Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Olen huomannut, että yksi tärkeimmistä ominaisuuksista kamerassa on mahdollisuus vaihtaa asetuksia välittömästi.

Esimerkiksi kun olen kuvaamassa jotakin tiettyä luonto-otusta (valotusaika luokkaa 1/200s, himmennystä eikä seuraavaa tarkennusta, kertalaukaus) ja tulee yllättävä tilanne, riittää peukalon liike ja asetukset ovat 1/1600s, täysi aukko, seuraava tarkennus, sarjakuvaus.

Tai päätän ottaa videon, peukalolla naksauttamalla voin ottaa joko 24fps tai 50fps. Riippuen kumpaa sillä hetkellä haluan. Perusasetukset ovat heti kohdillaan, aukkoa joutuu yleensä ruuvaamaan vielä erillisestä pylpyrästä. Videon nappaamisen jälkeen taas peukaloliike ja ollaan samoissa asetuksissa kuin alunperin.

Tämä onnistuu erittäin kätevästi PASM-kiekolla jossa on käyttäjän määrittämät profiilit mukana (kamerasta riippuen C1-3, U1-3, ...).
Parhaimmillaan se on silloin jos nämä käyttäjän määrittelemät ovat pylpyrän liikkeen toisessa päässä, silloin nopea pyöräytys ääripäähän laittaa aina halutulle asetukselle katselematta mitään näyttöjä. Minulla tässä on se nopean toiminnan kuvaustila.

Vaan nykykameroissa tämä on vähän heikoilla. Jopa Canon luopui Eos R:ssä PASM-kiekosta ja laittoi kaikki moodit hankalasti napin + rullan taakse.
Nikon on tätä harrastanut pitkään, onneksi välihintaluokassa oli PASM-malleja. Kalleimmissa rungoissa on aina valittu kaikista hankalin tie.

Kokemuksia eri rungoista?

Canonilla tämä toimii erittäin hyvin (noh, vanhemmassa sarjassa).

Panasonicilla toimii hienosti.

Olympukset, joista minulla on kokemusta eivät sisältäneet kätevää toimintoa. Piti hakea menuista.

Fuji?

Sony?
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21656
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No Pentaks. Siinä on isoja rullia kolme ja markkinoiden paras pika-asetusmatriisi.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Sonylla käy ja kukkuu oikein hyvin. A7III:lla mulla ensimmäisessä pikavalinnassa 4K asetukset hienosäätöineen ja toisessa 100fps:n vastaavat. Pidän kyllä oikein paljon.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Kiekon pyörittämiseenkin saattaa tuhraantua liian pitkä aika, jos tilanne on yllättävä. Tätä varten oon Sonyyn bindannu yhteen nappiin asetukset nopeita tilanteita varten. Yksi nappi vain pohjaan ja vaikka lonkalta kamera jotakuinkin kohdetta päin ja laukasinnappi pohjaan. 10fps koko alueen jatkuvalla tarkennuksella ja riittävän nopealla suljinajalla hoitaa tilanteen suht hyvällä varmuudella maaliin.

https://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/ ... 91336.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

TiRy kirjoitti:Kiekon pyörittämiseenkin saattaa tuhraantua liian pitkä aika, jos tilanne on yllättävä. Tätä varten oon Sonyyn bindannu yhteen nappiin asetukset nopeita tilanteita varten. Yksi nappi vain pohjaan ja vaikka lonkalta kamera jotakuinkin kohdetta päin ja laukasinnappi pohjaan. 10fps koko alueen jatkuvalla tarkennuksella ja riittävän nopealla suljinajalla hoitaa tilanteen suht hyvällä varmuudella maaliin.

https://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/ ... 91336.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nappikin toimii joissakin tilanteissa hyvin, erityisesti jos sen saa kameran etupuolelle nimettömällä painettavaksi jotta peukalo jää yhä tarkennuspainikkeelle ja etusormi laukaisuun. Tai jos nappilla voidaan muuttaa asetus siksi aikaa kunnes nappiin kosketaan uudestaan.

Tuolla tavoin toimiessaan nappi on jopa kiekkoa parempi.
Zone VI
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja kohan »

zone6 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Kiekon pyörittämiseenkin saattaa tuhraantua liian pitkä aika, jos tilanne on yllättävä. Tätä varten oon Sonyyn bindannu yhteen nappiin asetukset nopeita tilanteita varten. Yksi nappi vain pohjaan ja vaikka lonkalta kamera jotakuinkin kohdetta päin ja laukasinnappi pohjaan. 10fps koko alueen jatkuvalla tarkennuksella ja riittävän nopealla suljinajalla hoitaa tilanteen suht hyvällä varmuudella maaliin.

https://helpguide.sony.net/ilc/1650/v1/ ... 91336.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nappikin toimii joissakin tilanteissa hyvin, erityisesti jos sen saa kameran etupuolelle nimettömällä painettavaksi jotta peukalo jää yhä tarkennuspainikkeelle ja etusormi laukaisuun. Tai jos nappilla voidaan muuttaa asetus siksi aikaa kunnes nappiin kosketaan uudestaan.

Tuolla tavoin toimiessaan nappi on jopa kiekkoa parempi.
Laitoin lintuasetukset optiikan painonappiin jossa sitä on helppo pitää pohjassa kun tukee optiikkasta kuvausasennossa.
JyrkiS
Viestit: 281
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 23
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

zone6 kirjoitti:Fuji?
Fuji on tässä suhteessa mielestäni erityisen rasittava. Kun vaihtaa maisemakuvauksesta lintujen kuvaukseen joutuu pyörittelemään rullia koko rahalla. (YMMV luonnollisesti).

* Tarkennus AF-S -> AF-C
* Tarkennusalue single point -> Area
* ISO 160 -> AUTO
* Suljinaika A -> T (Tai jos on kuvannut manuaalilla, niin sitten pitkä pyörittely 5s -> 1/500s tjsp)
* Drive Mode S -> CL/CH


Canonin muistipaikallinen PASM-kiekko on niitä harvoja asioita, joita Canonista ikävöin.
temama
Viestit: 10044
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja temama »

Juuh. Ite olen ainakin ollut tyytyväinen Sonyn systeemiin, josta tässä esim;

Kuva

Eli PASM kiekko, etu/taka rullat , EV komp rulla.

PASM kiekossa vielä muistipaikat customoiduiile asetuksille.

Toimii.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21656
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No päättää ennen reissua mitä haluaa kuvata ja kuvaa sitten sitä mitä lähti kuvaamaan. Problem solved eikä tartte miettiä millä merkillä mikäkin toimii ja miten. Kun olen kuvannut häitä sun muita kissanristiäisiä niin en ainakaan ole perspektiivinkorjauslasia nokalle laittanut heti alkuun vaan räiskimisasetukset päälle ja ne sit on sen päivän. Enkä muutenkaan maisemarungolla lähtisi riehumaan mitään liikkuvaa.
jopisalo
Viestit: 943
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Mulla on Olumppuksen EM-1-ssä mysetit (omat asetukset) 1-4 valikkokiekon "ART" "SCN" "moniruutukuva(kolme neliötä) " ja "video" ruuduissa. Yhdessä on äänetön sarja elukoille toisessa pinontakuvaus makrolle kolmannessa 500mm kaukoputkelle ja yhdessä(scn) salamoitten kuvausta varten(jalustalla) viimisen oltin talveksi pois kun piti jotain scn asetuksia kokeilla vaan se jäi, laitan kesäksi takaisin salamointia varten jotain perusasetusta. Viime kesänä ei sattunut yhtään ukkosta kohdalle, ei ensimmäistäkään salamavilausta kuviin...
E-PL 5:ssä on kanssa noissa tarpeettomissa valikkopaikoissa parit omat asetukset, tosin en muista mitä, kun siihen on liimautunut 45mm 1.8 tiettyyn käyttöön.
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja cobbo »

JyrkiS kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Fuji?
Fuji on tässä suhteessa mielestäni erityisen rasittava. Kun vaihtaa maisemakuvauksesta lintujen kuvaukseen joutuu pyörittelemään rullia koko rahalla. (YMMV luonnollisesti).
Tuo on totta, eikä luonnossa liikkuessa nuo tilanteet ole edes harvassa. Tarpeeksi jännä tilanne kun tulee, voi olla melko varma että joku noista unohtuu.

Nyt kun asia nousi taas mielen päälle, pitää melkein kaivaa manuaali esille ja tarkastaa mitä kaikkia asetuksia pystyy pikavaihtamaan menemällä edes quick menun kautta asetussetistä toiseen. Fokusalueen koon ja auto ISOn rangen ainakin, mutta onhan senkin jälkeen vielä väänneltäviä vipuja.

Mutta kun retrohtavan kameran idea on että kontrollit ovat fyysisiä rullia, niin olisihan se vähän designiä vastaan menoa jos arvoja voisi säätää menuista "ohi" kontrollien. Eihän se teknisesti mitenkään mahdotonta ole, säätäähän Fujin remote -puhelinapplarikin aukkoa ja ISOa iloisesti kuuntelematta rullia.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:No päättää ennen reissua mitä haluaa kuvata ja kuvaa sitten sitä mitä lähti kuvaamaan. Problem solved eikä tartte miettiä millä merkillä mikäkin toimii ja miten. Kun olen kuvannut häitä sun muita kissanristiäisiä niin en ainakaan ole perspektiivinkorjauslasia nokalle laittanut heti alkuun vaan räiskimisasetukset päälle ja ne sit on sen päivän. Enkä muutenkaan maisemarungolla lähtisi riehumaan mitään liikkuvaa.
Eli kun menen pellon laitaan, minun pitää päättää mitä elukoita tänään kohtaan. Tuleeko vaikka mielenkiintoinen sammakko kuvattavaksi. Tai löydänkö sienen. Ja jos kesken kuvauksen paikalle pölähtää jänis kotkan takaa-ajamana, pyöritän vain peukaloita vaikka kameralla saisi tilannekuvan jos siinä olisi siihen sopiva pikatoiminto?

Tuo toki on vähän kaukaa haettu, mutta monia hyviä kuvia olen saanut vastaavalla tavalla. Yllättäen eteen tulleessa tilanteessa.

Maisemia (myös LF-filmikameralla) kuvatessa mukana on aina roikkunut pikkukamera pikatilanteiden taltiointiin.
Zone VI
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Mie olen niin avuton tuollaisissa, että mulla on action-runko erikseen ja se on koko ajan kuvausvalmiina kun vaihdan paikkaa jne. Sitten jos löytyy jotain mielenkiintoista, niin otetaan rauhassa ja kaivetaan siihen sopivat työkalut esille.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
JL Anttola

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Toverit on niin paljon enemmän kuvanneita, että saattavat lähestyä eri suunnasta ko tällänen seittemääkymppiä lähestyvä mutta kuvaajana ja kameran käyttäjänä noviisi ukko. Koen suuremmaksi rajoittimeksi oman ajatuksenkulun hitauden, en niinkään kameraa.

Miun Olympuksessa ei varmaan oo maailman paras tuo juttu, mutta silläkin saa aika nopeasti kameran valmiuteen, jos miettimiseen ei menis aikaa. Ne mysetit on valikoissa, mutta ei tarvi kovin montaa painallusta, jos on harjotellu niin paljon ettei tarvi muistella ja kelata. Vielä tarkennukseksi, että minun ja jopisalon EM1:set on vanhempaa mallia, uudemmissa nuo mysetit on kiekossa omina paikkoinaan, EM1 kakkosessa kolme ja EM1X:ssä taitaa olla neljä paikkaa.

Siis tarkotin nyt sitä, että oli kalusto mikä vaan, niin aika nopeat keinot on tarjolla, jos on jaksanu opiskella sen oman kaluston. Jos esimerkiks lähtee sellaseen paikkaan, missä on aika iso mahollisuus nähä elikoita tai lintuja, laittaa valmiiks pitkän putken nokalle ja asetukset sitä varten: aukko levälleen tai aika lukkoon riittävän noppeeks omien tottumusten mukkaan, valotus keskipisteelle ja täppä yli, tarkennus pienelle keskipisteelle, jatkuva tarkennus ja hidas sarjatuli (hidas siksi, että vanhemman olyn tarkennus jatkuvalla ei muuten osu...), tai vois olla kertatarkennuksellakin, ja nopea sarjatuli. Ja ISO autolle, mutta pikkukennolla joutuu laittamaan maksimiarvon minkä yli ei saa mennä. Nuo on aika liki parraat lintuun, hirveen, kauriiseen, kettuun ja myös sammakkoon, käärmeeseeen ja perhoseen, ja nuo on miulla yhessä mysetissä muutamalla painalluksella saatavissa kerralla kaikki päälle. Jos on kivi tai tatti, se ei karkaa, sitte voip miettiä, eli vaikka vaihtaa ensi perusasetuksille mysetissä ja siitä etteenpäin tilanteen mukaan.
Ja kamera vielä Peak Designin clipsillä repun hihnassa, ja opeteltuna lännen nopein veto jos elikoita koittaa...

Yhteen mysettiin omat perusasetukset, mitkä pitäs vielä muistaa palauttaa päälle session jälkeen. Jopisalon malli Olylla on varmaan parempi, mutta en oo ite uhrannu noita kiekon paikkoja, vaan meen mysettien kautta. Menee kyllä noin 5 sekuntia aikaa hukkaan siinä. Perusasetuksien muistamisesta taas viikonloppuna sain karvaan oppitunnin, niiko tuolla toisaalla jo mainihinkin. Jyväskylässä oltiin käymässä, ja siellä asuvalla tyttärellä on neljän kuukauven ikänen tytär. Ahkerasti kuvasin, tyttö nauroi koko hampaattomalla naamallaan. Ja jumankikkelis karakuvauksen jäliltä kamerassa digitaalinen telejatke 2x jääny päälle! Eli vajaan neljän megapikselin kuvaa tuli, ja omituinen perspektiivi kaikissa! Mutta en silti kameraa suohon upota, kun ei se vika siinä ollut. En tohkeissani ymmärtänyt sitä perspektiiviä, vaikka olisi pitänyt heti etsimestä nähä, ettei oo asia oikein. Ja on siinä näytössä merkkikin siitä digizuumin päälläolosta, mutta ei osunu sekään silmään.

Omalla turistiräpsyllä eli pienellä eplkutosella oon ratkassu pulman pitämällä iA-asennossa kiekkoa, eli kaikki automaatilla. Siinä on kaikki tehtävä valikkojen kautta, eli jos sitte ajan kanssa yrittää pilata kuvat ihan ite, sitte mennee vasta sinne, mutta pikakuva ja ensimmäinen aina idioottiasennossa.

Kokoan vielä pitkän sepustuksen ainoon ajatuksen: Kun opettelisi oman kameran käytön, niin kyllä sillä pärjäisi, on se sitten vaikka Olympus.

JL Anttola
JyrkiS
Viestit: 281
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 23
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

cobbo kirjoitti: Mutta kun retrohtavan kameran idea on että kontrollit ovat fyysisiä rullia, niin olisihan se vähän designiä vastaan menoa jos arvoja voisi säätää menuista "ohi" kontrollien. Eihän se teknisesti mitenkään mahdotonta ole, säätäähän Fujin remote -puhelinapplarikin aukkoa ja ISOa iloisesti kuuntelematta rullia.
Omalla toivomuslistalla olisi, että drive-moden saisi muistamaan nuo joka tapauksessa sähköisesti laitetut asetukset. Eli ainakin suljinajan T-moodissa ja valitun focus-arean. Yleensä jos tarvitsee nopeinta mahdollista sarjatulta, niin tarvitsee nopeamman suljinajankin. Vastaavasti jos yksittäiskuvat riittävät, niin ei ole varmaan suljinajankaan kanssa niin kiire. Säästäisi edes muutaman rullan pyörittelyn. Ehkä vähän keinotekoista, mutta omaan hanskaan sopisi.

Kuitenkin vähän samantapainen ratkaisu kuin Silent-movie mode.
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Räntä »

kohan kirjoitti:Laitoin lintuasetukset optiikan painonappiin jossa sitä on helppo pitää pohjassa kun tukee optiikkasta kuvausasennossa.
Tuo on Sonyissa se nopein tapa vaihtaa "paras-kuvanlaatu-asetukset" > "nopein-action-asetuksiksi". C1-C3:n voi sitten tallentaa niitä asetuksia joita ei tarvitse vaihtaa alle 1/2 sekunnissa.
Maffer kirjoitti:Enkä muutenkaan maisemarungolla lähtisi riehumaan mitään liikkuvaa.
Minä lähden mielelläni. Hires-A7R3:ssa on yksi parhaista AF-C:istä joilla olen kuvannut (kokemus mm. 1D1-3, 1DX1-2). Lisäksi 10 fps, lärvintunnistus ja sileät ISO:t nopeille suljinajoille tomivat hyvin esim. urheilukentän reunalla. Mainio yleiskamera kaikkeen kuvaamiseen maisemista actioniin.
Maffer
Viestit: 21656
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi? Melko jeesuskamera joka teleporttaa siihen oikean lasinkin kiinni napinpainalluksella.

Vai onko siihen pönttöön hitsattu lopullisesti 24-600/8 peilitelelaajiszoomi?
hkoskenv
Viestit: 4421
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Eli kun menen pellon laitaan, minun pitää päättää mitä elukoita tänään kohtaan. Tuleeko vaikka mielenkiintoinen sammakko kuvattavaksi. Tai löydänkö sienen. Ja jos kesken kuvauksen paikalle pölähtää jänis kotkan takaa-ajamana, pyöritän vain peukaloita vaikka kameralla saisi tilannekuvan jos siinä olisi siihen sopiva pikatoiminto?
Kyllä ainakin minulla on mielessä mitä otuksia haluan kuvata ja valitsen kaluston ja paikan sitten sen mukaan. Käytännössä siinä sitten käy helposti niin, että äkkiä eteen tullut tilanne menee ohi. Niitä menee ohi niidenkin olioiden kanssa, mitä olen kuvaamassa. No, minä olen joka asiassa huono reagoimaan nopeisiin tilanteisiin, olen enemmän harkitun toiminnan tyyppi (tai no, joku hätähousu voisi sanoa loputtoman vatvomisen mestari).
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4421
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi? Melko jeesuskamera joka teleporttaa siihen oikean lasinkin kiinni napinpainalluksella.

Vai onko siihen pönttöön hitsattu lopullisesti 24-600/8 peilitelelaajiszoomi?
Aika harvassa on tilanteet, johon joku 24-70/2.8 ei taivu. Tai 70-200, jos ollaan elukkajahdissa. Ainakin niin, että saa jonkinlaisen kuvan, josta käy ilmi, että ovatko ne yllättäen paikalle pelmahtaneet ufomiehet siriuslaisia vai aldebaranilaisia, vaikka se ei kelpaisikaan seinän kokoiseen studiovedokseen, josta voisi ihmetellä alienien solujen mitokondrioita.
Hannu
Räntä
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 28, 2019 17 : 51

Re: Asetusten vaihto nopeasti - mihin se unohtuu?

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:Pointti meni ohi. Jos ny tulee joku hätätilanne niin miten korjaatte sen, että kamerassa on totaalisen väärä objektiivi?
Aika usein tulee kuvattua urheilua. Seisovat tilanteet otetaan "paras-kuvanlaatu-asetuksilla" ja kun action räjähtää käyntiin, napista painaen "liikkeenseuranta-asetukset" lävähtää päälle. Yhdessä rungossa 24-70/2.8 GM ja toisessa 70-200/2.8 GM, molempien kyljestä löytyy ohjelmoitava nappi.
Vastaa Viestiin