Samaa mieltä. Jos lasi tarkentaa väärin, niin se on viallinen. Niinkuin jo edellä mainitsin: en ole koskaan väärin tarkentavaa lasia saanut hienosäädöllä tarkentamaan oikein kuin yhdellä tarkennusetäisyydellä. Mutta sisätiloissa keinovalossa tarkennuksen testaus ei ole oikea tapa todeta tarkentaako lasi oikein tai väärin.d3nso kirjoitti:hienosäätö ei todellakaan ole ratkaisu väärin tarkentavaan objektiiviin.
Nikon ja Nikonin "laatu"
-
- Viesti:
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Kyllähän tälläinen keskustelu vähän väkisin menee välillä dissauksen puolelle, yllättävän asiallisena tämä on kuitenkin pysynyt :)d3nso kirjoitti:Ihme dissausta puolin ja toisin. Mutta, mutta, hienosäätö ei todellakaan ole ratkaisu väärin tarkentavaan objektiiviin.
Eikä ainakaan mulla ole ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, enkä ole pahoittanut omaani :D
Eriäviä mielipiteitä on ja kuuluukin olla.
-
Kuka sitä oikein tarkentavaan objektiiviin käyttäisi?d3nso kirjoitti:Ihme dissausta puolin ja toisin. Mutta, mutta, hienosäätö ei todellakaan ole ratkaisu väärin tarkentavaan objektiiviin.
Tämän rinnalla, kun tarkennuksen hienosäätöä ei lainkaan suostuta käyttämään, ihmettelen kun toisaalla hurrataan sille Sigman telekalle jonka avulla säätöjä voidaan tehdä myös objektiiviin. Sanoisin, että ottakaa äijät järki käteen.
-
Sillä sigman telakalla voi säätää objektiivin eri etäisyyksien mukaan kohdilleen. Sitä ei luullakseni voi tehdä tuolle nikkorin 50/1.4 lasille millään tavalla, jos se tarkentaa väärin etäisyyksien mukaan, niin silloin se on susi. Ja kuten aiemmin sanoin, niin foka tarkistaa lasin vain yhdellä etäisyydellä. Saahan sitä käyttää siellä huollossa niin monesti kuin haluaa. Olen saanut fokalta senkin suuntaista kommentiia, ettei lasin kuulukkaan tarkentaa kaikilla etäisyyksillä kohdilleen :)nomad kirjoitti:Kuka sitä oikein tarkentavaan objektiiviin käyttäisi?d3nso kirjoitti:Ihme dissausta puolin ja toisin. Mutta, mutta, hienosäätö ei todellakaan ole ratkaisu väärin tarkentavaan objektiiviin.
Tämän rinnalla, kun tarkennuksen hienosäätöä ei lainkaan suostuta käyttämään, ihmettelen kun toisaalla hurrataan sille Sigman telekalle jonka avulla säätöjä voidaan tehdä myös objektiiviin. Sanoisin, että ottakaa äijät järki käteen.
-
- Viesti:
:Dnomad kirjoitti:Kuka sitä oikein tarkentavaan objektiiviin käyttäisi?
Joo, eiköhän se ole ihan käyttöä varten tarkoitettu. Ei varmaan auta jokaisessa tapauksessa, mutta kiinteäpolttovälisillä hyvinkin saattaa saada lasin skarpiksi.
Sulantoblokissa on kokemuksia Sigman USB-dockista. Esim. 120-300/2.8:ssa voi säätää neljää eri polttoväliä neljällä eri tarkennusetäisyydellä. Eli kuusitoista asetusta. Tosin harvalla on himassa tilaa ja valoa edes yrittää kalibroida tuota kaikilla polttoväleillä ja tarkennusetäisyyksillä.
-
No niin, sain kuin sainkin otettua parit testikuvat ulkona.
Kamera jalustalla ja etäisyys kohteeseen 4 metriä, eli melko runsaasti kropattu.
Kuvat nyt ei aivan identtisiä ole, koska Sigma on pakko laittaa putkessa olevaan kiinnikkeeseen, muuten on liian etupainoinen.
Näistä jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä.
http://eetun.otokset.fi/kuvat/Testailut ... kkor+50mm/
Kamera jalustalla ja etäisyys kohteeseen 4 metriä, eli melko runsaasti kropattu.
Kuvat nyt ei aivan identtisiä ole, koska Sigma on pakko laittaa putkessa olevaan kiinnikkeeseen, muuten on liian etupainoinen.
-
http://www.lensrentals.com/blog/2013/08 ... -2012-2013
Camera bodies, both SLR and mirrorless, had the lowest repair rates we’ve seen in 5 years.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
Eli tarkennus on edessä. Napsauta hienosäätöä taaksepäin ja testaa sitten muutamalle eri matkalle.eetu1978 kirjoitti:No niin, sain kuin sainkin otettua parit testikuvat ulkona.
-
Päivitetään nyt tilannetta tännekin.
Eilen oli muitakin asioita keskustan suuntaan, joten käväisin Rajalassa tämän asian tiimoilta.
Ihan ensimmäiseksi pitää antaa isot plussat Rajalan työntekijälle (Jarno?), asiat etenivät, ainakin jollain tasolla.
Minun runko+linssi yhdstelmä testattiin samalla, lisäksi liikkeen demolaitteella tehtiin samat testit, selvästi parempaa jälkeä tuli liikkeen laitteella.
Sovittiin, että tilaan ajan huollosta, jonne toimitan sekä linssin, että rungon.
Rajalasta luvattiin huollon ajaksi lainalaite.
PS.
Sähköpostikeskustelussa Nikonin suuntaan ilmeni eräs jännä juttu, heidän tiedoissaan minun runkoa ei ole säädetty, minun saamassa huoltoraportissa taaseen lukee että on säädetty.
Eilen oli muitakin asioita keskustan suuntaan, joten käväisin Rajalassa tämän asian tiimoilta.
Ihan ensimmäiseksi pitää antaa isot plussat Rajalan työntekijälle (Jarno?), asiat etenivät, ainakin jollain tasolla.
Minun runko+linssi yhdstelmä testattiin samalla, lisäksi liikkeen demolaitteella tehtiin samat testit, selvästi parempaa jälkeä tuli liikkeen laitteella.
Sovittiin, että tilaan ajan huollosta, jonne toimitan sekä linssin, että rungon.
Rajalasta luvattiin huollon ajaksi lainalaite.
PS.
Sähköpostikeskustelussa Nikonin suuntaan ilmeni eräs jännä juttu, heidän tiedoissaan minun runkoa ei ole säädetty, minun saamassa huoltoraportissa taaseen lukee että on säädetty.
-
Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
D7000 kävi linssin kera huollossa, jonka jälkeen laitoin molemmat kiertoon.
Ajattelin, että annetaan vielä mahdollisuus Nikonille, kun kerran pari hyvää linssiä oli kassin pohjalla.
Bongasin käytetyn D300s:n, joka soveltuisi loistavasti minun tarpeisiini. Treffit myyjän kanssa meni jostain syystä hieman ristiin.. No , illalla peli jonne tarvitsin runkoa. Rajalaan soitto, löytyi vastaava runko, pikaiseen noutamaan runko.
Peliä kuvatessa tuntui, että nyt ei ole ihan kaiku kohdallaan.. Totuus paljastui kun pääsin kotiin, tarkennus aivan päin peetä.
Eikun Rajalaan rungon kanssa, testattiin siellä ja todettiin tarkennuksen olevan pielessä.
Tässä vaiheessa kirosin mielessäni muutamaan otteeseen, päätin kuitenkin kysyä löytyykö muita vastaavia, löytyihän sieltä.
Heti testaamaan, tarkennus toimi loistavasti, hyvä, hyvä!
Illalla taas peliä kuvaamaan hyvillä mielin, kamera laukusta, testikuvia kehiin, jäi yhteen ja peili jumitti tms.. Musta ruutu ja kamera täysin jumiin.
Akkua pois ja sain kameraan eloa, lisäksi koko pelin sain suht ongelmitta kuvattua.
Taas kerran Rajalaan, siellä puhdistettiin kontaktipintoja, joka voi kuulemma aiheuttaa tuollaista, eli päätin tyytyä tähän.
Kotona päätin vielä lähteä kuvaamaan, kaksi kuvaa ja taas musta ruutu jne..
Rajalaan taas tie siis vei, töissä mietin valmiiksi vaihtoehtoja ja Nikon jäi liikkeeseen, ja minä lähdin Canonin kanssa pois.
D7000 kävi linssin kera huollossa, jonka jälkeen laitoin molemmat kiertoon.
Ajattelin, että annetaan vielä mahdollisuus Nikonille, kun kerran pari hyvää linssiä oli kassin pohjalla.
Bongasin käytetyn D300s:n, joka soveltuisi loistavasti minun tarpeisiini. Treffit myyjän kanssa meni jostain syystä hieman ristiin.. No , illalla peli jonne tarvitsin runkoa. Rajalaan soitto, löytyi vastaava runko, pikaiseen noutamaan runko.
Peliä kuvatessa tuntui, että nyt ei ole ihan kaiku kohdallaan.. Totuus paljastui kun pääsin kotiin, tarkennus aivan päin peetä.
Eikun Rajalaan rungon kanssa, testattiin siellä ja todettiin tarkennuksen olevan pielessä.
Tässä vaiheessa kirosin mielessäni muutamaan otteeseen, päätin kuitenkin kysyä löytyykö muita vastaavia, löytyihän sieltä.
Heti testaamaan, tarkennus toimi loistavasti, hyvä, hyvä!
Illalla taas peliä kuvaamaan hyvillä mielin, kamera laukusta, testikuvia kehiin, jäi yhteen ja peili jumitti tms.. Musta ruutu ja kamera täysin jumiin.
Akkua pois ja sain kameraan eloa, lisäksi koko pelin sain suht ongelmitta kuvattua.
Taas kerran Rajalaan, siellä puhdistettiin kontaktipintoja, joka voi kuulemma aiheuttaa tuollaista, eli päätin tyytyä tähän.
Kotona päätin vielä lähteä kuvaamaan, kaksi kuvaa ja taas musta ruutu jne..
Rajalaan taas tie siis vei, töissä mietin valmiiksi vaihtoehtoja ja Nikon jäi liikkeeseen, ja minä lähdin Canonin kanssa pois.
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Ihan kuin lähtisi sutta pakoon ja karhu tulisi vastaan. :-)eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
-
Heh heh..määvaan kirjoitti:Ihan kuin lähtisi sutta pakoon ja karhu tulisi vastaan. :-)eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
Kyllä mä mielestäni jo ihan riittävän hyvin katsoin mulle suodut Nikonin kortit, olkoon sitten huonoa tuuria tms.
Tilalle tuli laite joka vastaa tämän hetkistä tarvetta parhaiten, eikä ole ollut mitään ongelmia :)
-
Tähän pätee se vanha sanonta: Canon tarkentaa nopeasti, Nikon tarkentaa oikein :-)eetu1978 kirjoitti:Heh heh..määvaan kirjoitti:Ihan kuin lähtisi sutta pakoon ja karhu tulisi vastaan. :-)eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
Kyllä mä mielestäni jo ihan riittävän hyvin katsoin mulle suodut Nikonin kortit, olkoon sitten huonoa tuuria tms.
Tilalle tuli laite joka vastaa tämän hetkistä tarvetta parhaiten, eikä ole ollut mitään ongelmia :)
-
Rupeaa jo kuulostamaan aika uskomattomalta. Montako viallista Nikonia sinulle lopulta tuli ilman että löytyi yhtään toimivaa? Nikonhan voisi pestata sinut tehtaalleen poimimaan kaikki vialliset yksilöt pois tuotannosta ennen tehtaalta lähtemistä kun näyttää aika hyvin onnistuvan tuo viellisten yksilöiden poiminta.eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
-
-
Rajalassa mä taisin sanoakin, että jos tarvitsette vikojen etsijää, ottakaa yhteyttä :)jmjh kirjoitti:Rupeaa jo kuulostamaan aika uskomattomalta. Montako viallista Nikonia sinulle lopulta tuli ilman että löytyi yhtään toimivaa? Nikonhan voisi pestata sinut tehtaalleen poimimaan kaikki vialliset yksilöt pois tuotannosta ennen tehtaalta lähtemistä kun näyttää aika hyvin onnistuvan tuo viellisten yksilöiden poiminta.eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
Tässä viimeisimmässä tapauksessa oli kolme Nikonia, jotka kaikki enemmän tai vähemmän viallisia, joista yksi oli uusi.
3/4 Nikonista on ollut siis viallisia mun tapauksessa.
Tämä Canon joka minulle tuli, oli myös vaihtolaite, eikä ole mitään valitettavaa löytynyt.
Kyllä mä väittäisin, että ne vaihtolaitteet pääasiassa ovat kunnossa, myös Rajalassa.
-
- Viesti:
Aika uskomatonta tuuria kyllä. Itselläni on nyt toistakymmentä digi-Nikonia ollut, joista yhdessä oli virtapiiri hajalla jo uutena. Muuten kaikki uutena ja käytettynä ostetut on toimineet moitteettomasti.eetu1978 kirjoitti:Heh heh..määvaan kirjoitti:Ihan kuin lähtisi sutta pakoon ja karhu tulisi vastaan. :-)eetu1978 kirjoitti:Päivitetään nyt tänne loppuhuipennus..
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Sanoisin koko jutusta, että huonoa tuuria.
Olen reilun 10 vuoden aikana ostanut sekä uusia että käytettyjä Nikonin ja Canonin optiikkoja ja runkoja muutaman kymmenen kappaletta. Ainoat ongelmat ovat olleet kaksi aivan päin per****ä tarkentanutta Canonin L-sarjan Zoomia (uusia). Toista niistä ei saatu kun "tehtaan spekseissä" tasoiseksi toisesta laidasta sutuksi, toinen tuli kuntoon.
En epäröi ostaa kummankaan merkin tuotteita uutena enkä käytettynä. Käytetyissä otan aina ensin muutaman testikuvan ennen ostopäätöstä, pitävät mielellään pari tuntia varattuna, että ehdin kotona pikselipiippailla testikuvat.
Parempaa onnea Canoinin kanssa. Tiedän miten tuollainen kyrsii.
--
Olen reilun 10 vuoden aikana ostanut sekä uusia että käytettyjä Nikonin ja Canonin optiikkoja ja runkoja muutaman kymmenen kappaletta. Ainoat ongelmat ovat olleet kaksi aivan päin per****ä tarkentanutta Canonin L-sarjan Zoomia (uusia). Toista niistä ei saatu kun "tehtaan spekseissä" tasoiseksi toisesta laidasta sutuksi, toinen tuli kuntoon.
En epäröi ostaa kummankaan merkin tuotteita uutena enkä käytettynä. Käytetyissä otan aina ensin muutaman testikuvan ennen ostopäätöstä, pitävät mielellään pari tuntia varattuna, että ehdin kotona pikselipiippailla testikuvat.
Parempaa onnea Canoinin kanssa. Tiedän miten tuollainen kyrsii.
--
Primet rulaa!