Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja zone6 »

T71 kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Elikäs tässä nyt keskusteltiinkin videkuvaajista joiden esityskanava on Youtube ?

Nooh, sitten en ota kantaa. En juurikaan kyseistä kanavaa seuraa paria poikkeusta lukkunottamatta ja toki musavideoita, mut tosiaan musiikki idellä, siinä kohtaa sama vaikka olis vhs-tasoa.
Joo, ihan tubettajien kommenteista oli kyse. Jotenkin se ei vaan mennyt sinne syvään päätyyn toi ajatus, että just se porukka joka kuvaa sitä jokapäiväistä tai viikkoista blogiaan nettiin ja kamaa tulee helvetin paljon. 4K->1080 on ihan järkevä muuvi, jos 1080 laatu on hyvää.
Sonyillakin saa hyvää 1080p:tä kun kuvaa ensin 4K ja sitten tekee downsamplen itse :)

Lähde: youtubesta löytynyt Eos R vs A73 -vertailu.
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

zone6 kirjoitti:Sonyillakin saa hyvää 1080p:tä kun kuvaa ensin 4K ja sitten tekee downsamplen itse :)
Jos tekee videon tai muutaman päivässä ja kuvaa omaa paskanjauhantaa tai joutavaa puuhastelua, niin kuin Youtube-videot melkein aina ovat, mitä hyötyä (hyöty = lisää katsojia ja mainostuloja) tuollainen muunnos antaa verrattuna siihen, että kuvaa 1080 ja uppaa kameran antaman tiedoston sellaisenaan? Käsittääkseni 4K-videon käsittely on varsin aikaavievää touhua, jos ei muuten niin odottelua.
Hannu
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

hkoskenv kirjoitti:
zone6 kirjoitti:Sonyillakin saa hyvää 1080p:tä kun kuvaa ensin 4K ja sitten tekee downsamplen itse :)
Jos tekee videon tai muutaman päivässä ja kuvaa omaa paskanjauhantaa tai joutavaa puuhastelua, niin kuin Youtube-videot melkein aina ovat, mitä hyötyä (hyöty = lisää katsojia ja mainostuloja) tuollainen muunnos antaa verrattuna siihen, että kuvaa 1080 ja uppaa kameran antaman tiedoston sellaisenaan? Käsittääkseni 4K-videon käsittely on varsin aikaavievää touhua, jos ei muuten niin odottelua.
Ei se niin hirveän aikaavievää ole. Tekee proxyjen tekemiseen menee toki jonkin verran aikaa, mut siitä eteenpäin käsittely on suht nopeeta eikä lopullisen pätkä ulos rendaaminenkaan vie nykyisiltä myllyiltä kovinkaan paljoa. Itekin saksin läppärillä.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

T71 kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Elikäs tässä nyt keskusteltiinkin videkuvaajista joiden esityskanava on Youtube ?

Nooh, sitten en ota kantaa. En juurikaan kyseistä kanavaa seuraa paria poikkeusta lukkunottamatta ja toki musavideoita, mut tosiaan musiikki idellä, siinä kohtaa sama vaikka olis vhs-tasoa.
Joo, ihan tubettajien kommenteista oli kyse. Jotenkin se ei vaan mennyt sinne syvään päätyyn toi ajatus, että just se porukka joka kuvaa sitä jokapäiväistä tai viikkoista blogiaan nettiin ja kamaa tulee helvetin paljon. 4K->1080 on ihan järkevä muuvi, jos 1080 laatu on hyvää.
Eiks järkevämpi muuvi olis 1080 -> sukankutimet ja alkas tekee villasukkia sukulaisille. Maailma ei menettäs mitään ja tod. näk. lankoihin menee vähempi energiaa, ku ton datan säilömiseen.
T71
Viestit: 3489
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja T71 »

ttuplai kirjoitti:
T71 kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Elikäs tässä nyt keskusteltiinkin videkuvaajista joiden esityskanava on Youtube ?

Nooh, sitten en ota kantaa. En juurikaan kyseistä kanavaa seuraa paria poikkeusta lukkunottamatta ja toki musavideoita, mut tosiaan musiikki idellä, siinä kohtaa sama vaikka olis vhs-tasoa.
Joo, ihan tubettajien kommenteista oli kyse. Jotenkin se ei vaan mennyt sinne syvään päätyyn toi ajatus, että just se porukka joka kuvaa sitä jokapäiväistä tai viikkoista blogiaan nettiin ja kamaa tulee helvetin paljon. 4K->1080 on ihan järkevä muuvi, jos 1080 laatu on hyvää.
Eiks järkevämpi muuvi olis 1080 -> sukankutimet ja alkas tekee villasukkia sukulaisille. Maailma ei menettäs mitään ja tod. näk. lankoihin menee vähempi energiaa, ku ton datan säilömiseen.
No mut kun se ajatus oli just se, että maailma menettää jotain, jos aikaa ja tilaa menee siihen turhaan 4K vääntöön, jota 3% katsojista käyttää.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

T71 kirjoitti: ...
No mut kun se ajatus oli just se, että maailma menettää jotain, jos aikaa ja tilaa menee siihen turhaan 4K vääntöön, jota 3% katsojista käyttää.
Tokkopa menettää - mut järjen kanssa tolla touhulla on aika vähän tekemistä. Kuvaahan jengi stillejäkin 42M resolla ja tallentaa itelleen, jos joskus tulevaisuudessa räiskäsyt Hilda-tädin synttärijuhlista ehkä mahdollisesti esitetään taidegalleriassa seinän kokosena tauluna - tai 16k telkkarissa sukujuhlissa. Ja tota varten pitää ostaa muutaman tonnin Zeiss 333D linssit, koska Hildan silmäripset. 4k on enemmän kuin 1080 - ja siis parempi. Jos siis ihmiskunta on tubettajien myötä muuttunut järkeväksi niin muutan käsitykseni koko ilmiöstä - näin siis järjettömyydellä luodaankin järkeä.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti:Ei se niin hirveän aikaavievää ole. Tekee proxyjen tekemiseen menee toki jonkin verran aikaa, mut siitä eteenpäin käsittely on suht nopeeta eikä lopullisen pätkä ulos rendaaminenkaan vie nykyisiltä myllyiltä kovinkaan paljoa. Itekin saksin läppärillä.
Yllätyin kun luin että teet videoistasi proxyt editointi varten. En ihmettele että on nopeaa työstää, sillä proxyn resoluutio on vain neljäsosa alkuperäisestä, ja sitä ei suositella käytettäväksi jos kone jota käytetään ediotintiin kykenee käsittelemään alkuperäistä tai Prores 422 laatua editoinnissa.

Suosittelen enemmän kuin lämpimästi että editointia varten ei tehdä proxyjä, siis jos on tarkoitus saada aikaan parasta kuvalaatua. Proxyn sijasta käytä mieluummin ProRes 422 :sta jos vain mahdollista.

Jos tekee editoinnissa pelkkää saksimista niin siihen voi kyllä käyttää proxyä, tosin sen saksimisen voi tehdä hyvin nopeasti ilman että muuttaa alkuperäistä ylipäätään.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

javal kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Ei se niin hirveän aikaavievää ole. Tekee proxyjen tekemiseen menee toki jonkin verran aikaa, mut siitä eteenpäin käsittely on suht nopeeta eikä lopullisen pätkä ulos rendaaminenkaan vie nykyisiltä myllyiltä kovinkaan paljoa. Itekin saksin läppärillä.
Yllätyin kun luin että teet videoistasi proxyt editointi varten. En ihmettele että on nopeaa työstää, sillä proxyn resoluutio on vain neljäsosa alkuperäisestä, ja sitä ei suositella käytettäväksi jos kone jota käytetään ediotintiin kykenee käsittelemään alkuperäistä tai Prores 422 laatua editoinnissa.

Suosittelen enemmän kuin lämpimästi että editointia varten ei tehdä proxyjä, siis jos on tarkoitus saada aikaan parasta kuvalaatua. Proxyn sijasta käytä mieluummin ProRes 422 :sta jos vain mahdollista.

Jos tekee editoinnissa pelkkää saksimista niin siihen voi kyllä käyttää proxyä, tosin sen saksimisen voi tehdä hyvin nopeasti ilman että muuttaa alkuperäistä ylipäätään.
Nyt en oikein tiedä mistä puhutaan. Proxythan voi olla ihan mitä vain haluat niiden olevan. Sen kun vain määrittää. Mä ite käytän niitä snadeja 720 resoisia h.264, mut ihan yhtälailla voit määrittää sen olevan vaikka proresseja. Mä kun leikkaan läppärillä, niin ei sillä ole mitään mahdollisuuksia leikata 4K materiaalia.

Ja siis proxythan sä saat päälle/pois nappia painamalla, ainakin Premieressä. Hyvähän värimäärittely on tehdä orkkiksilla, mutta paras olis ettei sitä tarviis juurikaan edes tehdä. Jos siis tehdään paljon videoita nopsaan tahtiin. Lopullinen rendaaminen tapahtuu kuitenkin aina orkkis filuista, joten ei niillä proxyilla ole mitään muuta sen suurempaa virkaa.

En tiedä kuinka paljon olet leikannut, mutta jos päivittäin pyörittelet 4K matskuja niin et varmasti näe proxyissa mitään muuta kuin etuja. Väittäisin niiden olevan jopa välttämättömiä.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti:
javal kirjoitti: Yllätyin kun luin että teet videoistasi proxyt editointi varten. En ihmettele että on nopeaa työstää, sillä proxyn resoluutio on vain neljäsosa alkuperäisestä, ja sitä ei suositella käytettäväksi jos kone jota käytetään ediotintiin kykenee käsittelemään alkuperäistä tai Prores 422 laatua editoinnissa.

Suosittelen enemmän kuin lämpimästi että editointia varten ei tehdä proxyjä, siis jos on tarkoitus saada aikaan parasta kuvalaatua. Proxyn sijasta käytä mieluummin ProRes 422 :sta jos vain mahdollista.

Jos tekee editoinnissa pelkkää saksimista niin siihen voi kyllä käyttää proxyä, tosin sen saksimisen voi tehdä hyvin nopeasti ilman että muuttaa alkuperäistä ylipäätään.
Nyt en oikein tiedä mistä puhutaan. Proxythan voi olla ihan mitä vain haluat niiden olevan. Sen kun vain määrittää. Mä ite käytän niitä snadeja 720 resoisia h.264, mut ihan yhtälailla voit määrittää sen olevan vaikka proresseja. Mä kun leikkaan läppärillä, niin ei sillä ole mitään mahdollisuuksia leikata 4K materiaalia.

Ja siis proxythan sä saat päälle/pois nappia painamalla, ainakin Premieressä. Hyvähän värimäärittely on tehdä orkkiksilla, mutta paras olis ettei sitä tarviis juurikaan edes tehdä. Jos siis tehdään paljon videoita nopsaan tahtiin. Lopullinen rendaaminen tapahtuu kuitenkin aina orkkis filuista, joten ei niillä proxyilla ole mitään muuta sen suurempaa virkaa.

En tiedä kuinka paljon olet leikannut, mutta jos päivittäin pyörittelet 4K matskuja niin et varmasti näe proxyissa mitään muuta kuin etuja. Väittäisin niiden olevan jopa välttämättömiä.
Kyllä minä editoin myös 4k kamaa, ja ihan sujuvasti se onnistuu myös tuolla mun vanhemmalla vuoden 2013 iMac :llä, ei ole vielä mitään syytä siirtyä proxy filen käyttöön, täydellä resolla editointi FCP :lla onnistuu vielä hyvin.

Niin, jos käytät proxy fileä editointiin niin lopullisen kuvan laatu kyllä tavallaan heikkenee, vaikka rendaaminen tapahtuukin alkuperäistä tiedostoa käyttämällä, sillä ne ratkaistut jotka tehdään pienen resoluution proxy filellä editoitaessa vain implmentoidaan siihen lopulliseen tuotteeseen, ja ratkaisut on tehty vaikka mainitsemassasi 720p tilassa eli vähäisemmällä datalla kuin mitä olisi saatavilla alkuperäisessä filessä (tai täyden resoluution ProRes 422 :ssa). Ja asiaa vain huonontaa se että käytetään H264 :sta proxynä joka on inter frame kompressio. Tilannetta voisi ehkä verrata hyvon siihen että valokuvaat jpeg kuvan täydellä resoluutiolla ja parhaalla laadulle, teet siitä sitten pienempiresoluutiosen (resoluutioltaan 25% tai vielä penempi) ja huonompilaatuisen jepg kopion, ja haet lopulliset säädöt kohdalleen sillä pienennetyllä jpeg kopiokuvalla, ja nämä säädöt sitten implementoit siihen alkuperäiseen täyden koon jpeg tiedostoon. Minusta ei paras workflow ollenkaan.

Niin, ja lisäksi vielä huomio että toi (inter frame) H264 :sta proxy edelleen vaatii editoitaessa prosessorilta paljon tehoa, verrattuna siihen että proxy olisi intra frame kompressoitu, esim. Proxy ProRes.

Ilmeisesti kuvaat Sonyllä ja se ei taida tallettaa sisäisesti muuta kuin inter frame muodossa (XAVC S), ja 4k kuvan ollessa kyseessä tämähän käytännössä pitää muuttaa proxy :ksi tai johonkin muuhun editoitavampaan intra frame muotoon että sitä voisi läppärillä editoida. Otsikon kamera Canon EOS R tallettaa videon, jos niin halutaan, ALL-I formaatiksi joka on valmiissa muodossa editoitavaksi koskapa on valmiiksi intra frame muodossa. Minusta tämä on iso etu.

Tuossa kun EOS R kuvattua videomatskua (4k) editoin, niin oikein yllätyin miten nopeasti tämä kamera vaihtaa tarkennuksen RF 70-200 lasilla. Kosketusnäytöllä kun ohjasin tarkennuksen yhden ihmisen kasvoista toiseen niin tarkennus vaihtoi kohdetta niin nopeasti että editoijan silmä ei pysynyt mukana. Olen niin yllättynyt että piti ihan editointiohjelman avulla katsoa että miten nopeasti ajallisesti se tarkennuksen vaihto tapahtui. Tarkennuksen siirtyminen kasvoista toiseen oli niin nopeaa että välissä ei ollut yhtään ruutua jossa kasvot eivät olisi ollut tarkennettuna - siis siellä oli kaksi peräkkäistä ruutua joissa eri kasvot tarkennettuna. Tämän nopeampi ei tarkennuksen ei tarvitse ollakaan. Kuvanopeus oli 25 kuvaa sekunnissa.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

javal kirjoitti: Kyllä minä editoin myös 4k kamaa, ja ihan sujuvasti se onnistuu myös tuolla mun vanhemmalla vuoden 2013 iMac :llä, ei ole vielä mitään syytä siirtyä proxy filen käyttöön, täydellä resolla editointi FCP :lla onnistuu vielä hyvin.

Niin, jos käytät proxy fileä editointiin niin lopullisen kuvan laatu kyllä tavallaan heikkenee, vaikka rendaaminen tapahtuukin alkuperäistä tiedostoa käyttämällä, sillä ne ratkaistut jotka tehdään pienen resoluution proxy filellä editoitaessa vain implmentoidaan siihen lopulliseen tuotteeseen, ja ratkaisut on tehty vaikka mainitsemassasi 720p tilassa eli vähäisemmällä datalla kuin mitä olisi saatavilla alkuperäisessä filessä (tai täyden resoluution ProRes 422 :ssa). Ja asiaa vain huonontaa se että käytetään H264 :sta proxynä joka on inter frame kompressio. Tilannetta voisi ehkä verrata hyvon siihen että valokuvaat jpeg kuvan täydellä resoluutiolla ja parhaalla laadulle, teet siitä sitten pienempiresoluutiosen (resoluutioltaan 25% tai vielä penempi) ja huonompilaatuisen jepg kopion, ja haet lopulliset säädöt kohdalleen sillä pienennetyllä jpeg kopiokuvalla, ja nämä säädöt sitten implementoit siihen alkuperäiseen täyden koon jpeg tiedostoon. Minusta ei paras workflow ollenkaan.

Niin, ja lisäksi vielä huomio että toi (inter frame) H264 :sta proxy edelleen vaatii editoitaessa prosessorilta paljon tehoa, verrattuna siihen että proxy olisi intra frame kompressoitu, esim. Proxy ProRes.

Ilmeisesti kuvaat Sonyllä ja se ei taida tallettaa sisäisesti muuta kuin inter frame muodossa (XAVC S), ja 4k kuvan ollessa kyseessä tämähän käytännössä pitää muuttaa proxy :ksi tai johonkin muuhun editoitavampaan intra frame muotoon että sitä voisi läppärillä editoida. Otsikon kamera Canon EOS R tallettaa videon, jos niin halutaan, ALL-I formaatiksi joka on valmiissa muodossa editoitavaksi koskapa on valmiiksi intra frame muodossa. Minusta tämä on iso etu.

Tuossa kun EOS R kuvattua videomatskua (4k) editoin, niin oikein yllätyin miten nopeasti tämä kamera vaihtaa tarkennuksen RF 70-200 lasilla. Kosketusnäytöllä kun ohjasin tarkennuksen yhden ihmisen kasvoista toiseen niin tarkennus vaihtoi kohdetta niin nopeasti että editoijan silmä ei pysynyt mukana. Olen niin yllättynyt että piti ihan editointiohjelman avulla katsoa että miten nopeasti ajallisesti se tarkennuksen vaihto tapahtui. Tarkennuksen siirtyminen kasvoista toiseen oli niin nopeaa että välissä ei ollut yhtään ruutua jossa kasvot eivät olisi ollut tarkennettuna - siis siellä oli kaksi peräkkäistä ruutua joissa eri kasvot tarkennettuna. Tämän nopeampi ei tarkennuksen ei tarvitse ollakaan. Kuvanopeus oli 25 kuvaa sekunnissa.
Nyt menee puuroa ja velliä sekaisin niin vauhdilla että heikompaa hirvittää.

Kai toi ”sujuvasti editointi” on niin subjektiivinen käsite ettei siitä tarvii alkaa peistä kääntää. Mulle alkaa riepoo samantien jos on vähänkään tökkimistä. Se rikkoo mun flow’n ja silloin pitää asialle tehdä jotain.

Yritä nyt sisäistää se ettei se kuvanlaatu voi yksinkertaisesti muuttua siitä yhtään mihinkään, käytät sitten proxyja tai et. Kyllä mä aina lopullisen previkan oon tavannu vilkaista kun värimäärittelyn oon tehny proxyyn, mut eipä ne niin hirveästi eroa. Musta on edelleen mustaa ja valkoinen valkoista. Mittareiden avulla mä värimäärittelyt teen pääsääntöisesti, koska en luota mihinkään näyttöön juurikaan.

Mut tota ProRessien mukaan leipomista en nyt ymmärrä lainkaan. Se kun on pakkaamatonta dataa. Ainakin Sonyn A7 kamerat ulostaa jo suoraan H. 264:ää ulos, niin ei se laatua muuta mihinkään jos sen muunnat proressiks. Vähän sama ku JPG:n tallentaisi raw kuvaksi. Koko kasvaa, mut eipä lopputulos muutu mihinkään.

Suosittelen noi tarkennusasetukset tsekkaamaan hetimiten kamerassasi. En mä pidä sitä tarkennuksen siirtoa nopeana muuten kuin slomoa kuvatessa. Se on aika rujon näköistä jos tarkennus vaan siirtyä töksähtää paikasta toiseen. Ainakin mä diggailen edes vähän orgaanisemman näköisestä siirtymästä.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti:
javal kirjoitti: Kyllä minä editoin myös 4k kamaa, ja ihan sujuvasti se onnistuu myös tuolla mun vanhemmalla vuoden 2013 iMac :llä, ei ole vielä mitään syytä siirtyä proxy filen käyttöön, täydellä resolla editointi FCP :lla onnistuu vielä hyvin.

Niin, jos käytät proxy fileä editointiin niin lopullisen kuvan laatu kyllä tavallaan heikkenee, vaikka rendaaminen tapahtuukin alkuperäistä tiedostoa käyttämällä, sillä ne ratkaistut jotka tehdään pienen resoluution proxy filellä editoitaessa vain implmentoidaan siihen lopulliseen tuotteeseen, ja ratkaisut on tehty vaikka mainitsemassasi 720p tilassa eli vähäisemmällä datalla kuin mitä olisi saatavilla alkuperäisessä filessä (tai täyden resoluution ProRes 422 :ssa). Ja asiaa vain huonontaa se että käytetään H264 :sta proxynä joka on inter frame kompressio. Tilannetta voisi ehkä verrata hyvon siihen että valokuvaat jpeg kuvan täydellä resoluutiolla ja parhaalla laadulle, teet siitä sitten pienempiresoluutiosen (resoluutioltaan 25% tai vielä penempi) ja huonompilaatuisen jepg kopion, ja haet lopulliset säädöt kohdalleen sillä pienennetyllä jpeg kopiokuvalla, ja nämä säädöt sitten implementoit siihen alkuperäiseen täyden koon jpeg tiedostoon. Minusta ei paras workflow ollenkaan.

Niin, ja lisäksi vielä huomio että toi (inter frame) H264 :sta proxy edelleen vaatii editoitaessa prosessorilta paljon tehoa, verrattuna siihen että proxy olisi intra frame kompressoitu, esim. Proxy ProRes.

Ilmeisesti kuvaat Sonyllä ja se ei taida tallettaa sisäisesti muuta kuin inter frame muodossa (XAVC S), ja 4k kuvan ollessa kyseessä tämähän käytännössä pitää muuttaa proxy :ksi tai johonkin muuhun editoitavampaan intra frame muotoon että sitä voisi läppärillä editoida. Otsikon kamera Canon EOS R tallettaa videon, jos niin halutaan, ALL-I formaatiksi joka on valmiissa muodossa editoitavaksi koskapa on valmiiksi intra frame muodossa. Minusta tämä on iso etu.

Tuossa kun EOS R kuvattua videomatskua (4k) editoin, niin oikein yllätyin miten nopeasti tämä kamera vaihtaa tarkennuksen RF 70-200 lasilla. Kosketusnäytöllä kun ohjasin tarkennuksen yhden ihmisen kasvoista toiseen niin tarkennus vaihtoi kohdetta niin nopeasti että editoijan silmä ei pysynyt mukana. Olen niin yllättynyt että piti ihan editointiohjelman avulla katsoa että miten nopeasti ajallisesti se tarkennuksen vaihto tapahtui. Tarkennuksen siirtyminen kasvoista toiseen oli niin nopeaa että välissä ei ollut yhtään ruutua jossa kasvot eivät olisi ollut tarkennettuna - siis siellä oli kaksi peräkkäistä ruutua joissa eri kasvot tarkennettuna. Tämän nopeampi ei tarkennuksen ei tarvitse ollakaan. Kuvanopeus oli 25 kuvaa sekunnissa.
Nyt menee puuroa ja velliä sekaisin niin vauhdilla että heikompaa hirvittää.

Kai toi ”sujuvasti editointi” on niin subjektiivinen käsite ettei siitä tarvii alkaa peistä kääntää. Mulle alkaa riepoo samantien jos on vähänkään tökkimistä. Se rikkoo mun flow’n ja silloin pitää asialle tehdä jotain.
No, tässä olemme kyllä samanlaisia - myös minä tykkään sujuvasta editoinnista. Siksi, siinä tapauksessa jos kameran tuottaman materiaali ei ole intra frame kompressiolla tehty, eli on inter frame tavaraa kuten H.264 niin muutan sen editointia varten intra frame muotoon eli käytännössä ProRes 422 muotoon, koska editointiohjelmalle se on huomattavasti kevyempi käsitellä kuin esim H.264.
nsamppa kirjoitti: Yritä nyt sisäistää se ettei se kuvanlaatu voi yksinkertaisesti muuttua siitä yhtään mihinkään, käytät sitten proxyja tai et. Kyllä mä aina lopullisen previkan oon tavannu vilkaista kun värimäärittelyn oon tehny proxyyn, mut eipä ne niin hirveästi eroa. Musta on edelleen mustaa ja valkoinen valkoista. Mittareiden avulla mä värimäärittelyt teen pääsääntöisesti, koska en luota mihinkään näyttöön juurikaan.
Kyllä se muuttuu, se huononee jos esim teet värimuutoksia, tms. koska editointi tehdään informaatiolla jotka ovat enään karkeita arvioita alkuperäisestä, kuten vaikka että alkuperäisen 4k materiaalin neljän pikselin infomaatio esitetään Proxy :ssa enään yhden pikselin informaationa. Jos et usko niin teeppä 10x20 pixelin proxy ja sillä sitten muutaman kunnon värienkorjaus, siirtymä, kuvan terävöitys, tekstiä ja kaikkea muuta. Jos olet oikeasti sitä mieltä että Proxyn voi laittaa miten pieneksi tahansa ilman mitään negatiivista vaikutusta niin laita ihmeessä se hyvin, hyvin pieneksi niin edotointi on tosi nopeaa ja jouhevaa.

Mutta joo, jos olet tyytyväinen nykyisellä menetelmällä saatavaa lopputulokseen niin hyvä, asia on sinun kohdalla sillä selvä, ei meidän kannata tästä asiasta kinata.
nsamppa kirjoitti: Mut tota ProRessien mukaan leipomista en nyt ymmärrä lainkaan. Se kun on pakkaamatonta dataa. Ainakin Sonyn A7 kamerat ulostaa jo suoraan H. 264:ää ulos, niin ei se laatua muuta mihinkään jos sen muunnat proressiks. Vähän sama ku JPG:n tallentaisi raw kuvaksi. Koko kasvaa, mut eipä lopputulos muutu mihinkään.
ProRes on myös kompressiotua dataa. Siinä jokainen ruutu on pakattu erikseen, ja voisi sanoa että jos H.264 muutetaan ProRes422 :ksi niin se vastaa aika hyvin alkuperäistä kuvanlaatua. Miksikö muuttaisin H.264 vision ProRes422 :ksi? Siksi että vastaava muunnos tehdään editointiprosessissa joka tapauksessa, sillä H.264 :sta ei voi sellaisenaan editoida, sillä se käyttää inter frame kompressiota, jossa yhden täyden informaation sisältävän ruudun jälkeen tulee seuraavissa ruuduissa vain muuttunut kuvasisällön informaatio, ja juuri nämä seuraavat ruudut editointiohjema joutuu jatkuvasti laskemaan auki editoinnin aikana, kenties useammankin kerran. Tämä on se joka tekee täyden resoluution 4k H.264 materiaalin editonnista helposti tökkivää ja hidasta, ainakin hitaammilla koneilla.

ProRes422 ei tietenkään mitenkään paranna alkuperäisen materiaalin kuvanlaatua, mutta ei myöskään huononna (jos siis puhutaan niistä kameroista joilla me kuvataan ja talletetaan sisäisesti). Mitä se tekee on se että se tekee editoinnista ja koko työnkulusta nopeampaa ja jouhevampaa, ja kompromissit kuvanlaadun suhteen jää minimiin teit mitä editointitoimenpiteitä tahansa.

Tässä erään kaverin ajatuksia asiasta siitä milloin Proxy :ä tulis käyttää.
https://www.youtube.com/watch?v=9swF9TUBGvc

Niin, ettei puurot ja vellit menisi sekaisin niin selvennän sen että minä tarkoitan Proxy filellä sellaista tiedostoa joka kopio alkuperäisestä videosta, mutta jonka infomaatiosisältö on alkuperäistä videoa pienempi johtuen pienemmästä resoluutiosta, rajummasta kompressiosta tai pakkaamisesta.
nsamppa kirjoitti: Suosittelen noi tarkennusasetukset tsekkaamaan hetimiten kamerassasi. En mä pidä sitä tarkennuksen siirtoa nopeana muuten kuin slomoa kuvatessa. Se on aika rujon näköistä jos tarkennus vaan siirtyä töksähtää paikasta toiseen. Ainakin mä diggailen edes vähän orgaanisemman näköisestä siirtymästä.
Älä ole ollenkaan huolissasi, ainahan ne siirtymät hitaammaksi saa jos ja kun on tarve tehdä niin. Mutta kiva huomata että tarvittaessa ne voi olla hyvinkin nopeita, ja ilman mitään epäröintiä tai tarkennuksen sahaamista.
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Luovutan.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

Canon EOS RS speksihuhuja

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... tions-cr1/

Canon EOS RS Specifications:

45mp (One source said 40mp)
IBIS
5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
14fps / 20fps (One source said 12fps / 20fps)
Scroll wheel added to the back
No touchbar
Liveview/Movie toggle like previous EOS DSLRs
Larger capacity battery, but looks like the LP-E6
8K @ 30fps RAW
4K @ 120fps
4K @ 60fps
The info I was given about a crop was confusing
Announcement ahead of CP+ next month
T71
Viestit: 3489
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja T71 »

Javalille tässä upea video Canoneista.

https://www.youtube.com/watch?v=NF7lyV7 ... u.be&t=845" onclick="window.open(this.href);return false;
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

T71 kirjoitti:Javalille tässä upea video Canoneista.

https://www.youtube.com/watch?v=NF7lyV7 ... u.be&t=845" onclick="window.open(this.href);return false;
Heh, heh...... Jared :n pitäisi korjata paitaansa teksti ”I shoot C-RAW”.

Kannattaa katsoa video ihan alusta saakka.
https://youtu.be/NF7lyV73yFU
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja zone6 »

javal kirjoitti:Canon EOS RS speksihuhuja

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... tions-cr1/

Canon EOS RS Specifications:

5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
Olen ollut siinä käsityksessä, että vakaajilla ei maapallon pyörimisen takia päästä kuin sinne maksimissaan noin 6,5 aukon tasolle.
Osaako kukaan vahvistaa, päästäänkö tästä sittenkin yli vai onko käsitykseni täysin väärä?
Zone VI
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja jaava »

zone6 kirjoitti:
javal kirjoitti:Canon EOS RS speksihuhuja

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... tions-cr1/

Canon EOS RS Specifications:

5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
Olen ollut siinä käsityksessä, että vakaajilla ei maapallon pyörimisen takia päästä kuin sinne maksimissaan noin 6,5 aukon tasolle.
Osaako kukaan vahvistaa, päästäänkö tästä sittenkin yli vai onko käsitykseni täysin väärä?
Onkohan syynä coriolis-ilmiö?
wikipedia kirjoitti:Coriolis-ilmiö havaitaan vapaasti liikkuvan kappaleen radan poikkeamana, kun tilannetta tarkastellaan pyörivästä koordinaatistosta.
Esimerkiksi maapallon pintaan kiinnitetty koordinaatisto pyörii akselinsa ympäri, ja siksi coriolisilmiö havaitaan maapallon pinnalla tarpeeksi pitkään ja nopeasti tapahtuvissa liikkeissä. Mikäli tarkastellaan vain Maan pinnan suuntaisia liikkeitä, ilmiö ilmenee voimakkaimmillaan napa-alueilla, mutta päiväntasaajalla ei lainkaan.
janne.
Viestit: 2458
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja janne. »

ehkä ibis-lukemat on sitten annettu päiväntasaajalle, suomikuvaajan on tyytyminen maks viiteen aukkoon vakautusta
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

zone6 kirjoitti:
javal kirjoitti:Canon EOS RS speksihuhuja

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r ... tions-cr1/

Canon EOS RS Specifications:

5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
Olen ollut siinä käsityksessä, että vakaajilla ei maapallon pyörimisen takia päästä kuin sinne maksimissaan noin 6,5 aukon tasolle.
Osaako kukaan vahvistaa, päästäänkö tästä sittenkin yli vai onko käsitykseni täysin väärä?
Olympus OM-D E-M1X Kameralla väitetään oleva 7.5 stopin vakaaja, siis jos lasina on Sync-IS tyypin lasi. Eli tämän tiedon perusteella näyttäisi olevan mahdollista päästä yli 6.5 stopin paremmalle puolelle.

Tässä viimeisimmät huhut.

EOR 5:
https://www.canonwatch.com/canon-eos-r5 ... confirmed/


EOS R6:
https://www.canonwatch.com/canon-eos-r6 ... ra-coming/
nsamppa
Viestit: 6432
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

On kyl jäätävää huhua tosta R5:stä.
Vastaa Viestiin