Tämä. Meillä on par'aikaa pöydällä asiakkaan pyyntö muuttaa yhden kentän pituus 6 merkistä kymmeneen. Siis kuinka kauan sen tekemiseen menee? 3 sek. Ei voi maksaa paljoa. Paitsi, että se kenttä on tietokannassa, joten pitää tehdä muutos sinne & konversio siihen olemassa olevaan kantaan. Ja kaikille muillekin asiakkaille, tai muuten meillä on yhden asiakkaan versio ja muiden. Ja kohta yhden ja kahden ja muiden. Ja ... (you get the point).jmra kirjoitti:Muutenkin särähtää nämä "pari koodiriviä" heitot. Joskus tuo pari koodiriviä voi vaatia paljonkin muuta työtä. Vähintääkin kattava testaus ettei samalla ole rikottu mitään toimivaa.
Lisäksi ko. kenttää käytetään n. 300 näytössä, joihin jokaiseen se on muutettava erikseen. Ja muutos testattava. Ja tulosteet. Ja liittymät muihin järjestelmiin.
Ok, paskasti koodattu alunperin, mutta sen itkeminen tai toteaminen ei auta tässä tilanteessa yhtään.
No nytkö me ilmoitetaan sille yhdelle asiakkaalle, että tämän muutoksen tekemiseen menee puoli vuotta kymmeneltä koodaajalta ja se maksaa teille puoli miljoonaa...
Jos kerran softan kopiointi ei maksa mitään, niin miksi kuitenkin kaikki maksaa ilolla musiikista, elokuvista, sähkökirjoista? Ei niidenkään monistaminen maksa pennin latia. Mitä järkeä on maksaa jostain Kindlen eKirjasta 15 EUR, kun se paperiversio maksaa saman? Ihan pelkkää riistoa.
Mut joo, ihme valitus tästä maksullisesta päivityksestä. It costs what it costs. Ja edelleen: kuka kertoo mulle tietoon perustuen, että se maksu on siitä softasta, eikä sen huollon tekemästä työstä. Ei tule JASsin duunarien lapsille joululahjoja, kun kaikki haluaa huollot ilmaiseksi. Nytkö on hyvä mieli?