Pentaxilta uusi APS-C runko

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Öö ei. Kun pointti ny oli että siinä vaiheessa kun menee vaikeaksi joutuu turvautumaan valoon napeissa. Siinä tilanteessa ei enää tarttis mitään takanäytön kääntelyä että näkee haluamansa alueen takapaneelista. Pentaks vielä mokasi niin että ne nappuloiden tekstit ja symbolit eivät erotu kunnolla kun niihin kohdistuu suora valo vaan koko nappi kiiltää ja heijastelee varsinkin kun runkoa on käytetty usea vuosi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja magyar »

Itse pidän K-1:n peräpäätä melkein täydellisenä. Ainoastaan valotuksen lukitusnappi, se joka sytyttää tähden näyttöön, on huonossa paikassa. Pilkkirukkaset kädessä kuvatessa tahtoo aina mennä valotus lukkoon jos käyttää takanappitarkennusta. Toinen pieni ongelma on AF-moden vaihto C:n ja S:n välillä. En ole keksinyt tapaa vaihdella näitä kahta nopeasti.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja tehodia »

magyar kirjoitti:Itse pidän K-1:n peräpäätä melkein täydellisenä. Ainoastaan valotuksen lukitusnappi, se joka sytyttää tähden näyttöön, on huonossa paikassa. Pilkkirukkaset kädessä kuvatessa tahtoo aina mennä valotus lukkoon jos käyttää takanappitarkennusta. Toinen pieni ongelma on AF-moden vaihto C:n ja S:n välillä. En ole keksinyt tapaa vaihdella näitä kahta nopeasti.
Minun kuvaustavassa valotus lukittuu aina samaan aikaan tarkennuksen kanssa, ja käytän siis molempiin laukaisunappia. Sopii, koska haluankin, että pääkohde/tarkennuskohta on valonmittauksen lähde.

Tarkennustapaa vaihdan painamalla AF MODE -nappia ja etusormella eturullasta vaihdan noiden välillä. Nopeus riippuu tietysti sorminäppäryydestä, mutta minulle se nopeus on riittänyt.
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja magyar »

Itse olen tottunut käyttämään keskellä olevaa tarkennuspistettä: ensin tarkennan ja sitten sommittelen. Tämän lisäksi käytän sitten koko kuva-alalta keskiarvoistavaa valonmittausta, ja olen oppinut tekemään mahdolliset tarvittavat korjaukset sen mukaan miten tiedän kameran toimivan. Esimerkiksi jos tummahkolla kuva-alalla on vaaleita kasvoja, pitää säätää valotusta alaspäin. Valotuksen mittaan siis mieluiten silloin kun sommittelu on lopullinen. Tämä on paljon tottumiskysymys (ja tulee kaukaisesta menneisyydestä kun muita vaihtoehtoja ei ollut) ja tiedän, että omaksumani tapa ei ole paras tai nopein. (Viime aikoina olen alkanut opetella myös muiden tarkennuspisteiden käyttöä, kun DFA-linsseillä C-moodilla on tarve seurata muutakin kohtaa kuin keskipistettä).

AF-moodin säätämistä varten ainakin minä joudun laskemaan kameran pois silmiltä ja katsomaan niitä säätimiä (ja näyttöä). Varmaan tuonkin voisi opetella nopeammaksi.

K-1:ssähän pystyy suljinnopeutta, aikaa, ISOa ja valotuksenkorjainta säätämään kuvausotetta muuttamatta kun tuo tieto on saatavilla myös etsimessä. Tätä oikeastaan tarkoitin nopealla säätämisellä, jota en itse ainakaan pysty "sokkona" tekemään AF-moodille.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.

Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun perse vilkkuu tähtäimen reunamilla.
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja magyar »

Maffer kirjoitti:Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.

Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun *sensuroitu* vilkkuu tähtäimen reunamilla.
99%:ssa minun valokuvauksestani tuo pitää paikkansa. Se 1% on sitten se kun haluaisin silmän tarkaksi ja sen silmän jonnekin muualle kuin keskipisteeseen, isolla aukolla. Näissä olen opetellut muiden tarkennuspisteiden käyttöä C-moodissa.
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja magyar »

Maffer kirjoitti:Keskipiste on ihan OK mihin vain. Vaikka olisi kuinka peilitön hahmontunnistustarkennus, ei kukaan ihminen pidä mitään pörriäistä juuri siinä oikeassa yläkolmanneksessa muuta kun tuurilla vaan käy vahinko ja pörriäinen lipsahtelee ulos ruudusta.

Keskipisteellä koitetaan pitää kohde jyvällä eikä tarvitse mitään blingblong peilittömiä. Kuka ny kiikaritähtäimelläkään metsästää ajetellen että nyt napsuu kun karhun *sensuroitu* vilkkuu tähtäimen reunamilla.
99%:ssa minun valokuvauksestani tuo pitää paikkansa. Se 1% on sitten se kun haluaisin silmän tarkaksi ja sen silmän jonnekin muualle kuin keskipisteeseen, isolla aukolla. Näissä olen opetellut muiden tarkennuspisteiden käyttöä C-moodissa.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja tehodia »

magyar kirjoitti:Esimerkiksi jos tummahkolla kuva-alalla on vaaleita kasvoja, pitää säätää valotusta alaspäin. Valotuksen mittaan siis mieluiten silloin kun sommittelu on lopullinen.

AF-moodin säätämistä varten ainakin minä joudun laskemaan kameran pois silmiltä ja katsomaan niitä säätimiä (ja näyttöä). Varmaan tuonkin voisi opetella nopeammaksi.

K-1:ssähän pystyy suljinnopeutta, aikaa, ISOa ja valotuksenkorjainta säätämään kuvausotetta muuttamatta kun tuo tieto on saatavilla myös etsimessä. Tätä oikeastaan tarkoitin nopealla säätämisellä, jota en itse ainakaan pysty "sokkona" tekemään AF-moodille.
Tuossa tapauksessa mittaan valon suoraan kasvoista/pääkohteesta. Varsinaista valotuksenkorjausta en käytä, koska käytän käsisäätöjä.

Myös tuo AF-moodikin näkyy vaihdettaessa siellä optisessa etsimessä. Silmä etsimellä, AF MODE pohjassa, niin eturullalla voi säätää tarkennustapaa ja takarullalla tarkennuspisteitä.
PPellinen
Viestit: 281
Liittynyt: Heinä 27, 2009 20 : 41
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

Lopulta sitten vähän täsmällisempää tietoa
https://www.topshot.fi/product/17880/pe ... amerarunko
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

PPellinen kirjoitti:Lopulta sitten vähän täsmällisempää tietoa
https://www.topshot.fi/product/17880/pe ... amerarunko
Joo, Pentaxin suomisivut ei paljon "uutisista" notku...

https://www.ricoh-imaging.fi/fi/aloitussivu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aika kovaan hintaan meinaavat myydä. Varsinkin jos vertaa kinokennoiseen K-1:een.

Täällä lisää keskustelua K-3III mallista:

https://www.pentaxforums.com/forums/16- ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
mjuhani
Viestit: 395
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Yleisen elämänkokekemukseni perusteella, johon kuuluu muun lisäksi myös verraten paljon valokuvausta, rohkenen arvioida, että kovin suurta määrää näitä laitteita ei Suomeen myydä.
PPellinen
Viestit: 281
Liittynyt: Heinä 27, 2009 20 : 41
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja PPellinen »

mjuhani kirjoitti:Yleisen elämänkokekemukseni perusteella, johon kuuluu muun lisäksi myös verraten paljon valokuvausta, rohkenen arvioida, että kovin suurta määrää näitä laitteita ei Suomeen myydä.
Niin... Selvähän se että Pentaxin koko myynti on Suomessa niin pientä ettei tämänkään mallin kappalemäärät valtaviksi yllä.
Itse harkitsen kuitenkin vakavasti tällaisen hankkimista K-1:n rinnalle.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Takaosa näyttää melko karulta, aivan kun olisi takanäytön osalta protomalli. Myy 2-5kpl yhteensä Suomessa.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Takaosa näyttää melko karulta, aivan kun olisi takanäytön osalta protomalli. Myy 2-5kpl yhteensä Suomessa.
Joo, muuten näyttää kyllä ihan pätevältä kameralta, mutta takaosa tosiaan suorastaan huutaa sitä kääntyvää näyttöä tyyliin K-1...Voi, kun eivät laittaneet sitä. Olisi myynyt kohtuu hyvin sen kanssa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Täällä on hyvä juttusarja miksi Pentax on valinnut tiettyjä ominaisuuksia uuteen K-3III kameraan ym...

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/ ... _e_aps-c_e" onclick="window.open(this.href);return false;

Vol 5 - uusi Smart function dial ym:
https://pentaxofficial.com/en/7210/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vol 4 - uusi kahvan muotoilu:
https://pentaxofficial.com/en/6736/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vol 3 - miksi ei kääntyvää takanäyttöä
https://pentaxofficial.com/en/6628/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vol 2 - uusi etsimen eye sensor
https://pentaxofficial.com/en/5849/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vol 1 - uusi isompi etsin
https://pentaxofficial.com/en/5848/" onclick="window.open(this.href);return false;

Täytyy sanoa, että tämä on varmasti hyvin suunniteltu malli. Toivottavasti Pentax on saanut AF systeemin pykälää paremmaksi.
Pentax kantaa ylpeydellä peilijärkkäreiden filosofiaa kunnollisella optisella etsimellä varustetusta kamerasta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Vol6 - uutta stooria rungon rakenteesta, huolellista suunnittelua:

https://pentaxofficial.com/en/7313/" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nää kaikki stoorit kuoli jo siihen kohtaan kun auton tuulilasi päätettiin jättää asentamatta.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Järeä on rakenne. Joku vitsaili ulkomaisella pentax-sivustolla, että hätätilassa voi pentaxin runkoa käyttää vaikka tankin paikkana. Toisaalta, jos ei ala tihkua tietoja tarkennuksesta, niin siihen kai se käyneekin...;-)
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentaxilta uusi APS-C runko

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Product Stories of New APS-C “K-3 Mark III” Vol.7:

https://pentaxofficial.com/en/7391/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tällä kertaa juttua sulkimen toiminnasta...

In previous APS-C-format SLR models, such as the PENTAX K-3 II, we used a tactile switch in the shutter-release mechanism to help reduce the size of the camera body. For the PENTAX K-3 Mark III, however, we decided to use a leaf switch incorporating three leaf springs instead. This type of switch was previously used in the PENTAX 645Z and PENTAX K-1...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin