Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Softakorjailut eivät ole mitenkään Sonyn ominaispiirre. Tosi hyvä esim. m43:ssa kun ca:ta ei ole ja vääristymät loistaa poissaolollaan. Ei noista mitään haittaa ole.
Kaikilla korjauksilla on aina ongelmansa. Joku olosuhde, joissa ne toimivat väärin, tai sitten vain joku on herkkä sellaisille. Ei se ottaisi mitään laittaa kameroihin luomumoodi, jossa kaikki korjaukset olisivat pois päältä ja RAW bitilleen sitä mitä kennon AD-muuntimilta tulee. Sillä vältyttäisiin kaikelta tuollaiselta marmatukselta. Vaikka sitten debug-valikosta kennotestaus-moodin nimellä, jos sitten joku alkaisi marmattaa siitä että kuvat näyttävät käsittelemättömiltä.

Jos luomukuvaus kiinnostaa, niin kuvaa pinholea filmille.
Ei se sen luomumpaa ole. Päin vastoin, neulanreikä on erittäin vääristävä objektiivi ja filmi on kammottava epälineaarinen kemiallinen ongelmapesä verrattuna toiminta-alueella jotakuinkin täysin lineaariseen kennoon.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Lineaarinen kenno se ongelmapesä vasta onkin. Palaa rumasti puhki toisin kuin parempi filmi. Toisekseen jokainen geometrinen korjaus suttulasin takia paskoo sen vähän "3d":n mitä obiska ehkä tekee. Missään nimessä vääristymiä ei tule korjata vaan käyttää obiskoja missä niitä ei liikaa ole.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Lineaarinen kenno se ongelmapesä vasta onkin. Palaa rumasti puhki toisin kuin parempi filmi.
En minä tarkoittanut rumuutta vaan sitä miten tarkkaan tieto kuvasignaalista saadaan tallennettua.
Toisekseen jokainen geometrinen korjaus suttulasin takia paskoo sen vähän "3d":n mitä obiska ehkä tekee. Missään nimessä vääristymiä ei tule korjata vaan käyttää obiskoja missä niitä ei liikaa ole.
Joo, ehdottomasti näin. Ainakin korjauksien pitää olla valinnaisia.
Hannu
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
Jos luomukuvaus kiinnostaa, niin kuvaa pinholea filmille.
Ei se sen luomumpaa ole. Päin vastoin, neulanreikä on erittäin vääristävä objektiivi ja filmi on kammottava epälineaarinen kemiallinen ongelmapesä verrattuna toiminta-alueella jotakuinkin täysin lineaariseen kennoon.
Luomu oli heitto taholtani, mutta tokikaan luomu ei tarkoita täydellisyyttä. Sekoitat hifistelyn ja luomun. Luomu on keinotekoisuuden välttämistä.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Luomu oli heitto taholtani, mutta tokikaan luomu ei tarkoita täydellisyyttä. Sekoitat hifistelyn ja luomun. Luomu on keinotekoisuuden välttämistä.
Niin, mutta minun silmissä monimutkainen kemiallinen filmi, jolle ei käsittääkseni ole vastineita luonnossa, ei ole yhtään vähemmän keinotekoinen kuin elektroninen kenno. Ei sitten millään mittarilla. Se, että filmi on vanhempi keksintö, ei tee siitä luonnonmukaisempaa minun mielestä.

Hifistely on eri juttu. Sitä voi tehdä sekä filmillä että digilaitteilla ja voisin kuvaamisen historiaa sen tarkemmin tuntematta veikata, että tekniikalla hifistely on alkanut pian sen jälkeen kun valokuvaaminen on vakiintunut muiden kuin tutkijoiden käyttöön. Jotkut nyt vain ovat sellaisia, että se millä tehdään on tärkeämpää kuin se mitä tehdään.
Hannu
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Luomu oli heitto taholtani, mutta tokikaan luomu ei tarkoita täydellisyyttä. Sekoitat hifistelyn ja luomun. Luomu on keinotekoisuuden välttämistä.
Niin, mutta minun silmissä monimutkainen kemiallinen filmi, jolle ei käsittääkseni ole vastineita luonnossa, ei ole yhtään vähemmän keinotekoinen kuin elektroninen kenno. Ei sitten millään mittarilla. Se, että filmi on vanhempi keksintö, ei tee siitä luonnonmukaisempaa minun mielestä.

Hifistely on eri juttu. Sitä voi tehdä sekä filmillä että digilaitteilla ja voisin kuvaamisen historiaa sen tarkemmin tuntematta veikata, että tekniikalla hifistely on alkanut pian sen jälkeen kun valokuvaaminen on vakiintunut muiden kuin tutkijoiden käyttöön. Jotkut nyt vain ovat sellaisia, että se millä tehdään on tärkeämpää kuin se mitä tehdään.
Mutta voidaanko kuitenkin sopia, että pelkää puhdasta ilmaa sisältävä reikä on luomumpi kuin erikoispinnoitetusta erikoislasista tarkkuustyönä tehty monilinssinen objektiivi?

BTW Siitä ei ole kuin kaksi viikkoa kun kuvasin digillä pinholea. Pitää valmistautua sillä Worldwide Pinhole Photography Day lähestyy:
http://pinholeday.org" onclick="window.open(this.href);return false;
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Luomu oli heitto taholtani, mutta tokikaan luomu ei tarkoita täydellisyyttä. Sekoitat hifistelyn ja luomun. Luomu on keinotekoisuuden välttämistä.
Niin, mutta minun silmissä monimutkainen kemiallinen filmi, jolle ei käsittääkseni ole vastineita luonnossa, ei ole yhtään vähemmän keinotekoinen kuin elektroninen kenno. Ei sitten millään mittarilla. Se, että filmi on vanhempi keksintö, ei tee siitä luonnonmukaisempaa minun mielestä.

Hifistely on eri juttu. Sitä voi tehdä sekä filmillä että digilaitteilla ja voisin kuvaamisen historiaa sen tarkemmin tuntematta veikata, että tekniikalla hifistely on alkanut pian sen jälkeen kun valokuvaaminen on vakiintunut muiden kuin tutkijoiden käyttöön. Jotkut nyt vain ovat sellaisia, että se millä tehdään on tärkeämpää kuin se mitä tehdään.
Olen samaa mieltä. Filmi ei ole yhtään sen luomumpi. Jos ajattelee vaikka ympäristön kuormitusta, niin asia on päinvastoin. Digi on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja emerik »

aikaarska kirjoitti:..Olen samaa mieltä. Filmi ei ole yhtään sen luomumpi. Jos ajattelee vaikka ympäristön kuormitusta, niin asia on päinvastoin. Digi on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Ja digikuvaajat ei tallo kasvillisuutta kengillään, kun aika menee mukavasti eri foorumeilla. Ympäristö kiittää!
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Elkää sekoilko digitaalisen räppänän kanssa. Harman Titan 4x5 on pinholea varten.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

emerik kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:..Olen samaa mieltä. Filmi ei ole yhtään sen luomumpi. Jos ajattelee vaikka ympäristön kuormitusta, niin asia on päinvastoin. Digi on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.
Ja digikuvaajat ei tallo kasvillisuutta kengillään, kun aika menee mukavasti eri foorumeilla. Ympäristö kiittää!
Tää on kyl niin totta.

Ja totta tuo filkan ympäristökuormitus. Jos ajatellaan, että edes tämän päivän järkkärikuvat otettaisiin kaikki filkalle, niin ympäristökuormitus olisi aivan käsittämätön. Kännyyn filkka ei ehkä mahtuisi...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuvia otettaisiin joku promille siitä mitä nyt jos hiukan miettisi ennen sulkimen painallusta.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Mutta voidaanko kuitenkin sopia, että pelkää puhdasta ilmaa sisältävä reikä on luomumpi kuin erikoispinnoitetusta erikoislasista tarkkuustyönä tehty monilinssinen objektiivi?
Onhan se, jos se on itse neulalla pehmeään materiaaliin tökätty. Minulle tulee kyllä optisesta reiästä ensiksi mieleen tällaiset vähemmän luomut laboratoriolaitteet.
Hannu
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Mutta voidaanko kuitenkin sopia, että pelkää puhdasta ilmaa sisältävä reikä on luomumpi kuin erikoispinnoitetusta erikoislasista tarkkuustyönä tehty monilinssinen objektiivi?
Onhan se, jos se on itse neulalla pehmeään materiaaliin tökätty. Minulle tulee kyllä optisesta reiästä ensiksi mieleen tällaiset vähemmän luomut laboratoriolaitteet.
Tehdään camera obscura siten, että annetaan koin syödä reikä pimennysverhoon :-) Siinä luomuinen neulanreikä.

Tämä keskustelumme olisi kaljakuppilan pöytään sopivaa jutustelua ellei sillä olisi niin selkeä yhteys tämän foorumin haudanvakavaan keskusteluun digikuvauksen tekniikasta. Dc.net puristien mukaan jopa raw:n, vaikka se pelkkiä bittejä onkin, tulee olla "aito". Ei saa ohjelmallisesti korjata ca:ta, ei saa korjata vinjetointia, ei saa korjata vääristymiä. Ylipäätää pitää palata menneeseen aikaan jossa asiat olivat kauniin purppurareunaisia. Tämä digikuvaajien alalahko haluaisi kuvata kameralla joka ei oikeasti ole uusi, vaan ainoastaan parempi versio menneisyyden kamerasta :-)

Sanoiko joku, että LP-levy? Seuraavaksi foorumimme DSLR-romantikot kultaavat objektiivin ja kameran väliset kontaktipinnat koska se selvästi parantaa 3D:tä :-)
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Tämä keskustelumme olisi kaljakuppilan pöytään sopivaa jutustelua ellei sillä olisi niin selkeä yhteys tämän foorumin haudanvakavaan keskusteluun digikuvauksen tekniikasta. Dc.net puristien mukaan jopa raw:n, vaikka se pelkkiä bittejä onkin, tulee olla "aito". Ei saa ohjelmallisesti korjata ca:ta, ei saa korjata vinjetointia, ei saa korjata vääristymiä. Ylipäätää pitää palata menneeseen aikaan jossa asiat olivat kauniin purppurareunaisia. Tämä digikuvaajien alalahko haluaisi kuvata kameralla joka ei oikeasti ole uusi, vaan ainoastaan parempi versio menneisyyden kamerasta :-)
Noissa kaikissa korjauksissa on se ongelma, että ne yrittävät jotenkin arvata mikä näyttää ihmisen mielestä paremmalta ja muuntaa kuvadataa siihen suuntaan. Siinä käy väkisin niin, että ne ovat jonkinlaisia keskiarvoja, jotka toivivat yleensä normaaleissa oloissa normaaleilla ihmisillä, mutta sitten on aina niitä, joiden kuvauksessa ne eivät toimi kunnolla tai joiden mieltymyksiin ne eivät sovi. Minä en käsitä mikä siinä on niin vaikeaa vaatia, että kaikki korjaukset ovat käyttäjän valittavissa. Sellainen valinta ei vie montaa riviä koodia tai kestä kauaa ohjelmoida. Se on minusta typerää ylimielistä tasapäistämistä, jolle ei ole ainoatakaan kestävää perustetta. Haluan tallentaa maksimaalisen määrän dataa kuvaustilanteesta ja sitten itse päättää mitä minä sillä teen. Koska minulle kyse on viihteellisestä harrastustoiminnasta, minua ei vähääkään kiinnosta työnkulun nopeus tai se, että 99,9 % kuvista on ehkä jossain yleisessä mielessä parempia.

En ainakaan minä sano etteikö tuollaisia voisi olla, koska ylivoimainen valtaosa kuvaustilanteita on niitä tavallisia asioita tavallisissa oloissa tavallisille ihmisille ja siinä suodattimet jouduttavat työnkulkua. Mutta se pakkotuputus on ärsyttävää, vaikka se osuisikin omalle kohdalle vain jossain satunnaisessa teknisessä testissä. Mutta minulle tekniikka on kuvaamisen hienoin puoli ja tekniset testit ja datankäsittely, jossa tiedän täsmälleen mitä väriarvoille tapahtuu, voittavat aina kauniit taiteelliset hörhöilyt.
Sanoiko joku, että LP-levy? Seuraavaksi foorumimme DSLR-romantikot kultaavat objektiivin ja kameran väliset kontaktipinnat koska se selvästi parantaa 3D:tä :-)
Kyllä nuo suodattimet ovat niitä LP-levyn reunojen kultauksia. Myydään hienoa uutta tekniikkaa, joka sössii kuvaa jotenkin mukaesteettisesti ja määitään laumassa, kuinka hienoa se nyt on. Mutta oikeasti vain vääristetään ja hukataan kalliilla elektroniikalla tallennettua kuvainformaatiota.

Eikä siinä ole kyse vanhaan palaamisesta, vaan teknisesti mahdollisimman autenttisen infromaation tallentamisesta, josta voi sitten alkaa jälkikäsittelyssä rakentamaan omasta mielestä hyvää kuvaa. Vanhat laitteet olivat siinä suhteessa paljon huonompia kuin nykyiset. Ei siinä tarvita kummallistakaan muovirimpularunkoa ja -objektiivia, että kuva on teknisesti laadukkaampi kuin monella vanhalla huippulaitteella. Ja aina mitä enemmän informaatiota saa talteen, sitä parempi. Resoluutiota, dynamiikkaa, erottelukykyä, herkkyyttä jne. ei voi olla koskaan liikaa. Ylimääräisen informaation voi aina karsia viimeistelyvaiheessa, jos se ei ole välttämätöntä kuvassa, mutta puuttuvaa tai "parannus"algoritmin hukkaamaa informaatiota ei saa koskaan takasin.

Kai minun pitää pian noudattaa itse jollekin antamaani ohjetta ja hankkia seuraavaksi tekninen kamera, jossa ei ole minkäänlaisia suodatuksia ja kuvansössimisalgoritmeja.
Hannu
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Kuvia otettaisiin joku promille siitä mitä nyt jos hiukan miettisi ennen sulkimen painallusta.
Ja toinen selvä etu olisi, että se tappaisi peilittömät järkkärit...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Shuko »

nomad kirjoitti:Dc.net puristien mukaan jopa raw:n, vaikka se pelkkiä bittejä onkin, tulee olla "aito". Ei saa ohjelmallisesti korjata ca:ta, ei saa korjata vinjetointia, ei saa korjata vääristymiä.
Jos jatketaan kärjistämistä, niin miksi pitäisi olla edes RAWia, koska kaikki voidaan softata valmiiksi ja tallentaa JPG:nä? Jujuhan on siinä, paljonko sitä RAW:ta sotketaan valmiiksi ja paljonko siitä sotkemisesta jätetään käyttäjälle.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tästä keskustelusta, vaikka onkin luonteeltaan hieman erilainen, tulee kuitenkin väistämättä mieleen The Four Yorkshiremen: https://www.youtube.com/watch?v=ue7wM0QC5LE" onclick="window.open(this.href);return false;
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Älä tule Kryptos tänne pilaamaan hyvää valokuvaamiskeskustelua ;)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja nomad »

Shuko kirjoitti:
nomad kirjoitti:Dc.net puristien mukaan jopa raw:n, vaikka se pelkkiä bittejä onkin, tulee olla "aito". Ei saa ohjelmallisesti korjata ca:ta, ei saa korjata vinjetointia, ei saa korjata vääristymiä.
Jos jatketaan kärjistämistä, niin miksi pitäisi olla edes RAWia, koska kaikki voidaan softata valmiiksi ja tallentaa JPG:nä? Jujuhan on siinä, paljonko sitä RAW:ta sotketaan valmiiksi ja paljonko siitä sotkemisesta jätetään käyttäjälle.
Tällä foorumilla kirjainyhdistelmää jpg saa käyttää ainoastaan Fujia koskevassa keskustelussa.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Peilitön tulevaisuus! Milloin DSLR haudataan?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Mun mielestä nämä säännöt pitäisi kerätä yhteen paikkaan ja uusille foorumilaisille jonkunlainen testi, että ne on ymmärretty.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin