. Vähän jää sanattomaksi, mutta arvostan tuota kyllä. Uskaltaa jatkossakin antaa ruusut ja risut jos annettavaa on.

Ja vielä noihin YouTube ukkoihin. Pitää sanoa että hämmentävän geneerisiä ne on. Samanlaiset introt, samanlaiset replat "smash that like button" jne ja samat brollit ja samat huomiot ja blaablaablaa. Tuntuu että valtaosalla ne huomiot on äärimmäisen pintapuolisia. Mua oikeasti hämmästyttää se, koska noi jutut mitä ite tulee huomattua paistaa silmään todella nopsaan jos vähänkään käyttää kameraa. Perus lasten kuvaus ja pari keikkaa kaivaa jo hyvän läjän kokemuksia. Tuntuu että ne avaa laatikon, mikä on toki pakko kuvata, menevät kulman taakse ja kuvaavat samat jutut mitä ne kuvaa aina noin muutenkin. Niiden perusteella sit annetaan arviot. Turhaa käyttää aikaa johonkin humpuuki ukkoihin. Pari videota ku niiltä katsoo niin kupletin juoni selviää tosi nopsaan. Toki pottujetin kaltaiselle viihteelle on paikkansa, mutta missä ja kenelle.



SITTEN itse asiaan. Muutamia kokemuksia taas mitä tässä kertynyt.

Vesivaaka on todella, todella hyvä. Välillä on jopa todella vaikea saada kameraa tasan jiiriin ku se vimpottaa samantien jos vähänkään on vinossa johonkin. Mutta kun sen saa suoraan, se oikeasti on suorassa ja jo se itsessään on todella tyydyttävää. Varsinkin jos on jotain suoria linjoja, mut luulisi ihmisten tietävän miksi on tärkeä saada kamera jiiriin laajiksella. Sonyn vastaava näytti kyllä olevan jiirissä, mut sitä kyl pystyi siirtelemään mun mielestä ihan reilustikin (toki täysin subjektiivinen kokemus) ja siltikin se oli olevinaan suorassa. Jopa linjan näkyi menevän vinoon ja silti oltiin suorassa. Eli tossa Canon vie. Mutta sitten taas niitä hölmöyksiä. Vesivaaka häviää kun videon lyöt päällä. Oon kyl ton tainnu jo mainitakin. Silloinhan sitä tarvii. Mut toinen juttu missä se katoaa on etsimessä. Tää hätkähdytti todella. Mikä ihme siinä on ajatuksena? Ainakaan nopsalla räpläilyllä en löytänyt säätöä että sen sais näkymään. Ärsyttävä ominaisuus enkä keksi sille mitään järkevää selitystä.

Sitten taas iso plussa Canonille. Yks asia mikä oli mulle Sonyssa isoimpien ärsytysten joukossa oli mf modessa suurennos. Jos olet videotilassa ja suurennat, on kuva aivan armottomasti mössöä. Tuntuu että se sen näytön pientä fiidiä vain zoomaa eikä oikeasti tuuttaa laadukkaampaa matskua. Käytännössä siitä suurennoksesta ei oo oikein hyötyä. Ärsyttävää on se et stillipuolella se suurentaa niin että kuva on oikeasti crisp. Oon varmaan tosta jo aiemmin narissut, enkä vaan oo keksinyt sille mitään fiksua syytä. Canonissa sen sijaan tota ei oo. Se suurennos oikeasti suurentaa ja tarkennus on mukava laittaa kohdilleen. Toi on todella mukava juttu.

Ja sitten taas vuorossa miinus. IBIS:ssä on vielä tekemistä. Jos esim käsin teet pienen sliden ja vähän pyörität optisen akselin ympäri ja siitä kun pehmyesti pysäytät, se IBIS ylikompensoi liikkeen optisen akselin suhteen. Sitä samaa tosin teki myös Sony. Mutta tätä Sony ei tehnyt. Laitat kameran jalustalle ja IBIS on edelleen päällä. Otat kuvan missä valotat matalat, säädät vähän ja sitten valotat kirkkaat. Ne kun katsot perä jälkeen, on ne snadisti erilaiset. Eli IBIS siellä pyörittää omiaan. Se ei taida tunnistaa että ollaan jalustalla. Ei nyt mikään maailman suurin juttu mut pikkusen ärsyttävä. Tohon luulen et tulee parannus tulevaisuudessa.

Ihmettelin että onko kännyn etäohjaus oikeasti niin surkea miltä se tuntui. Se päivitti kuvan kerran puoleen minuuttiin. Se oli oikeasti aika karsea. Mut käyttäjän piikkiin menee. Fiksumpi antoi mulle vinkin että ottaa bluetoothin pois päältä ja johan alkoi toimimaan. Eli toi kandee tsekkaa jos tökkii

Semmosia tällä kertaa.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

nsamppa kirjoitti: - ISOn säädön mä laitoin tottumuksesta alemmalle peukkurullalle. Huomasin siinä ihan ihmeellisen jutun. Pidän hyvin usein ISOa automaatilla, mut välillä haluan sen käyttöön. Joskus rullatessa takas, se menee takaisin autolle. Joskus se sen sijaan jää ISO 100:aan. Sit se pitää vain näytön kautta roplata takaisin. Tuntuu että jos ISOa kääntelee vähänkään enemmän, se ei mee enää takaisin. Jos jollain on tohon joku vinkki niin mielellään otan vastaan. Toi meinaan on aivan saamarin ärsyttävää.
Vastaan tohon erikseen. Jos oikein ymmärsin niin se mitä haet on toka vikan menun kolmas asetus: speed from metering/ISO Auto eli vaihda se oletuksesta asentoon retain speed after metering. Oletuksessa toi tosiaan käyttäytyy mulle väärinpäin eli palaa autolle mittauksen jälkeen, joka hämää välillä älyttömästi - monasti kuvatessa mittaus vaan on melkein jatkuvaa, joten "nollausta" ei ehdi tapahtua ja ton ehtii unohtaa kunnes se yhtäkkiä onkin autolla taas. Toki kesken mittauksen, et pääse enää autolle eli jos olet kompensoinut kesken mittauksen niin sen ISOn kanssa sit elät, mut se vastaa likempi mun käyttöä eli auto iso hyvin harvinainen vaihtoehto (lähinnä, et jos en ole satavarma mistä esim. pari astuu sisään ja vaihtoehtojen valaisuero on yli kaks aukkoa). Mittausaika viel minimiin (4s) ja ton kanssa elää.

Ja samaa mieltä näytöstä - toi sivulle kääntyvä näyttö ei futaa pätkääkään. Välillä kuvaa porukan yli ja sitku laskee kamera alas toi näyttö repsottaa sivulla ja eka laitamyötäsessä oleva bilettäjä iskee tohon kyynärpäällä - kyl se vielä rikki menee.

Jokos olet kameran saanut jumiin? Mulla edelleen tekee ton n. kerta per keikka, enkä ole oikein löytänyt ihan selkeää sääntöä (aina tosin lähtee suoraan tarkennuksesta ja sellanen veikkaus olis, et pitkä silmä af tiirailu tekis ton silloin tällöin). Mut n. 13k kuvaa myöhemmin olen edelleen hankintaan tyytyväinen.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

nsamppa kirjoitti:
- ISOn säädön mä laitoin tottumuksesta alemmalle peukkurullalle. Huomasin siinä ihan ihmeellisen jutun. Pidän hyvin usein ISOa automaatilla, mut välillä haluan sen käyttöön. Joskus rullatessa takas, se menee takaisin autolle. Joskus se sen sijaan jää ISO 100:aan. Sit se pitää vain näytön kautta roplata takaisin. Tuntuu että jos ISOa kääntelee vähänkään enemmän, se ei mee enää takaisin. Jos jollain on tohon joku vinkki niin mielellään otan vastaan. Toi meinaan on aivan saamarin ärsyttävää.
Kirjoittelin itse tuosta aiemmin kans. Tuo on vähän hankala ja autolle takaisin pääsy tökkii. Joskus se menee rullalla, mutta yleensä ei. Joku taisi selittääkin sitä, milloin menee ja milloin ei. Samapa tuo kuitenkin, kun sen on mentävä juuri silloin, kun niin tahtoo. Nopein tapa laittaa auto takaisin on kai toi M-Fn-nappi, ellei sitä ole määritellyt muuhun.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Saakos tuon Auto-Ison pois valikoista kummittelemasta?
Se pitäis saada eliminoitua valinnoista pois, mulle ihan turhimmasta ja haitallisimmista toiminnoista ikinä, R:ssä se kummittelee aina...patska vehje.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

ttuplai kirjoitti:
nsamppa kirjoitti: - ISOn säädön mä laitoin tottumuksesta alemmalle peukkurullalle. Huomasin siinä ihan ihmeellisen jutun. Pidän hyvin usein ISOa automaatilla, mut välillä haluan sen käyttöön. Joskus rullatessa takas, se menee takaisin autolle. Joskus se sen sijaan jää ISO 100:aan. Sit se pitää vain näytön kautta roplata takaisin. Tuntuu että jos ISOa kääntelee vähänkään enemmän, se ei mee enää takaisin. Jos jollain on tohon joku vinkki niin mielellään otan vastaan. Toi meinaan on aivan saamarin ärsyttävää.
Vastaan tohon erikseen. Jos oikein ymmärsin niin se mitä haet on toka vikan menun kolmas asetus: speed from metering/ISO Auto eli vaihda se oletuksesta asentoon retain speed after metering. Oletuksessa toi tosiaan käyttäytyy mulle väärinpäin eli palaa autolle mittauksen jälkeen, joka hämää välillä älyttömästi - monasti kuvatessa mittaus vaan on melkein jatkuvaa, joten "nollausta" ei ehdi tapahtua ja ton ehtii unohtaa kunnes se yhtäkkiä onkin autolla taas. Toki kesken mittauksen, et pääse enää autolle eli jos olet kompensoinut kesken mittauksen niin sen ISOn kanssa sit elät, mut se vastaa likempi mun käyttöä eli auto iso hyvin harvinainen vaihtoehto (lähinnä, et jos en ole satavarma mistä esim. pari astuu sisään ja vaihtoehtojen valaisuero on yli kaks aukkoa). Mittausaika viel minimiin (4s) ja ton kanssa elää.

Ja samaa mieltä näytöstä - toi sivulle kääntyvä näyttö ei futaa pätkääkään. Välillä kuvaa porukan yli ja sitku laskee kamera alas toi näyttö repsottaa sivulla ja eka laitamyötäsessä oleva bilettäjä iskee tohon kyynärpäällä - kyl se vielä rikki menee.

Jokos olet kameran saanut jumiin? Mulla edelleen tekee ton n. kerta per keikka, enkä ole oikein löytänyt ihan selkeää sääntöä (aina tosin lähtee suoraan tarkennuksesta ja sellanen veikkaus olis, et pitkä silmä af tiirailu tekis ton silloin tällöin). Mut n. 13k kuvaa myöhemmin olen edelleen hankintaan tyytyväinen.

Ei ollu ihan mitä hain. Tai en saanut ihan taas vuorostani kiinni mitä tuo autoISO tekee. Eli tarkoitin sitä että iso rullalla on periaatteessa ensimmäisenä vasemmalla automaatti ja kun lähtee rullaamaan oikealle tulee 100 -> 200 jne. Joskus kun tuosta haluaa pakittaa takaisin sinne autolle, ei se käykään vaan pitää venkslata jotain muuta kautta.

Tänään kuvasin ekan kerran keikan kuvituskuvat tuolla kun tuli hyvä paikka testailla köyhän miehen Angenieux’ta. Ja kyllä. Olen saanut sen jumiin. Onneksi ei ollut kriittinen kohta, mutta ei ollut miellyttävä kokemus.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hannu KH kirjoitti:Saakos tuon Auto-Ison pois valikoista kummittelemasta?
Se pitäis saada eliminoitua valinnoista pois, mulle ihan turhimmasta ja haitallisimmista toiminnoista ikinä, R:ssä se kummittelee aina...patska vehje.
On se pirun näppärä. Jos sulla on mf linssi ja muuttuvat tilanteet, niin yhden muuttujan kun saat automaattiseksi ja lukittua tarvittaessa niin helpottaahan se aivan pirusti.

Sivuhuomiona mainittakoon ett” toi ”jos minä en sitä tarvii, on se turha” ajatusmaailma on vähän hönö. En mä esim (luojan kiitos) rullatuolia tarvitse, mutten missään nimessä väitä sitä turhaksi. Tiedän hyvin läheltä ihmisiä jotka sitä tarvii, ja niille se on äärimmäisen tärkeä. Esimerkki ehkä kaikkein karrikoiduimmasta päästä, mutta ymmärtänet pointin?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kokemuksia sitten tämän päivän perusteella. Ensimmäistä kertaa kuvasin osan keikan kuvituskuvista tällä ja jäi todella ristiriitaiset kokemukset. Aloitetaan huonoista:

- se kyl lämpenee. Vähän hirvitti kun kello alkoi tikittämään alas päin. Se ei ihan heti alkanu, mutta ku se alkoi, aloin myös vähän keskittymään siihen että räppään heti pois päältä kun mahdollista. Se oikeasti kuumeni käsissä enkä todellakaan mitään kovinkaan pahaa rääkkiä sillä kuvannut. Pahimmillaan kävi 7 minuutissa, muttei kuitenkaan sipannut. Sinällään kuitenkin hyvä.

- meni perhanan juntturaan. Yhtäkkiä vaan ilmaantui lappu ruutuun missä se ilmoitti että videon äänitys loppui. Siitä kun virrat käänsin pois, vilahti teksti missä luki että kortti olisi liian hidas. Kortti on V60 nopeuksinen ja silloin oli 4K25p käytössä. Eli siitä se vaan ei voinut jäädä kiinni. Sen jälkeen vielä kuvasin 4K50p:tä kuten myös slomoa, eikä samaa enää käynyt. Vähän jäi rassaamaan.

- akkua syö. A7III:lla tottunut menemään yhdellä akulla, mutta nyt joutui vaihtamaan. Ei mikään paha juttu/kohtuuton, mutta enemmän kuluu mihin on tottunut. Ei mikään deal breaker todellakaan.

- se on oikeasti todella ärsyttävää ettei vesivaakaa näy kuvatessa eikä seeproja ja fokus peakia saa samaan aikaan näkyviin. Se on jo vähän liian rasittavaa. Niin rasittavaa että melkein on pakko harkita rigaamista ja monitorin laittamista, mut se jo tappelee ton käyttöä vastaan mulla. Rasittavaa.

- voi olla että olen väärässä kun en ehtinyt kiireessä tutkailemaan tarkemmin, mut tuntui että seeprojen näyttäminen clogilla toimii iso400:aan asti ja sen jälkeen kuva kyllä kirkastuu mut seeprat ei muutu. Aivan haitarista. Tän vielä kuorrutat sillä ettei se paljon ilmoittele jos mittarin mukaan menee yli valotus, niin aika railakkaasti tuli poltettua puhki klippejä. En ihan pomminvarma ole, mutta niin mä nopsaan katsoin. Jos noin on, on toi kyl aika surkeeta. Herää kysymys että mitähän kaikkea tosta vielä löytyy?

Sitten ne hyvät.

- valotus usein osuu. Auto iso ja +1 1/3 tai +1 2/3 eikä paljoa tarvii korjailla. Jos siis on tilaa kameran rullata isoa pienemmälle. Iso 400:ssa toppaa. Tai sit mulla on joku säätö perssiillään, mitä en pitäis ollenkaan mahdottomana. Mut toi oli kyl tosi kiva et ei tarvinnu juuri räplätä ja se näytti hyvältä.

- clogin v.assist on mukava. Helpottaa paljon valotuksen arvioimista. Sonylla en slogeja juuri tykänny käyttää ku mä en oikein ikinä päässy kiinni tarkalleen siihen.

- clog. Testasin tossa iltasella katsoa muutaman klipin ja Canonin oma lut paikoille ja se on hyvin lähelle valmista. Eli tolla saa logilla tosi nopsaan valmista aikaan ja se on pirun hyvä juttu.

- dynamiikan väitän riittävän mulle. Ainahan sitä sais olla lisää, mutta tuntuu että ainakin tommoseen harmaaseen päivään riitti. Se nyt ei ihka paras mittari ole, mut missään vaiheessa ei tullut semmosta oloa et joutuu kovin pahan kompromissin tekemään.

- vakaaja on todella hyvä. Siis oikeasti hyvä. Kyllä mä Sonyn vastaavalla olisin tullu toimeen, mut kyl toi on tehokkaampi, joskin vielä vaatii hiomista. Mulla ku oli manuaalilinssi kiinni, niin se automaattisesti laittaa linssin polttoväliksi 50mm. Ajattelin kokeilla miten se groovaa zoomin kanssa ja ainakin tuntui tosi hyvältä. Paljon paremmalta ku olisin uskonut. Sen sijaan se välillä vähän jotenkin ylikompensoi tai ”lähti leikkimään gretzkyä”. Tilttauksesta kun pysäytin pehmoisesti, sen oli pakko yrittää jotenkin vielä pehmentää sitä. Siitä en hirveästi pitänyt. Mut sitten taas gimbalin kanssa se toimi ku unelma. Tuntu et oikeasti sen gimbalin pystyi vain heittämään olalle ja lähteä lampsimaan sen enempää keskittymättä. No ei nyt ihan mut tuntui et se siitä syntyvää snadia keinumista söi paremmin ko Sony. Edelleen olisin tullu Sonylla kyllä hyvin toimeen, mut toi tuntui paremmalta.


Eli summa summarum. Akku vähenee, tilttaa ja lämpenee. Tilttaamista lukuunottamatta kaikki oli odotettavissa. Mut noi muut ihmeellisyydet tuli kyl ikävänä yllätyksenä. En kuitenkaan todennäköisesti sillä tuu noin intensiivisiä juttuja kuvaamaan, niin luulen et toi ajaa asiansa. Eli periaatteessa huono kokemus mutta riitävän huono. Eiks toi oo sit ristiriitainen?

Mut oli kyl ilo nappaa sitä tavaraa leikkauspöydälle. Se näytti aivan mielettömän kivalle. Toisaalta taas se sai kokeen aivan ongelmiin. Eli taas sit palataan siihen ristiriitaisuuteen. Toivottavasti tulis uusia firmiksiä. Ainakin clog3:a ollaan kovasti huhuttu. Olishan se kiva mutta olis siinä muutakin tekemistä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

nsamppa kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Saakos tuon Auto-Ison pois valikoista kummittelemasta?
Se pitäis saada eliminoitua valinnoista pois, mulle ihan turhimmasta ja haitallisimmista toiminnoista ikinä, R:ssä se kummittelee aina...patska vehje.
On se pirun näppärä. Jos sulla on mf linssi ja muuttuvat tilanteet, niin yhden muuttujan kun saat automaattiseksi ja lukittua tarvittaessa niin helpottaahan se aivan pirusti.

Sivuhuomiona mainittakoon ett” toi ”jos minä en sitä tarvii, on se turha” ajatusmaailma on vähän hönö. En mä esim (luojan kiitos) rullatuolia tarvitse, mutten missään nimessä väitä sitä turhaksi. Tiedän hyvin läheltä ihmisiä jotka sitä tarvii, ja niille se on äärimmäisen tärkeä. Esimerkki ehkä kaikkein karrikoiduimmasta päästä, mutta ymmärtänet pointin?
Mutta helekutinmoista kun sitä Auto-isoa ei halutessaan saa pois päältä, vaan se on aina kummittelemassa valikoissa kun tulee äkkinäinen tilanne. Mulle henkilökohtaisesti ihan turha ja haitallinen ominaisuus.

MF-linssejä en käytä, ja kameran valotuksen ruuvaan aina itse käsin kun tulee usein tilanteita vastaan että kameran kääntäminen toiseen asentoon vaikuttaa valotukseen vaikka valaisuolosuhteet ei muutu mihinkään.
TTL-salamaa käytän, ja aina AF-tarkennusta.

Ja kamerahan on antiikki-R, saattaa olla uudemmissa toisin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Eikö se autoISO muka pysy poissa jos ei mene sinne roplailee? Eli senkun vaan rullaa pois autoisosta eikä enää mene iso 100:n väärällä puolen. Miten se kamera sieltä arpoo itsensä autoisolle?
Kyl mä ymmärrän et toi voi olla rasittavaa.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Auto-ISO on reliikki menneisyydestä. Nykypäivän ISO-invarianttikameroissa vastaava moodi pitäisi olla se vihreä turistiasento josta voi lukita halutessaan muutaman parametrin kuten se valotusaika ja/tai aukko.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

Auto-ISO on videokuvauksessa varmasti käyttökelpoisempi kuin stilleissä, koska siinä aukko&aika-yhdistelmä pysyy samana ja pieni kontrastinmuutos tai kohinanmuutos esimerkiksi ei välttämättä romuta kuvaa. Itse käytän automatiikkoja mahdollisuuksien mukaan avuksi.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

niffe kirjoitti:Auto-ISO on videokuvauksessa varmasti käyttökelpoisempi kuin stilleissä, koska siinä aukko&aika-yhdistelmä pysyy samana ja pieni kontrastinmuutos tai kohinanmuutos esimerkiksi ei välttämättä romuta kuvaa. Itse käytän automatiikkoja mahdollisuuksien mukaan avuksi.
Kyllä. Tottakai pitää automatiikka apuja avuksi silloin kun niille on tarvis. Hoopoa ja tietämätöntä edes väittää muuta.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se ny Canon-spesifinen ongelma ole, mut automaatiikka tänä päivänä voisi olla jotain muuta kuin automatiikka vuonna 1985.
Vastaa Viestiin