Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nonii. Päivititte Vanhan Uuteen ja saitte vielä vanhempaa Canon-kuraa. Ymmärrykseni ei riittänyt tuossa Z6 -> R6 hypyssä enää - R5 olisi vielä ehkä jossain määrin päivitys mutta Z6 on PDAF raitoineenkin parempi vaihtoehto kuin R6 noin digikuvan ainoan perusteen eli maksimaalisen laadun kannalta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Tottakai maksimaalinen kuvanlaatu on ainoa peruste - ja tämä siis mielipiteiden ensimmäisen pääsäännön mukaan: "On olemassa monenlaisia mielipiteitä - vääriä ja minun". Toinen pääsääntö: "Ei ole olemassa muita ihmisiä kuin minä ja mun kloonit - ja jos onkin, en ole nähnyt siitä todisteita omaa napaa tuijottaessani". Toki ongelma on siinä, et maksimaalinen kuvanlaatu on subjektiivinen, mut ei anneta sen haitata hyvää ajattelumallia. Siksi olenkin perus hiihtolenkille palkannut osaavan henkilökunnan ja voiteluryhmän, joka analysoi lumen lämmön, rakenteen ja viskositeetin kuuden merkitsevän numeron tarkkuudella maksimoidakseni nopeuden, vaikka en koskaan kisaa hiihdossa - tai no kerran, mut se oli peräseinäjoen kyläyhdistyksen vasenkätisten ikämiesten mestaruuskisa. Toki hiihtäminen v..tuttaa aamusta iltaan ja vähän muut hiihtäjät ihmetteli, mut mitä välii, koska maksimi.

Suomeksi: on täs kamerassa ongelmansa, mut en ole vielä pitänyt täydellistä kameraa käsissäni. Kyse on vaan siitä, et ovatko kompromissit niissä asioissa joista olen valmis tinkimään - joka harvemmin ratkeaa ihan parilla testiruudulla tai ämpärikuvaamisessa. Ymmärrän, et tää on joillekin ylivoimainen ajattelumalli tai siis selkeästi ihan väärä, mut mun täytyy elää sen kanssa. Toki mulle värien kanssa pelaaminen tuottaa oman tyydytyksensä ja olen väreille kohtuu herkkä - tarkoittaa, et myös helposti liioittelen ko. ongelmia. Ja jos Canon pettää, aina on Tempparit - ne ei petä ikinä.

ps. Mikä on Z6 -> R6 hyppy - onks siin kierrettä mukana ja tehdäänkö se suorin vartaloin?
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Marssitaan hattu kädessä Rajalaan ja kysytään paljonko näistä sais?
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mut hypitääks ennen vai jälkeen marssin? Entä hattu - onks se päässä hyppimisen ajan vai pidetääks edelleen kädessä? Kuulostaa kauhian vaikeelta toi kuvanlaadun maksimointi. Ymmärrän, et on ymmärrys hukassa - hankala koreografia eikä saa ees kotona harjotella vaan pitää heti mennä Rajalaan. Olis ehkä helpompiakin harrastuksia - esim. valokuvaaminen - se menee vaikka rimaa hipoen, eikä tarvii maksimoida mitään. Kuullu, et Canonilla on sellanen R6 - pitäs käydä tohon harrastukseen. Ootko testannu?
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Menet vain sinne Rajalaan ja kysyt. Jokaisen on kantapään kautta opittava miten tiskillä kumarretaan ja onko polvi koukistettava ensin vai käsi heilutettava kuitenkin alkuun. Neljä tai viisi vaihtokertaa alkaa jo olemaan rutiini hanskassa.

Oikealla aloituksella ja VIP-statuksella saa helposti 500-1000€ alennusta listahinnoista paketille. Turun Rajalassa toimi ennen se, että kysyi tiskiltä suoraan kolikoita lainaksi edustan parkkiautomaattiin ja manasi käteisen haittoja.
_lasis_
Viestit: 9
Liittynyt: Tammi 17, 2013 21 : 17
Paikkakunta: Forssa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja _lasis_ »

Kiitos kaikille kommenteista! Näin siinä kävi, että ei toi Canon ollu mun juttu vaan pysyn nikonissa. Z6 mulle jäikin (en antanut sitä vaihdossa). Helsingin rajala oli hyvin myötämielinen ja sain sopivalla välirahalla vaihdettua R6 ja Rf setit Z sarjan uusiin laseihin. Tän päivän vielä takkuilin cr.3 filejen kanssa, ja täytyy todeta et dynamic range on nikonissa jonkun verran parempi. Halusin niin tykätä Canonista, mutta lopputuote eli kuva ratkaisee, ja mulle vaan nikonin värit toimii paremmin.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Löytyihän sieltä käsittämätön rampautus ja pätee näköjään myös R5:een. Spot metering on ruudun keskeltä, vaikka tarkentaisi esim. reunassa olevaan kohteeseen. Mihinköhän moista mittausvaihtoehtoa sitten edes tarvitaan, jos sitä ei voi käyttää?
mvert
Viestit: 1578
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja mvert »

Q-vaaja kirjoitti:Löytyihän sieltä käsittämätön rampautus ja pätee näköjään myös R5:een. Spot metering on ruudun keskeltä, vaikka tarkentaisi esim. reunassa olevaan kohteeseen. Mihinköhän moista mittausvaihtoehtoa sitten edes tarvitaan, jos sitä ei voi käyttää?
Canon jättänyt jotain ykkössarjalaiseen. Olisivat suosiolla jättäneet pois ärrä vitosesta kutosesta. Niissä harvoissa tilanteissa missä tätä olisin tarvinnut pitää nyt luottaa arvioivaan mittaukseen ja säätää käsin valotuksenkorjausta. Tuo arvioiva mittaus näyttäisi kuitenkin seuraavan tarkennuspistettä.
Kim44
Viestit: 128
Liittynyt: Syys 10, 2006 23 : 23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Kim44 »

En jaksanut lukea kuin 2 sivua tätä ketjua kun oli aika paljon off topiccia. Ostin R6 ja pääsin mökillä testaa maagista keinoälyn avustamaa silmätarkennusta joka niiden testien mukaan mitä minä olen netistä löytänyt, on markkinoiden paras kun se on täsmälleen sama kuin R5ssa. Ja myös 4k50p kuva on aika lailla parasta mitä rahalla alle 5 tonnia saa. Taas testien mukaan itseasissa pesee R5 tässä lajissa koska siinä ei riitä laskentateho lisäpikselelille. Se olikin oikeastaan syy miksi valitsin R6 enkä R5 sillä ainoa tapa saada R5sta ulos parempaa videokuvaa kuin R6 on kuvata sitä 8k raakavideota. Omaan käyttöön myös parempi hämäränsieto painoi vaakakupissa. Videokuvaus kynttilänvalossa onnistuu oikein mainiosti.

Tässä laitoin vain kameran roikkumaan gimballiin ja painoin rec ja silmän seuranta päällä. Sitten lähdin kävelylle ja leikkasin parhaat palat yhteen. Nokalla 15v vanha Tamron 28-75 f/2,8 jonka tarkkenusmoottori sai kunnolla tekemsitä tän rungon kanssa. Jos ruuvaa volan isommalle kuulee mitä se touhuaa koko aika. Mielestäni kamera ja kakkula suoriutui tästä huikean hyvin vaikka on aivan selvää että joku uudempi Canuuna L-sarjan putken tarkennus olisi aika paljon nopeampi. Polttoväli 50-75mm @f/2,8, ISO 100-200 ja 1/100s (50 fps). 10 bit log matsku mistä vaan vedin musta tason nopeesti alas. Silmätarkennus oli säädetty niin että se voi itse hypätä toiseen kohteeseen. Sen saa myös niin ettei ei muuten irtoa silmästä missään olosuhteissa mutta sit se on aika hukassa jos ei löydä silmää lainkaan. Nyt se tajuaa hypätä esim. päähän kun ei slimiä näy.

https://www.youtube.com/watch?v=8wS_dSawlMk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jocular
Viestit: 21
Liittynyt: Huhti 19, 2018 11 : 46

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Jocular »

Kerrankin sellaista testiä mikä itseä kiinnostaa. Otitko Kim44 mahdollisesti stillejä koirien juoksentelusta? Saisiko sellaisia nähtäville? Voitko toteuttaa kuvauksia vielä hämärässä ja mielellään tuolla tummemmalla koiralla? Pari testikuvaa reilusti alivalotetusta kuvasta niin näkisi miten kenno kestää.

Itsellä vakavasti harkinnassa koko systeemin vaihto (Lumix S1 -> R6) mutta vielä ei ole tullut vastaan itseä eniten kiinnostavia testejä ja kuvauskohteita. Kameroitakaan ei tunnu saavan maahantuonnista testiin eikä liikkeissä tehtävät kamerahypistelyt oikein aja asiaansa. Taloudesta löytyy Canonisti mutta aiempien vuosien Canoneissa on sellainen muotoilu ettei vaan itselle istu käteen ei sitten lainkaan. R6 osalta runko näyttää jo ulkoisesti paljon paremmalta mutta pitäisi päästä hypistelemään.

Kuvaan suurimmalta osalta tummia nopeasti liikkuvia koiria, joten näihin ominaisuuksiin sopivampaa kameraa hakusessa.
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Lay »

Kim44 kirjoitti:ainoa tapa saada R5sta ulos parempaa videokuvaa kuin R6 on kuvata sitä 8k raakavideota.
4K HQ & 4K 120(100)fps? Nämä on ne mitä tullut ainoastaan käytettyä videopuolelta.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kim44 kirjoitti:En jaksanut lukea kuin 2 sivua tätä ketjua kun oli aika paljon off topiccia. Ostin R6 ja pääsin mökillä testaa maagista keinoälyn avustamaa silmätarkennusta joka niiden testien mukaan mitä minä olen netistä löytänyt, on markkinoiden paras kun se on täsmälleen sama kuin R5ssa. Ja myös 4k50p kuva on aika lailla parasta mitä rahalla alle 5 tonnia saa. Taas testien mukaan itseasissa pesee R5 tässä lajissa koska siinä ei riitä laskentateho lisäpikselelille. Se olikin oikeastaan syy miksi valitsin R6 enkä R5 sillä ainoa tapa saada R5sta ulos parempaa videokuvaa kuin R6 on kuvata sitä 8k raakavideota. Omaan käyttöön myös parempi hämäränsieto painoi vaakakupissa. Videokuvaus kynttilänvalossa onnistuu oikein mainiosti.

Tässä laitoin vain kameran roikkumaan gimballiin ja painoin rec ja silmän seuranta päällä. Sitten lähdin kävelylle ja leikkasin parhaat palat yhteen. Nokalla 15v vanha Tamron 28-75 f/2,8 jonka tarkkenusmoottori sai kunnolla tekemsitä tän rungon kanssa. Jos ruuvaa volan isommalle kuulee mitä se touhuaa koko aika. Mielestäni kamera ja kakkula suoriutui tästä huikean hyvin vaikka on aivan selvää että joku uudempi Canuuna L-sarjan putken tarkennus olisi aika paljon nopeampi. Polttoväli 50-75mm @f/2,8, ISO 100-200 ja 1/100s (50 fps). 10 bit log matsku mistä vaan vedin musta tason nopeesti alas. Silmätarkennus oli säädetty niin että se voi itse hypätä toiseen kohteeseen. Sen saa myös niin ettei ei muuten irtoa silmästä missään olosuhteissa mutta sit se on aika hukassa jos ei löydä silmää lainkaan. Nyt se tajuaa hypätä esim. päähän kun ei slimiä näy.

https://www.youtube.com/watch?v=8wS_dSawlMk" onclick="window.open(this.href);return false;
On hyvännäköistä toi matsku.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei muuta kun Jocular hattu kourassa Rahalaan ja Panaromut tiskiin. Siittä sit uutta nousua tuhnukutosella joka päättyy viikon päästä siihen kun vain 20MP. Elkää veikkoset sortuko aliresoluutioon herran vuonna 2020.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

On tuo tarkennus eri luokkaa, kun katselen vanhoja junnujen futiskuvia, joissa ei tarkkaa kohtaa ole. Meidänkin junnu pelasi futista 18-19 vuotta, eikä koko ajalta ole kunnolla terävää kuvaa :D Toista se on, jos kilkerit aloittaisivat nyt, niin albumit olisivat täynnä teräviä kuvia hähmyjen sijaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

Jotenkin onnistuin tuplaamaan viestin tuplaklikkaamalla?
Jocular
Viestit: 21
Liittynyt: Huhti 19, 2018 11 : 46

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Jocular »

Maffer kirjoitti:Ei muuta kun Jocular hattu kourassa Rahalaan ja Panaromut tiskiin. Siittä sit uutta nousua tuhnukutosella joka päättyy viikon päästä siihen kun vain 20MP. Elkää veikkoset sortuko aliresoluutioon herran vuonna 2020.
Tämä pikseleiden määrä myös itseäni vähän mietityttää mutta pitäisi saada kamera testiin ja johonkin agihallin nurkkaan kuvaamaan niin selviäisi onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella.
Mitä Panaan tulee niin pääasiassa olen tyytyväinen ja roipetta on jo sen verran, että en tiedä kestääkö lompakko sitä suihkua mikä systeemin vaihdosta tulisi :D
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ennen kuin ryntäät C-leiriin, koita vaikka se A9 ensin alta pois. En oikein ymmärrä mitä hyötyä on R5/6 superhyper-AF:sta ja nopeudesta kun sarjan aikana näyttö tulee tökö-tök takapellossa blackoutin takia. Tuubidemot on kamalia katsottavia vaikka olisi elektroninen suljinkin käytössä.

Näyttäisi olevan niin, että kaikki peilittömät paitsi A9(II) on romurautaa kun pitää saada FPS ja osua johonkin. Canon siis lähti juoksemaan maratonia kumisaappailla eikä se auta, että niistä jollain firmispäivityksellä naamioidaan lenkkarit.
Jocular
Viestit: 21
Liittynyt: Huhti 19, 2018 11 : 46

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Jocular »

Maffer kirjoitti:Ennen kuin ryntäät C-leiriin, koita vaikka se A9 ensin alta pois. En oikein ymmärrä mitä hyötyä on R5/6 superhyper-AF:sta ja nopeudesta kun sarjan aikana näyttö tulee tökö-tök takapellossa blackoutin takia. Tuubidemot on kamalia katsottavia vaikka olisi elektroninen suljinkin käytössä.

Näyttäisi olevan niin, että kaikki peilittömät paitsi A9(II) on romurautaa kun pitää saada FPS ja osua johonkin. Canon siis lähti juoksemaan maratonia kumisaappailla eikä se auta, että niistä jollain firmispäivityksellä naamioidaan lenkkarit.
Sony ei käy koska on käytettävyydeltään romurautaa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vaikkei Sony ole mikään mieluisin itselleni, niin jos olisi leipä hankittava peilittömällä kuvaten liikkuvia kohteita olisi valintani A9II.

Canonin R-lapiossa voi olla hyvä kahva, mutta pysyykö sora lusikassa?
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja javal »

Maffer kirjoitti:Ennen kuin ryntäät C-leiriin, koita vaikka se A9 ensin alta pois. En oikein ymmärrä mitä hyötyä on R5/6 superhyper-AF:sta ja nopeudesta kun sarjan aikana näyttö tulee tökö-tök takapellossa blackoutin takia. Tuubidemot on kamalia katsottavia vaikka olisi elektroninen suljinkin käytössä.
Tässä yksi demo, EOS R5 EVF blackout :sta, kohdassa 3:23. Käytössä elektroninen suljin.

https://youtu.be/vX1aBo_VnHg?t=202

Missä ne tök tök backout youtube demot on, ne jossa käytössä on elektroninen suljin? Laita linkkejä niin katotaan kumpi suljin niissä demoissa on oikeasti käytössä. Olen törmännyt sellaisiinkin tapauksiin jossa kameran suljinmode oli vähän hukassa tupettajalla.
Vastaa Viestiin