Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Räntä »

kohan kirjoitti:Laitoin lintuasetukset optiikan painonappiin jossa sitä on helppo pitää pohjassa kun tukee optiikkasta kuvausasennossa.
Tuo on Sonyissa se nopein tapa vaihtaa "paras-kuvanlaatu-asetukset" > "nopein-action-asetuksiksi". C1-C3:n voi sitten tallentaa niitä asetuksia joita ei tarvitse vaihtaa alle 1/2 sekunnissa.
Maffer kirjoitti:Enkä muutenkaan maisemarungolla lähtisi riehumaan mitään liikkuvaa.
Minä lähden mielelläni. Hires-A7R3:ssa on yksi parhaista AF-C:istä joilla olen kuvannut (kokemus mm. 1D1-3, 1DX1-2). Lisäksi 10 fps, lärvintunnistus ja sileät ISO:t nopeille suljinajoille tomivat hyvin esim. urheilukentän reunalla. Mainio yleiskamera kaikkeen kuvaamiseen maisemista actioniin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi? Melko jeesuskamera joka teleporttaa siihen oikean lasinkin kiinni napinpainalluksella.

Vai onko siihen pönttöön hitsattu lopullisesti 24-600/8 peilitelelaajiszoomi?
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Eli kun menen pellon laitaan, minun pitää päättää mitä elukoita tänään kohtaan. Tuleeko vaikka mielenkiintoinen sammakko kuvattavaksi. Tai löydänkö sienen. Ja jos kesken kuvauksen paikalle pölähtää jänis kotkan takaa-ajamana, pyöritän vain peukaloita vaikka kameralla saisi tilannekuvan jos siinä olisi siihen sopiva pikatoiminto?
Kyllä ainakin minulla on mielessä mitä otuksia haluan kuvata ja valitsen kaluston ja paikan sitten sen mukaan. Käytännössä siinä sitten käy helposti niin, että äkkiä eteen tullut tilanne menee ohi. Niitä menee ohi niidenkin olioiden kanssa, mitä olen kuvaamassa. No, minä olen joka asiassa huono reagoimaan nopeisiin tilanteisiin, olen enemmän harkitun toiminnan tyyppi (tai no, joku hätähousu voisi sanoa loputtoman vatvomisen mestari).
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi? Melko jeesuskamera joka teleporttaa siihen oikean lasinkin kiinni napinpainalluksella.

Vai onko siihen pönttöön hitsattu lopullisesti 24-600/8 peilitelelaajiszoomi?
Aika harvassa on tilanteet, johon joku 24-70/2.8 ei taivu. Tai 70-200, jos ollaan elukkajahdissa. Ainakin niin, että saa jonkinlaisen kuvan, josta käy ilmi, että ovatko ne yllättäen paikalle pelmahtaneet ufomiehet siriuslaisia vai aldebaranilaisia, vaikka se ei kelpaisikaan seinän kokoiseen studiovedokseen, josta voisi ihmetellä alienien solujen mitokondrioita.
Hannu
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi?
Aika usein tulee kuvattua urheilua. Seisovat tilanteet otetaan "paras-kuvanlaatu-asetuksilla" ja kun action räjähtää käyntiin, napista painaen "liikkeenseuranta-asetukset" lävähtää päälle. Yhdessä rungossa 24-70/2.8 GM ja toisessa 70-200/2.8 GM, molempien kyljestä löytyy ohjelmoitava nappi.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No alkoihan niitä runkoja löytymään :)

Ja että 24-70 riittää? No ihan varmaan riittää jos se joutsen on kuollut siihen kivikkoon. Loppupelissä se nopea asetusten vaihto ei siis auta yksinään mitään. Tai sitte logiikkamoottorissa on ny joku vika.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Loppupelissä se nopea asetusten vaihto ei siis auta yksinään mitään.
Urheilua kuvatessa kamerassa on yleensä 70-200/2.8 GM, jolla saatan ottaa kaikki kuvat. Kun lätkäpelaajat kyyristyvät aloitukseen, napsuttelen kaukalon laidalta muutaman kuvan mahdollisimman hyvällä laadulla. Kun töniminen ja hakkaaminen alkaa, painan napin pohjaan ja samassa rätkytän sarjaa action-asetuksilla. Miksei nopea asetusten vaihto muka auta?
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Räntä kirjoitti:Urheilua kuvatessa kamerassa on yleensä 70-200/2.8 GM, jolla saatan ottaa kaikki kuvat. Kun lätkäpelaajat kyyristyvät aloitukseen, napsuttelen kaukalon laidalta muutaman kuvan mahdollisimman hyvällä laadulla. Kun töniminen ja hakkaaminen alkaa, painan napin pohjaan ja samassa rätkytän sarjaa action-asetuksilla. Miksei nopea asetusten vaihto muka auta?
Itsellä on täysin sama lasi ja taktiikka taekwondon kanssa. Asetukset: aukko aina 2.8, ISO autolla, EV naksun tai pari plussalla yleensä (valkoiset puvut hämäävät). Suljinaikaa rullailemalla valitsen staattiset vs äksöni.

AF aina AF-C. AEL-napissa tarkennuksen vaihto wide <-> piste. Objektiivin napissa focus stop.
https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... 1#p1320401
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

hkoskenv kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Eli kun menen pellon laitaan, minun pitää päättää mitä elukoita tänään kohtaan. Tuleeko vaikka mielenkiintoinen sammakko kuvattavaksi. Tai löydänkö sienen. Ja jos kesken kuvauksen paikalle pölähtää jänis kotkan takaa-ajamana, pyöritän vain peukaloita vaikka kameralla saisi tilannekuvan jos siinä olisi siihen sopiva pikatoiminto?
Kyllä ainakin minulla on mielessä mitä otuksia haluan kuvata ja valitsen kaluston ja paikan sitten sen mukaan. Käytännössä siinä sitten käy helposti niin, että äkkiä eteen tullut tilanne menee ohi. Niitä menee ohi niidenkin olioiden kanssa, mitä olen kuvaamassa. No, minä olen joka asiassa huono reagoimaan nopeisiin tilanteisiin, olen enemmän harkitun toiminnan tyyppi (tai no, joku hätähousu voisi sanoa loputtoman vatvomisen mestari).
Minulla varmasti yksi tekijä on Canonin 100-400II L joka on siitä loistava, että se tarkentuu noin metriin joten sillä kuvaa kaiken perhosista isoihin eläimiin. Siksi myös kuvaustilanteet voivat elää nopeastikin.

Samaahan ei tapahtuisi jos erikseen joutuisi ruuvaamaan loittoja tai vaihtamaan objektiivia.
Zone VI
Vastaa Viestiin