Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nsamppa kirjoitti: Eihän pointti ole se että mikä on paras ja mikä huonoin, vaan se että kannattaa. Ja silloin on olemassa vain yksi paras riippumatta kuinka hyvä se on.
Sitten on fanboy ja se on tämän palstan viisaiden mukaan paha asia.

Kyllä ainakin minä pidän urheilussakin selvästi erillään sen ketä kannatan (eli kenen toivon voittavan) ja kuka on hyvä (eli kenen uskon voittavan). Ja valitettavasti olen vielä sellainen, että jos ei minulla ole erityistä syytä kannattaa toista osapuolta, menen jotenkin vaistonvaraisesti tilastojen perusteella altavastaajan puolelle. Siinä saa kokea aika harvoin voitonriemua.

Ja jos haluat päästä olemaan kiekkotietäjää, niin vastaa aina suosiolla HIFK kun kysytään parasta. Se on aina oikea vastaus. Jos siis multa kysytään.
Jaa. Minun suosikki on Lukko (koska asuin lapsena sielläpäin), mutta en minä kehtaisi sanoa sitä parhaaksi kuin kovassa kännissä Raumalla. Siihen pitäisi olla muutakin meriittiä kuin minun toivomukset menestyksestä.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ei kyllä kiekko kiinosta pätkääkään, voisko pysyä asiassa..
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

hkoskenv kirjoitti:
nsamppa kirjoitti: Eihän pointti ole se että mikä on paras ja mikä huonoin, vaan se että kannattaa. Ja silloin on olemassa vain yksi paras riippumatta kuinka hyvä se on.
Sitten on fanboy ja se on tämän palstan viisaiden mukaan paha asia.

Kyllä ainakin minä pidän urheilussakin selvästi erillään sen ketä kannatan (eli kenen toivon voittavan) ja kuka on hyvä (eli kenen uskon voittavan). Ja valitettavasti olen vielä sellainen, että jos ei minulla ole erityistä syytä kannattaa toista osapuolta, menen jotenkin vaistonvaraisesti tilastojen perusteella altavastaajan puolelle. Siinä saa kokea aika harvoin voitonriemua.

Ja jos haluat päästä olemaan kiekkotietäjää, niin vastaa aina suosiolla HIFK kun kysytään parasta. Se on aina oikea vastaus. Jos siis multa kysytään.
Jaa. Minun suosikki on Lukko (koska asuin lapsena sielläpäin), mutta en minä kehtaisi sanoa sitä parhaaksi kuin kovassa kännissä Raumalla. Siihen pitäisi olla muutakin meriittiä kuin minun toivomukset menestyksestä.
Tossa lätkätouhussa mä olenkin aivan täys fani. Enkä nyt ees osaa sitä kovinkaan pahana juttuna pitää, päinvastoin. Faijalta saanu sen aikoinaan kun hallille mua roudas 80-luvulta lähtien ja nyt mennäänkin sitten hallille faijan ja pojan kanssa. Aina ollaan oltu punaisia ja aina tullaan olemaan. Toki pojasta nyt ei osaa vielä sanoa, mutta kevyesti yritän ohjata tiettyyn suuntaan. Mut siis fanitushan on hauskaa eikä mun tarvii siihen tippaakaan järkeä sekoittaa. HIFK on mestari siihen asti kunnes jatkosta tiputaan, paitsi silloin ollaan jo varmasti seuraavan kauden mestareita. Toki sitä on mukava katsoa lätkää noin muutenkin, koska onhan se hieno peli. Mutta kun punainen kurvaa jäälle, on päässä todella vahvat punaiset lasit.

Mut et näitä kameroita pitäis alkaa fanittaa? Jotenkin ei ne sytytä samalla tavalla, eikä herätä intohimoja. Ne vaan on semmosia palikoita. Ne ei tuo parhaimmillaan yli kahdeksaa tuhatta huutamaan sun kanssa ja yhdistä miehiä ja poikia tällä hetkellä kolmessa sukupolvessa. Kamerat on vaan kivoja ja siinä se.
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:
Tossa lätkätouhussa mä olenkin aivan täys fani. Enkä nyt ees osaa sitä kovinkaan pahana juttuna pitää, päinvastoin. Faijalta saanu sen aikoinaan kun hallille mua roudas 80-luvulta lähtien ja nyt mennäänkin sitten hallille faijan ja pojan kanssa..
Lätkähommat on sopivan rentoa puuhaa, näin fanille ainakin. Se on hyvä fiilis, vaikka olis mitä murheita muuten, niin peli-iltana voi vaan raahautua hallille ja keskittyä peliin, tunnelmaan ja hengailuun toisten fanien kanssa!
Näin narrifanina ehkä suurin harmitus on ollut legendaaristen paikallispelien puute punanuttuja vastaan. Ainainen vääntö stadin herruudesta oli ihan oma lukunsa.

Juuh, mutta näissä kamerahommissa ei voi tosiaan puhua ihan samanlaisesta fanituksesta. Varsinkin tästä ketjusta funtsailin tosiaan, että vois pähkäillä v.2019 saldoa ihan ilman mitään värilaseja.

Mikä on ollut mielestänne tän vuoden fototuotteista pahin floppi tai pettymys ehkä? Mikä taas piristävin onnistuminen?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja temama »

Okey-do. Ei tätä niin vakavasti tartte ottaa, ehkä onkin parasta vetää ihan fiilispohjalta, lonkalta, ajatuksia v.2019 fototuotteista!
temama kirjoitti:
Mikä on ollut mielestänne tän vuoden fototuotteista pahin floppi tai pettymys ehkä? Mikä taas piristävin onnistuminen?
Eli itse itseäni lainaten.

Lähdetään flopeista ja pettymyksistä;
-

- Pentax 100v ! Siis mitä? PENTAX 100 years of history. Merkittävä juhlavuosi, ja missä se näkyy? Ricoh missasi taas loistavan tilaisuuden. Olisivat edes julkaisseet uuden kameran. Mutta ei mitään. Jotain hutiloiden väännettyjä Pentax 100 videota, ja rajoitettu määrä Pentax 100 salamakengän suojusta!! Pettymys.

- Fototuetteiden Kickstarterit eli ideoiden realisoiminen markkinoille joukkorahoituksen turvin. Blääh. Hyvä idea, mutat miksi ideat lähes 90% pelkkää tuubaa?? Vuosi 2019 ei mielestäni tuonut tähän mitäöän poikkeusta. Vai mitä mieltä olette?

- Nikon Z50. Vaatimatonta. Jos haluaa mennä mukaan myös apsc sarjaan, niin sinne tulee mennä kunnon jytkyllä!! Ei millään halvalla kompromissilla. Joka ei edes ole erityisen halpa hinnaltaan.
- Sonyn pixel shift. Periaatteessa hyvä ominaisuus, ja mahdollisuuksi asaada todella korkealaatuista kuvaa, mutta miksi niin kömpelö toteutus? Hei halloo, nyt sony huikkasen panostusta sinne softapuolen kehitykseen!!
- Sigma fp. Palikka. Ehkä menettelee videokuvauksessa, mutta ei muuhun. Sigma hei?! Mikä pidättelee? Miksi julkaista vain friikkituotteita?
- Useiden järkkärimerkkien taloudelliset vaikeudet. Olisiko aika etsiä vikaa itsestään, eikä vain markkinoista?
- Kiinalaisten halpojen objektiivien sekalainen kirjo. Valitettavasti osa näistä kiinaihmeistä vain surkeita yrityksiä. Onneksi osa ei (katso positiiviset huomiot alla)
- Erillaiset videobloggaajat jotka tekevät rahasta mitä vain. Tarkoitan fototuotteiden mainostusta. Osa bloggaajista hyviä ja asiallisia, mutta kuluttajan voi olla vaikea erottaa totuutta valheesta eli pelkästä mainostuksesta.

- Digicamera.netin aktiivisten kirjoittelijoiden väheneminen! C'moonj popula ja hiljaiset seuraajat. Tehdään vuodesta 2020 vielä aktiivisempi ja asiallisempi täällä. Muistakaan myös postata valokuvatuksia. Se on kuitenkin tän homman suola!

Positiivisia juttuja v.2019;

- Fullframe peilittömin nousu ja vahvistuminen. Tämä on mielestäni hyvä juttu. Yleisesti otttaen suuri kinokenno parantaa kuvanlaatua ja parempia mahdollisuuksia toteuttaa valokuvausta. Peilittömät taas tekevät kinokameroista pienempiä ja kätevämmän kokoisia mikä on nykypäivää.
- Canon RP, Nikon Z, Sony, Panasonic. Nämä kaikki ovat tehneet hyvää työtä kinopeilittömien suhteen.
- Canonin kova panostus kinopeilittömien optiikkaan.
- Sony A9II. Älyttömän kovaa suorituskykyä, joka antaa kuvaa siitä mihin suuntaan nämä tulevaisuudessa kehittyvät. Erityisesti AF.
- Sony A7RIV. Kova paketti kompaktissa koossa. Parasta juuri nyt.

- Älyluurien parantuneet kamerat ja valokuvausominaisuudet. Jopa 200€ puhelimissa on jo hyviä kameroita, puhumattakaan yli 500€ luureista!

- Panasonic DC-S1 srjan kamerat. Näistä isoista rohjakkeista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin teknisesti ne ovat hyviä ja tuovat tervetullutta ergonomiaa sellaisille jotka haluvat isokokoista reilua kameraa. Tarvitaan erillaisia välineitä. hyvä Panasonic!

- Fujifilm GFX 100. Fujin keskariformaatin ristiretkeläinen! Jees! Ricoh vaan himmaa Pentaxin 645D kanssa, mutta Fuji puhaltaa hehkuun ökyä! Näitä isompiakin formaatteja tarvitaan, ehdottomasti!

- Kiinalaisten halpjen objektiivien parantunut laatu. Erityisesti Samyang. Mutta myös muita hyviä. Kiva, että valikoimaa riittää laidasta laitaan. se tukee järjestelmäkameroiden perimmäistä tarkoitusta. Eli saadaan erillaista valokuvaa erillaisilla objektiiveilla. Nyt myös tiukan budjetin kuvaajat saavat tavaraa mistä valita!

- Sony 35/1.8

- Tamronin edullinen mutta hyvälaatuinen objektiivisarja peilittömille; 20/2.8, 24/2.8 ja 35/2.8 OSD M1:2

- Digicamera.net. Tämä on mukava paikka harrastaa valokuvausta. Kiitoksia Matille &Armille, että tälläinen supisuomalainen foorumi on olemassa. Kiitoksia myös kaikille aktiivisille foorumin jäsenille. Spegen nuoruuden filmivalokuvat kruunasi loppuvuotta, samoin Mafferssin Luuriksen paluu! Nsampan videot. Paljon muutakin mukavaa on ollut ylllinkyllin. Ei haittaa vaikka välillä läikkyy huikkasen yli. Tunteet ovat ehdottomasti parempi asia kuin elämä ilman tunteita. Mutta elkää skriivatko henkilöönmenevästi, ainakaan pahasti.


Tällästä näin vauhdittajaksi, mitä ekana tuli mieleen kuluvan vuoden fototouhuista. Jatkakaa hyvät herrat ja leidit!

Täsä vielä kaiffarit mun joulukortti teille, otin just hiljattain. Mukavaa Joulunaikaa !

Kuva
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Taas Temaman kuvassa mukava tunnelma; kuvaaja tarkasti linjalla, vaaroja uhmaten raideliikenteen väylällä, ja rajaukset miun mieleen. Paikka sellainen, että maalaistollikkakin saa kiksejä siitä, että tunnistaa (aikuisen oikeesti oon asunukkii 6 vuotta Helsingissä. Tai jos tarkkoja ollaan, ni Korsossa, mutta täältä Anttolasta kattoin kaikki mikä on Orimattilan eteläpuolella on Helsinkiä...)

Ja hyvin tuossa tulee esille se, että kuvassa tunnelma on tärkeintä, ei tarkkuus; halvemman luokan kännykälläkin saa ihan mukavia kuvia! Itekkii saanu kahensaan kännyllä muutaman.

No nyt lopetetaan, eli siirryn aikuisen oikeaan asiaan:

Kiitokset temis analyyttisestä ja fiksusta kirjotuksesta! Toivottavasti muutkin, joilla on näkemystä koko valokuvauksen genrestä ja kalustosta, jaksavat ajatuksiaan raapustaa tähän.

JL Anttola
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja temama »

JL Anttola kirjoitti:
Ja hyvin tuossa tulee esille se, että kuvassa tunnelma on tärkeintä, ei tarkkuus; halvemman luokan kännykälläkin saa ihan mukavia kuvia! Itekkii saanu kahensaan kännyllä muutaman.
JL Anttola
Tattista vaan!

Meikäläinenkin peräänkuuluttaa tunnelmaa ylitse lähes kaiken.

Otin kyseisen foton vanhalla 28 millisellä aukko levällään, eli f/2.8. Sonyn kinolle, ISO400. Käsivaralta 1/40sec. Tarkennus edessä ratikkapysäkkiin.

1000 px leveästä joulukortista ei juuri saa muuta selävää kuin tunnelman. Täysresokuvasta näkisi, ettei tausta pidemmällä ole enää terävää. Postikortista ei pysty näkemään enää syvyysvaikutelmaa, ainakaan terävyysalueiden suhteen.
Harmi, ettei mulla ollut Sonyn uutta 28/2 lasia. Se olisi ollut terävempi ja todennäköisesti olisi aukko levällään tarjonnut parempaa 3D poppia. Monet ovat löytäneetkin siitä oivan katukuvauslinssin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja rolsen »

hkoskenv kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Ässäääääääät!!! Kiakkoo, eks tiä!
Pakko nostaa tää kommentti esiin. Ollaan asian ytimessä.
Oliko Ässät siis paras vai huonoin? Voi sitten leikkiä urheilutietäjää (ja jos se on huonoin, olla viisastelematta Porin seudun juottoloissa).
No juu, Ässillä on mennyt hieman vaihtelevasti kuten yleensäkin, joskus käyrän ääripää johtaa mestaruuteen, mutta valitettavan harvoin. Meno on, sanotaanko että perusporilaista, outoa ja ehdottoman uniikkia. Oli tuossa vähän parkasua siitäkin, että ei taas näitä, kohta karkaa mopot ja moottoripyörät + rollaattorit.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Minkä tahansa vuoden paras kamera: Huawei P20 PRO.
Minkä tahansa vuoden paras objektiivi: Huawei P20 PRO.

Paskin: kaikki muut
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

ttuplai kirjoitti:Minkä tahansa vuoden paras kamera: Huawei P20 PRO.
Minkä tahansa vuoden paras objektiivi: Huawei P20 PRO.

Paskin: kaikki muut
;-)

Elämä - ja erityisesti valokuvaus - olisi helppoa, jos kaikki ottaisi homman noin rennosti :-)

...Kaikki muu, paitsi älyluuri on turhaa...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

ttuplai kirjoitti:Minkä tahansa vuoden paras kamera: Huawei P20 PRO.
Minkä tahansa vuoden paras objektiivi: Huawei P20 PRO.

...
Kuvanlaadun, käytettävyyden ja akun pakkaskeston puolesta ehdottomasti näin, mutta kestääkö se vasaran iskuja tai pudotuksen kivikkoon kolmesta metristä?
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyll se on Mate 30 Pro. Niitä saa UK Ebaysta silloin tällöin google-appsit asennettuna alle tonnilla.

Mutta kyseisellä dpreview-jutulla ei ole mitään virkaa. Sitä voisi verrata vuoden paras WC-paperi -vertailuun.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Maffer kirjoitti: Mutta kyseisellä dpreview-jutulla ei ole mitään virkaa. Sitä voisi verrata vuoden paras WC-paperi -vertailuun.
Oli siinä yksi ansio. Arvoiselleen sijalleen pääsi ilmeisesti paras 35/1,4 objektiivi. https://www.tamron.eu/lenses/sp-35-mm-f14-di-usd/" onclick="window.open(this.href);return false;
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Arza22 kirjoitti:
ttuplai kirjoitti:Minkä tahansa vuoden paras kamera: Huawei P20 PRO.
Minkä tahansa vuoden paras objektiivi: Huawei P20 PRO.

...
Kuvanlaadun, käytettävyyden ja akun pakkaskeston puolesta ehdottomasti näin, mutta kestääkö se vasaran iskuja tai pudotuksen kivikkoon kolmesta metristä?
Ehkä, mut toi voitti myös sarjat:
Vuoden the best of the best of the best
Vuoden tyttöystävä
Vuoden kulinaristinen nautinto
Vuoden kaskelotti
mut vain jos sen asettaa alustalle (mielellään pronssiselle)
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Keskitytään nyt asiaan - temaman kuva on threadin paras anti. Porissa on yhtä paljon ihmisiä samassa paikassa vain kun lämmintä on 30 astetta ja tällöin makaavat tiedottomana Kirjurinluodon tai Yyterin rannalla kunnon tuiterissa.
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja temama »

tattista vaan maffers. Juuh, stadissa gyllä riittää vipinää. Toi kuvakin oli otettu aika rauhalliseen aikaan. Ihme kyllä tän kaamosmasennuksen keskellä ihmisten seuraaminen jotenkin piristää mieltä. Yleensä kaupungin keskustassa popula on kuitenkin keskimääräistä iloisemalla päällä - sosiaalisesti ja pukeutunut paremmin, ei vaan pelkkää tuulipukujen kahinaa. kaikenmaailman turistejakin on kiva seurailla.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Höpsistä, kyllä Porissa on immeisiä koolla aina kun jossain jaetaan ilmaisia ämpäreitä tai vaalikojulta saa ilmaista makkaraa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Keskitytään nyt asiaan - temaman kuva on threadin paras anti. Porissa on yhtä paljon ihmisiä samassa paikassa vain kun lämmintä on 30 astetta ja tällöin makaavat tiedottomana Kirjurinluodon tai Yyterin rannalla kunnon tuiterissa.
Poriko ei muka ole siinä suhteessa tyypillinen suurehko suomalainen kaupunki, että 3 ihmistä ei aiheuttaisi ruuhkaa samalle kadulle sattuessaan? En ihan helposti usko sitä.

Silloin on asiat pielessä, jos enemmän kuin 3 ihmistä, jotka eivät kuulu samaan perheeseen, on samalla neliökilometrilla. Helsingin joulunalusruuhkat ovat suorastaan kammottavia.
Hannu
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Öisin ei ole niin paha. Tavarat voi ostaa netistä ja autoilla tyhjillä teillä mikä on varsin rentouttavaa jos ei sada loskaa ämpäristä. Sama hommeli se on jokaisena juhlapyhänä - täyspäinen matkustaa vain rekkojen, poliisien ja taksien seassa öisin.
pvalila
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 18, 2013 19 : 02
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuoden paras, Vuoden huonoin!!

Viesti Kirjoittaja pvalila »

Maffer kirjoitti:Kyll se on Mate 30 Pro. Niitä saa UK Ebaysta silloin tällöin google-appsit asennettuna alle tonnilla.

Mutta kyseisellä dpreview-jutulla ei ole mitään virkaa. Sitä voisi verrata vuoden paras WC-paperi -vertailuun.
Ostamassa en ole, mutta kävin silti Ebayn katsastamassa.

Ei ollut nyt ainakaan brittisaitilla yhtään Mate kolmekymppistä myytävänä Googlen appseilla.

Jossain revikoissa mainittiin, että Googlen palvelu ovat joskus ko. luurissa toimineet mutta enää eivät.

Aika outoa, jos edes palveluiden selainversiot eivät toimi. Niiden käyttö on sen verran kökköä, ettei Googlen luulisi kauheasti niistä välittävän; eihän se olisi itse halunnut mitään palvelua Huaweilta sulkea, Trumppihan Kuukkelin siihen pakotti.
Kamerankäyttäjä, koska lahjat eivät riitä valokuvaajaksi.
Vastaa Viestiin