Fuji X-T3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

...
Viimeksi muokannut Kapama, Maalis 11, 2019 11 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Muunnan Fujitiedostoni ensin Iridient X-Transformerilla DNG-muotoon ja sitten jatkan Adobe Camera Rawilla (Lightroomissa on vastaava). Tuo ohjelma maksaa jotain 30€.
Capture Onelta löytyy Fujille hieman rampautettu versio (ilmainen) ja maksullinen täysversio (joko kaikille tai vain Fujille). Muitakin on, mutta niistä en tiedä mitään.

Kapa

P.s.
Näillä ei tule matoja.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Kapama kirjoitti:Muunnan Fujitiedostoni ensin Iridient X-Transformerilla DNG-muotoon ja sitten jatkan Adobe Camera Rawilla (Lightroomissa on vastaava). Tuo ohjelma maksaa jotain 30€.
Capture Onelta löytyy Fujille hieman rampautettu versio (ilmainen) ja maksullinen täysversio (joko kaikille tai vain Fujille). Muitakin on, mutta niistä en tiedä mitään.

Kapa

P.s.
Näillä ei tule matoja.
Tämä Iridient X-Transformer tuntuu parhaalta softalta tähän mennessä. Kiitos vinkistä.

Millä laadulla sinä Kapama yleensä käännät DNG-kuvan? Pitääkö olla Best Quality vaiko Ultimate Quality?
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Nyt en oikein ymmärtänyt, että missä kohtaa tuollaiset kysymäsi vaihtoehdot löytyy. Käännän 16 bittisen originaalin 16 bittiseen DNG-muotoon, jonka avaan ja säädän Adobe Camera Raw:ssa. Viimeistely sitten Photarin puolella. Kun on valmis, niin sitten vasta 8-bittiseksi.

Iridient X-Transformer/Raw Options:

Raw Process: Smoother/More detailed
Sharpening: Low/none
Turn off Lightroom Sharpening: Uncheck
DNG Baseline Sharpener Tag: Very Low/Low
Luminance Noise Reduction:Low/ None
Color Noise Reduction: Low/ Medium
DNG Baseline Noise Tag: Adobe Default
Lens Corrections Options: Check all Three

Näillä vaihtoehdoilla olen mennyt. Mielestäni melko sama, kummilla mennään. Käytössä XE-1, XE-2s ja X-Pro2. X-T3 ei ole tuttu, mutta noista voi aloittaa. Jos jaksaa nettiä selailla, niin voi löytyä eksaktimpaa tietoa tuolle.

Kapa
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Kapama kirjoitti:Nyt en oikein ymmärtänyt, että missä kohtaa tuollaiset kysymäsi vaihtoehdot löytyy. Käännän 16 bittisen originaalin 16 bittiseen DNG-muotoon, jonka avaan ja säädän Adobe Camera Raw:ssa. Viimeistely sitten Photarin puolella. Kun on valmis, niin sitten vasta 8-bittiseksi.

Iridient X-Transformer/Raw Options:

Raw Process: Smoother/More detailed
Sharpening: Low/none
Turn off Lightroom Sharpening: Uncheck
DNG Baseline Sharpener Tag: Very Low/Low
Luminance Noise Reduction:Low/ None
Color Noise Reduction: Low/ Medium
DNG Baseline Noise Tag: Adobe Default
Lens Corrections Options: Check all Three

Näillä vaihtoehdoilla olen mennyt. Mielestäni melko sama, kummilla mennään. Käytössä XE-1, XE-2s ja X-Pro2. X-T3 ei ole tuttu, mutta noista voi aloittaa. Jos jaksaa nettiä selailla, niin voi löytyä eksaktimpaa tietoa tuolle.

Kapa
Vaihtoehdot löytyy Iridient X-Transformen ohjelmassa > DNG options > Compression.
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Täytyypä tuokin vielä jossain vaiheessa testata. En muista noita ennen olleen, mutta nyt kun päivitin, niin sieltä löytyivät.

Kapa
thaimonen
Viestit: 394
Liittynyt: Heinä 27, 2010 10 : 25

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Kyllä capture one on kätevin ja paras fujille minusta. Et kyllä itse ainakaan viittisi ruveta kääntelemään montaa sataa tai tuhatta kuvaa kerralla.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Entä jos ottaa viisi? Vai onko ammattilaistarve sarjatulelle?
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

thaimonen kirjoitti:Kyllä capture one on kätevin ja paras fujille minusta. Et kyllä itse ainakaan viittisi ruveta kääntelemään montaa sataa tai tuhatta kuvaa kerralla.
No nuo räiskijät ovat oma heimonsa. Harkiten kuvaavat toinen. Ja välissä monenmoisia. Viimeksi ole räiskinyt Pohjois Yorkshiressa kuukaudessa lähes 800 kuvaa. En ole niin kiireinen, etten voisi laittaa myllyä pyörimään ja tulla valmiiseen pöytään vaikka käytyäni keittiössä kahvilla.

Kapa
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Kapama kirjoitti:
thaimonen kirjoitti:Kyllä capture one on kätevin ja paras fujille minusta. Et kyllä itse ainakaan viittisi ruveta kääntelemään montaa sataa tai tuhatta kuvaa kerralla.
No nuo räiskijät ovat oma heimonsa. Harkiten kuvaavat toinen. Ja välissä monenmoisia. Viimeksi ole räiskinyt Pohjois Yorkshiressa kuukaudessa lähes 800 kuvaa. En ole niin kiireinen, etten voisi laittaa myllyä pyörimään ja tulla valmiiseen pöytään vaikka käytyäni keittiössä kahvilla.

Kapa
Olen samaa mieltä. Mulla ei ole koskaan ohjelmien viimeisimpiä versiota käytössä. Melkein aina pitää tehdä kuvien kääntö DNG-muotoon eri softalla. Lightroom on nyt käytössä kuvien arkistoinnissa ja lajittelussa sekä peruskäsittelyssä. Kuvien viimeistelyssä on nyt Photari, mutta aion kokeilla myös Affinity Photoa.
Kapama
Viestit: 612
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Affinity Photo on minullakin. Lähinnä läppärissä, kun Photarin lisenssit on käytetty muissa (2 kpl käyttöoikeutta ja emäntä tekee monesti töitä sillä.) Vaikuttaa mukavalta ohjelmalta, mutta pitäisi tutustua tarkemmin, että osaa käyttää sujuvasti.

Kapa
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Kapama kirjoitti: Käännän 16 bittisen originaalin 16 bittiseen DNG-muotoon, jonka avaan ja säädän Adobe Camera Raw:ssa. Viimeistely sitten Photarin puolella. Kun on valmis, niin sitten vasta 8-bittiseksi

Kapa
Olen tähän mennessä operoinnut vain 8-bittisillä kuvilla, tai ainakin luulen niin! Nyt Kapan antama vinkki Iridient X-Transformer -kuvankääntäjäohjelmasta herätti kiinnostukseni oppia lisää 16-bittisyydestä. Kokeilin yhdellä Fuji X-T30 -kameran netissä löytyvällä testikuvalla, miten ero tulee näkyviin, kun kuvan compressio-vaihtoehtoina on Fujin RAF raw:n "Lossless, native bits/ch - big file size - best quality" ja "Lossless, 16 bits/ch - very big file size - ultimate quality". Ohessa ruutukaappauskuva kahdesta kuvasta avattuna Photarissa. Kuvat olen käsitellyt Lightroomissa tarkalleen samalla tavalla ja sitten avannut ne Photariin. Vasemmalla on 8-bittinen, oikealla 16-bittinen. Mutta Photarissa ovat molemmat kuvat nyt 8-bittisiä. Eli miten LR:ssa käsitellyn kuvan saa avattua Photariin 16-bittisenä? Ruudulla esimerkkikuvia katsottaessa 100 % koossa, tulee 16-bittisessä enemmän esiin tiilipinnan rosoisuus. Muuta eroa en nyt huomannut. Kun kuvia katsoo 50 %:ssa (tässä koossa niitä katson ruudulla, jos kuva esim. menee johonkin painotuotteeseen) koossa ero tiilipinnassa on jo melkein huomaamaton.

Kuva
Hannula
Viestit: 337
Liittynyt: Marras 10, 2004 15 : 57

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Tossa oikeanpuoleisessa kuvassa näkee hyvin mitä tarkoittaa "wormy artifact", Lightroomin kirous kun terävöitetään Fujilla otettuja kuvia. Pilaa molempia kuvia, mutta näkyy erityisen hyvin oikealla. Tee vertailu käyttämättä Lightroomia, tulos näyttää erilaiselle.
pkMac
Viestit: 68
Liittynyt: Syys 13, 2010 21 : 23

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja pkMac »

Hannula kirjoitti:Tossa oikeanpuoleisessa kuvassa näkee hyvin mitä tarkoittaa "wormy artifact", Lightroomin kirous kun terävöitetään Fujilla otettuja kuvia. Pilaa molempia kuvia, mutta näkyy erityisen hyvin oikealla. Tee vertailu käyttämättä Lightroomia, tulos näyttää erilaiselle.
Nopea silmäys ”wormy artifact” -ilmiöön selvitti heti, että tämä on yleisesti tunnettu asia ja josta minä en tiennyt mitään. Voiko joku nyt lyhyesti kertoa missä tällä hetkellä mennään tämän asian kanssa. Pitääkö mun luopua Lightroomin käytöstä, jos ostan Fujin kameran?
Hannula
Viestit: 337
Liittynyt: Marras 10, 2004 15 : 57

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Mulla ei Adoben rojuja ole, mutta tämän mukaan Lightroomin uusimassa versiossa on “enhance details”-toiminto, joka syö prossua, muistia ja levytilaa, saattaa sotkea värejä eikä toimi kaikissa kuvissa, mutta vähentää matoja. Hassuahan tässä on se että saman pajan Photoshopissa tuota terävöitysartifaktiongelmaa ei kuulemma ole.

Jos vaihtoehtoja hakee, niin DXO PhotoLab 2 ei lue Fujin X-Transia lainkaan, vain jpeg toimii. Luminar 3 odottelee päivitystä teknisiin ongelmiinsa, jotta se muuttuisi käyttökelpoiseksi, viime vuoden versio kuulemma toimii.

Noin yleisemmin, jos jossakin kamerassa jpeg toimii niin Fujissa. Kun laittaa kuvan kohdilleen jo kuvatessa niin jpegin säätövara riittää. Kannattaa siis kokeilla antaako raw oikeasti mitään näkyvää.
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja janne. »

Hannula kirjoitti:Hassuahan tässä on se että saman pajan Photoshopissa tuota terävöitysartifaktiongelmaa ei kuulemma ole.
en tiedä mistä olet tietosi saanut mutta olet varmasti väärässä.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

LR ja Photochop käyttää samaa Camera RAW moottoria. Samat presetit voi vetää läpi molemmista.
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja cobbo »

pkMac kirjoitti:Nopea silmäys ”wormy artifact” -ilmiöön selvitti heti, että tämä on yleisesti tunnettu asia ja josta minä en tiennyt mitään. Voiko joku nyt lyhyesti kertoa missä tällä hetkellä mennään tämän asian kanssa. Pitääkö mun luopua Lightroomin käytöstä, jos ostan Fujin kameran?
Itse kyllästyin Adobe Camera Rawista etsimään terävöintiparametrejä joilla matoja ei tulisi, ja ne kuvat jotka on pakko tuoda RAWina sisään, terävöin Nik Photo collectionin RAW presharpenerilla. Sellainen fiilis on että ei silläkään saa kaikkea Fujin RAWeista irti, mutta tympi suunnattomasti huomata puolessavälissä editointia että joku paikalliskontrastin nosto tms. suodatin nosti ACR:n tekemät madot loistavasti esille. Onneksi Fujin JPEGit ovat usein riittäviä.

Pitäisi kai ujuttaa Capture One sisään työvuohon RAW-konvertteriksi, tai sitten Fujin oma Silkypic (outo käyttöliittymä).
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
Hannula
Viestit: 337
Liittynyt: Marras 10, 2004 15 : 57

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Saattoi olla tämä video mitä muistelen, mutta nyt kun katselin uudelleen, niin jamppa terävoittää raw-kuvaa LR:ssä ja tiffiä PS:ssa ja lopputulos on eri. Lopussa myös LR antaa matovapaata terävöitystä tiff-kuvalle.
Viimeksi muokannut Hannula, Maalis 20, 2019 15 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 21619
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Fuji X-T3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin, kannattaa tarkentaa mitä terävöitystä tarkoittaa. LR ja PS omaavat kumpikin saman RAW esiterävöityspalikan ("matolaatikko"). TIFFin työstö Photoshopissa taas on jo jälkikäsittelyssä tapahtuvaa terävöittämistä ja siten itsekin sen ongelman kiersin Fujilla pääosin. Työkaluja on monia kuten USM, Nik Terväöityspalikat...siellä on sitten mistä valita.
Vastaa Viestiin