Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja habannaama »

javal kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Gimbaliin saa kännykän.
Juu saa mutta ei mitenkään erityisen hyvä ratkaisu. Gimbali rutisee, pitäisi olla lav mikit tai erillinen audio systeemi. Tarkennus pumppaa kuvaa, ongelman huomaa selvimmin kun gimbali vakauttaa kuvan, mutta tarkennus joutuu koko ajan tekemään työtään kun itse tai kohde liikkuu. Itse olin hieman yllättynyt ”uusista” ongelmista jotka tuli eteen. Kahdella eri gimbali merkillä ja kahdella kameramerkillä olen asiaa kokeillut. Gimbali kyllä teki kyllä työnsä hyvin (rutisten), mutta se kamerapuhelin siinä vähän tekee temppujaan.
Mielenkiinnosta kyselen, mikä siis siinä/niissä gimbaaleissa rutisi, ilmeisesti moottorit, eli onko niin että mitä enemmän latoo rahaa tiskiin, sen äänettömämpää/laadukkaampaa saa ?

Minkä hintaluokan/merkin/mallin gimbaaleita käytit, entä kamerat, mitä ne olivat ?

T: Erääseen projektiin gimbaalia harkitseva
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
javal
Viestit: 1457
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja javal »

habannaama kirjoitti:
javal kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Gimbaliin saa kännykän.
Juu saa mutta ei mitenkään erityisen hyvä ratkaisu. Gimbali rutisee, pitäisi olla lav mikit tai erillinen audio systeemi. Tarkennus pumppaa kuvaa, ongelman huomaa selvimmin kun gimbali vakauttaa kuvan, mutta tarkennus joutuu koko ajan tekemään työtään kun itse tai kohde liikkuu. Itse olin hieman yllättynyt ”uusista” ongelmista jotka tuli eteen. Kahdella eri gimbali merkillä ja kahdella kameramerkillä olen asiaa kokeillut. Gimbali kyllä teki kyllä työnsä hyvin (rutisten), mutta se kamerapuhelin siinä vähän tekee temppujaan.
Mielenkiinnosta kyselen, mikä siis siinä/niissä gimbaaleissa rutisi, ilmeisesti moottorit, eli onko niin että mitä enemmän latoo rahaa tiskiin, sen äänettömämpää/laadukkaampaa saa ?

Minkä hintaluokan/merkin/mallin gimbaaleita käytit, entä kamerat, mitä ne olivat ?

T: Erääseen projektiin gimbaalia harkitseva
Minulle oli ensin LanParte HHG-01 johon olisi pitänyt sopia GoPro mutta GoPro 5 ei siihen sitten mahtunutkaan. Tämä laite rutisi aika pahasti, liikaa minulle.

Sitten ostin DJI Osmo Mobilen, joka on minulla vieläkin.

Useammalla kännykällä gimbalin kanssa olen kuvaillut, Microsoft 950XL, Samsung S7, iPhone 7 ja Samsung S8 nyt kun tarkemmin muistelen.

Ei DJI Osmo Mobile + Samsung S8 viimeisillä softilla nyt niin paha yhdistelmä ole. Kannattaa kokeilla jos on mahdollisuus. Rauhoittuu se kuva kuitenkin oleellisesti - hyvin paljon. Ja se ääni jota DJI Osmo Mobile gimbali pitää on sellaista sirinää moottereista, joka johtuen siitä että kännykän mikrofonissa ei ole manuaalista vahvistuksen säätöä tulee kuuluviin jos on muuten hiljaista. Meluisassa ympäristössä sirinä saattaa jäädä kokonaan taustamelun alle, tai ainakaan ei korostu häiritsevälle tasolle.

Yksi asia joka hieman ongelmallista se että kuvaushetkellä säätöjen tekeminen näyttöä näpyttämällä sattaa vähän täristää kuvaa, joten olisi hyvä olla puhelin jonka automaattisäätöön voi täysin luottaa joka tilanteessa.

Nykyään gimbalit on lähes vain kolmannes siitä hinnasta mitä minä maksoin. Jos minulla ei muita videokuvausvermeitä olisi ja kännykkää pääosin käyttäisin videointiin niin kyllä ostaisin gimbalin, mutta en ehkä sitä halvinta mallia kiinasta. Eli kuitenkin plussat on selkeästi isommat kuin miinukset.
Wuush
Viestit: 45
Liittynyt: Kesä 12, 2017 12 : 57

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Wuush »

Z6 verkkokaupassa 1729€. Alkaa olemaan hinta kohdallaan.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Jep, aika kaukana ollaan jo aloitushinnasta, ainakin minä tulkitsen asian niin että ei ole kaupaksi mennyt mitenkään poikkeuksellisen hyvin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja nomad »

Miksus kirjoitti:Jep, aika kaukana ollaan jo aloitushinnasta, ainakin minä tulkitsen asian niin että ei ole kaupaksi mennyt mitenkään poikkeuksellisen hyvin.
Aloitushinta oli korkea ja nikonistit vanhakantaista porukkaa. Peilitön arveluttaa heitä periaatteessa ja jos kameraa tarvitsee, niin D750 lähtee halvalla.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja emerik »

Miksus kirjoitti:Jep, aika kaukana ollaan jo aloitushinnasta, ainakin minä tulkitsen asian niin että ei ole kaupaksi mennyt mitenkään poikkeuksellisen hyvin.
Taitaa olla yleisesti kameroiden myynti romahtanut järjestelmäkameroissa, ettei se olisi ihme etteikö Nikonilla olisi varastot liian täynnä.
nomad kirjoitti:Aloitushinta oli korkea ja nikonistit vanhakantaista porukkaa. Peilitön arveluttaa heitä periaatteessa ja jos kameraa tarvitsee, niin D750 lähtee halvalla.
Jep, kamera on hyvin samanlainen mitä D750. 1200e tainnut saada halvimmillaan? Riippuu kuvaajasta, että onko Zetan parannukset sitten sen arvoisia. Peilitön ei ole mikään autuaaksi tuova asia eikä tuo edes valokuvaukseen mitään ihmeellistä oikeastaan. Mutta ei Zeta huono kamera ole, kuten ei ole moni muukaan peilitönkamera. Z6 on saanut monen kuukauden ajan alta 2k eli sikäli hinta on tasaisesti laskenut..
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ai onko siis Suomesta jo 1200 eurolla saanut D750? Siinä on kyllä sitten jo hinta ja laatu kohtaa.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja emerik »

Miksus kirjoitti:Ai onko siis Suomesta jo 1200 eurolla saanut D750? Siinä on kyllä sitten jo hinta ja laatu kohtaa.
Muistaakseni oli rajalan -10% koodi yhdistettynä muuten alennettuun tuotteeseen ja siihen Nikonin 300e cashback. Silloin sai esimerkiksi Nikkor 58mm 1.4g tuolla tavalla alta tonnin..
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Parin kuukauden Z6 käytön jälkeen lähti toinenkin D750 vaihtoon. Z6 sopii mulle täydellisesti, koska kuvaan paljon esim. makroa ja vähän sitä missä liikkuvan kohteen AF on tärkeä ominaisuus. Z:n kanssa kaikki muu kuin viimeksi mainittu on kyllä todella sujuvaa ja mukavaa. Eniten plussaa Z:lle tulee runkovakaajasta, ja automaattitarkennuksen toiminnasta ja tarkkuudesta yleensä. Säädöt on helppo tehdä ja nopea vaihtaa, kosketusnäytön kanssa voi tehdä monta juttua mikä ei ennen onnistunut. Ja kyllä esim. lintukuvauskin onnistuu, vaikka hukkaruutuja tulee väliin. Sähköinen etsin on myös yllättävän hyvä, ja tietyissä tilanteissa se, että näkee valotuksen säädön vaikutuksen suoraan etsimestä on hyvä juttu.

Ainakaan vielä ei ole peiliä ikävä, enkä usko että tuleekaan.
Viimeksi muokannut Sakke_K, Huhti 13, 2019 11 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Jahas, muokkaustupla
mappe
Viestit: 1105
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja mappe »

Zetat ei ole myyneet ilmeisesti kummoisesti, kun kokoajan pukkaa uusia tarjouksia vastajulkistetuista rungoista.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No sama juttu pätee kun Sonin rimpuloihinkin. Tonnin koteloa myydään 3500€ hintaan niin ei ihme että falskaa. Teknologialla keulitaan ja käyttömukavuus nolla. n. kaksi kuukautta meni että sain kännykän kuvausmukavuuden paremmalle tasolle kuin yksikään peilitön mikä on lapasissa ollut. Siihen riitti 300€ 3D-tulostin. Ei voi tasan ymmärtää mitä siellä suunnitteluosaston päässä on vai onko mitään.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja M1O »

Sonyn A7III, R j A9 on pitänyt myyntihinnat täysin erilailla kuin Canonin ja Nikonin peilittömät. A7III koki ensimmäisen hinnanalennuksen noin vuosi julkaisunsa jälkeen.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti:No sama juttu pätee kun Sonin rimpuloihinkin. Tonnin koteloa myydään 3500€ hintaan niin ei ihme että falskaa. Teknologialla keulitaan ja käyttömukavuus nolla. n. kaksi kuukautta meni että sain kännykän kuvausmukavuuden paremmalle tasolle kuin yksikään peilitön mikä on lapasissa ollut. Siihen riitti 300€ 3D-tulostin. Ei voi tasan ymmärtää mitä siellä suunnitteluosaston päässä on vai onko mitään.
No justiinsa joo...

Ja kommentoinnin taso taas +-0
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten ne Sonyt piti hintaa? A9:sta suli pois heti 2000€. Rajalassa myytiin julkaisusta parin kk:n jälkeen ensin 4000€ hintaan ja putosi 3500€ käytettynä. Se tarkoittaa että siitä hyvitettiin n. 2750-3000€ vaihdossa. Samalla lailla sille kävi kuin A7r2:lle - vaihtohyvitys n. 2250-2500€ 6kk julkaisusta ja käytettynä enempää ei irronnut yksityismarkkinoillakaan. Tonni suli saman tien. R3:n polku ei sen paremmin ole mennyt.

Mitä enemmän laite maksaa, sitä enemmän sen pitäisi tarjota hinnalle vastinetta. Nyt A6400:sta löytyy A9 AF. WTF? Joten miksi maksaa tonnin kotelosta enempää kuin tonni varsinkin kun formaatti on sama kapinen mutka kädessä?
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja M1O »

habannaama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No sama juttu pätee kun Sonin rimpuloihinkin. Tonnin koteloa myydään 3500€ hintaan niin ei ihme että falskaa. Teknologialla keulitaan ja käyttömukavuus nolla. n. kaksi kuukautta meni että sain kännykän kuvausmukavuuden paremmalle tasolle kuin yksikään peilitön mikä on lapasissa ollut. Siihen riitti 300€ 3D-tulostin. Ei voi tasan ymmärtää mitä siellä suunnitteluosaston päässä on vai onko mitään.
No justiinsa joo...

Ja kommentoinnin taso taas +-0
Juupa. Aikanaan Sonyssa ongelma oli tuntien valotusten marginaalinen ongelma, nyt kelpaa jo kännykkä ”vertailukohdaksi”.
Ja kaikkien ylihintaisten Sonyjen kruunu on nyt ilmeisesti A6400, joka onkin sitten jo taas liian halpa ominaisuuksiinsa nähden. Sony sitä tai tätä, aina johonkin verraten tulee romua vaan :)

Ja hintavertailussa oli kyse uusien hinnoista, ne kun on ainoat joita järkevä ihminen voi keskenään vertailla. Z6 2399e ja nyt 4kk myöhemmin 1739e...
Viimeksi muokannut M1O, Huhti 13, 2019 23 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Maffer kirjoitti:Miten ne Sonyt piti hintaa? A9:sta suli pois heti 2000€. Rajalassa myytiin julkaisusta parin kk:n jälkeen ensin 4000€ hintaan ja putosi 3500€ käytettynä. Se tarkoittaa että siitä hyvitettiin n. 2750-3000€ vaihdossa. Samalla lailla sille kävi kuin A7r2:lle - vaihtohyvitys n. 2250-2500€ 6kk julkaisusta ja käytettynä enempää ei irronnut yksityismarkkinoillakaan. Tonni suli saman tien. R3:n polku ei sen paremmin ole mennyt.

Mitä enemmän laite maksaa, sitä enemmän sen pitäisi tarjota hinnalle vastinetta. Nyt A6400:sta löytyy A9 AF. WTF? Joten miksi maksaa tonnin kotelosta enempää kuin tonni varsinkin kun formaatti on sama kapinen mutka kädessä?
Eli siis sun mielestä hinnan lasku lasketaan niin että ostat kaupasta uutena kameran X. Käytät sitä kuukausia ja kun annat sen vaihdossa sinne takas, niin sen hyvityksen erotus uuteen on se hinnan lasku? Eli vertaat uuden kameran hintaa lähempänä julkaisua käytetystä annettavaan hyvitykseen kun julkaisusta on kulunut enemmän aikaa? Tolla tavalla ei mikään pidä hintaansa kovinkaan hyvin. Voit sen testata itse. Mun mielestä se nyt on vaan typerää.

Mun käsittääkseni taas hinnanlasku on sitä että kamera X maksaa nyt uutena jotain ja muutaman kuukauden jälkeen sen hinta uutena on jotain muuta. Sen erotuksesta saadaan sit hinnan lasku. Eli yksinkertaisesti verrataan uutta uuteen, mitkä molemmat on ostettu kaupasta. Ainoa mikä muuttuu on aika ja hinta. Mut näkemyksiä on erilaisia.

Mä oon siinä käsityksessä että uudesta tipahtaa se 30% pois sillä hetkellä ku kannat sen kaupasta ulos. Sen enempää en ainakaan ite maksa käytetystä kamerasta.

Mut provoahan tuo taas kerran oli ja hyvin näyttää uppoavan dcnetin kansaan. Lukuja pyörittelemällä ne saa näyttämään aika pitkälti siltä miltä haluaa. Tällä kertaa oli vaan jo aika säälittävä riman alitus. Oon parempiakin provoja lukenu.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Hra Mafferilla varmasti kokemusta, en lainkaan sitä epäile, mutta kun herran tekstejä lukee ja kaikki muut paitsi se oma älyluurin kamera, tuntuvat oleva ylihintaisia romuja ja kun senkin "tiedon" verbaalinen "ulostulon" taso on "taattua mafferia", niin ikävä kyllä todettava että kun sama valivali-mantra herralla jatkuu, niin ainakin itselläni tullut fiilis; ...käy sama ilmiö kuin siinä kuuluisassa poika ja susi sadussa...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nsamppa
Viestit: 6435
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

M1O kirjoitti: Ja hintavertailussa oli kyse uusien hinnoista, ne kun on ainoat joita järkevä ihminen voi keskenään vertailla. Z6 2399e ja nyt 4kk myöhemmin 1739e...
Ja jos jatketaan tota samaa matematiikka mitä nimeltä mainitsematon kirjoittelija käyttää, niin kun uusi Z6 maksaa nyt sen 1739€, niin kaupasta saanee käytetyn 1400€:n hintaan. Se tarkoittaa sitä että hyvitettynä siitä saa 700-100€. Ja loppuun vielä pieni pyöristys saman kirjoittajan tyyliin, niin loppuhinnaksi saadaan vertailuhinnaksi sulavasti 300€. Eli hinnasta sulanut 2100€. Ei kovin hyvin pidä arvoa sekään vai?

Eikö olekin vekkulia miten lukuja pyörittelemällä ne saa näyttämään miltä haluaa. Oli siinä järkeä tai ei.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikonin peilittömät FF-rungot Z6 ja Z7

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Rajalan vaihtohyvitys on aika tasan se, mikä on hintataso odotettavissa käytettyjen markkinoilla julkaisun jälkeen. Kyllä, sinne meni niin paljon rahaa ettei ihan toista kertaa olla temppuilemassa uudelleen. Jokainen aikaansa seurannut huomasi kun Rajala myi Df-runkoa supertarjouksella muutama vuosi sitten minkä jälkeen sen hintataso kosahti lopullisesti. Rajala määrää täällä hinnat ja muut viilaa niitä sinne tänne muutaman prosentin.

Aikaisempi hintaesimerkki A7R2:sta on ihan omasta pussista ja käytetyn A9:n hinta meni presiis samaan muottiin vrt. julkaisuhinta kaupan hyllyssä. Täälläkin myydään kaikenlaista kalliilla eikä kukaan osta pyyntöhintaan jos se on vähänkin pielessä. Totuus on se, että juuri Rajalan hyvitystä enemmän ei tule kuitenkaan saamaan, mutta kaikenlaista vaivannäköä pilvin pimein joten aikaansa arvostava vie suosiolla paketin kassalle.
Vastaa Viestiin