Kiitos, hyvä huomio. Meneekö prosessi niin, että menen Rajalalle perusteluiden kera vai suoraan Sonyyn yhteys? Rajalalle laitoin hiukan närkästyneen viestin, kun tuo portti alkoi reistailemaan tosiaan vajaa 1kk takuun umpeuduttua ja he sanoivat, että voi olla, että Sony sen korjaakin mutta mitään takeita tästä ei ole. Heidän mukaan pitää silti maksaa tuo 60€ (muistaakseni tämä summa) vianmääritysmaksu, meni takuuseen / virhevastuun piiriin tai ei.rolsen kirjoitti:Valmistajan virhevastuuhan ei lopu takuuseen, tuollaisen kameran odotettavissa oleva käyttöikä on reilusti pitempi kuin takuuaika. Käytännöt tuohon virhevastuuseen vetoamisesta löytynevät netistä.m3iss3li kirjoitti: Itsellä siis Sony a6300, josta takuu umpeutunut pari kuukautta sitten.
Sony A6300 ja A6500
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Maalis 06, 2012 20 : 07
Re: Sony A6300 ja A6500
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37
Re: Sony A6300 ja A6500
Käsittääkseni tuosta ei saa koitua tuotteen ostajalle mitään kustannuksia, mikäli siitä ei ole erikseen sovittu, mutta tämä on vain vahva mutu.m3iss3li kirjoitti: Kiitos, hyvä huomio. Meneekö prosessi niin, että menen Rajalalle perusteluiden kera vai suoraan Sonyyn yhteys? Rajalalle laitoin hiukan närkästyneen viestin, kun tuo portti alkoi reistailemaan tosiaan vajaa 1kk takuun umpeuduttua ja he sanoivat, että voi olla, että Sony sen korjaakin mutta mitään takeita tästä ei ole. Heidän mukaan pitää silti maksaa tuo 60€ (muistaakseni tämä summa) vianmääritysmaksu, meni takuuseen / virhevastuun piiriin tai ei.
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkais ... -kaupassa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla esim. kohta kaksi ja siitä viimeinen kappale.
Jos takuuta ei ole annettu tai takuuaika on jo päättynyt, ostajan on osoitettava, että tavara on virheellinen. Jos tavara osoittautuu myyjän tekemässä vian etsinnässä virheettömäksi, ostajalta on mahdollista periä joissakin tilanteissa etsintätyöstä kohtuullinen maksu edellyttäen, että myyjä ja ostaja ovat maksusta etukäteen sopineet.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Maalis 06, 2012 20 : 07
Re: Sony A6300 ja A6500
Jep, keskustelin asiasta Rajalan kanssa ja he pesivät kätensä asiasta täysin, mikä on varmaan ihan hyvä asia. Sanoivat vaan ettei ole takuuta, niin ei voi tehdä mitään ja pyysivät olemaan suoraan yhteydessä Sonyyn.rolsen kirjoitti:Käsittääkseni tuosta ei saa koitua tuotteen ostajalle mitään kustannuksia...m3iss3li kirjoitti: Kiitos, hyvä huomio. Meneekö prosessi niin, että menen Rajalalle perusteluiden kera vai suoraan Sonyyn yhteys? Rajalalle laitoin hiukan närkästyneen viestin, kun tuo portti alkoi reistailemaan tosiaan vajaa 1kk takuun umpeuduttua ja he sanoivat, että voi olla, että Sony sen korjaakin mutta mitään takeita tästä ei ole. Heidän mukaan pitää silti maksaa tuo 60€ (muistaakseni tämä summa) vianmääritysmaksu, meni takuuseen / virhevastuun piiriin tai ei.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37
Re: Sony A6300 ja A6500
Rajala koittaa nyt venkoilla tuon asian kanssa, se on nimittäin sinun valinta minne teet virheilmoituksen.m3iss3li kirjoitti: Jep, keskustelin asiasta Rajalan kanssa ja he pesivät kätensä asiasta täysin, mikä on varmaan ihan hyvä asia. Sanoivat vaan ettei ole takuuta, niin ei voi tehdä mitään ja pyysivät olemaan suoraan yhteydessä Sonyyn.
Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella.
6. Virheilmoituksen tekeminen
Ostajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti havaitsi virheen. Virheilmoituksen voi tehdä paitsi myyjälle myös kaupan välittäneelle elinkeinonharjoittajalle ja aikaisemmalle myyntiportaalle. Jos tavaralle on annettu takuu, ilmoituksen voi tehdä myös takuunantajalle. Ostaja voi valita kenelle hän virheestä ilmoittaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
- Viesti:
Re: Sony A6300 ja A6500
...sellaisella lisämausteella että afaik reklamaation kohteen valinta ei vapauta muita osallisia vastuustaan. Eli vaikka menetkin suoraan maahantuojan puheille, ei se tarkoita sitä että olet vapauttanut vähittäismyyjän vastuusta.rolsen kirjoitti:Rajala koittaa nyt venkoilla tuon asian kanssa, se on nimittäin sinun valinta minne teet virheilmoituksen.
Tuli selvitettyä tämä, kun piti urheiluvälineen hajotessa arpoa vähittäismyyjän ja valmistajan välillä; vähittäisporras vetosi normaaliin kulumiseen (ei ollut normaalia) ja ohjasi valmistajan pakeille. No, tässä tapauksessa takuuasia hoitui valmistajan kanssa aika kivutta. Mutta olemassa oli myös mahdollisuus että valmistaja olisi kieltäytynyt, tai (ulkomaisen) valmistajan kanssa asian hoitamisesta olisi tullut kohtuutonta viivettä ja vaivaa/kulua verrattuna kotimaiseen vähittäiskauppiaaseen.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co