(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

aikaarska kirjoitti:Joo, no täytyy sanoa, että minulla on maltillisempi linja tässä hutkimisessa. Minä ajattelen, että Sonylla on ihan vilpitön tarkoitus palvella asiakasta. Se ei vaan osu napakymppiin kaikkien käyttäjien kohdalla ;-)
Focus by wire systeemistä vaikuttaa taas tulevan normi nykyaikaisten peilittömien saralla. Joillakin objektiiveilla se toimii paremmin kuin toisilla. Toivottavasti tulevaisuudessa niistä tulisi lähes mekaanisen manuaalitarkentamisen tasoisia.
Ei se itse focus by wire niin se ongelma ole. Esim panasonicilla se on tehty lähestulkoon täydellisesti. Tatsi parempi ku monessa manuaalilinssissä. Ongelma on se kirottu kiihtyvyys. Ja se on käsittääkseni hyvin pitkälti Sonyn oma viritys.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Koska focus-by-wire on täysin elektroninen, luulisi että kamerassa olisi asetus että epälineaarinen <> lineaarinen. Mutta kun ei. Kuten ei ole mitään mistä saisi muusit halutessaan poies. Sonyn pomon taannoinen ulostulo täydellisestä pienestä runkoformaatista kuvaa hienosti japanialaista perinnettä - kun näin on, niin on. Toistuuko toinen maailmansota kamerapuolella?
tobe
Viestit: 177
Liittynyt: Loka 19, 2010 22 : 45

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja tobe »

Jaa minä oon luullu että tuo on vaa tollanen umpipaska useless koska peilitön. Haha täähän on yks keskisormen näyttö asiakkaita kohtaan Sonyltä, molemmilla käsillä samaan aikaan.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Voisiko joku allekirjoittanutta viisaampi sitten valistaen kertoa, miten nuo sitten kulminoituvat reaalimaailman kuvaamisessa, kas kun itse enemmän kuin tyytyväisenä kuvannut menemään, mutta kait se on sitten oma vika kun en parempaakaan osaa vaatia, voi mua tyhmää turkulaista räpsijää.

Ei tämä Sony kauaa ole päässyt vielä itselläni vanhenemaan, osin kiitos kiireiden, niin käytännön kuvaamiset ikävä kyllä harrastajalla jääneet liiallisen vähiin, mitä nyt parit pyydetyt kuvauskeikat, sekä normi "arkikuvaamiset" ja taas viikonvaihteeksi pari pyydettyä kuvauskeikkaa luvassa ja näinkin pienellä otannalla on tää Sony semisti surkea tekele, eihän nää kuvailut onnistu, ei sitten millään, mutta eihän ne ole onnistuneet kyllä yhdelläkään omistamistani kameroista, stanan jaappanilaiset kamerainsinöörit, tyhmät sellaisia suunnitelleet ja minä hullu ostin ja nytkös ketuttaa =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

habannaama kirjoitti:Voisiko joku allekirjoittanutta viisaampi sitten valistaen kertoa, miten nuo sitten kulminoituvat reaalimaailman kuvaamisessa, kas kun itse enemmän kuin tyytyväisenä kuvannut menemään, mutta kait se on sitten oma vika kun en parempaakaan osaa vaatia, voi mua tyhmää turkulaista räpsijää.
Reaalimaailman kuvaamisia on yhtä paljon erilaisia kuin on kuvaajia. Jokaisella on omat tavat, mielipiteet ja tavoitteet. Jos ne eivät häiritse sinun kuvauksessa, ole iloinen mutta älä väitä sillä perusteella muita eri tavalla toimivia valehtelijoiksi, jos he kokevat ongelmia.

Se on tässä suurin ongelma, että kameratehtaan karsivat valintoja ja pakottavat päälle suurimmalle osalle hyvin toimivia oletusarvoja. Jos kuvataan päivänvalossa lyhyillä suljinajoilla automaattitarkennuksella ihmisiä tai muita "normaaleja" kohteita tarkoitusena saada useimpien mielestä hyvältä näyttäviä kuvia ruudulla katsottavaksi, tässä mainutut ongelmat ovat varmasti äärimmäisen vähäisiä. Mutta kaikki eivät kuvaa niin. Jotkut kuvaavat yöllä hyvin pitkillä valotuksilla, jotkut tarkentavat käsin ja haluavat täydellisesti osuneen tarkennuksen 3 metriseen vedokseen, jolloin askeleittain toimiva tarkennus on aina epätarkka, jotkut haluavat tehdä jotain mittauksia, jolloin kuvia visuaalisesti kauniimmiksi tekevät ihmisen aistifysiologiaan ja psykologiaan optimoidut korjausalgoritmit sotkevat dataa.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Toistuuko toinen maailmansota kamerapuolella?
Ei toistu, valitettavasti (tarkoitan lähinnä myynnin romahtamista ja firmojen pakkonöyrtymistä palvelemaan muitakin kuin keskiarvoasiakasta enkä siviilikohteiden ydinpommituksia). Ylivoimainen valtaosa asiakkaista on tyytyväinen kehitykseen. Automaattitoiminnot helpottavat heidän työnkulkuaan ja parantaa kuvien visuaalista laatua. Asioiden harrastaminen ja työn teko huolellisesti perehtymällä ja oppimista tavoittelemalla on käynyt hyvin harvinaiseksi. Ihmiset haluavat, että työkalut toimivat suoraan paketista tyydyttävästi, nakkaavat käyttöohjeet ja oppikirjat roskiin ja alkavat "luoda" tai "tuottaa".

Minun veikkaus on, että kamerat kehittyvät seuraavina vuosikymmeninä kohti sitä ideaalia, jota sinäkin olet ehdottanut. Sitä, että kaikki on automaattista ja kamerassa on vain yksi nappi, josta otetaan kuva. Mutta valitettavasti ne optimoidaan tuottamaan keskinkertaisia räpsyjä sosiaaliseen mediaan tai muuhun Ö-luokan nettitarjontaan. Insinöörikuvaajat siirtyvät teknisiin kameroihin ja taidekuvaajat sopeutuvat mahdollisuuksien rajuun supistumiseen tai ostavat öljyvärisetin.
Hannu
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

habannaama kirjoitti:Voisiko joku allekirjoittanutta viisaampi sitten valistaen kertoa, miten nuo sitten kulminoituvat reaalimaailman kuvaamisessa, kas kun itse enemmän kuin tyytyväisenä kuvannut menemään, mutta kait se on sitten oma vika kun en parempaakaan osaa vaatia, voi mua tyhmää turkulaista räpsijää.
En väitä olevani ketään viisaampi, mutta tuo ei-lineaarinen focus by wire tekee videotouhuissa tarkennuksesta käytännössä mahdotonta. Ei voi tehdä focus pulleja eli siirtää hallitusti tarkennus pisteestä A pisteeseen B. Et vaan koskaan tiedä missä kohdin se loppupiste on koska se siirtyy koko ajan. Kun se yhteys on kiinteä, niin muutaman kerran kun sen nopsaan harjoittelet, voit sen tehdä hyvin helposti. Jos on vähän vaikeampi pala tarkennukselle, esim jonkun läpi kuvataan tai jonkun välistä jne, on manuaalitarkennus välttämätön. Jos tarkennusta tuossa pitää siirtää, on se yhtä helvettiä Sonyn linssien kanssa. Tai siis ei-lineaaristen focus by wire linssien. Tota listaa voi jatkaa ja jatkaa. Käytännössä toi tarkoittaa sitä että nää em. linssit on mulle pelkästään af linssejä. Ja lompakolle ne tarkoittaa sitä että silloin pitäisi olla kaksi settiä linssejä hallussa ja mukana. Jokainen varmaan voi arvata kuinka kätevää se on verrattuna yhteen pieneen liukukytkimeen. En aiemmin pitänyt tuota niin suurena juttuna, mutta kun aloin enemmän kuvaamaan ef linsseillä, niin taas valkeni kuinka hyvä juttu se on ja kuinka rajoittuneita ne muut viritykset on.

Eli ei toi varmaan sulle, tai monelle muullekaan, mikään ongelma ole. Mulle se sen sijaan on iso ja ärsyttävä ongelma ja sen takia halusin sen poistaa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onhan tästä kirjoitettu ja väännetty, mut on se ny näköjään vaikeeta, muillakin kuin Sonylla, ymmärtää että automaatti on ihan OK jos käyttäjä itse haluaa ja valitsee automaatin käyttöön. Se on aivan nurinkurista että annetaan mahdollisuus valottaa manuaalisesti ja säätää kameran menuista sen 200 asetusta, mutta silti onnistutaan sössimään homma niille ketkä sitä manuaalia ja asetuksia muutenkin optimoi.

Joko tehdään homma loppuun asti tai ei ollenkaan. Tehdään automaatti ja/tai manuaali eikä jotain mikä ei hyödytä ketään. Kumisaapas ilman pohjaa näyttää saappaalta mutta onko se? Edelleen parempi automaatti löytyy taskusta H-merkkisenä kuin mistään digistä.
Tony_A
Viestit: 433
Liittynyt: Elo 19, 2009 15 : 32
Paikkakunta: Kouvola

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Tony_A »

Nyt käytävään keskusteluun focus-by-wire liittyen en ole itsekään tämän keksinnön fani. Nyt jonkinaikaa lähes pelkästään RF optiikkaa käyttäen olen tullut jo useampaan otteeseen kaivanneeksi tuota FTM ominaisuutta, jota näissä uusissa ei vaan ole. Kun pääasiassa kuvaa silmäAF+servo asetuksella, ei tuota kakkulaa saa mitenkään käsin tarkennettua. Jos tekoäly ei meinaa millään keksiä, haluatko kuvata oksaa vai lintua sen takana, ollaan hetki ihmeissään.

EF putkella vaan kiinni tarkennusrenkaasta oikealle hehtaarille päästäksesi ja taas mentiin AF:n voimin siitä eteenpäin. Voi toki olla, että jokin asetus on edelleen pielessä, mutta muissa kuvaustiloissa kuin servo tuo kuitenkin onnistuu.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, ja näissä on paljon vaihtelua ihan objektiikohtaisesti (ainakin Sony maailmassa), toisissa sähköinen piuhaohjattu manuaalitarkentaminen toimii paremmin/eritavalla kuin toisilla laseilla. Ja jos Sony-maailmassa pysytään, niin eroja löytyy myös kolmannen osapuolen valmistajien AF laseista (Sigma, Samyang, Tamron).
Esimerkkinä huonosta kokemuksesta voin ottaa Samyang AF 14/2.8 laajiksen. Minä en pitänyt sen sähköisestä manuaalitarkentamisesta ollenkaan. Koska kuvaan kyseisellä lasityypillä paljon myös tähtitaivasta, niin hermot manuaalitarkentamiseen meni kyllä. Vaikka kyseinen lasi on muuten hyvä, niin vaihdoin pois ja otin tilalle täysin manuaalisen 14/2.8 laajiksen. Kyllä hermot lepää, kun tietää tasan tarkkaan missä se tarkennus on kun pimeässä kuvailee tähtitaivasta ;-)

Hyvää kokemusta minulla sen sijaan on ollut edullisen Sony FE 28/2 primen kanssa. Siinä sähköinen manuaalitarkentaminen oli suht. vaivattoman oloista.

Tietysti olisi ihanteellista, että objektiivissa toimisi sekä AF että MF hienosti ja ongelmitta. Toisaalta järjestelmäkameran etu on siinä, että siihen voi vaihtaa objektiivin joka palvelee kutakin käyttötarkoitusta parhaiten.
Ja kun ajattelee sitä älyttömän laajaa kirjoa mitän Sonyn E-mountiin saa erillaista objektiivia, niin valinnavaraakin löytyy lähes joka budjettiin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tjs68
Viestit: 223
Liittynyt: Touko 06, 2009 16 : 09

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja tjs68 »

nsamppa kirjoitti:
habannaama kirjoitti:Voisiko joku allekirjoittanutta viisaampi sitten valistaen kertoa, miten nuo sitten kulminoituvat reaalimaailman kuvaamisessa, kas kun itse enemmän kuin tyytyväisenä kuvannut menemään, mutta kait se on sitten oma vika kun en parempaakaan osaa vaatia, voi mua tyhmää turkulaista räpsijää.
En väitä olevani ketään viisaampi, mutta tuo ei-lineaarinen focus by wire tekee videotouhuissa tarkennuksesta käytännössä mahdotonta. Ei voi tehdä focus pulleja eli siirtää hallitusti tarkennus pisteestä A pisteeseen B. Et vaan koskaan tiedä missä kohdin se loppupiste on koska se siirtyy koko ajan. Kun se yhteys on kiinteä, niin muutaman kerran kun sen nopsaan harjoittelet, voit sen tehdä hyvin helposti. Jos on vähän vaikeampi pala tarkennukselle, esim jonkun läpi kuvataan tai jonkun välistä jne, on manuaalitarkennus välttämätön. Jos tarkennusta tuossa pitää siirtää, on se yhtä helvettiä Sonyn linssien kanssa. Tai siis ei-lineaaristen focus by wire linssien. Tota listaa voi jatkaa ja jatkaa. Käytännössä toi tarkoittaa sitä että nää em. linssit on mulle pelkästään af linssejä. Ja lompakolle ne tarkoittaa sitä että silloin pitäisi olla kaksi settiä linssejä hallussa ja mukana. Jokainen varmaan voi arvata kuinka kätevää se on verrattuna yhteen pieneen liukukytkimeen. En aiemmin pitänyt tuota niin suurena juttuna, mutta kun aloin enemmän kuvaamaan ef linsseillä, niin taas valkeni kuinka hyvä juttu se on ja kuinka rajoittuneita ne muut viritykset on.

Eli ei toi varmaan sulle, tai monelle muullekaan, mikään ongelma ole. Mulle se sen sijaan on iso ja ärsyttävä ongelma ja sen takia halusin sen poistaa.
Eikös noihin cinema touhuihin ole ihan omat objektiivisarjat, Muistaakseni esim Canonilla C sarja? Tosin hinta taita myös olla cinema sarjaa :-)
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

tjs68 kirjoitti:
Eikös noihin cinema touhuihin ole ihan omat objektiivisarjat, Muistaakseni esim Canonilla C sarja? Tosin hinta taita myös olla cinema sarjaa :-)
On toki. Mutta on myös olemassa laaja kenttä kännykkä/kotivideon ja elokuvatuotannon välillä. Muutenkin cinema laseissa on omat kuoppansa ”juokse ja pyssy” touhussa. Ne on isoja ja painavia, ne on pelkästään manuaaleja, niiden kanssa on pakko käyttää matteboxia jos haluaa filsuja, ne kalliita, zoomit on vielä isompia ja kalliimpia jne. Niissä on etunsa, mutta myös haittansa.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja temama »

Taas yksi hyvä syy lisää olla Bidenin puolella!

Joe Biden's official photographer Adam Schultz – "Every day I get to do this is a special day"

I have three Sony a9 II bodies, about twelve batteries, and four lenses, including the three I mentioned earlier. The Sony FE 16-35mm F2.8 GM, the FE 24-105mm F4 G OSS, which is mostly a backup, then the FE 85mm F1.4 GM, which is a great lens


https://www.dpreview.com/interviews/262 ... am-schultz" onclick="window.open(this.href);return false;

Yes. Sony mukana kukistamassa trumppelia!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jos jäis se politiikka pois? Ja miksi 12 akkua? Tulee lähinnä mieleen vanha a7r1 pakkasessa.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja temama »

jojoo, huikkasen vaikeaa kun rapakontakaista sekoilua pakkosyötetään tänne 24/7

Luojan kiitos, Biden hovikuvaaja käyttää Sonya, ettei ollut toistepäin. Vaikka ei nyt sitä poliittista merkitystä olisikaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja M1O »

Maffer kirjoitti:Ja miksi 12 akkua?
Mistä tietää vaikka niitä olisi 13?

Ne on rekvisiittana vain sitä varten että köyhä kansa saa olonsa tuntumaan edes vähän paremmalta kun hovikuvaajallakin on noin surkeat välineet.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti:......Luojan kiitos, Biden hovikuvaaja käyttää Sonya, ettei ollut toistepäin. Vaikka ei nyt sitä poliittista merkitystä olisikaan.
Niin siis jos Sony käyttäisi Bidenin hovikuvaajaa...?

Voisit mennä sinne rapakon taa jos noin hurahtanut olet.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja niffe »

Ilmeisesti joitain crack-piiputtelu kiehtoo...? ;)
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

niffe kirjoitti:Ilmeisesti joitain crack-piiputtelu kiehtoo...? ;)
Tuoksu kantaa tänne asti. :D
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: (2017 - ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Voihyvääpäivää ja kirvesvartta.

Nyt on sen luokan huttua että seuraavaksi kun joku sekoittaa tähän(kin) aiheeseen vielä koronan, niin saadaan totaalisesti "pakka sekaisin"...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Vastaa Viestiin