(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Rehellisesti sanottuna. Jos minulla on joku vähänkin painavampi objektiivi kiinni kamerassa (eli n. > 500gr), niin tuen sitä aivan luonnostaan toisella kädellä.Ellei jopa kevyilläkin objektiiveilla. Se auttaa myös tasapainottamaan vakautta. Olen tehnyt näin aina, ihan filmijärkkäriajoista lähtien.

http://www.digitaalikuvaus.com/ote-kamerasta/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten toinen juttu on objektiivin roikottaminen kamerasta, silloin kun ei kuvaa.
..Jos minulla on joku kilon objektiivi kiinni kamerassa, niin ei sen roikottaminen kaulahihnasta tai kameran otekahvasta pitäen ole muutenkaan mitään kovin mielekästä puuhaa.
..Yleensä luonnollisin tapa pitää tälläistä kombinaatiota, on tasapainopisteen kohdilta. Eli normaalisti objektiivin rungosta suhteellisen lähellä mounttia missä on normaalisti muutenkin kapein kohta pitää kiinni.

Jos mulla on 1.5kg kirves,jota täytyy kanniskella metsässä, niin en kanna sitä jommastakummasta päästä, vaan varresta tasapainopisteen kohdilta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pointti taisi mennä Sony-Paladiineilta ohi vaikka oli kuviakin tällä kertaa apuna. Toinen kuva oli muistutus mistä rohjakkeesta Zeiss toteutti Loxian. Valovoima pysyi, koko kutistui.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Sigma menee edullisuus edellä kun Zeiss taas ei, voi olla jotain merkitystä suunnittelussa.

Tuosta 500 grammasta osaan kyllä jo tarkemmin sanoa, että ei pidä paikkaansa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Laitapa siihen vähintään kakkosgeneraation vehkeeseen kilo rautaa ja heiluttele. Siinäpä se natisee. Tai sitten, tietystihän kuten aina juuri mun Sonyt oli rikki ja yksittäistapauksia.

Ilman jalustakiinnitystä pitäisin rajan puolessa kilossa, niin laite varmaankin kestää takuuajan. Samanlainen kumilenkki Fujikin on tuon osalta. Jalustakiinnityksellä on muitakin etuja, kuten parempi käsiteltävyys jalustalla kuvattaessa - setuppi ei rojahda heti johonkin kun kuulan löystää ja tähtäys on hallitumpaa.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Maffer kirjoitti:Laitapa siihen vähintään kakkosgeneraation vehkeeseen kilo rautaa ja heiluttele. Siinäpä se natisee. Tai sitten, tietystihän kuten aina juuri mun Sonyt oli rikki ja yksittäistapauksia.

Ilman jalustakiinnitystä pitäisin rajan puolessa kilossa, niin laite varmaankin kestää takuuajan. Samanlainen kumilenkki Fujikin on tuon osalta. Jalustakiinnityksellä on muitakin etuja, kuten parempi käsiteltävyys jalustalla kuvattaessa - setuppi ei rojahda heti johonkin kun kuulan löystää ja tähtäys on hallitumpaa.
Tiedän kyllä mistä natinasta puhut, olen todellakin käyttänyt Sonyja, ja paljon.

Ekassa generaatiossa oli sitä muovia bajon sisällä, ei siitä sen enempää. II ja III sen sijaan on "yhtä puuta" rungon kanssa eikä se runko tai bajonetti anna periksi normikäytössä isommillakaan painoilla, se natina tulee siitä kumi/muovipinnasta josta pidetään kiinni.

Sitä paitsi, 500g tai kilo on jo aika eri asia ja moni objektiivi asettunee juuri tuohon väliin.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja temama »

haloo halloo!??!!

siihen mounttin voi laittaa vaikak 5kg tykin kiinni, kai nyt sen verran stadilaisjärkeä löytyy, että silloin tuetaan enmpi kakkulaa kun kameraa??
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Kyllä minua vähän ärsyttää laittaa Canoniinkin kiinni Sigma 135/1.8, painoa on reilu kilo eikä jalustapantaa ole.

Kakkulaa voi tukea käsivaralta vallan hyvin, mutta jalustalle kiinnitettynä tilanne on sitten mitä se on.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja temama »

rolsen kirjoitti:Kyllä minua vähän ärsyttää laittaa Canoniinkin kiinni Sigma 135/1.8, painoa on reilu kilo eikä jalustapantaa ole.

Kakkulaa voi tukea käsivaralta vallan hyvin, mutta jalustalle kiinnitettynä tilanne on sitten mitä se on.

tottasmaar. edelleen sitä järkeä. kun painavaa lasiatavraa jalustalle, niin pannalla tasapainopisteestä kiinni. ei kait nyt kukaan yritä tahallaan kameraa koeponnistaa sellaisilla älyttömyyksillä, vaikka kameran paikat kestäisi, niin eihän koko helahoidosta tule lähellekään niin vakaa kun tasapainoteusta kiinnityspisteestä laitettuna!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minulla ei ole Sonyyn sen painavampaa lasitavaraa kuin 100-400mm GM, siis 1.3kg jotain. 100-400mm on sitä luokkaa objektiivi, että kuvausotetta haetaan objektiivia tukemalla. Ei ole kuitenkaan käynyt vielä mielessä, ettei sitä voisi myös rungosta nostella. Ei ole ainakaan vielä bajonetti irronnut.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja temama »

Lauloiko känninen Sony manageri ohi suunsa???!!!

https://www.sonyalpharumors.com/sr3-you ... -sony-guy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nikonin Z5:lle tietenkin kilpailija. Tai Canon RP:lle.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

temama kirjoitti:Lauloiko känninen Sony manageri ohi suunsa???!!!

https://www.sonyalpharumors.com/sr3-you ... -sony-guy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuli vastaan toi sama. Yks parhaista huhuista vähään aikaan. Oikein luotettavan kuuloinen.

No mut jos nyt tota vähän vunteeraa niin olisko toi RP:n ja huhutun pilipali Nikonin (Z5:n) kilpailija?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nomad »

nsamppa kirjoitti:
temama kirjoitti:Lauloiko känninen Sony manageri ohi suunsa???!!!

https://www.sonyalpharumors.com/sr3-you ... -sony-guy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuli vastaan toi sama. Yks parhaista huhuista vähään aikaan. Oikein luotettavan kuuloinen.

No mut jos nyt tota vähän vunteeraa niin olisko toi RP:n ja huhutun pilipali Nikonin (Z5:n) kilpailija?
Luotettava lähde on siis "very drunk Sony guy" :-)

Mutta olisihan tuo oikein hyvä asia. Mielestäni Sonyn tähän mennessä noudattama tapa, että halpamallit ovat pari sukupolvea vanhoja peruskameroita, on aika kökkö. Parempi vaan tehdä se halpamalli ihan erikseen kunkin hetken parasta (hinta huomioiden) tekniikkaa hyödyntäen.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Maffer kirjoitti:Laitapa siihen vähintään kakkosgeneraation vehkeeseen kilo rautaa ja heiluttele. Siinäpä se natisee.
A7III ja FE 70-200/2.8 (1,5kg). Laitoin. Ei natise.

Monella reissulla roikotellut pelkästä rungosta ongelmitta. Varmaankin yksittäistapaus.

Edit: Jos on Forssan suunnalla, niin ilman pääsymaksua voi tulla kyseistä ihmettä katsomaan!
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Shuko kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Laitapa siihen vähintään kakkosgeneraation vehkeeseen kilo rautaa ja heiluttele. Siinäpä se natisee.
A7III ja FE 70-200/2.8 (1,5kg). Laitoin. Ei natise.

Monella reissulla roikotellut pelkästä rungosta ongelmitta. Varmaankin yksittäistapaus.

Edit: Jos on Forssan suunnalla, niin ilman pääsymaksua voi tulla kyseistä ihmettä katsomaan!
Höpö höpö, jos Maffer kertoo että sun laitteesi natisee, niin silloin se natisee.

Menepäs nyt korvalääkärille, hopi hopi ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Shuko kirjoitti: Edit: Jos on Forssan suunnalla, niin ilman pääsymaksua voi tulla kyseistä ihmettä katsomaan!
Eiks se oo Vorssa? Näin oon käsittänyt.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja M1O »

Se natina tulee suusta, kun on niin kova Sony-anksti.

Mutta ei se mitään kun mennään jo syksyä kohti, kohta taas tulee se -30 astetta jolloin voidaan yhdessä surra kun Sonyn akku ei toimi.

P.s se on ”vorsasa”
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, ei oikein voi enää, kun soneissa on nykyään isompi akku ja muuten markkinoiden ympäristöystävällisin energiakulutus näissä kinopeilittömissä. wink,wink.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja M1O »

temama kirjoitti:Noh, ei oikein voi enää, kun soneissa on nykyään isompi akku ja muuten markkinoiden ympäristöystävällisin energiakulutus näissä kinopeilittömissä. wink,wink.
On tässä Sonyketjussa monta muutakin asiaa joita ”noh, ei oikein voi enää”, mutta silti joku hyvin tuntuu voivan.
ptakala0
Viestit: 692
Liittynyt: Huhti 20, 2004 0 : 27

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A9

Viesti Kirjoittaja ptakala0 »

Eipä noi kuvien perusteella eroa bajonetin kiinnityksen osalta generaatio kakkosesta alkaen rakenteeltaa esimerkiksi Z - Nikonista ja vaikka 850:sta. DSLR:ssä peilikotelo tuo oletettavasti hiukan lisää jäykkyyttä (ja massaa) rakenteeseen.

Tuskin flexaa...
Vastaa Viestiin