Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Fujifilm kyllä nopeasti tekee noita uusia julkaisuja (kameroita ja objektiiveja) kiitettävään tahtiin. Videokuvaus on joillekin tärkeää ja sikäli oikea siirto on, että tehdään kamera heidät paremmin huomioiden. Normaalissa valokuvauksessa ja kameroissa kun ei tuota kyseistä ominaisuutta ylipäätänsä tarvitse olla. Sikäli tämä on siis oikea linja, että löytyy täysin eri painotuksella tehtyjä kameroita. Olemassa olevaa tekniikkaa kannattaa hyödyntää, jos kyseessä on marginaalinen kohderyhmä. Kuten vaikka Nikon teki D810 sen D810A version. Toivottavasti tämän tyylinen kehitys jatkuu. Hinta on aina kova, mutta kyllä nuo Fujifilm kamerat on ollut varsin kalliita julkaisun yhteydessä. Ja kannattaa vielä muistaa, että tälläkin foorumilla jotkut ovat laittamaan kameraan sen 3500-5000e.
Viimeksi muokannut emerik, Helmi 12, 2018 10 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
emerik kirjoitti:Videokuvaus on joillekin tärkeää ja sikäli oikea siirto on, että tehdään kamera heidät paremmin huomioiden.
Heikko akkukesto lyö tätä hieman korville.
Hinta on aina kova, mutta kyllä nuo Fujifilm kamerat on ollut varsin kalliita julkaisun yhteydessä. Ja kannattaa vielä muistaa, että tälläkin foorumilla jotkut ovat laittamaan kameraan sen 3500-5000e.
Niin, ja jotkut vielä enemmän. Jos ostaa D5:n tai vaikka Red Onen, mutta ei kai se pointti siinä ole. Aika näyttää onko tuo hintansa väärti, eli kuinka hyvin myy. Varsin mielenkiintoinen paketti kylläkin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Tämä. Jos nyt pitäisi lähteä nollasta ja rakentaa edes jonkinlainen siedettävä paketti muunkin kuin nifty-fiftyn ympärille, niin rahaa palaa helposti se 4-5k€ ja täyskennolippulaivoilla tuplasti.
Ja siis tämä koskee kaikki valmistajia.
Myydyt kappalemäärät ovat pienentyneet ja jostain pitää voittoa repiä. Vasta viime viikolla tätä podittiin Nikonin tuoreiden talouslukujen yhteydessä.
Jos akku kestää 300 kuvaa, niin se on vielä suurempi ongelma videon kanssa. Sonylla oli aikaisemmin vastaava tilanne ja se tarkoitti käytännössä sitä, että muutama hiukan pidempi 4k pätkä melkein tyhjentää akun.
Ai vaan 300 kuvaa. Ihan, kuin jossain olisi jotain 425 ollut. No se tietty on huono ja varsinkin 4k niin ei se akku paljon kestä. Toki sit jos akkukahvan heittää ja näin. Mielenkiintoinen on ihan tuo ylä-näyttökin jos tosiaan itse voi valita kaikki mitä siellä näkyy. Itse tykkään kyllä muutenkin ylä-näytöistä kameroissa. Sit tuo EVF with 3.69M dots, 100 fps, and 0.005s response time. Minusta tuossa, kumminkin on aika paljon kaikkea pientä kivaa lisää tullut ja ei minusta yhtään turha päivitys.
emerik kirjoitti:Videokuvaus on joillekin tärkeää ja sikäli oikea siirto on, että tehdään kamera heidät paremmin huomioiden.
Heikko akkukesto lyö tätä hieman korville.
Se on tätä päivää vain, että akun ei tarvitse kestää mitään. Hiukan sama kuin puhelimissa, että porukka on ihan tyytyväinen että voi ladata kolmesti päivässä. Ikävä suunta, mutta ei tunnu olevan yllättävän monelle mikään ongelma..
emerik kirjoitti:
Se on tätä päivää vain, että akun ei tarvitse kestää mitään. Hiukan sama kuin puhelimissa, että porukka on ihan tyytyväinen että voi ladata kolmesti päivässä. Ikävä suunta, mutta ei tunnu olevan yllättävän monelle mikään ongelma..
Joo, se on erikoinen suuntaus. MInun mielestä pienestä akusta on haittaa kaikissa kameraluokissa. Aloittelijoiden kameroista ammattilaisiin. Ei vaikkapa perheelliset harrastelijatkaan halua ladata kameran akkua turhan usein. Tässä suhteessa aktiiviharrastajat/Pro:t ovat ehkä paremmassa asemassa, koska osaavat ennakoida ongelman ja kantaa tarpeeksi monta vara-akkua mukana. Tai hankkia akkukahvan.
Kyllähän pikkuakullakin pärjää, kunhan niitä vara-akkuja tosiaan on mukana. Mutta ei se kuvausnautintoa lisää.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
emerik kirjoitti:
Se on tätä päivää vain, että akun ei tarvitse kestää mitään. Hiukan sama kuin puhelimissa, että porukka on ihan tyytyväinen että voi ladata kolmesti päivässä. Ikävä suunta, mutta ei tunnu olevan yllättävän monelle mikään ongelma..
Joo, se on erikoinen suuntaus. MInun mielestä pienestä akusta on haittaa kaikissa kameraluokissa. Aloittelijoiden kameroista ammattilaisiin. Ei vaikkapa perheelliset harrastelijatkaan halua ladata kameran akkua turhan usein. Tässä suhteessa aktiiviharrastajat/Pro:t ovat ehkä paremmassa asemassa, koska osaavat ennakoida ongelman ja kantaa tarpeeksi monta vara-akkua mukana. Tai hankkia akkukahvan.
Kyllähän pikkuakullakin pärjää, kunhan niitä vara-akkuja tosiaan on mukana. Mutta ei se kuvausnautintoa lisää.
Suuntaus on kyllä nykyään siihen, että vakavasi otettavien peilittömien akut kestävät aivan hyvin. Lähemmäs 1000 kuvaa vähintään. Olympus, Panasonic ja nyt viimeisimpänä Sony ovat tuon ratkaisseet.
Maffer kirjoitti:Ei sillä kuvien määrällä ole niin väliä mutta sillä olisi että varaus ei kosahda kylmässä. Siinäpä miettimistä akkuteollisuudelle.
Miten vaan. Minä käytän kameroita kuvien ottamiseen.
No siinäpä toteamus. Millä sä otat ne kuvat kun olet seisonut siellä pakkasessa ensin 9 tuntia että valo osuu kohdalleen? Joo kalsareihin akut, toimii kyllä. CaNikon 1-sarjan akut kestää kohtuullisesti lämmittämättä pitkin päivää käyttöä mutta siitä alespäin alkaa jo olemaan funtsimisen paikka missä lämmittää patteri.
Ennemmin akku jolla saa varmasti 24 kuvaa kuin 23409860 kuvaa sarjatulella lonkalta.
Maffer kirjoitti:No siinäpä toteamus. Millä sä otat ne kuvat kun olet seisonut siellä pakkasessa ensin 9 tuntia että valo osuu kohdalleen?
En millään. Poliisi voi tulla ja tökätä jääkalikan arkkuun. Minä kun en ole valitettavasti varustettu sääsuojauksella enkä ole nähnyt jälkiasennettavaa ihmisen sääsuojaussarjaa kiinalaisissa verkkokaupoissa.
Olen joskus seisonut(tai kävellyt rinkiä) -18 lämpötilassa 20 minuuttia junaa odottamassa. Se oli äärettömän epämukavaa. Vaikka talviauringossa otetut kuvat olivat kyllä hienoja, ei siinä mitään. Kärsimällä voittaa. Yritin kerran -27 asteessa, mutta auto vapautti minut tuskasta tekemällä tenän. Eipä siitä voi autoakaan moittia.Ei minulla olisi siihen (eikä kameraan) varaa, jos se tehtäisiin Mars-luotaimen speksein.
Mutta jos puhutaan valosta, niin eikö se ole aika ennakoitavaa? Käytänössä talvella 9 tuntia on enemmän kuin Auringon noususta Auringon laskuun. Mikä tahansa tähtikarttaohjelma laskee valon tulosuunnan ja korkeuskulman millä tahansa hetkellä.
Todella mielenkiintoisen oloinen aparaatti. Videon bitrate 200mb/s. Kaksinkertainen verrattuna esim. A7SII:een. Paksua on matsku. Vähän vaan arveluttaa että noissa linkin spekseissä 4K:n framerateiksi on mainittu vain 24 ja 30. Eiköhän siitä löydy se meille tuttu 25fps myös. Jos näin taas ei ole, on se aikamoinen jalkaan ampuminen.
nsamppa kirjoitti:Todella mielenkiintoisen oloinen aparaatti. Videon bitrate 200mb/s. Kaksinkertainen verrattuna esim. A7SII:een. Paksua on matsku. Vähän vaan arveluttaa että noissa linkin spekseissä 4K:n framerateiksi on mainittu vain 24 ja 30. Eiköhän siitä löydy se meille tuttu 25fps myös. Jos näin taas ei ole, on se aikamoinen jalkaan ampuminen.
25 Hz on täkäläinen TV-standardi. Jos meinaa kuvata mainosvideoita tai vastaavaa, 25 Hz on pakollinen. Harrastajan hupailuissa ei sillä ole suurta väliä, ja 30 Hz on harrastajille sikäli parempi, että useimmat näytöt päivittyvät 60 Hz taajuudella ja video näyttää sulavalta kun näyttää framen joka toisella näytönpäivityksellä