Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ainakin videotouhuissa toi ”Se oikea eye-af” tuntuu ajatuksena täysin hullulta. Sitä ku tulee katseltua niin montaa juttua kun kuvaa. Toisaalta ani harvoin tulee etsintä käytettyä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

rolsen kirjoitti:Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
Eihän se voi olla hyvä.
Yleinen virhe mihin itsekkin sillointällöin syyllistyy on katsoa vain kuvan pääaihetta ja jää näkemättä mitä kaikkea tulee/jää tulematta kuvaan reunoilla. Pahimmassa tapauksessa jää katsomatta valotusarvotkin kun tuijottaa vain siihen aiheeseen.
Jos tarkennus seilaa katseen mukaan niin sehän tarkentaa koko ajan kun tarkistaa kuvan reunat.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, käsittääkseni maffers tarkoitti, että sen tarkennuksen voi sitten tietty lukita kun ei enää halua sen seilaavan. Mutta en mä tiedä, nykyiselläkin AF tsyydeemeillä, se on niin hemmetin helppo valita se tarkennuspaikka.
Toisaalta jos katseella vois valita edes AF neliön mestan ruudulla, niin kyllähän ehkä vähän helpottaisi&nopeuttaisi EVF kuvaamista. Tai sitten ei.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja habannaama »

rolsen kirjoitti:Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
Sonylla ainakin se toimii tarvittaessa kuin unelma ja kun käytin termiä tarvittaessa, halunen kiinnitettävän huomion siihen että sitä ei ole mikään pakko käyttää, vaan onhan se hyvä jos sellainen on toimivana olemassa. Jos Canon ei sitä jostain syystä saa toimivaksi Sonyn tyyliin niin voihan sen niinkin ratkaista että jättää pois, mutta sen sitten toteaisin heidän häpeäkseen...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

habannaama kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
Sonylla ainakin se toimii tarvittaessa kuin unelma ja kun käytin termiä tarvittaessa, halunen kiinnitettävän huomion siihen että sitä ei ole mikään pakko käyttää, vaan onhan se hyvä jos sellainen on toimivana olemassa. Jos Canon ei sitä jostain syystä saa toimivaksi Sonyn tyyliin niin voihan sen niinkin ratkaista että jättää pois, mutta sen sitten toteaisin heidän häpeäkseen...
Mä tykkään Canonin R:stä kun siinä on aika vähän ”turhia” ominaisuuksia. Yksinkertainen on hyvä.
Ketutti aikoinaan Olylla kuvata kun oli kaikenmaailman turhaa ominaisuutta...kuukaudessa ei oiken tolokkua hommaan saanut niin vaihroin pois.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hannu KH kirjoitti: Mä tykkään Canonin R:stä kun siinä on aika vähän ”turhia” ominaisuuksia. Yksinkertainen on hyvä.
Ketutti aikoinaan Olylla kuvata kun oli kaikenmaailman turhaa ominaisuutta...kuukaudessa ei oiken tolokkua hommaan saanut niin vaihroin pois.
Kokeile joskus BMPCC:tä. Siinä on kyl todella riisuttu menu. Kaikki tarvittava muttei ainoatakaan ylimääräistä nappia. Konffata pystyy perus säätöjen lisäksi oikeastaan vain presettejä. Se on sinällään todella miellyttävä kapistus.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja javal »

habannaama kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
Sonylla ainakin se toimii tarvittaessa kuin unelma ja kun käytin termiä tarvittaessa, halunen kiinnitettävän huomion siihen että sitä ei ole mikään pakko käyttää, vaan onhan se hyvä jos sellainen on toimivana olemassa. Jos Canon ei sitä jostain syystä saa toimivaksi Sonyn tyyliin niin voihan sen niinkin ratkaista että jättää pois, mutta sen sitten toteaisin heidän häpeäkseen...
Ymmärsit ilmeisesti Mafferin viestin virheellisesti, nyt ei puhuta eye-AF :sta. Tietääkseni missään Sonyn mallissa ei ole Mafferin mainitsema katseen mukaan ohjautuvat tarkennusta. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Joo, kyse on nimenomaan siitä Canonin filmikauden EOS-runkojen eye-controlled focus -ominaisuudesta. EOS 5 oli eka malli, siinä oli muistaakseni viisi silmällä valittavaa tarkennuspistettä. EOS 3 oli näistä viimeisin? ja kaikkein kehittynein. Siihen se sitten jäikin. Ominaisuudesta yleensä joko tykättiin tai sitten ei.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja mvert »

Mää kyll haluaisin kokeilla tuota silmällä ohjattavaa tarkennuspistettä. Saattaisin jopa ostaa pykälää kalliimman rungon, jos se löytyisi vain huippumalleista. Tarkennuspisteitä kun on nyt tuhansia käytännössä koko kuvan alalla, niin tuo voisi hyvin toteutettuna helpottaa halutun pisteen valintaa merkittävästi. Se on sitten paljon kiinni toteutuksesta, toimiiko tuo käytännössä. Tekniseltä kannalta en näe mitään estettä miksei toimisi.

Itsellä ei ole noista vanhoista filmirungoista kokemusta, joissa tuo kaiketi viimeksi on käytössä ollut. Se mitä niistä kuullut, niin jakautuneita on mielipiteet. Nykytekniikalla luulisi tarkkuuden, nopeuden yms osalta homman olevan jo kunnossa.
SeppoK
Viestit: 72
Liittynyt: Helmi 10, 2007 23 : 39

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

digikuva81 kirjoitti: Mutta kun tutkin, niin löysin kaksi halppisobjektiivia. Halvimmat ovat Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM 1 079,00 € hinnallaan ja Canon RF 24-105mm F4L IS USM hintaan 1 322,00 €.
Canonilla on myös RF 24-105mm F4-7.1 IS STM hintaan 599,00 €.
https://www.canon.fi/lenses/canon-rf-24 ... -stm-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

SeppoK kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti: Mutta kun tutkin, niin löysin kaksi halppisobjektiivia. Halvimmat ovat Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM 1 079,00 € hinnallaan ja Canon RF 24-105mm F4L IS USM hintaan 1 322,00 €.
Canonilla on myös RF 24-105mm F4-7.1 IS STM hintaan 599,00 €.
https://www.canon.fi/lenses/canon-rf-24 ... -stm-lens/" onclick="window.open(this.href);return false;
ups...

tän täytyy olla tuore, koska se puuttuu Canonin omasta kaupasta: https://store.canon.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Myös Canon RF 100-500mm f/4-7.1L IS USM näyttää olevan tulossa:
https://www.digitarvike.fi/product/1117 ... 71l-is-usm" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja niffe »

Shuko kirjoitti:Mitä helvettiä mä just luin?
Olisiko siinä Sony-faniboy juuri kääntynyt Canon-uskoon? Teksti on varsin samanlaista kuin täällä on useammassakin ketjussa totuttu näkemään vallitsevana tyylinä. Se tässä merkki-hommelissa rassaa eniten, kun ei edes yritetä olla kriittisiä sen oman merkin suhteen, vaikka mitään täydellistä kameraa ei mielestäni ole vielä nähty - lähellekään...
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

niffe kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Mitä helvettiä mä just luin?
Olisiko siinä Sony-faniboy juuri kääntynyt Canon-uskoon? Teksti on varsin samanlaista kuin täällä on useammassakin ketjussa totuttu näkemään vallitsevana tyylinä. Se tässä merkki-hommelissa rassaa eniten, kun ei edes yritetä olla kriittisiä sen oman merkin suhteen, vaikka mitään täydellistä kameraa ei mielestäni ole vielä nähty - lähellekään...
Kyl mä väitän et valtaosa on asiallisia ja kriittisiä käyttämänsä merkin suhteen. Se kun ihan tylsän normaalia on. Sitten on se semiääripää jolle jossain tietyssä merkissä kaikki on hienoa tai kaikki mikä on huonoa, ei ole vielä paljastunut ihmisille hienoudeksi. Sitten on tuosta ääripäämpi minkä mielestä jossain tietyssä merkissä kaikki on huonoa. Lopuksi on se keihäänkärki ääripäisyydessään minkä mielestä kaikissa merkeissä on vain huonoa. Mitä pidemmälle normaalista mennään ja samalla lähemmäksi ääripäätä, sen äänekkäämmäksi ja huomionhakuisemmaksi ko. henkilö käy. Tämmösen janan oon siihen havainnut.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Shuko »

niffe kirjoitti:Olisiko siinä...
Voi olla, tai ei. En ajatellut lainkaan merkkiväännön kautta. Ihmettelin lähinnä tarvetta kirjoittaa pieni novelli, kun käytetään termiä halpismalli, sen jälkeen kun valmistaja on ensin julkaissut pro-mallin ja on tuomassa 2 uutta mallia lisää. Yleensä sitä halvinta sanotaan halpikseksi, vaikka se valuutassa ei sitä välttämättä ole. Ehkä sekin on nykyään liian kamalaa käytöstä, että menee herneet ihon alle.

PS. Käyttäkää vaikka termiä "katse-AF" niin ei sekoa eye-af:n kanssa ;)
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja tehodia »

rolsen kirjoitti:Joo, kyse on nimenomaan siitä Canonin filmikauden EOS-runkojen eye-controlled focus -ominaisuudesta. EOS 5 oli eka malli, siinä oli muistaakseni viisi silmällä valittavaa tarkennuspistettä. EOS 3 oli näistä viimeisin? ja kaikkein kehittynein. Siihen se sitten jäikin. Ominaisuudesta yleensä joko tykättiin tai sitten ei.
Lähinnä se ongelma on siinä, että käyttäjän pitäisi kalibroida toiminto moniin tilanteisiin. Ja jos vielä ilman silmälaseja toimisikin, niin sitten silmälasien kanssa on hankaluuksia. Ilmeisesti eri ihmisillä on niin erilailla käyttäytyvät silmät, ja lisäksi yhdelläkin käyttäjällä silmän olemus vaihtelee niin paljon, että järjestelmä ei opi silmän ominaisuuksia tarpeeksi hyvin.

Ja tietysi se pitäisi erikseen kalibroida vielä sekä vasemmalle että oikealle silmälle. Jokainenhan ihan varmasti tykkäisi ominaisuudesta, jos sen kalibroinnilla saisi niin luotettavaksi, että tarkennus(pisteen valinta) toimisi aina täysin luotettavasti. Ja ihan varmasti ei kukaan, joka ei onnistu kalibroinnissa, tykkäisi ominaisuudesta.
Viimeksi muokannut tehodia, Maalis 22, 2020 11 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laxative
Viestit: 790
Liittynyt: Syys 20, 2005 20 : 12

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja laxative »

javal kirjoitti:
habannaama kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Jos se silmäohjattava tarkennus oli graalin malja, niin miksi Canon luopui sen käyttämisestä.
Sonylla ainakin se toimii tarvittaessa kuin unelma ja kun käytin termiä tarvittaessa, halunen kiinnitettävän huomion siihen että sitä ei ole mikään pakko käyttää, vaan onhan se hyvä jos sellainen on toimivana olemassa. Jos Canon ei sitä jostain syystä saa toimivaksi Sonyn tyyliin niin voihan sen niinkin ratkaista että jättää pois, mutta sen sitten toteaisin heidän häpeäkseen...
Ymmärsit ilmeisesti Mafferin viestin virheellisesti, nyt ei puhuta eye-AF :sta. Tietääkseni missään Sonyn mallissa ei ole Mafferin mainitsema katseen mukaan ohjautuvat tarkennusta. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Nämähän tosiaan ovat kaksi aivan eri toimintoa jota vertaillaan. Canonissa etsimessä oleva kilkutin tarkkaili mihin kohdistit etsimessä katseesi ja valitsi tarkennuspisteen sen mukaan, kun taas Sonyssa softa tarkkailee millä syvyydellä kohteen silmät ovat.

Mulla oli tällä eye-AF ominaisuudella Canonilta parikin runkoa, myöskin se EOS-3. Toimintoa en käyttänyt riittävän usein, että olisi tullut sillä tavalla luontevaksi käyttää, että olisin jättänyt sen aina päälle. Tarkennuspisteisiin ei siis pitänyt tuijotella, koska eye-AF ei osannut tätä tulkita ollenkaan. Piti tavallaan katsoa tarkennuspisteen läpi kohteeseen ja siinä kohtaa mennään mun mielestä jo valokuvauksessa vähän pieleen, kun omaa silmämunan asentoa pitää akrobatisoida eikä vaan voi keskittyä kuvan ottamiseen. Lisäksi kameraa piti aina tilanteen mukaan custom settingeistä säätää niin, että aktiivinen tarkennuspiste syttyy/ei syty riippuen onko eye-AF päällä vai ei. Punaisena välisevät diskopallot tosiaan saivat katseen kiinnitymään kohteen sijasta lähinnä juuri niihin tarkennuspisteisiin.

Muutenhan tuo oli varmaan yksi mun lemppari filkkarungoista:
Kuva

Mun on hyvin vaikea uskoa, että tuo Sonyn silmätarkennushässäkkä on vaikea toteuttaa, kun on käytännössä vain softaa. Siinähän nyt vaan haetaan kahta mollukkaa kuvadatasta jotka jollain tapaa muistuttavat silmiä ja käytetään niistä löytyvää gradienttia kohteen lukittamiseen.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Järkevä insinööri yhdistää nämä silmäsysteemit niin, että jos kuvassa on 15 naamaa ja haluaa sen yhden henkilön poimia, riittää että rasittaa silmämunaa sen verran jotta se oikea naama lukitaan ja kamera poimii sen silmän softalla seurantaan. Ei tarvisi a) opettaa kameraa henkilöistä ikinä b) luottaa sen oikean lottonumeron arpomiseen että mikäs henkilö on se lähin tai kameran mielestä tärkein milläkin hetkellä.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Ymmärsitte väärin.

Tartuin sanaan "halppis" juurikin siksi, kun täällä meillä yritetään etsiä sitä järkevää edullista suuntaa.

Meillä tilanne se, että ollaan https://aktiivikristinusko.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; :n suurilapsinen perhe ja perheen sisaruksista useampi on kiinnostunut valokuvauksesta. Meille olisi edullista löytää yksi järjestelmä, joka palvelisi kaikkien tarpeita ja myöhemmin voisimme keskenämme lainailla objektiiveja ja tarvikkeita kuten DMW-FL580L Ulkoinen salama.

Veljeni on kiinnostunut makrokuvauksesta ja makrokuvaukseen kaikkein viisain vaihtoehto on Micro Four Thirds järjestelmä, koska siinä ne kennon 20 megapikseliä ovat pienemmällä pinta-alalla. Veljelleni mietin kameravaihtoehdoksi Panasonic Lumix DC-G9 ja objektiiviksi Lumix G Macro 30mm f/2,8 ASPH Mega O.I.S.

Isosiskoni haluaa niitä millejä, eli "Zoomi tärkee", mutta vähän on sellainen kutina, ettei niistä milleistä olla kovin paljoa valmiita maksamaan. Siksi olin miettinyt hänelle settiä:

Panasonic Lumix DC-G9
LUMIX G X VARIO 12-35mm F2.8 Ⅱ ASPH. POWER O.I.S.
LUMIX G X VARIO 35-100mm F2.8 Ⅱ POWER O.I.S.
LEICA DG VARIO-ELMARIT 50-200mm F2.8-4.0 ASPH. POWER O.I.S.
LEICA DG VARIO-ELMAR 100-400mm F4.0-6.3 ASPH. POWER O.I.S.

Nyt alan kuitenkin tulla toisiin ajatuksiin, koska vaikka ensin oletin, ettei Canon full frame voi tulla edullisemmaksi, niin nyt näyttääkin Canonin full frame setin olevan se edullisempi vaihtoehto.

Canon EOS R6
Canon RF 24-105mm F4L IS USM
Canon RF 100-500mm f/4-7.1L IS USM
Canon RF 2X 200-1000mm f/8-14,2 (edellinen objektiivi Canon Extender RF 2X -telejatkeen kanssa)

Pikkusiskoni viimeinen kysymys aiheesta: "Ok mut onks noi molemmat merkkinsä parhaat kamerat"

, kun väitin, ettei Canon ole "se paras".
Panasonic Lumix DC-S1 vs Canon EOS RP
https://www.dxomark.com/Cameras/Compare ... _1291_1302" onclick="window.open(this.href);return false;

Hänen mukaansa "Canon taitaa olla yks parhaita yhä edelleen"

Jostain syystä pikkusiskoni haluaa sitä parasta ja on siitä ilmeisesti valmis maksamaankin. Siksi suosittelen pikkusiskolleni jotain muuta kuin Canonia.

Minulle taas ei pienet kamerat kelpaa, koska vaaksani on 200 mm ja hanskakoko XL. Pienet kamerat on käsiini liiankin pieniä ja kevyitä.

Vaaksa = levitetyn kämmenen peukalon ja etusormen päiden väli.

Itseäni kiinnostaa enemmän Panasonic Lumix DC-S1 ja Panasonic Lumix DC-S1R. Tuossa järjestelmässä tosin ei tällä hetkellä ole ainuttakaan minua kiinnostavaa objektiivia. Odottelen sitä valovoiman F/1.8 sarjaa, jos se kohta tulee.

24mm f/1.8 lens
50mm f/1.8 lens
85mm f/1.8 lens
https://www.panasonicff.com/updated-pan ... 2020-2021/" onclick="window.open(this.href);return false;
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Haistan huumoria.
Vastaa Viestiin