Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ei näitä herruuksia tässä ajassa ratkota, ne tiedetään vasta vuosien päästä. Minäkin luulin kaikkia poliitikkoja surkeiksi pettymyksiksi, mutta sitten kuuntelin Tasavallan Presidenttiä.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja javal »

rolsen kirjoitti:Ei näitä herruuksia tässä ajassa ratkota, ne tiedetään vasta vuosien päästä. Minäkin luulin kaikkia poliitikkoja surkeiksi pettymyksiksi, mutta sitten kuuntelin Tasavallan Presidenttiä.
Juu, näin voi olla. Kelle se peilillisten herruus meni? Onko siitäkään vielä saatu täyttä yksimielisyyttä.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja mremonen »

rolsen kirjoitti: Minäkin luulin kaikkia poliitikkoja surkeiksi pettymyksiksi, mutta sitten kuuntelin Tasavallan Presidenttiä.
:D Pressa jäi livenä kuulematta, mutta Wigwamia kävin viime syksyllä kuuntelemassa. On se kova. Peilejä ei näkynyt...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

javal kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Ei näitä herruuksia tässä ajassa ratkota, ne tiedetään vasta vuosien päästä. Minäkin luulin kaikkia poliitikkoja surkeiksi pettymyksiksi, mutta sitten kuuntelin Tasavallan Presidenttiä.
Juu, näin voi olla. Kelle se peilillisten herruus meni? Onko siitäkään vielä saatu täyttä yksimielisyyttä.
Se on vielä kesken ku ne ei nyt tiiä käytiinkö siellä kuussa vai ei, vai oliko se sittenkin salaliitto. Jos käytiin, niin kait se Nikonille menis se kinarien herruus.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja javal »

rolsen kirjoitti:
javal kirjoitti:
rolsen kirjoitti:Ei näitä herruuksia tässä ajassa ratkota, ne tiedetään vasta vuosien päästä. Minäkin luulin kaikkia poliitikkoja surkeiksi pettymyksiksi, mutta sitten kuuntelin Tasavallan Presidenttiä.
Juu, näin voi olla. Kelle se peilillisten herruus meni? Onko siitäkään vielä saatu täyttä yksimielisyyttä.
Se on vielä kesken ku ne ei nyt tiiä käytiinkö siellä kuussa vai ei, vai oliko se sittenkin salaliitto. Jos käytiin, niin kait se Nikonille menis se kinarien herruus.
Hyvä näkökulma, tuo uutta perspektiiviä tähän syvälliseen keskusteluun. Se ikoninen Earth Rise kuva otettiin Hasselblad 500EL kameralla, joten pidetään sekin mielessä vaikka menee meidän tiukasta FF raamista ulos.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti: Juurikin näin, nyt ei puhuta mistään esim. Olympus PEN E-PL8 tai Fuji X-T100 rungoista vaan täyskennoisista ff-rungoista, joista etsitään niitä EROja, niinkuin jo OTSIKKOkin KERTOO, eli TAISTELU PEILITTÖMIEN FF JÄRKKÄREIDEN HERRUUDESTA !!!

Niinkuin termi "HERRUUS" varmasti kaikille kertoo (tai ainakin tässä kontekstissa pitäisi kertoa), haetaan niitä eroja, jotka määrittävät kuka on suurin ja kaunein.
Niin, ja se herruus on aina puhdas mielipideasia. Jokaisella on omat mielipiteensä siitä millainen on hyvä laite ja maailmassa on erittäin vähän teknisiä tuotteita, joilla voisi sanoa olevan edes jossain määrin yleisesti hyväksytyn herruusaseman. Yleensä siihen liittyy jonkinlainen monopoliasema markkinoilla.

Keskustelu herruudesta on siis aina vain pikkupoikien hiekkalaatikkokinastelua siita onko paras auto se, jolla on autokorteissa suurin huippunopeus tai paras nollasta sataan -kiihtyvyys. Tällaisessa keskustelussa on ihan turha odottaa sen filosofisempaa asennetta. Jos joku tykkää pienestä videokamerasta ja toinen isosta still -kamerasta, eivät he pääse ikinä yhteisymmärrykseen mikä on kameroiden herra.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

T71 kirjoitti:Herruutta ei määritellä markkinaosuuksilla, koska eihän dacia tai toyotakaan ole autojen herra, mutta niitä myydään köyhille pää märkänä.
Markkinaosuudet ovat harvoja selkeitä lukuarvoja, joilla tuotteiden menestystä voidaan arvioida. Ja ne ovat valmistajien ja sitä kautta kehityspäätösten kannalta hyvin tärkeitä. Tekniset speksit, joista me täällä kinastelemme, ovat tässä brändien ja mielikuvien maailmassa ihan yhtä relevantteja kuin se onko sarjanumero parillinen tai pariton.
Hannu
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja jaava »

hkoskenv kirjoitti:
T71 kirjoitti:Herruutta ei määritellä markkinaosuuksilla, koska eihän dacia tai toyotakaan ole autojen herra, mutta niitä myydään köyhille pää märkänä.
Markkinaosuudet ovat harvoja selkeitä lukuarvoja, joilla tuotteiden menestystä voidaan arvioida. Ja ne ovat valmistajien ja sitä kautta kehityspäätösten kannalta hyvin tärkeitä. Tekniset speksit, joista me täällä kinastelemme, ovat tässä brändien ja mielikuvien maailmassa ihan yhtä relevantteja kuin se onko sarjanumero parillinen tai pariton.
Minusta myyntiluvut ja markkinaosuudet kuuluu aivan omaan ulottuvuuteensa, eikä ne juurikaan heijastele teknistä edistyneisyyttä, tuotannon laatutasoa, käyttäjäliityntää tai tuotteen estetiikkaa.
Jotta tuotteet voisi pistää järjestykseen, tulisikin ensin miettiä miten eri näkökulmat tulee jakaa arvioitaviin ryhmiin.
Peilittömien FF järkkäreiden herruus ei ole mielekäs ryhmä, jos oikeasti halutaan pistää järjestykseen. Mutta varsin hyvä, jos halutaan pieksää suuta.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
T71 kirjoitti:Herruutta ei määritellä markkinaosuuksilla, koska eihän dacia tai toyotakaan ole autojen herra, mutta niitä myydään köyhille pää märkänä.
Markkinaosuudet ovat harvoja selkeitä lukuarvoja, joilla tuotteiden menestystä voidaan arvioida. Ja ne ovat valmistajien ja sitä kautta kehityspäätösten kannalta hyvin tärkeitä. Tekniset speksit, joista me täällä kinastelemme, ovat tässä brändien ja mielikuvien maailmassa ihan yhtä relevantteja kuin se onko sarjanumero parillinen tai pariton.
joopas. molemmat oikeassa omalla tavallaan. herruutta on vaikea määritellä.

pisneksen näkökulmasta homma on helpompi; se joka tekee eniten voittoa FF peilittömillä on segmentin Herra, siis puhdasta voittoa eniten rahassa, ei suhteutettuna mihinkään.

Gyl mä sanoisin, että se joka pystyy rakentamaan FF peilittömistä kattavimman järjestelmän, jota käytettään tällä planeetalla eniten, halvimmasta mallista kalleimpaan, on se Herra.

Sony on se edelleen, koska sai hyvän etumatkan (ihan oma ansio sekin), mutta mikä tilanne on 3-5 vuoden kuluttua?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Minusta myyntiluvut ja markkinaosuudet kuuluu aivan omaan ulottuvuuteensa, eikä ne juurikaan heijastele teknistä edistyneisyyttä, tuotannon laatutasoa, käyttäjäliityntää tai tuotteen estetiikkaa.
No eivät, mutta myyntiluvut ovat tietyllä tavalla (niitäkin voidaan tietenkin laskea monin tavoin ja saada tuloksia, jotka näyttävät siltä miltä halutaan) objektiivisia. Nuo muut ovat puhtaita mielipideasioita.

Ja hyvin usein valtavan myyntivolyymin halparomu on teknisesti kaikkein edistyneintä tavaraa (esim. mitattuna tuotekehitykseen käytetyllä panoksella). Siinä ei ole vain panostettu tuotteen tekniseen suorituskykyyn vaan tuotannon saamiseen naurettavan halvaksi yksikköä kohti. Luksustuotteet ja tekniset huipputuotteet on usein suunniteltu huomattavan konservatiivisesti tuttua ja koeteltua tekniikkaa hyödyntäviksi.
Peilittömien FF järkkäreiden herruus ei ole mielekäs ryhmä, jos oikeasti halutaan pistää järjestykseen. Mutta varsin hyvä, jos halutaan pieksää suuta.
Juuri niin minä sanoin siinä toisessa viestissä. Se on ihan ythä objektiivinen käsite kuin vaikka ruokalajien herruus.
Hannu
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Minä toivoisin sellaista tilannetta, ettei mitään selkeää herruutta edes pääsisi muodostumaan, vaan kinopeilittömät muodostaisivat mahdollisimman tasaisen markkinakentän jossa ainakin 5 merkkiä pelailisivat aika tasaväkisesti.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

aikaarska kirjoitti:Minä toivoisin sellaista tilannetta, ettei mitään selkeää herruutta edes pääsisi muodostumaan, vaan kinopeilittömät muodostaisivat mahdollisimman tasaisen markkinakentän jossa ainakin 5 merkkiä pelailisivat aika tasaväkisesti.
Nimenomaan näin. Tää olis paljon terveempi tilanne nykyisen kahden suuren valmistajan sijaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja niffe »

Haha, tässä jää tosiaan tuo filosofinen ulottuvuus ratkaisematta, että mistä herruudessa onkaan oikeasti kysymys ja siksi käy päivä päivältä epätodennäköisemmäksi, että herruutta saataisiin ratkaistua täällä dc-netissä :D Hyvä niin. Haudataan tämä threadi ja palataan arkeen.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja mremonen »

hkoskenv kirjoitti:No eivät, mutta myyntiluvut ovat tietyllä tavalla (niitäkin voidaan tietenkin laskea monin tavoin ja saada tuloksia, jotka näyttävät siltä miltä halutaan) objektiivisia. Nuo muut ovat puhtaita mielipideasioita.
Onko myyntiluvut todella myytyjä kameroita vai jämyille shipattujen kameroiden määrä? Jos jälkimmäistä, niin näitähän on vääristelty iät ja ajat.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti:Minusta myyntiluvut ja markkinaosuudet kuuluu aivan omaan ulottuvuuteensa, eikä ne juurikaan heijastele teknistä edistyneisyyttä, tuotannon laatutasoa, käyttäjäliityntää tai tuotteen estetiikkaa.
Täällä on osa ihan vaan hauskuuttamassa itseään, ilman sen ylevämpää tarkoitusta: Kuka haluaa kyykyttää muita, kuka tuo julki mielestään hauskoja tokaisuja ja kuka on liikkeellä silkan tylsistymisen takia.
Minusta tällaisella teknisorientoituneen käyttäjäkunnan foorumilla fokus tulisi suunnata pääosaltaan tekniseen edistyksellisyyteen, kameratehtaan tuotannon laatutasoon ja käyttäjäliitynnän ergonomiaan. No ehkä tuotteiden hintoihin ja niiden muodostumiseen myös.
Sen sijaan kameroiden estetiikkaan ja valmistusmääriin minä en kiinnittäisi huomiota ollenkaan.

Mutta mitä tarkoittaa tekninen edistyneisyys. Missä se näkyy ja miten sitä voi arvioida?
Entäs sitten laatutaso - onko Sonyn kamat ja Canonin tuotteet samalla viivalla (meidän muksut ja naapurin kakarat)?
Käyttäjäliitynnästäkään ei ole helppo keskustella yhteismitallisesti (painava/kevyt, valikoita/ namiskuukkeleita, iso/pieni jne.).
Pitäiskö vertaillakin vain hintoja.
Tai kuvata vaan.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pakko muutama rivi skrivaa tosta A7SIII:sta. Sitä kun tässä intopinkeänä odottelen.

Tossa kun A7III julkaistiin, niin silloin katkesi oma kamelinselkä. Tuntu että siinä oli ittelle suht valmis kamera. Niin se piti ostaa ja se oli ensimmäinen oma runko Nex6:n jälkeen. Onhan se pirun hyvä edelleen ja sillä mennään pitkään. Mun touhuissa vaan kun kaksi runkoa on välttämättömyys, niin tuon jälkeen aloin heti säästämään tulevaa A7SIII:a varten. Ajattelin että jos jo A7III on noin huikea peli, niin kyllä siitä A7SIII:sta tulee mulle ykköspyssy tuleviksi vuosiksi. Siitähän liikkui paljon huhuja viime kesänä ja huhujen mukaan se piti julkaista syksyllä. Sitten tulikin zetat, R ja lopulta myös Panasonicin S:t. Siihen loppuikin huhut. Ei tullut A7SIII:a. Ja se jos mikä on hyvä mun kannalta. Nyt A7SIII:n ei pidä olla enää huikea kamera, vaan myös vastaus näille muille enemmän tai vähemmän huimille kameroille. Mä näen tän tilanteen nyt niin että nyt tuleva julkaisu on jonkinlainen vedenjakaja. Lähdetäänkö tähän kilpailuun tosissaan, vai alkaako puntti tutisemaan kun isot pelaajat laittoivat pyörät pyörimään? Nyt ei riitä enää 10bit ulostulo. Ei riitä 4K50p. Nyt jos Sony haluaa olla edelleen kukkulankuningas ja teknologinen tiennäyttäjä, niin pitää pystyä parempaan. Ja tämä on mulle erinomainen juttu. Ensinnäkin kun julkaisu on venynyt, olen säästöt saanut säästettyä. Mutta etenkin sen takia että veikkaan että Sony lähtee tähän hommaan tosissaan. Jos se tarkoitaa Sonyn omien videokameroiden puukottamista, luulen että Sony lähtee siihen. Se kun toimii miten toimii.

Eli nyt on pallo Sonylla ja A7SIII tulee tiputtamaan leukoja. Näin veikkaan. Lompakkoni on valmiina raollaan odottelemassa :)

Saa olla eri mieltä, mutta tästä olisi mukava saada keskustelua miten muut tämän näkee.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja rolsen »

^
Mää toivon että sieltä tulee oikeasti kunnon jytky markkinoille, sellainen ettei tarvi selitellä.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Olen Sampan jäljillä ihan vaan siksi, että näkyyhän tuo Sonyn tekninen etumatka edelleen, vaikka valtamerkit on omat mallinsa julkaisseet ja Sonylta ei ole 6400 lisäksi muuta uutta tullut. Ja sekin ilmeisen kykenevä laite. Ja kun lasejakin alkaa olla vielä kun Sigmakin ryhtyy tuottamaan niin kattaus on melko laaja.
Ja jos kennoja miettii, niin Canon on mitä on edelleen ja Sony tuottaa niitä tunnetusti hyviä muille itsensä lisäksi joten senkään suhteen homma ei voi mennä metsään.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja emerik »

^No sehän on vain helpotus nimimerkki Miksus, kun ei tarvitse heti mennä uutta kameraa ostamaan! ;)

Lainaus viime vuodelta:
Miksus kirjoitti:Olen hankkimassa uutta järjestelmäkameraa, sekä siihen sopivia objektiiveja ajatuksella laajakulma, normizoomi ja joku pidempi esim. 100-400 tms. Ja ehkä joku valovoimainen prime myöskin.

Mikä on hyvä merkki ja malli, joka kannattaa ehdottomasti hankkia?
Huonoja en voi ostaa, koska en siedä jos jollakin muulla on sittenkin parempia.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Jännä, et millään huomaa että tuossa olisi pilkahdustakaan sarkasmia. No, huvinsa kullakin.

Sitä paitsi, jos yhtään helpottaa niin talvi on pääosin mennyt Nikonin peilivehkeillä vaikka Sony onkin ykkönen.
Vastaa Viestiin