Canon 5Dmk3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Matti_JH
Viestit: 12068
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Juu, ei vaikuta käytännössä, kunhan mainitsin :)

Vanhemmissa nikoneissa on myös ikävä lonksunta. 800,600,7100 yms ovat tässä suhteessa paljon sofistikoituneempia :p
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

tonskulus kirjoitti:No olkoot peltinen, muovinen tai millainen hyvänsä.. ei tuota suljinääntä nyt kyllä minään kriteerinä tule pidettyä mikä vaikuttaisi rungon valintaan.
Ainut poikkeus voisi olla tilanteet, joissa edellytetään äänettömyyttä. Silloin hiljainen suljin olisi toki huomioon otettava seikka.
Joissakin rungoissa sulkimen saa hiljaiseen moodiin.
Ei suoranainen valintakriteeri, mutta yksi kriteeri muiden joukossa. Vitoskolmosen hiljainen suljinääni on senverta mukava, että siitä olis jonkunverran maksanutkin.

Varmaan piilokojukuvauksessakin hyvä olemassa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

hyvatti kirjoitti:Ehkä 5d/1d-kuvaajille merkkaa enemmän tämmöset asiat, mistä Scott Kelby puhuu:
https://www.youtube.com/watch?v=Vz94bdlVVlc#t=263

Varsinainen huru-ukko tuo kelby :D Mutta kun tuon pitkän löpinän tiivistää asiaksi, niin onhan se totta. Canonin ergonomia on huomattavasti parempi.
Zone VI
xorsa
Viestit: 299
Liittynyt: Touko 03, 2004 10 : 39
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Vielä tämä on kovassa käytössä, enkä ole haikaillut noita peilittömiä. Ilmeisesti 5D MkIII:n käyttäjät kuvaavat, eivätkä kirjoittele tänne foorumille.
Vanhakin oppii vielä
elmar
Viestit: 4904
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja elmar »

No jos ei tartte parempaa resoa ja dynamiikkaa, toimivaa AF:ää, kääntyvää näyttöä yms, niin mikä ettei 5D3 pelittäisi.

Mulle 5D4:n kiinteä näyttö oli aikoinaan sen verran iso pettymys, että äänestin jaloilla.
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Uudelleenorganisoinut tässä muutamien päivien aikana kuvakirjastoani, käyden läpi ulkoisia kovalevyjä.

Vastaan tullut kaikenlaisia kuvia vuosien varrelta, mm. croppirungoilla kuin myös ff-rungoilla otettuja, niin Nikonia kuin Canoniakin ja ensimmäiset kuvat joiden kohdalla tuli fiilis että noinko laitteistorumbaan laitetut euromäärät ovat kaiken sen hien ja tuskan arvoisia, kun painanut duunissa pitkää päivää, ovat siinä kohtaa kun runko vaihtui ensin 5D:stä 5D MarkII:een ja siitä 6D:n, välissä ollen muutama Fuji ja nyt Sonyn peilitön ff.

Itseasiassa aikamoinen "ympyrä on sulkeutunut fiilis" tuli siinä kohtaa, kun katsoin 6D + 17-40/4 L combolla ja Sony a7rIII + 16-35/4 combolla otettuja kuvia, nimittäin kumpaisessakin combossa sitä jotain samaa sävymaailmaa, mistä henkilökohtaisesti pidän suunnattoman paljon.

Ei näiden romujen jatkuva päivittäminen kuvanlaadullisesti mitään taivasosuutta anna, ne ominaisuudet mitkä teknisesti/ergonomisesti muuttuvat, ne ovat se suurin pointti ja nehän ovat niitä, mistä joutuu maksamaan pitkän pennin ja kukin sitten itse mielessään miettii, onko se "kääntyvä näyttö" (yksi karrikoitu esimerkki) niiden rahapanostusten arvoista.

Kyllä nuo peili-Canonit ovat vielä tänäkin peilittömien päivänä täysin kuranttia kamaa.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
xorsa
Viestit: 299
Liittynyt: Touko 03, 2004 10 : 39
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja xorsa »

elmar kirjoitti: Helmi 16, 2022 10 : 41 No jos ei tartte parempaa resoa ja dynamiikkaa, toimivaa AF:ää, kääntyvää näyttöä yms, niin mikä ettei 5D3 pelittäisi.

Mulle 5D4:n kiinteä näyttö oli aikoinaan sen verran iso pettymys, että äänestin jaloilla.
Joku kääntyvällä takanäytöllä oleva Canoni mulla oli, mutta palasin mark 3:een. Jos pitää matalalla kuvata, niin maaten ja kulmaetsin kehiin.
Vanhakin oppii vielä
elmar
Viestit: 4904
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja elmar »

xorsa kirjoitti: Helmi 17, 2022 15 : 57 Joku kääntyvällä takanäytöllä oleva Canoni mulla oli, mutta palasin mark 3:een. Jos pitää matalalla kuvata, niin maaten ja kulmaetsin kehiin.
Aikoinaan myös harrastanut tuota. Siksi voinkin varmuudella sanoa, että maantasosta kuvatessa nykypeilitön birdeye-af:llä, jatkuvalla tarkennuksella, kaikilla pisteillä, avatun persnäytön kautta kyykyssä kuvaten pieksee peilirutkut, kulmatähtäimet ja maassa makoilut lopputuloksen varmuudessa noin 6-0. Tätä ei hiffaa ennenkuin itse kokeilee.

Jos linnun pää pysyy näytön alueella, peilittömillä nopeastikin liikkuvan kohteen silmä on aina terävä. Peiliromuilla maata pitkin kuvatessa jatkuva tarkennus harhautuu usein joko taustaan tai johonkin etualan heinään tms, joskus se on linnun kyljessä mutta vain vahingossa päässä ja silmässä.
Maffer
Viestit: 21573
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siinähä tämäkin kamera sai kuoliniskun :D Ei muuta kun R5 tilalle.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Helmi 18, 2022 14 : 53 No siinähä tämäkin kamera sai kuoliniskun :D Ei muuta kun R5 tilalle.
No katsotaan sitten kun tulee mieliteko kuvata pääskysiä madon näkökulmasta. 5D3 tarkentaa ohi liikkuvin juniin 100 % todennäköisyydellä (en muista yhtään virhettä, mk1:llä niitäkin joskus tuli) ja riehuvaan lapseen 95 % todennäköisyydellä. Nyt kun riehuvista lapsista on tullut velttoja teinejä, varmuus on 100 %.

Mutta 5D3 on liian hyvä kamera. Se on jotenkin vienyt innon kuvata ja varsinkin päivittää laitteita, joka on ollut kameraharrastajalle tärkeää. Mutta nyt kaikki päivitykset lisäävät vain lukuja paperilla ja se on vähän tylsää. Ei minusta kuitenkaan tule mitään eräjorma- tai urheilukuvaajaa, joka voi edes leikkiä tarvitsevansa uusien kameroiden tarkennusominaisuuksia ja kun olen teettänyt 2 A4 isompaa kuvaakin (5D1:n kuvista), miljoonat megapikselitkin tukkisivat vain turhan panttina kovalevyjä.
Hannu
moidites
Viestit: 66
Liittynyt: Tammi 11, 2012 23 : 40
Viesti:

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja moidites »

Kyllä minulle henkilökohtaisesti oli paljon isompi loikka ja wow-tunne, kun ostin 600D:n jälkeen 5D3:n kuin se kun ostin R5:n - ja nimenomaan vauhtikuvauksen saralla. Riippuu niin paljon mikä se nopeasti liikkuva kohde on. Minä kuvaan pääsääntöisesti juoksevia vinttikoiria ja minun vauhtikuvaamisessa R5:n silmätarkennus ei toimi täsmällisesti aina (toki usein loistavasti tarkentaa, mutta ei aina), vaikka kameralle näyttäisi sen kohdan missä ne silmät suurin piirtein on ja mihin haluaisin sen tarkentuvan - ei, peräaukko, paidan napit, korvat tai voimakkaasti kaareutuva häntä on usein R5:n mielestä enemmän silmä kuin ne silmät mitä koetan tarjota. Tällä viikolla on pyryttänyt suht joka päivä melkein vaakana lunta, niin jo olosuhteet tekevät sen ettei se tarkennus ole silmissä aina.

Kesällä kun kuvaili lenteleviä pääskysiä, niin siinä kyllä huomasi R5:n ylivoiman verrattuna aikaisempiin runkoihini, mutta linnut eivät ole kuitenkaan se mitä päivittäin kuvaisin. Kaikessa se ylivoima ei näy samassa mitassa.

Varsinkin nyt 5D3:n hinta-laatusuhde käytettynä ostettuna on erittäin hyvä, niin hyvä, etten ole raskinut omaani myydä.
xorsa
Viestit: 299
Liittynyt: Touko 03, 2004 10 : 39
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Canon 5Dmk3

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Kerrotaan nyt vielä se, että kulmaetsintä olen käyttänyt vain macron kanssa ja sekin suolla kihokkeja kuvatessa. En minä noita lintuja maaten kuvaa, korkeintaan kyykyssä. Ja tuo 400/4DO on sen verran mukava ja kevyt putki tälläiselle vanhuksellekin.
Vanhakin oppii vielä
Vastaa Viestiin