Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Englannista löytyy hieman yli tonnilla priiman oloisia käytettyjä. Ebay.co.uk katselin tarjontaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Parasta järkkäriä mitä voi tonnilla saada! Ilman muuta....Ellet odota, että sillä pitäisi saada aikaiseksi myös korkealaatuista videota. Kaikkeen muuhun ihan ensiluokkalinen kamera.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ei siitä parempaa kinoa saa muutenkaan kun jättää vaatimuksista videon ja hutiloinnin pois.
Raffwal
Viestit: 29
Liittynyt: Elo 19, 2020 8 : 04

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Raffwal »

OK, kiitos. Olihan siellä tosiaan yksi Iso-Britanniassa myynnissä olevan käytetty K-1, muut taisivat olla Japanissa yms. vaikka näkyvätkin Britti-Ebayn listalla. Pitääpä harkita tuota.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja M1O »

Maffer kirjoitti:No ei siitä parempaa kinoa saa muutenkaan kun jättää vaatimuksista videon ja hutiloinnin pois.
Onko hutilointi = AF ?

Siis hyvä mallihan tuo moneen on mutta aika harvinaista että C-AF on sillä tasolla kuin tuossa on. Ja sen jälkeen taas voikin miettiä että onko halpa kun D8xx sarjaa saa jo hyvinkin mukavasti. Tosin ei ole Pentax.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tietenkin AF. Kaikki mihin ei ole aikaa on hutilointia. Mut K-1 on muuten D850 kanssa ~verrannollinen. Jotkin osaset kuten valaistus on toteutettu vähän eri tavalla josta Nikonille paremmat pisteet. Pentaksi nokittaa kääntyvän näytön kanssa ja bulb timerilla eteen. Nikoni taas keulii lasivalikoimalla mutta Pentaksin voi laittaa suihkuun ja ämpäriin. Koko on hyvä molemmissa ja kahva miten sitten tykkää muotoilun osalta. Akunkestossa tasaväkiset.

Mun vihkossa Pixel-Shift potkasee Nikonia kuitenkin kasseille siihen matsin loppuun.

Tonnin hinta ykköselle on semmoinen kiva karkki kakun päälle. Mark2 on aivan liian kallis ja täysin turha uudelleenbrändäys ykköselle. Hyhhyh mitä tekivät. Uusien Canonien ja Sonyjen hinnalla ykkösiä saa kuitenkin jo neljä, eli varaa on liukastella kivikossa vuosien varrella.

Kuva
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

M1O kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No ei siitä parempaa kinoa saa muutenkaan kun jättää vaatimuksista videon ja hutiloinnin pois.
Onko hutilointi = AF ?

Siis hyvä mallihan tuo moneen on mutta aika harvinaista että C-AF on sillä tasolla kuin tuossa on. Ja sen jälkeen taas voikin miettiä että onko halpa kun D8xx sarjaa saa jo hyvinkin mukavasti. Tosin ei ole Pentax.
Mulla oli Pentax K-1, ja aivan loistava kamera ja loistava kuvanlaatu, sama kennohan siinä on kuin Nikonin D800/810. Mutta Pentaxissa on kennovakaaja ja siihen hyvin toteutettuna kaikenlaisia hyödyllisiä lisätoimintoja kuten pixel shift. Mutta on siihen kennovakaajaan valjastettu muutakin, kuten astro trcaker, joka yhdessä kameran sisäänrakennetun GPS:n kanssa osaa kompensoida maapallon pyörimisliikettä tietyissä rajoissa. Sitten K-1:ssä on sisäänrakennettu pikku shift (vrt. shift-objektiivit), eli tämäkin toteutettu kennoa liikuttamalla.

Minulle K-1:n kääntyvä näyttö oli erittäin toimiva.

Pentaxin AF oli taas homma, joka loppujen lopuksi oli syy miksi valitsin Sonyn A7RII:n. Ei pelkästään hidas AF-C, mutta tietyt luotettavuusongelmat ihan AF-S ja keskitarkennuspisteen kanssa alkoi nyppimään. En paljon vaatinut, mutta en oikein saanut sitäkään.
Pentax/Ricoh voisi vaikka takaisinmallintaa jonkun vanhan Canonin AF systeemin, jos sitä ei omin voimin edes vuosien aikana saa toimivaksi.
Pentax kontrastipohjainen live-view AF on taas ihan OK, mutta ei sekään mikään nopeushirmu ole, yllättävän toimiva kuitenkin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tarttis ny saada se kennon tilt vähän äkkiä seuraavaan malliin. Shift-varaa sentti joka suuntaan ja 645-kiinnitys. Sitten on se siinä.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Pentaxin AF oli taas homma, joka loppujen lopuksi oli syy miksi valitsin Sonyn A7RII:n. Ei pelkästään hidas AF-C, mutta tietyt luotettavuusongelmat ihan AF-S ja keskitarkennuspisteen kanssa alkoi nyppimään. En paljon vaatinut, mutta en oikein saanut sitäkään.
Pentax/Ricoh voisi vaikka takaisinmallintaa jonkun vanhan Canonin AF systeemin, jos sitä ei omin voimin edes vuosien aikana saa toimivaksi.
Pentax kontrastipohjainen live-view AF on taas ihan OK, mutta ei sekään mikään nopeushirmu ole, yllättävän toimiva kuitenkin.
Minulla on puolestaan melkein päinvastaiset kokemukset. Minulla sekä AF-C että AF-S ja keskipistetarkennus toimivat hyvin. (Muistako vielä kumpaa keskipistetarkennusta käytit, kun ei toiminut?) Ja live-viewin AF puolestaan on minulle liian hidas, joskin tarkka paikallaan oleviin kohteisiin. Sitä käytän vain ihan pakkotilanteissa, esim kamera maassa tai suorilla käsillä pään yläpuolella. No yhtä tarkkahan tuo vaihetarkennuskin on mutta käytössä paljon nopeampi.

Syitä eroon voi olla kaksikin, kamerassasi saattoi olla jokin huoltoa kaipaava vika ja/tai objektiiveissä on eroa. Omat objektiivit ovat lähinnä uusia D FA -objektiiveja, mutta kyllä esim FA 100 mm macro toimi oikein hyvin. Millä objektiiveillä epäonnistuit? Tietysti myös objektiivi voi olla viallinen.

K-1 on siinä mielessä ammattilaismalli, että tarkennukseen on paljon erilaisia asetuksia. Se ei ole paketista otettaessa ollenkaan valmis kunnon tarkentamiseen. Mutta kun asetukset opettelee ja säätää ne omiin kuvauksiin sopiviksi, niin kyllä on yhtälainen ilo kuvata kuin monella muullakin. Ja oikein hienosäädettynä myös käsitarkenteisten objektiivien kanssa automaatti toimii erittäin hyvänä apuna.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, minun kritiikki oli ehkä turhan ehdotonta. Käsittääkseni Pentaxin kanssa on paljon kiinni myös siitä, minkälainen objektiivi on käytössä.

Itse kyllä kävin läpi monenlaista AF säätöjä. Ongelma ei ollut nopeus vaan satunnainen arpominen. Turhan usein AF tarkennus oli vähän ohi siitä mihin tarkensin. Rungossa on kyllä AF hienosäätö (jota käytinkin paljon), mutta se ei silti poistanut tuota satunnaista AF tarkennuksen epätarkkuutta.
Esimerkkinä kokeilin vuoronperään liveviewn kontrastipohjaista AF tarkennusta ja sitten samasta staattisesta kohteesta peilijärrkärin normaalia PDAF pohjaista AF tarkennusta. Kontrastipohjainen oli aina siellä missä piti, kun pdaf saattoi ryssiä sen ratkaisevan pienen verran.
Tämä ei ollut suunnaton ongelma, koska usein tarkennus oli myös oikeassa, mutta tosiaan tuollainen satunnainen epätarkkuus alkoi pidemmän päälle nyppimään. Minulle tuli sellainen fiilis etten voinut luottaa kameran AF tarkennukseen, ja OVF:stä on aika vaikea päätellä mikrotason terävyyttä vaan se piti tarkistaa otetusta kuvasta jälkikäteen.
...Ehkä tarkennus tosiaan toimii joidenkin objektiivien kanssa enemmän täsmällisesti, vaikea sanoa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja tehodia »

aikaarska kirjoitti:Joo, minun kritiikki oli ehkä turhan ehdotonta. Käsittääkseni Pentaxin kanssa on paljon kiinni myös siitä, minkälainen objektiivi on käytössä.

Tämä ei ollut suunnaton ongelma, koska usein tarkennus oli myös oikeassa, mutta tosiaan tuollainen satunnainen epätarkkuus alkoi pidemmän päälle nyppimään.

...Ehkä tarkennus tosiaan toimii joidenkin objektiivien kanssa enemmän täsmällisesti, vaikea sanoa.
Kyllä automaattitarkennusta käytettäessä sen pitää toimia ja siihen pitää voida luottaa täysin. Totta kai jokaiselle systeemille se ääriraja tulee vastaan jossain vaiheessa, mutta jokapäiväisessä kuvauksessa homma ei tosiaan saa olla tarkennuksesta kiinni. Minulle kuvaamasi tilanne olisi suunnaton ongelma.

Eri objektiivien välillä on varmaan isojakin eroja tarkennusnopeudessa, mutta aina lopputulos pitäisi olla täsmälleen haluttuun kohtaan tarkentunut kuva. Ja jos tarkennuspainotteisuus on päällä, niin kameranhan ei pitäisi edes laueta, ellei tarkennus ole sen mielestä kohdallaan.

Jos tarkennus heitteli useammalla objektiivillä, niin silloin vaihtoehtoina on runkovika tai sitten useampi objektiivi oli viallinen.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, en tiedä. Minulla on ollut useita Pentaxeja mm. (K-70, K-7, K-5, K-1) ja tuntuu, ettei AF tarkennus juurikaan kehittynyt näiden välillä...Tottakai jotakin pientä, mutta yhteisenä tekijänä minusta se satunnainen epätäsmällisyys.

Toivottavasti Pentax saa tulevan uuden mallin myötä AF tarkennuksen oikeasti kuntoon.

Muutenhan Pentax K-mountin kamerat ovat kerrassaan mainioita. Ja K-1:kin kanssa sain paljon hyviä kuvia ihan sen AF:kin avulla, tosin usein vedin varmuuden vuoksi ihan manuaalisesti ja tihrustin takanäytöltä täsmällisen tarkennusterävyyden.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Minä olen Pentaxit aloittanut K-7:lla. Se olikin kuukauden JASilla tarkennusongelman takia. Vika oli kuitenkin Tamronin objektiivissä. Olivat siis samaan aikaan huollossa, koska vika oli helppo paikallistaa siihen, kun muilla objektiiveillä toimi hyvin. Huollon jälkeen olivatkin sitten ihan huippupari, että tuskin vieläkään löytyy n. tuhannella eurolla parempaa jälkeä tekevää settiä, paitsi käytettynä.

Enpä joo kovin isoja eroja ole huomannut tarkennuksessa. Yleisesti tarkennus ei ole se johon minun tarvitsisi kiinnittää erityistä huomiota. (Paitsi tuon Tamronin kanssa, kun kesti aikansa keksiä miksi pari prosenttia kuvista ei tarkennu oikein, vaikka homman tekee samalla tavalla kuin niissä 98 prosentissakin.) Olihan KP ja 55-300 plm varmaan paras tarkennuksen suhteen, mutta ei sillä käytännössä eroa ole esim K-1 ja DFA* 70-200 -yhdistelmän kanssa.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Pentax soittaa elonmerkkejä!

Nyt pukkaa tyylikästä hopeanväristä settiä:

https://www.dpreview.com/news/746230163 ... fic_source" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
magyar
Viestit: 53
Liittynyt: Tammi 18, 2011 14 : 14

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja magyar »

Minulla on ollut useampia Pentaxin digitaalimalleja K-x:stä lähtien (K-x, K-7, K-50, K-3ii, KP ja nyt on kaksi K-1:tä). Pentaxin vahvuus on valtava linssivalikoima ihan kaikissa ajateltavissa hintaluokissa, varsinkin filmikauden tavaraa on myynnissä ihan pilkkahintaan (muutamista euroista muutamiin kymppeihin saa laadukkaitakin aikansa linssejä tavallisimmille polttoväleille). Nyt sitten käy helposti niin, että ostetaan 1980-luvun tai 1990-luvun linssi ja moititaan K-1:n autofokusta. Tuskinpa tässä keskustelussa on siitä kysymys, mutta mielestäni tämä piti sanoa tähän keskusteluun :-).

Minulla on esimerkiksi FA 50 f/1.4 -linssi, jolla sain vain satunnaisesti ihmisen silmän kunnolla tarkaksi muotokuvassa täydellä aukolla ja koko homma alkoi turhauttaa. No, tilanne muuttui ihan erilaiseksi kun kokeilin samaa hommaa DFA 50 f/1.4:llä eli siis tällä uudella ihmelinssillä. Käytännössä aina onnistuu ja tarkennus on vieläpä nopea. Toisaalta minulla on vanha Sigman 105-millinen macro, jolla tarkennus toimii hyvin, samoin halpoja AF-telejä.

Vanhoissa linsseissä olen törmännyt siihenkin, että linssin tarkennusmekanismi on kulunut niin että klappia on jok välissä. Esimerkiksi Sigman linsseissä olen nähnyt muovisia hammasrattaita, joissa on klappia niin ettei tarkennus edes voi olla tarkka.

Yleisesti sanoisin, että kun käytän uusia linssejä (DFA), niin ongelmia ei ole tarkennuksen kanssa. Vanhojen linssien kanssa on sitten enemmän tuurissaan millainen yksilö on.
M1O
Viestit: 674
Liittynyt: Helmi 26, 2018 16 : 46

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja M1O »

Ihmelinssillä saa muotokuvassa täydellä aukolla silmän teräväksi? Nyt kuulostaa Pentax valmiilta.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja jmra »

magyar kirjoitti:Vanhoissa linsseissä olen törmännyt siihenkin, että linssin tarkennusmekanismi on kulunut niin että klappia on jok välissä. Esimerkiksi Sigman linsseissä olen nähnyt muovisia hammasrattaita, joissa on klappia niin ettei tarkennus edes voi olla tarkka.
Juurikin näin. Hyvä esimerkki on mun 31 Limited. Käytettynä kun ostin niin se oli aina epävarma tarkentamaan ja paljon ohitakennuksia. Tarkennus oli myös äänekäs ja lopuksi tarkennus kosahti. No avasin niin tarkennuksesta oli yksi ratas mennyt halki jolloin tarkennus tosiaan hajosi. Sain Pentaxhuollon kautta siihen uudes rataspaketin ja nyt tarkennus on ääneltään hiljainen surina ja tarkennus on aina tarkka.

FA 300 mulla varmaan on mennyt pikkuisen kuluneeksi ne rattaat kun pienemmillä kohteilla ei nykyisin meinaa tarkennus lukittua. Saisikohan siihen jotain uuttaa AF rattaistoa..
masajr
Viestit: 4
Liittynyt: Loka 01, 2019 17 : 15

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja masajr »

Raffwal kirjoitti:Onko kenelläkään tullut enää vastaan uutta K-1 Mark I eurooppalaisessa kaupassa? Voisi olla aika päivittää lopultakin kamera kinokokoiseksi, mutta uusi Mark II maksaa vähän turhan paljon ja eipä noita kumpaakaan näytä liikkuvan juuri käytettyinäkään.
570€ Käytettynä Amazon.de

https://www.amazon.de/Pentax-K-1-Black- ... 12&sr=8-12" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt varovasti. Seurailin noita halpamyyjiä pitkin kevättä parin muun kameran osalta ja eivät taatusti myy mitä listalla lukee. Parilla huijarilla oli Fuji GFX50R 700€. Sitten kun selvittelee lisää niin myynnissä on herra ties mitä autonrenkaista kahluualtaisiin.
Raffwal
Viestit: 29
Liittynyt: Elo 19, 2020 8 : 04

Re: Pentax K-1, K-1 II

Viesti Kirjoittaja Raffwal »

Juu, olen katsonut myös noita Amazonin käytettyjä ja aika epämääräiseltä vaikuttaa. Kysyin toiselta myyjältä lisätietoja kamerasta. Ei vastannut mitään, mutta hävisi listalta. En tiedä mitä huijauksia nämä ovat. Nostavat jotakin listasijoitustaan sillä, että listalla on loputon määrä fiktiivisiä tuotteita?
Vastaa Viestiin