Canon EOS R5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Enpä ole toistaiseksi onnistunut kameran näyttöä naarmuttamaan, eikä ole suojia ollut. Pitäähän moni toki puhelimessakin muovikalvoa ... tai sohvassa ... tai meisselissä ... ja autojen keulojakin teippaillaan. Tuskin kuitenkaan niin on tarkoitettu ja taitaa nautinto kärsiä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Lay »

Riippuu aika paljon olosuhteista. En ole meillä töissä saanut yhtään puhelinta takaisin, jossa ei olisi lasinäyttö ollut täynnä naarmuja. Otanta noin 100 puhelinta. Osa niin pahasti, että tekstistä hädin tuskin saa selvää. Ymmärrän kyllä periaatteen, että "minä en tartte, niin ei kukaan muukaan tartte".
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Lay kirjoitti:Riippuu aika paljon olosuhteista. En ole meillä töissä saanut yhtään puhelinta takaisin, jossa ei olisi lasinäyttö ollut täynnä naarmuja. Otanta noin 100 puhelinta. Osa niin pahasti, että tekstistä hädin tuskin saa selvää. Ymmärrän kyllä periaatteen, että "minä en tartte, niin ei kukaan muukaan tartte".
Itse ajattelen lähinnä, että ostettu omaan käyttöön, eikä niinkään seuraavalle käyttäjälle säästettäväksi. Jos nyt käy niin huonosti, että hajoaa näyttö puhelimesta tai kamerasta, korjaus onnistunee. Mieluummin niin, kuin että olisi koko käyttöajan kelmussa. Kukin kuitenkin tavallaan. :)
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on todennäköisesti kerran panssarilasi pelastanut puhelimen näytön, mutta kun panssarilasit ei tahdo pysyä ehjänä niin en sitten käytä niitä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Oma R5 saapui muistikortteineen eilen noin kahdeksan odotteluviikon jälkeen. Kuten RF70-200:n osalta, kuvaukset ja sen arviointi saavat hetken odottaa, että ehdin johonkin todelliseen haasteeseen tämän heittämään.

Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman videokuvauksen, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.

Pientä opettelua näyttää vaativan kuvaustiloista toiseen hyppiminen. Aiemmin oli pikanäppäimet One shot/servo ja yksittäiskuvaus/sarjakuvaukselle.

Hinta sitten, noh, kallis on kallis, ei kait siitä pääse yli eikä ympäri. Aika näyttää, kuinka kannattavaksi tai kannattamattomaksi vaihto sitten tuli. Plussapuolella tosiaan kamojen keveneminen ja miinuspuolella rahanmeno. Miten käy kuvausfiiliksen ja onnistuneiden ruutujen määrän kertoo tulevaisuus.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tony_A kirjoitti:Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.
Mulla tuo muovisuuden tuntu tulee muistikorttien luukun pinnoitteesta. 5D4:ssä se oli vielä päälystetty, nyt se paljasta muovia. Hieman tuo pinta on jo käytöstä kiillottunut, joten ei se muovisuus liikaa häiritse.

Napeista menee info ja suurennuslasi todella usein sekaisin kameran ollessa silmällä. Ei ole mennyt vielä selkäytimeen sijainnit. Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton. Videonapin toiminto oli myös yksi ensimmäisiä mitä piti muuttaa. Mulla se muuttaa näyttöä manuaalisesti takanäytön ja etsimen välillä.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja hama »

mvert kirjoitti:
Tony_A kirjoitti:Ensivaikutelma on kuitenkin lupaava. Kamera reagoi huomattavasti nopeammin kuin RP ja on kooltaan selkeästi mulle paras tähänastisista. RP on lirpun liian pieni ja 5DIV puolestaan liian iso. Ihan en ymmärrä netin kritiikkiä, että tämä tuntuisi selkeästi muovisemmalta kuin 5DIV, omasta mielestäni on hyvin samanoloinen. Kahva on hyvä. Ja kamerahan on todella hiljainen.

Tällä hetkellä kritiikkä saavat näppäinten sijoittelu. Onnistuin jo kertaalleen aloittamaan tarpeettoman, kun yritin vaihtaa vanhasta muistista AF-asetuksia... Lisäksi en meinaa millään osua suurennuslasiin kamera silmillä. Sama pätee joistikin sijoitteluun, ei meinaa peukalo ylettää. En muista tällaista ongelmaa aiempien 5/7D runkojen osalta.
Mulla tuo muovisuuden tuntu tulee muistikorttien luukun pinnoitteesta. 5D4:ssä se oli vielä päälystetty, nyt se paljasta muovia. Hieman tuo pinta on jo käytöstä kiillottunut, joten ei se muovisuus liikaa häiritse.

Napeista menee info ja suurennuslasi todella usein sekaisin kameran ollessa silmällä. Ei ole mennyt vielä selkäytimeen sijainnit. Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton. Videonapin toiminto oli myös yksi ensimmäisiä mitä piti muuttaa. Mulla se muuttaa näyttöä manuaalisesti takanäytön ja etsimen välillä.
" Joistikin sijainti on taas juuri kelvollinen mun käsille, sen vieressä oleva af nappi on taas lähes käyttökelvoton , onko tälle jotain perustetta, itselle ei ainakaan tule mitään mieleen, miksi ihan vierekkäiset ja samalla korkeudella olevat ............
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ihan selvä se on. Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa. Peukalon päällä nappeja sohlataan, ei tyvellä tai imaginäärisellä jatkopalalla.

Liikerata on ja pysyy. Tästä syystä kahvojen tulee olla modulaarisia ja säädettäviä käyttäjäkohtaisesti. Nyt päätöksen tekee japanialainen insinööri.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:No ihan selvä se on. Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa. Peukalon päällä nappeja sohlataan, ei tyvellä tai imaginäärisellä jatkopalalla.

Liikerata on ja pysyy. Tästä syystä kahvojen tulee olla modulaarisia ja säädettäviä käyttäjäkohtaisesti. Nyt päätöksen tekee japanialainen insinööri.
Mitäs vi...a tässä peukalon pitenemisellä tai lyhenemisellä on tekemistä, jos nappulat samalla korkeudella, eli peukaloa pitää siirtää sivusuunnassa 1,5-2cm ?
" Ihmisen peukalo ei lyhene itsestään taikka pitene halutessa ", liikkuuko sun mielestä peukalo itsestää johonkin suuntaan ?
Tän sun teorian mukaan pitäisi joikkarin käyttö olla vaikeampaa kuin tuon peukalan siirto sivuttain, vai eikö sun joikkari liiku sivu suunnassa ollenkaan.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ainahan niitä tiellä olevia namiskuukkeleita voi konffata pois käytöstä, eipä sitten haittaa pienet virhepainallukset ja ihminen siitä veikeä eläin, että ajan myötä kyllä sisäistää tekemäänsä "liikerataa", eli nyt taas tehdään kärpäsestä härkästä...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos on kaksi vierekkäistä nappulaa ja ne ovat edelleen kahvan vieressä, niin tietenkin peukalon pituus on egonomian kannalta oleellinen. Peukalon pää on se millä sitä nysää tai nappia painellaan ja tietysti niin ettei peukaloa tarvi koukistaa tai sen levityskulmaa muuttaa ikinä. Siinä on vain kramppi lopputulos kun vuosia rasittaa peukaloa turhaa romun Canonin takia.

Ei sellaista autoakaan uutena kukaan hanki missä ei voi säätää ratin etäisyyttä ja kulmaa. Miksi sitten hiljaisesti hyväksytään kallis cripplattu teknohimmeli? Nouskaa barrikaadille vaatimaan skandinaaveille skandinaavien työkalua. Viiden tonnin kamerassa on se kaksi tonnia kameraa ja kolme tonnia ilmaa. Ilman tilalle on saatava alkuun tonnilla ergonomiaa.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:Jos on kaksi vierekkäistä nappulaa ja ne ovat edelleen kahvan vieressä, niin tietenkin peukalon pituus on egonomian kannalta oleellinen. Peukalon pää on se millä sitä nysää tai nappia painellaan ja tietysti niin ettei peukaloa tarvi koukistaa tai sen levityskulmaa muuttaa ikinä. Siinä on vain kramppi lopputulos kun vuosia rasittaa peukaloa turhaa romun Canonin takia.

Ei sellaista autoakaan uutena kukaan hanki missä ei voi säätää ratin etäisyyttä ja kulmaa. Miksi sitten hiljaisesti hyväksytään kallis cripplattu teknohimmeli? Nouskaa barrikaadille vaatimaan skandinaaveille skandinaavien työkalua. Viiden tonnin kamerassa on se kaksi tonnia kameraa ja kolme tonnia ilmaa. Ilman tilalle on saatava alkuun tonnilla ergonomiaa.
Ompa huono tää auto vertaus, tän vertauksen mukaan kameran rungosta pitäisi pystyä säätämään rungon korkeutta ja kahvan paksuutta, että se voisi olla ergonominen eri kokoisiin käsiin.
Noita nappuloita on myös helpompi käyttää, kun se peukalo on vähän koukussa.
Itselläkin esim. 5D4 ilman akkukahvaa, kun rungon laittaa parhaimpaan/tukevimpaan paikkaan kämmeneen, niin peukalo jää reilusti koukkuun AF-ON napille ja R5 on vielä matalampi runko.
Hyvä tietysti olisi jos näihin romuihin saisi eri paksuisia korokepaloja millä ei olisi välttämättä muuta functiota.
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin juuri, se ei olisi mikään temppu tehdä kahvamoduulia niin että a) etäisyyttä rungosta voi säätää b) kallistuskulmaa voi säätää (huom. videojonnet) ja c) korkeutta runkoon nähden voi nostaa/laskea.

Autovertaus on tässä melkein 1:1. Myyntikielto vaan kunnes hallintalaitteet on kunnossa.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Jopas nyt taas jotakin. Olen kyllä sitä MIELTÄ, että MUN peukalo osui mukavammin 5D4:n joikkarille kuin R5:n. En siitä syytä Canonia tai ketään muutakaan. Ei ole kynnyskysymys varsinkaan pitkässä juoksussa, kunhan sisäistää nämä uudet asetukset ja painikkeet. Kuten aiemmin sanoin, on runko kokonaisuutena erittäin hyvä mun käsille.

Videopainikkeelle luultavimmin etsin paremman käyttötarkoituksen, kunhan ehdin asiaan perehtyä.

Tänään ihmettelin asetuksia FTM:n ja suurennoksen osalta. Mikähän siihenkin lie syynä, ettei jatkuvalla tarkennuksella saa auttaa tarkennusrenkaasta noissa focushunt tilanteissa... Toinen outous on se, ettei etsinkuvaa voi suurentaa silmätarkennuksen kanssa.

Erikoista oli sekin, että niin joikkari kuin ftm on poissa käytöstä tehtaan jäljiltä...
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja hama »

Maffer kirjoitti:Niin juuri, se ei olisi mikään temppu tehdä kahvamoduulia niin että a) etäisyyttä rungosta voi säätää b) kallistuskulmaa voi säätää (huom. videojonnet) ja c) korkeutta runkoon nähden voi nostaa/laskea.

Autovertaus on tässä melkein 1:1. Myyntikielto vaan kunnes hallintalaitteet on kunnossa.
Ei ehkä kovin vaikea toteuttaa, mutta jos tuollaisesta kestävä/tukeva ja vielä noilla säädöillä halutaan, niin hintaa ja painoa tulee rutkasti lisää.
Luulempa ettei valmistaja eikä suurin osa ostajista halua noita "lisiä" maksaa eikä kantaa.
Ergonomia ei kuitenkaan ole niin huono suurimmassa osassa runkoja, pahimpia on rungot missä ei käytännössä ole kahvaa nimeksikään ja suurin osa rungoista pystykuvauksessa ilman akkukahvaa.
Mutta eikös runkoja voisi olla 3-5 eri koko samoilla sisuskaluilla, ei se rungon suurentaminen tuo paljon lisäpainoa tai hintaa.
Viimeksi muokannut hama, Syys 29, 2020 18 : 44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja mvert »

Ja totuushan on, että kaikille täytyy R5 joikkarin paikan olla parempi kuin 5D4. Ainakin minulla se menee niin :)

5D4 joikkari tulee mulla ikävästi peukalon nivelen kohdalle. Sitä pystyi kuitenkin käyttämään, kun sen nystyt tuntui sormessa. Jos yritän käyttää sitä peukalon päällä, käsi on luonnottomassa asennossa ja ote kamerasta on huono tai sitten sormet alkaa kramppaamaan.

R5 joikkari tulee sopivasti kauemmaksi ja sen käyttö on paljon helpompaa. Tämä sitten aiheuttaa sen, että vieressä olevaan AF-nappiin peukalo menee luonnottomaan asentoon. Nappi on ihan tunnoton, kun se osuu normiotteella juuri sormen nivelen kohdalle. Pitäisi muuttaa koko ote kamerasta, jotta sen saisi paremmin käytettäväksi. Se taas tekee joikarin käytön vaikeammaksi. Sama ongelma koskee * nappia ja tarkennustavan valintanappia. Näiden takia on akkukahvan hankinta harkinnassa.
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tämän tarkennushaarukointi näyttää toimivan yllättävän hyvin ihan käsivaraltakin. Omaksi iloksi kuvaavana olen saanut sillä useita riittävän kelvollisia kuvia aikaiseksi ilman jalustaa. Kamera ottaa noin 20 kuvan pinon kuvia sekuntiin (ainakin osalla linsseistä). Tuossa tilassa näyttäisi olevan elektroninen suljin pakotettuna nopealla sarjakuvauksella päälle. Harmittavasti vaan salaman käyttö ei ole tällöin mahdollista.
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja hama »

mvert kirjoitti:Ja totuushan on, että kaikille täytyy R5 joikkarin paikan olla parempi kuin 5D4. Ainakin minulla se menee niin :)

5D4 joikkari tulee mulla ikävästi peukalon nivelen kohdalle. Sitä pystyi kuitenkin käyttämään, kun sen nystyt tuntui sormessa. Jos yritän käyttää sitä peukalon päällä, käsi on luonnottomassa asennossa ja ote kamerasta on huono tai sitten sormet alkaa kramppaamaan.

R5 joikkari tulee sopivasti kauemmaksi ja sen käyttö on paljon helpompaa. Tämä sitten aiheuttaa sen, että vieressä olevaan AF-nappiin peukalo menee luonnottomaan asentoon. Nappi on ihan tunnoton, kun se osuu normiotteella juuri sormen nivelen kohdalle. Pitäisi muuttaa koko ote kamerasta, jotta sen saisi paremmin käytettäväksi. Se taas tekee joikarin käytön vaikeammaksi. Sama ongelma koskee * nappia ja tarkennustavan valintanappia. Näiden takia on akkukahvan hankinta harkinnassa.
What, R5:ssä nappulat samalla korkeudella ja 5D4:ssä joikkari 2,5cm alempana ja silti molemmissa osuu nivelen kohdalle ja 5D4:n joikkaria pystyy kuitenkin käyttämään, mutta R5:n AF-ON lähes käyttökelvoton ??????
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin? Jos ja kun nysän muotoilu on erilainen, saattaa se olla liikutettavissa muullakin kuin sormen päällä mikäli vain tarttuu kiinni. Matala nysä vaatii aina enempi voimaa.
mvert
Viestit: 1595
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS R5

Viesti Kirjoittaja mvert »

Kannattaa käydä kokeilemassa itse, on varmasti iso ero minkä kokoisella räpylällä näitä käyttää. Myös optimaalinen ote saattaa muuttua kameroiden välillä. Toiselle sopii 5D4 paremmin, toiselle taas R5 tai joku muu.

Edit: lisäyksenä vielä, että mun käden koko on ainoastaan jotain 9-10 välillä ja silti R5 koko vaikuttaa hieman pieneltä.
Vastaa Viestiin