Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska
Viestit: 11970
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:En muista, että peilikameroissa olisi ainakaan Nikonilla koskaan tullut mitään havaittavaa ominaisuuksien parannuksia. Päivitykset ovat olleet virheen korjauksia tai liittyneet yhteensopivuuteen esim uusien objektiivien kanssa.
Nythän on mielenkiintoista nähdä, että tekevätkö D5/D500/D850 -runkoihin päivitykset, joilla rungossa voisi alkaa käyttää CFast-kortteja XQD:n sijasta (rinnalla). Siinä olisi päivitys, josta voisi vaikka maksaakin euron tai kaksi. Ei kuitenkaan kolmea.
Joo, siis hyvin päivityksien ei tarvitse tietenkään koskea vain peilittömiä. Kyllä niitä voi rustata samalla tavalla myös DSLR kameroihin. Kuten on tehtykin. Esimerkiksi Pentax on saanut vuosien varrella erittäin hyviä juttuja firmware päivityksillä, jopa aivan uusia ominaisuuksia.
Mielestäni valmistajat voisivat paneutua tähän firmware asiaan vielä aktiivisemmin kuin mitä tähän saakka on nähty. Nyt parhaimpia päivityksiä ovat nähneet lähinnä markkinoilla altavastaajan asemassa olevat merkit, kuten Pentax, Fuji ja Sony - tai jotka haluvat vallata lisää markkinaosuutta.

Oikein kunnon päivityksistä voisi maksaakin! Nythän esimerkiksi Pentaxin K-1:stä koskeva päivityskampanja on oikein hyvä esimerkki suunnasta mitä voisi toivoa enemmän: 500€ rahalla K-1:stä saa K-1 markII version...Siihen vaihdetaan jopa emolevy ja tietty softa tuolla rahalla.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ei vielä hetkeen.
https://petapixel.com/2018/04/16/the-ca ... hoto-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fake news. Sad.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama
Viestit: 10016
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:Ei vielä hetkeen.
https://petapixel.com/2018/04/16/the-ca ... hoto-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fake news. Sad.
Fake news!! Total crap!

Se ei oo kun sormien napsautus näin; naps, ja noi tilastot muuttuu!

Proot kuvailevat vielä vanhalla luotettavalla kalustolla, mutta homma muuttuu. Milloin DSLR haudataan?
v. 2024?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ihan vaan tuli mieleen et onks tossa nyt meillä se virallinen mittari / tilasto millä saadaan vastaus tähän keskusteluun? Jos on, niin olkoot. Mun silmiin se on yksi tilasto muiden joukossa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hyvinkin mahdollista ;)

P.S. Älkää nyt s**t*n* luhistuko taas!
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ei me luhistuta. Minä ainakin olen pelkästään tyytyväinen että voin kuvien huonoudesta syyttää *sensuroitu* peilittömiä marginaali vehkeitä, ja vain haaveilla noista joilla oikeasti hyviä kuvia saa Ü
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

Miksus kirjoitti:Ei me luhistuta. Minä ainakin olen pelkästään tyytyväinen että voin kuvien huonoudesta syyttää *sensuroitu* peilittömiä marginaali vehkeitä, ja vain haaveilla noista joilla oikeasti hyviä kuvia saa Ü
Ettei unohdeta:
Miksus kirjoitti:Mikä on hyvä merkki ja malli, joka kannattaa ehdottomasti hankkia?
Huonoja en voi ostaa, koska en siedä jos jollakin muulla on sittenkin parempia.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

emerik kirjoitti:
Miksus kirjoitti:Ei me luhistuta. Minä ainakin olen pelkästään tyytyväinen että voin kuvien huonoudesta syyttää *sensuroitu* peilittömiä marginaali vehkeitä, ja vain haaveilla noista joilla oikeasti hyviä kuvia saa Ü
Ettei unohdeta:
Miksus kirjoitti:Mikä on hyvä merkki ja malli, joka kannattaa ehdottomasti hankkia?
Huonoja en voi ostaa, koska en siedä jos jollakin muulla on sittenkin parempia.

Lopeta jo.
Kaiva se koko viestiketjun kohta ja lue ajatuksella läpi. Jollet löydä sitä ironiaa joka kommentissani oli, niin mikä sinua voisi siinä auttaa?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

Miksus kirjoitti:Lopeta jo.
Kaiva se koko viestiketjun kohta ja lue ajatuksella läpi. Jollet löydä sitä ironiaa joka kommentissani oli, niin mikä sinua voisi siinä auttaa?
*Kasetti* ;)
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nsamppa kirjoitti:Ihan vaan tuli mieleen et onks tossa nyt meillä se virallinen mittari / tilasto millä saadaan vastaus tähän keskusteluun? Jos on, niin olkoot. Mun silmiin se on yksi tilasto muiden joukossa.
Voi olla. MIkä se mittari sitten on, jos sellaista nyt onkaan? Japanin CIPA-luvut?

Ihan samalla tavalla jokainen kaivelee niitä tilastoja, mitkä kulloinkin omaa maailmankatsomusta tukevat. Fakta kuitenkin on, että vielä menee tovi, ennen kuin peilittömät jyrää peilietsinkamerat. Ja siitähän tässä ketjussa kai on ollut kyse. Sen asian pohdiskelusta. Vai mikä tämän ketjun pointti on ollut? Peilittömällä kuvaavien patsastelu- ja selkääntaputusketju?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

mremonen kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Ihan vaan tuli mieleen et onks tossa nyt meillä se virallinen mittari / tilasto millä saadaan vastaus tähän keskusteluun? Jos on, niin olkoot. Mun silmiin se on yksi tilasto muiden joukossa.
Voi olla. MIkä se mittari sitten on, jos sellaista nyt onkaan? Japanin CIPA-luvut?

Ihan samalla tavalla jokainen kaivelee niitä tilastoja, mitkä kulloinkin omaa maailmankatsomusta tukevat. Fakta kuitenkin on, että vielä menee tovi, ennen kuin peilittömät jyrää peilietsinkamerat. Ja siitähän tässä ketjussa kai on ollut kyse. Sen asian pohdiskelusta.
Tasan samaa mieltä.

Joskin tota ”jyräämis” termiä koskee vähän sama problematiikka mikä on noissa tilastoissa. Jos nyt sen taustalla on responsiivisuus, menee jyräämiseen hyvä tovi vielä. Jos taas teknologinen kehitys, on tilanne toinen.

Mittareista, saati virallisista, en osaa sanoa mitään. Paitsi että omassa käytössä peilittömät jyrää. Mulle riittää se mittari. Muillehan tuolla mittarilla ei taas tuon taivallisen väliä.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja zone6 »

nsamppa kirjoitti:Ihan vaan tuli mieleen et onks tossa nyt meillä se virallinen mittari / tilasto millä saadaan vastaus tähän keskusteluun? Jos on, niin olkoot. Mun silmiin se on yksi tilasto muiden joukossa.
Jos tuota tilastoa pitää ihmetellä, niin ihmettelen miksi D4:llä on kuvattu yhtä hyvin voittokuvia kuin D810, mutta vastaavasti esim. Canonilla 1DX (ja II) jäävät kauas 5D III:stä.

Käyttääkö Canonilla kuvaavat proot suhteessa vähemmän noita 1DX -vehkeitä?
Zone VI
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

zone6 kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Ihan vaan tuli mieleen et onks tossa nyt meillä se virallinen mittari / tilasto millä saadaan vastaus tähän keskusteluun? Jos on, niin olkoot. Mun silmiin se on yksi tilasto muiden joukossa.
Jos tuota tilastoa pitää ihmetellä, niin ihmettelen miksi D4:llä on kuvattu yhtä hyvin voittokuvia kuin D810, mutta vastaavasti esim. Canonilla 1DX (ja II) jäävät kauas 5D III:stä.

Käyttääkö Canonilla kuvaavat proot suhteessa vähemmän noita 1DX -vehkeitä?
Ihan mahdollista kustannussyistä.
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt kun tuli taas eteen yksi filtterikamera niin täytyy vaan todeta että noi kaksi merkkiä yksinkertaisesti toimii paskomatta mitään tahallisesti. Siinäpä on monelle valmistajalle pähkäiltävää. Peilittömillä joudutaan toistaiseksi käyttämään kepulikonsteja että sähköinen etsin ei nyi.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hieman kiihkottomampaa näkökulmaa väliin

https://www.dpreview.com/opinion/816846 ... nikon-d750" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja niffe »

Maffer kirjoitti:Nyt kun tuli taas eteen yksi filtterikamera niin täytyy vaan todeta että noi kaksi merkkiä yksinkertaisesti toimii paskomatta mitään tahallisesti. Siinäpä on monelle valmistajalle pähkäiltävää. Peilittömillä joudutaan toistaiseksi käyttämään kepulikonsteja että sähköinen etsin ei nyi.
Kohinattomuus perustuu kai tuohon sotkentaan ja sen jälkeiseen yliterävöitykseen. Sen takia kuvat ovat niin ihmeellisen näköisiä verrattuna joihinkin muihin merkkeihin.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja TiRy »

nomad kirjoitti:Hieman kiihkottomampaa näkökulmaa väliin

https://www.dpreview.com/opinion/816846 ... nikon-d750" onclick="window.open(this.href);return false;
Sieltä viimisestä kappaleestahan se löyty: halvasti hinnoteltujen, toimivien ja järkevän kokoisten objektiivien puute. Onhan se kiva puhua jostain muutaman satasen halvemmista rungoista ku kilpailijoilla, mutta kun ne objektiivitkin ois ihan mukavia. Esim. itse joutuisin lyömään 2-3 tonnia ylimääräistä, että saisin lähellekään vastaavat objektiivit kuin nykyisellä järjestelmällä. Ja mulla niitä ei edes montaa ole. Vai onko tämä se kohta alkaa kiertelemään niitä kirppareita pullonpohjien toivossa ja tilailemaan ebaystä reppukaupalla adaptereita?

Toinen mikä kuulostaa huolestuttavalta on noiden nappuloiden pyörittelemisen vasteajat. Oon pitänyt, että jonkun vanhan a6000:n kanssa asian voin sulattaa, mutta onko tosiaan samaa hitautta myös A7-sarjalaisissa?

Pitkässä kuusessa on vielä Sonyn lippulaivasarjaan siirtyminen vaativalle budjettiharrastelijalle.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

TiRy kirjoitti:
nomad kirjoitti:Hieman kiihkottomampaa näkökulmaa väliin

https://www.dpreview.com/opinion/816846 ... nikon-d750" onclick="window.open(this.href);return false;
Sieltä viimisestä kappaleestahan se löyty: halvasti hinnoteltujen, toimivien ja järkevän kokoisten objektiivien puute. Onhan se kiva puhua jostain muutaman satasen halvemmista rungoista ku kilpailijoilla, mutta kun ne objektiivitkin ois ihan mukavia. Esim. itse joutuisin lyömään 2-3 tonnia ylimääräistä, että saisin lähellekään vastaavat objektiivit kuin nykyisellä järjestelmällä. Ja mulla niitä ei edes montaa ole. Vai onko tämä se kohta alkaa kiertelemään niitä kirppareita pullonpohjien toivossa ja tilailemaan ebaystä reppukaupalla adaptereita?

Toinen mikä kuulostaa huolestuttavalta on noiden nappuloiden pyörittelemisen vasteajat. Oon pitänyt, että jonkun vanhan a6000:n kanssa asian voin sulattaa, mutta onko tosiaan samaa hitautta myös A7-sarjalaisissa?
Toisaalta Sonyn parempi tarkennus, kuvanvakaaja rungossa, helppo käsin tarkennus jne. Ja vastaavasti, vaikka se DSLR on tuttu ja konseptina loppuun kehitetty, niin sekään ei ole käytettävydeltään täydellinen.

Objektiivien puuttumisen kritiikkiä en oikein ymmärrä. Sonyyn löytyy myös edullinen kuluttajahintainen objektiivimallisto ja lisäksi erilliset objektiivinvalmistajat ovat nyt kovassa liikkeessä.

Viiveiden kritiikki oli yllättävä. Ainakaan A7r3 tai A9 toiminnassa ei ole havaittavia viiveitä. En oikein usko tuohon kritiikkiin ennen kuin näen sitä laajemmin tai pääsen itse kokeilemaan.

Myös akkukotelon tiivistys oli hauska kriiikki. Kaverini rikkoi taannoin D750 juuri akkukotelon kautta kameraan päässeen veden kautta.
TiRy kirjoitti:Pitkässä kuusessa on vielä Sonyn lippulaivasarjaan siirtyminen vaativalle budjettiharrastelijalle.
Ei tämä A7III mikään lippulaiva ole vaan täyskärien perusmalli!
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

Nomad taas täällä miljoonan kerran puolustelemassa omaa ostosta. Tuskin sitä kukaan on kiistämässä, etteikö se a7 ole hyvä kamera. Ehkä sun kannattaisi vain ruveta kuvaamaan sillä kameralla, eikä päivät pitkät muille perustella kyseisen merkin hyvyyttä. Nyt joka kommentissa paistaa tavalla tai toisella se perustelu miksi minä vaihdoin merkin. Kaikilla muillakin kameroilla saa myös kuvattua, että ei se niin ihmeellinen ole sony.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

emerik kirjoitti:Nomad taas täällä miljoonan kerran puolustelemassa omaa ostosta. Tuskin sitä kukaan on kiistämässä, etteikö se a7 ole hyvä kamera. Ehkä sun kannattaisi vain ruveta kuvaamaan sillä kameralla, eikä päivät pitkät muille perustella kyseisen merkin hyvyyttä. Nyt joka kommentissa paistaa tavalla tai toisella se perustelu miksi minä vaihdoin merkin. Kaikilla muillakin kameroilla saa myös kuvattua, että ei se niin ihmeellinen ole sony.
Ehkä kuitenkin parempi kirjoittaa omasta kokemuksesta sen sijaan, että luulottelujen perusteella ja konservatiiviklaanin tuella perustelee vanhaa.

Reaismia peliin. Ei peilittömät ole lainkaan niin huonoja kuin mitä tämän foorumin jäärät väittää!
Vastaa Viestiin