Canon EOS-1D X Mark III

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja Räntä »

nsamppa kirjoitti:
T71 kirjoitti:Sony A7R3:n suurin puute on joystickin puuttuminen, ...
Onks tässä joku juttu mitä mä en ymmärrä?
En miekään. Kyl ainakin mun A7R3:ssa on zoi-stikki.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tobe
Viestit: 179
Liittynyt: Loka 19, 2010 22 : 45

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja tobe »

Räntä kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:
T71 kirjoitti:Sony A7R3:n suurin puute on joystickin puuttuminen, ...
Onks tässä joku juttu mitä mä en ymmärrä?
En miekään. Kyl ainakin mun A7R3:ssa on zoi-stikki.
..samaa aattelin, myös mun laitteesta se löytyy. Ehkä T71 kommentista puuttuu se 'mun' sana.. sit ton vois ymmärtää.. :)
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja emerik »

rolsen kirjoitti:Mie en ole oikein koskaan ymmärtäny noita joystick-ulinoita, itse lopetin joystickin käytön jo kuusnepaan. Mutta, jotkut tykkää oikeinkin kovasti, minua asia ei kosketa.
En itsekään pidä sitä kriittisenä ominaisuutena. Ehkä isoin valittamisen aihe voi olla, että se vie tilaa takaosasta. Kuitenkin Nikonissa monivalitsin ajaa saman asian. Jos ei olisi joystickiä niin monivalitsin voisi olla isompi ja muutenkin näppäimistöjen ympärillä olisi enemmän tilaa. Parempi käytettävyys tätä kautta Ehkä tilanne korostuu näissä peilittömissä jotka on liian pieniä kooltaan. Mutta tosiaan ei se haittaa itseä jos se on kamerassa (tai ei ole).
rolsen kirjoitti:..Katseella ohjattava tarkennus vanhaan Canon-tyyliin olisi luultavasti sellainen fiitseri joka saisi fakkiutuneen jäärän vaihtamaan toimintatapojaan.
Toivottavasti tuo ominaisuus nähdään.
zone6 kirjoitti:Toisaalta kukaan (Canonistien ohella) ei kaivannut joystickkia kaikkina niinä vuosina kun se oli Canoneissa muttei missään muussa. Sitten kun Nikon otti sen D500:n mukaan niin yhtäkkiä se oli kaikkialla tarvittava ominaisuus joka määrittää onko kamera käyttökelpoinen.
Hassua on nettimarkkinat ja merkkiuskollisuus.
Kyllä minä luulen, että sitä moni halusi Nikonin kameroihin.
T71 kirjoitti:Sony A7R3:n suurin puute..
Tälläisillä aloituksilla sonyn fanipojat saa aina hereille.
T71
Viestit: 3493
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja T71 »

Haha, tätä se teettää, kun on C/S sekakäyttäjä.
Eos R:ssä ei oo joystikkiä ja mulla se ei pelaa Sonyssa kuten haluaisin, mutta R4 kanssa se ohjelmisto heittää joystickillä valitusta pisteestä sen eye af:n oikeasti kohteeseen ja osuu tosi jouhevasti. Just kattelin R3 settiä, jossa kaikki ruudut tarkentui väärin, kun artistilla oli aurinkolasit. Siis yksikään kymmenistä ruuduista ei osunut ees vartaloon. Vedit tosta ehkä vähän palkokasvia, mut siis ehkä mä en vaan osaa säätää mun Sonya, missä lie koko rakkine tällä hetkellä...? En oo kyllä kauheasti ees kaivannut...
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja M1O »

emerik kirjoitti:
Tälläisillä aloituksilla sonyn fanipojat saa aina hereille.
Lakkaa tuo virsuilu. Mitään käytöstapoja ei näytä olevan.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja M1O »

T71 kirjoitti:Vedit tosta ehkä vähän palkokasvia, mut siis ehkä mä en vaan osaa säätää mun Sonya, missä lie koko rakkine tällä hetkellä...? En oo kyllä kauheasti ees kaivannut...
Nii-i. Mistäköhän se sinun R3 on, vaikea tietää jos ei sellaista ole.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja emerik »

M1O kirjoitti:
emerik kirjoitti:
Tälläisillä aloituksilla sonyn fanipojat saa aina hereille.
Lakkaa tuo virsuilu. Mitään käytöstapoja ei näytä olevan.
Huvittavaa.
M1O kirjoitti:
T71 kirjoitti:Vedit tosta ehkä vähän palkokasvia, mut siis ehkä mä en vaan osaa säätää mun Sonya, missä lie koko rakkine tällä hetkellä...? En oo kyllä kauheasti ees kaivannut...
Nii-i. Mistäköhän se sinun R3 on, vaikea tietää jos ei sellaista ole.
Mä vähäsen veikkaan, ettei m10 ole mitään kameraa. Ehkä se katkeruus tulee sieltä?
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja M1O »

Voin olla, mitä siitä. Se on minun ongelma, sinä taas kun haukut muita niin se on muihin kohdistuva ongelma.

Ihmetyttää vaan jos ei muista että onko omassa kamerassa joystick vai ei, ja toisaalta jos ei sellaista muista niin kertoo melko paljon yleisestä tietämyksestä. On kumminkin esiinnytty aikamoisena asiantuntijana.
javal
Viestit: 1455
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja javal »

En minäkään tuota joystikkiä kaipaa. Se on vaan niin paljon helpompaa voi poimia ja lukita tarkennettava kohde tarkennuspisteellä, joka on lähtökohtaisesti minulla aina ruudun keskellä, sen jälkeen haluttu rajaus ja otetaan kuva, ehkä vielä toinen rajaus ja otetaan taas kuva, jne vaikka miten monta kertaa. Ja eikä haittaa vaikka kohde on liikkuvaa sorttia. Homma hoituu niin paljon vähemmällä vaivalla kuin liikuttelisi käsin sitä tarkennuspistettä paikasta toiseen.
T71
Viestit: 3493
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja T71 »

M1O kirjoitti: Ihmetyttää vaan jos ei muista että onko omassa kamerassa joystick vai ei, ja toisaalta jos ei sellaista muista niin kertoo melko paljon yleisestä tietämyksestä. On kumminkin esiinnytty aikamoisena asiantuntijana.
Mulla on noita kameroita vaan liikaa ja käytän niitä tietyllä rutiinilla.
Nyt tosiaan kävin liikkeessä kokeilemassa valmiiksi säädettyä runkoa uusien lasien kanssa. Samalla testasin Canonin RF 15-35mm ja uuden RF 24-70mm f2.8 IS zoomin.
Sonyt heitin jo kaupunkiin kaikkine romuineen talvisäilöön, kun kuvaaminen niillä oli tosiaan hiukan tervaa.
T71
Viestit: 3493
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja T71 »

javal kirjoitti:En minäkään tuota joystikkiä kaipaa. Se on vaan niin paljon helpompaa voi poimia ja lukita tarkennettava kohde tarkennuspisteellä, joka on lähtökohtaisesti minulla aina ruudun keskellä, sen jälkeen haluttu rajaus ja otetaan kuva, ehkä vielä toinen rajaus ja otetaan taas kuva, jne vaikka miten monta kertaa. Ja eikä haittaa vaikka kohde on liikkuvaa sorttia. Homma hoituu niin paljon vähemmällä vaivalla kuin liikuttelisi käsin sitä tarkennuspistettä paikasta toiseen.
Niin tietty, jos otat kuvia, joissa kohde on aina keskellä tai tosi iso muuten, etkä kuvaa paikallaan olevaa kohdetta useampaa ruutua.
Siis tyhmäähän se on, jos joka kerta vetää tarkennuksen keskipisteen kautta silloinkin, kun kuvaa 30 ruutua oikeassa alakulmassa olevaan sorsaan. Mutta näin vanhana canonistina on tietty nähty jo kaikki tyylit, että ymmärrän tavallaan, mutta mulle ei tosiaan tulisi moinen mieleen...
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja Miksus »

No kyllähän joistikilla paikkansa on, peukun alla. Peilittömissä toimii reunatarkennuspisteetkin huomattavasti peilillisiä sivistyneemmin.
javal
Viestit: 1455
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja javal »

T71 kirjoitti:
javal kirjoitti:En minäkään tuota joystikkiä kaipaa. Se on vaan niin paljon helpompaa voi poimia ja lukita tarkennettava kohde tarkennuspisteellä, joka on lähtökohtaisesti minulla aina ruudun keskellä, sen jälkeen haluttu rajaus ja otetaan kuva, ehkä vielä toinen rajaus ja otetaan taas kuva, jne vaikka miten monta kertaa. Ja eikä haittaa vaikka kohde on liikkuvaa sorttia. Homma hoituu niin paljon vähemmällä vaivalla kuin liikuttelisi käsin sitä tarkennuspistettä paikasta toiseen.
Niin tietty, jos otat kuvia, joissa kohde on aina keskellä tai tosi iso muuten, etkä kuvaa paikallaan olevaa kohdetta useampaa ruutua.
Siis tyhmäähän se on, jos joka kerta vetää tarkennuksen keskipisteen kautta silloinkin, kun kuvaa 30 ruutua oikeassa alakulmassa olevaan sorsaan. Mutta näin vanhana canonistina on tietty nähty jo kaikki tyylit, että ymmärrän tavallaan, mutta mulle ei tosiaan tulisi moinen mieleen...
Ymmärsit täysin väärin, ehkä minä selitin huonosti. Yritän siis selittää uudelleen.

Siis osoitat sitä sorsaa yhden kerran tarkennuspisteellä (joka siis minulla yleensä on oletusarvoisesti keskellä), painat laukaisijan puoleen väliin jolloin tarkennus lukittuu kohteeseen, siis sorsaan, ja pysyy siinä siihen saakka kunnes lopulta vapautat laukaisimen kokonaan ylös. Koko sen ajan kun laukaisin on painettu puoleenväliin siihen saakka kunnes se on vapautettu kokonaan ylös voit ottaa kuvia, yksitellen ja/tai sarjassa, ja samalla muutat vapaasti rajausta tarkennuksen pysyessä kohteestaan. Siis toi esimerkkisi 30 kuvan ottaminen tarvii vain sen että yhden kerran käännät kameraa siten että se keskellä oleva tarkennuspiste on sorsan päällä, ja painat laukaisimen puoleenväliin, sen jälkeen voita keskittyä vain rajauksen ja kuvan ottamiseen, vaikkapa sen 30 kuvan verran. Se olisi tyhmää vapautta joka kuvan jälkeen se laukaisin ylös ja aloittaa koko prosessi alusta, ja tehdä se 29 kertaa, jos joku noin tyhmästi todella tekisi niin ymmärtäisin hyvin hänen huokailut joystickin perään.
T71
Viestit: 3493
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja T71 »

javal kirjoitti:
T71 kirjoitti: Siis tyhmäähän se on, jos joka kerta vetää tarkennuksen keskipisteen kautta silloinkin, kun kuvaa 30 ruutua oikeassa alakulmassa olevaan sorsaan. Mutta näin vanhana canonistina on tietty nähty jo kaikki tyylit, että ymmärrän tavallaan, mutta mulle ei tosiaan tulisi moinen mieleen...
Ymmärsit täysin väärin, ehkä minä selitin huonosti. Yritän siis selittää uudelleen.

Siis osoitat sitä sorsaa yhden kerran tarkennuspisteellä (joka siis minulla yleensä on oletusarvoisesti keskellä), painat laukaisijan puoleen väliin jolloin tarkennus lukittuu kohteeseen, siis sorsaan, ja pysyy siinä siihen saakka kunnes lopulta vapautat laukaisimen kokonaan ylös.
Tässä mulla oli se ongelma, kun kuvaan esim vesilintujen renkaita, joissa on ne sarjanumerot ja ne renkaat näkyy aina, kun se lintu rapsuttaa päätään uidessa tai muuten ojentelee tähän tyyliin.

https://www.birdlife.fi/suojelu/lajit/v ... uriloydot/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli sitä joutuu oikeasti kyttäämään pitkäänkin (usein lyhyellä lasilla) ja jos on hyvä sommitelma ja hieno valo, niin osa kyttäyskuvista on oikeasti hienoja, mutta tarkennus menee missä sattuu, ellei pistettä pidä linnun kohdalla valmiina, koska sormi ei ole aina edes laukaisimella.
javal
Viestit: 1455
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja javal »

T71 kirjoitti:Eli sitä joutuu oikeasti kyttäämään pitkäänkin (usein lyhyellä lasilla) ja jos on hyvä sommitelma ja hieno valo, niin osa kyttäyskuvista on oikeasti hienoja, mutta tarkennus menee missä sattuu, ellei pistettä pidä linnun kohdalla valmiina, koska sormi ei ole aina edes laukaisimella.
No jos näin staattisesta ja verkkaisesta toiminnasta on kysymys ettei edes sormen tarvi olla laukaisimella niin sitten voi siirtää sen tarkennuspisteen ihan rauhassa sinne minne sen haluaa olevan ja jäädä odottelemaan. Toi minun esittämä tapa voidaan tehdä myös siten että se tarkennuspiste on siirrettynä muuallekin kuin keskelle, ja etuna se että tarkennus lukittuu kohteen seurantaan sitten kun joskus painat sen laukaisimen puoleenväliin ja pohjaan ja alat tykittämään, ja mahdollinen uudelleenrajaus onnistuu välittömästi ilman hidasta ja työlästä AF tarkennuspisteen siirtämistä (joystick :llä).
hama
Viestit: 782
Liittynyt: Loka 19, 2019 14 : 11

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja hama »

javal kirjoitti:
T71 kirjoitti:
javal kirjoitti:En minäkään tuota joystikkiä kaipaa. Se on vaan niin paljon helpompaa voi poimia ja lukita tarkennettava kohde tarkennuspisteellä, joka on lähtökohtaisesti minulla aina ruudun keskellä, sen jälkeen haluttu rajaus ja otetaan kuva, ehkä vielä toinen rajaus ja otetaan taas kuva, jne vaikka miten monta kertaa. Ja eikä haittaa vaikka kohde on liikkuvaa sorttia. Homma hoituu niin paljon vähemmällä vaivalla kuin liikuttelisi käsin sitä tarkennuspistettä paikasta toiseen.
Niin tietty, jos otat kuvia, joissa kohde on aina keskellä tai tosi iso muuten, etkä kuvaa paikallaan olevaa kohdetta useampaa ruutua.
Siis tyhmäähän se on, jos joka kerta vetää tarkennuksen keskipisteen kautta silloinkin, kun kuvaa 30 ruutua oikeassa alakulmassa olevaan sorsaan. Mutta näin vanhana canonistina on tietty nähty jo kaikki tyylit, että ymmärrän tavallaan, mutta mulle ei tosiaan tulisi moinen mieleen...
Ymmärsit täysin väärin, ehkä minä selitin huonosti. Yritän siis selittää uudelleen.

Siis osoitat sitä sorsaa yhden kerran tarkennuspisteellä (joka siis minulla yleensä on oletusarvoisesti keskellä), painat laukaisijan puoleen väliin jolloin tarkennus lukittuu kohteeseen, siis sorsaan, ja pysyy siinä siihen saakka kunnes lopulta vapautat laukaisimen kokonaan ylös. Koko sen ajan kun laukaisin on painettu puoleenväliin siihen saakka kunnes se on vapautettu kokonaan ylös voit ottaa kuvia, yksitellen ja/tai sarjassa, ja samalla muutat vapaasti rajausta tarkennuksen pysyessä kohteestaan. Siis toi esimerkkisi 30 kuvan ottaminen tarvii vain sen että yhden kerran käännät kameraa siten että se keskellä oleva tarkennuspiste on sorsan päällä, ja painat laukaisimen puoleenväliin, sen jälkeen voita keskittyä vain rajauksen ja kuvan ottamiseen, vaikkapa sen 30 kuvan verran. Se olisi tyhmää vapautta joka kuvan jälkeen se laukaisin ylös ja aloittaa koko prosessi alusta, ja tehdä se 29 kertaa, jos joku noin tyhmästi todella tekisi niin ymmärtäisin hyvin hänen huokailut joystickin perään.
Nyt kyllä javal huomaa ettei sulla ole mitään käryä liikkuvan kohteen kuvaamisesta eikä tarkennuspisteen vaihdosta.
Kuvaatko jotain sorsaa kertatarkennuksella ja laukaisintarkennuksella?
Ja miksi sen tarkennuksen pitäisi lukittua samaan kohtaan, onko se sun sorsa kuollut?
"Se olisi tyhmää vapautta joka kuvan jälkeen se laukaisin ylös ja aloittaa koko prosessi alusta" , mikä ihmeen prosessi?
Tai miten voi rajata kokonaan uusiksi jos ei ole muuttanut tarkennuspistettä, ai niin se sun sorsa oli kuollut, se kyllä pysyy paikallaan.
Ainakin Canonin 1DX tai 5D4 vaihtuu tarkennuspiste noin 2 sekunnissa nostamatta katsetta etsimestä ja tämä joikkarin ansiosta.
nsamppa
Viestit: 6434
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Javal hoi! Toimiiko se kohteen seuranta R:ssä niin hyvin, että siihen pystyy luottamaan kerta toisensa jälkeen? Ainakin A7III:ssa oon havainnu että se hyvin helposti lipsahtaa johonkin muualle ja aika nopsaan ajautuu minne sattuu. Mä oon havainnu sen hyvin rajoittuneeksi ominaisuudeksi. Sisällä muksuja kuvatessa on turha toivoa sen toimivan. Mutta esim. tovi sitten kun tein tuotevideota, se toimi aika hyvin. Siinä tosin kohde oli todella selkeästi erilainen, todella kirkkkaasti valaistu ja kamera-ajo oli hyvin rauhallinen.
javal
Viestit: 1455
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja javal »

hama kirjoitti: Nyt kyllä javal huomaa ettei sulla ole mitään käryä liikkuvan kohteen kuvaamisesta eikä tarkennuspisteen vaihdosta.
Kuvaatko jotain sorsaa kertatarkennuksella ja laukaisintarkennuksella?
Tahallaanko ymmärrät kaiken tekstini väärin, ja sen perusteella alat heti ensimmäisessä lauseessa mollaamaan?

En yleensä kuvaa liikkuvaa kohdetta kertatarkennuksella tai laukaisintarkennusella.
hama kirjoitti:Ja miksi sen tarkennuksen pitäisi lukittua samaan kohtaan, onko se sun sorsa kuollut?

En lukitse tarkennusta tiettyyn kiinteään fyysiseen tarkennuspisteeseen, vaan siihen kuvattavaan kohteeseen jonka haluan olevan tarkennettuna, ja jos tämä kohde liikkuu kameran kohteen seuranta pitää tarkennuksen siinä kohteessa, tässä meidän esimerkissä se kohde on se (elävä) sorsa.
hama kirjoitti:"Se olisi tyhmää vapautta joka kuvan jälkeen se laukaisin ylös ja aloittaa koko prosessi alusta" , mikä ihmeen prosessi?

Katso aiemmat kommentit, niin asia selviää sinulle. Kirjoittaja nimimerkki T71 » Loka 31, 2019 20 : 58
hama kirjoitti: Tai miten voi rajata kokonaan uusiksi jos ei ole muuttanut tarkennuspistettä, ai niin se sun sorsa oli kuollut, se kyllä pysyy paikallaan.
Uudellenrajaus onnistuu koska kamera hoitaa sen että tarkennuspiste on siinä kuvattavassa kohteessa kiinni, siis siinä kohteessa johon olen sen lukinnut (esimerkissämme se sorsa), jos kohde liikkuu niin kamera siirtää tarkennuspistettä ruudulla.
hama kirjoitti:Ainakin Canonin 1DX tai 5D4 vaihtuu tarkennuspiste noin 2 sekunnissa nostamatta katsetta etsimestä ja tämä joikkarin ansiosta.
Minulle nykyään kaksi sekuntia olisi todella pitkä aika tarkennuspisteen siirtämiseen. On minulla myös Canon kamera jossa joystick, ja kyllähän sillä tarkennuspisteen siirto on melko hidasta. Olen hyvin iloinen että sitä minun ei tarvi enää juuri koskaan tehdä.
Viimeksi muokannut javal, Marras 01, 2019 9 : 59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
javal
Viestit: 1455
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti:Javal hoi! Toimiiko se kohteen seuranta R:ssä niin hyvin, että siihen pystyy luottamaan kerta toisensa jälkeen? Ainakin A7III:ssa oon havainnu että se hyvin helposti lipsahtaa johonkin muualle ja aika nopsaan ajautuu minne sattuu. Mä oon havainnu sen hyvin rajoittuneeksi ominaisuudeksi. Sisällä muksuja kuvatessa on turha toivoa sen toimivan. Mutta esim. tovi sitten kun tein tuotevideota, se toimi aika hyvin. Siinä tosin kohde oli todella selkeästi erilainen, todella kirkkkaasti valaistu ja kamera-ajo oli hyvin rauhallinen.
Lapsia kuvatessa käytän tätä kohteen seurantaa, käytännössä aina. Tämä kohteen seuranta muuttuu automaattisesti kasvo / silmätarkennukseksi jos poimin seurannan kohteeksi ihmisen kasvot. Seuranta tarkennus toimii ihan hyvin myös huonossa valossa, vaikkapa silloin kun ISO 12800 ja suljinaika 1/50. Käytännössä vain ISO ja suljinaika rajoittaa sen miten hämärässä voi liikkuvaa kohdetta (esim lapsia) kuvata, kohteen seuranta (tai kasvo / silmätarkennus) ei aseta rajoitteita.

En väitä että still seurantatarkennussysteemi ei koskaan hukkaa kohdettaan, tapahtuuhan sitä. Mutta millään pistetarkennuksella tai aluetarkennuksella (joita kuitenkin olen käyttänyt aika monta vuotta) en pääse lähellekkään vastaavaa määrään tarkkoja kuvia kuin mitä pääsen kohteen seurannalla, mukaanlukien kasvo ja silmätarkennus. Ja on niitäkin tapauksia jolloin siirryn perinteiseen pistetarkennukseen, mutta ne ovat kyllä harvinaisia poikkeustapauksia minun tapauksessa.

Videossa toi kohteen seuranta toimii todella hyvin, sanoisin jopa että paremmin kuin still kuvissa. Että tarkennus irtoaisi kasvoista niin saat käytännössä repiä kameraa todella rajusti joka suuntaan, saa heilutella kohdetta laidasta laitaan niin paljon että sitä otosta ei kukaan katso oksentamatta, ja sitä otosta tuskin kukaan kehtaisi laittaa edes nähtäväksi vaikka tarkennus olisi kuinka onnistunut.
mvert
Viestit: 1612
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Canon EOS-1D X Mark III

Viesti Kirjoittaja mvert »

Tämä javalin kuvaama tarkennustapa toimii myös halpamalli RP:ssä. Erityisesti ihmisissä se on pysynyt mulla hämmentävän hyvin kiinni ja todella harvoin on tarvinnut muita tarkennustiloja käyttää.

1DX3 on taas uudemman kennotekniikan takia varmasti R:ää ja RP:tä parempi livenäytöllä. Mielenkiinnolla kyllä odotan tämän ja 5DS:n peilitöntä vastinetta.
Vastaa Viestiin