Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

... lähestyy, ja olikos tässä kohtapuoleen vaalitkin?

Kuva
Yllä joukkonsa eessä nuori Sinikka Hurskainen, silloin poliittisen uransa lähtötelineissä. Olikohan peräti viiden kauden kansanedustaja, ja parlamentista eläköidyttyään tullut tunnetuksi kauniitten naivististen öljyväriteosten tekijänä.


Kuva
Eri aikakausilla on omat iskulauseensa. Jalkaväkimiinoja ei mainita ollenkaan näissä plakaateissa?


Kuva
Mieskuorot kuuluvat vappuun niinkuin... no, mieskuorot kuuluvat vappuna!


Kuva
Ja jokaiseen kaupunginosakeskukseen kuuluu oma, täyden palvelun valokuvausliike, ellei pari!
Kuvassa on pari nuorta miestä, ketkä kuuluivat silloin ystäväpiiriin. Toisen nimi ei ole palautunut parin päivän katselemisella, ei niin mistään.

Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Huhti 04, 2025 10 : 51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 23305
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vappu

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Neuvostomummot liputtaa kommunismin puolesta vaikkei työssä käykään. Vappu tulisi poistaa kalenterista täysin turhana kilikalilomana.

Miinoja varten banderolli kuuluisi tietenkin "Miinakentän myötä, lapiolle työtä!". Miinat on pop, mutta kunhan eivät ala myymään niitä ilotulitusmyynneissä vuodenvaihteessa alaikäisille. Miettikää kaikkia niitä TikTok-haasteita.
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Muistaakos joku Imatra-viikon? Imatralla ajettiin moottoripyörien Road Racing MM-osakilpailu vuodesta 1964 vuoteen 1982, vaihtelevasti heinäkuussa tai elokuussa. Tapahtumasta kasvoi pikkukaupungille melko mittava, ja lisäksi tapahtumia levitettiin koko edeltävälle viikolle. Mukaan mahtui monenlaista. Moottoripyöräkilpailu oli aluksi kaksipäiväinen ja sitten kolmepäiväinen tapahtuma, harjoitukset perjantaina ja lauantaina, kilpailut sunnuntaina. Elokuun puoliväli kuvissa olevan vuoden tapahtuma-aika.

Jo Imatraviikon avajaiset olivat paikallisesti iso tapahtuma, valittiin Imatran Inkeri - joku paikkakunnalla vaikuttanut ja tunnettu naishenkilö.

Tässä kuvia avajaisista, polkupyöräkilpailuista - samalla radalla millä moottoripyörät sitten viikonloppuna ajoivat - sekä Vuoksella ajetusta moottoriveneiden kilpailusta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Maffer
Viestit: 23305
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nää on mielekkäämpiä ja mielenkiintoisiakin kuvia. Lisää.
temama
Viestit: 11005
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja temama »

Tykkään kaikista näistä vanhoista fotoista!!

JL Anttola kirjoitti: Huhti 02, 2025 13 : 11 ... lähestyy, ja olikos tässä kohtapuoleen vaalitkin?


Kuva
Eri aikakausilla on omat iskulauseensa. Jalkaväkimiinoja ei mainita ollenkaan näissä plakaateissa?

Kuva
Juuh, huikkasen on ilmapiiri muuttunut. Ja hyvästä syystä. Edes ydinaseeeton Pohjola ei ole enää pyhä asia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
elmar
Viestit: 5253
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja elmar »

JL Anttola kirjoitti: Huhti 02, 2025 22 : 15 Imatralla ajettiin moottoripyörien Road Racing MM-osakilpailu vuodesta 1964 vuoteen 1982, vaihtelevasti heinäkuussa tai elokuussa.
Imatranajot elää vielä nykyäänkin. Ei tosin enää MM-tasolla, mutta eurooppalaisena IRRC-kisana > https://www.imatranajo.fi/content/fi/2/ ... usivu.html .

Edit. Mainioita dokumentteja, joiden arvo kasvaa joka vuosi. Kannattaakin kuvata läheisiä ihmisiä ja kotiseutunne tapahtumia, koska niitä ei kuvaa juuri kukaan muu.
Viimeksi muokannut elmar, Huhti 03, 2025 12 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
erilainen
Viestit: 1125
Liittynyt: Kesä 25, 2009 19 : 25
Paikkakunta: pårvåå

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja erilainen »

hemmetin hienoa ajankuvaa!
kaikki kuvat on jo otettu
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Imatralla oli tuolloin noin 33 000 asukasta. Suuruuden ajan Imatraviikon aikana Imatralla oli tai kävi noin 80 000 vierasta, ennätysvuoden Imatranajoihin myytiin 54 000 lippua! Ja katuverkossa ollut rata saattoi päästää jonkun sinne ohi lippukontrollinkin...

Karkeasti voisi arvella, että imatralaisista kolmasosa osallistui vapaaehtoisena erilaisiin järjestelyihin tai työskenteli tilapäisissä tapahtumiin liittyvissä tehtävissä, toinen kolmasosa oli katsojina, ja kolmas kolmasosa pakeni mökeilleen. Vaikka air pee än peetä ei ollut vielä keksitty, sitäkin toimintaa tapahtui. Katukioskien ja tilapäisten palveluntarjoajien joukossa oli runsaasti muitakin kuin paikkakuntalaisia. Ajoilla oli omat vastustajansa, nimismies vahvimpana, mutta kaupungin johdolla oli vankka usko taloudelliseen kannattavuuteen. Moottorikerho täysin harrastuspohjaisena yhteisönä pyöritti miljoonaluokan liikevaihtoa itse MM-kisojen järjestelyssä. Maksua vastaan erilaisiin järjestelyn osatehtäviin osallistuivat lähes kaikki Imatran urheiluseurat ja muut vastaavat yhdistykset, ja useat pienet urheiluseurat sanoivat ääneenkin, että ilman Imatranajoja ei olisi heidän seurallaan juuri toimintaedellytyksiä. Eikä moottorikerho olisi yksin selvinnytkään haasteesta. Suljetuilla yleisillä teillä suuren kilpailun järjestäminen ei ole ihan helppo nakki.

Viikko ennen varsinaisia Imatranajoja oli Imatraviikon avajaiset, lauantaina. Julkistettiin Imatran Inkeriksi valittu henkilö, hän kulki hevoskyydillä kulkueen keulilla. Kulkueessa imatralaiset järjestöt esittelivät toimintaansa, ja esiintyjiin ja heidän pukeutumiseensa panostettiin. Avajaiskulkueen katsojat saattoivat valtaosin olla paikkakunnan omaa väkeä; vieraat saapuivat myöhemmin.

Laitan vielä muutaman kuvan avajaiskulkueesta ja Imatran keskustasta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Siinä lisää ajankuvaa. Seuraavaksi alkaakin tulla ajonkuvaa...

Jaakko
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Laitetaas muutama kuva Imatranajojen harjoituksista. Muisti tarjoilee sellaista, että olin jossain toimitsijatehtävissä tapahtumassa, ja kuvaamaan ennätin vain perjantain harjoituksissa, mutta toisaalta aika paljon on tässä ensimmäisessä kuvassa katsojia? Sen verran vielä kuvista, että olin aika vahvasti mukana Imatran Moottorikerhon toiminnassa tuolloin, ja sain amatöörikuvaajana liivit, ja pääsin kuvaamaan samoilta paikoilta kuin ammattimiehetkin silloin harjoituksissa. Ei sinne pelkällä kameralla päässyt enää tuohon aikaan, mutta ei toisaalta samanlaista etukäteen rekrytointia, allekirjoitettua vastuuvapautta ja vakuutuksia tarvinnut niinkuin nykyisin isoissa urheilutapahtumissa.

Kuva
Kuparisen moottoripyöräilysuvun keskimmäistä polvea taitaa olla kuski, ja takana Imatran Yhteislyseon rakennukset. Niitä yritin käydä, pahasti jäi kesken... PS. Kävin lunttailemassa, Esko Kuparinen, Honda ja luokka Superbike, sanottiin siellä!


Kuva
Maailman tähtiä aseman ässämutkan toisessa osassa. Luokka 250cc, numero 4 Carlos Lavado, 27 Christian Sarron ja 6 Jean-Louis Guignabodet. Lavado Venezuelasta, toiset Ranskasta. Guignabodetin pyörä taitaa olla Kawasaki, muut Yamahoita, arvelen, tietolähteessä ei ollut näille merkkejä.


Kuva
Liukupala oli jo polvessa tuohon aikaan. Sillä voi ottaa hetkellistä tukea tiestä, kun renkaat joskus luistavat vähän tarkoitettua enemmän. Kuski on Didier de Radiguez, Ranskasta, luokka 250cc ja pyöränä tietolähteen mukaan Chevallier?


Kuva
Tässä on sormi osunut kameran laukaisimeen melko oikeaan aikaan.


Kuva


Kuvassa kuljettajana skotti Jock Taylor ja kyytiläisenä ruotsalainen Benga Johansson. Sunnuntain kilpailupäivänä alueen yli kulki muutama raivoisa rankkasade, ja Taylorin sivuvaunullinen nousi kohtalokkaaseen plaaniin Vuoksen suoran jarrutuksen alussa. He osuivat radan laidassa olleeseen puhelinpylvääseen, ja kun pelastusmiehistö oli irrottamassa Tayloria, heihin osui vielä toinen kilpailijapari, joka oli samalla tavalla menettänyt pyöränsä hallinnan. Taylor menehtyi vammoihinsa muutama tunti myöhemmin sairaalassa.

Taylorin elämä päättyi seuraavan kuvan pylvääseen, ja samalla Imatran radan tarina korkeimman MM-tason kilpailunäyttämönä. Euroopan mestaruuskisoja ajettiin vielä neljä vuotta, ja sitten moottorien melu vaikeni 30 vuoden ajaksi. Imatranajoja ajetaan taas, tosiaan IRRC-sarjan, eli katuradoilla ajettavan sarjan osakilpailuna.

Kuva

Laitetaas ikävien muistojen perään vielä yksi hyvän mielen kuva. Äitini käsi ja pihaorava:
Kuva

Kaikki kuvat ovat samasta negatiivipussista, tässä vielä linkki likkeriin: https://flic.kr/s/aHBqjC7xzy

Kuvat eivät ole valokuvataidetta, jotain dokumenttiarvoa voi olla jollekin. Laitoin kaikki likkeriin, kun saatan näitä jakaa imatralaisille tutuillekin; joku voi löytää itsensä niistä vapun ja viikon avajaisten kuvista.

Kameran, Canon AE-1 Program, olin ostanut edellisenä syksynä. Vähän epäilen, että nämä kuvat eivät ole samasta rullasta, vapusta elokuuhun kyllä kului enemmän filmiä, oli silloin sen verran intoa? Linsseinä käytettynä ostetun kameran mukana tuli Canonit 35/3.5, 50/1.8 ja 70-210/4.0, millä luultavasti kaikki nämä kuvat otettu. Kaapissa tallella kaikki, niin kamera, linssit, kuin negatiivitkin!

Jaakko

PS1. Ja siis näitten filmikuvien alkuperäinen kuvausvuosi on 1982.

PS2. Negoista, mitkä otettu Imatranajoista ja Imatraviikolta, löytyi merkintä KODAK SAFETY FILM 5075. Ei mitään ASA-lukua? Vappu ja oravakuvat ovat olleet väärässä pussissa, eivät ole samaa filmiä. Enimmäkseen taisin kuvata 400 ASAN filmeillä, kun moottoriurheilua ja jotain luontokappaleitakin yritin silloin kuvailla. Muistaako kukaan tuollaista KODAK SAFETY FILMiä, liekkö palamatonta, kun oikein turvalliseksi on merkitty?

PS3. Kodak Safety Film merkintä tarkoittaa filmin perusmateriaalia, ja oikeasti sitä, että filmin runko ei ole itekseen syttyvää ja räjähtävää! Numero taas viittaa filmin valokuvaukselliseen laatuun, ja samalla vaadittavaan kehitysprosessiin. 5075 on sama filmi kuin KODACOLOR II. Tällaiset tiedon löysin internetin viidakoista, lievällä varauksella. Oli erilaisia epäilyjäkin kirjoitettu, mutta aika moni kirjoittaja päätyi tässä esitettyihin tietoihin. Eli luotetaan niihin, kunnes toisin todistetaan...
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava. Ja taidevalokuvaus.

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Asiasta vesisaaviin, vesisaavista asiaan...

Yhdessä vuonna 1982 Imatranajoissa ottamassani kuvassa kallisteli moottoripyörällään eräs sen ajan ammattitason kilpamoottoripyöräilijä, Didier de Radigues nimeltään. Googlailin huvikseni näitä esille tulleita nimiä, ja Didierin kohdalla selvisi ensin, ettei ole ranskalainen, kuten tuonne aikaisempaan viestiin olin jostain kopioinut, vaan belgialainen lähtöjään. Mutta sitten löytyikin sellainen tieto, että mies on ammattimainen valokuvaaja nykyisin, eikä mikään moottoripyöräkilpailuissa pyörijä, vaan kovastikin taiteisiin päin kallistunut valokuvaaja!

Tässä linkki sivuilleen: https://www.didierderadigues.com/

Jaakko
Maffer
Viestit: 23305
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Digit myyntiin vaan ja filmillä loppuun saakka. Näissä on tunnelmaa.
erilainen
Viestit: 1125
Liittynyt: Kesä 25, 2009 19 : 25
Paikkakunta: pårvåå

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot

Viesti Kirjoittaja erilainen »

JL Anttola kirjoitti: Huhti 04, 2025 10 : 50

Kuva
Liukupala oli jo polvessa tuohon aikaan. Sillä voi ottaa hetkellistä tukea tiestä, kun renkaat joskus luistavat vähän tarkoitettua enemmän. Kuski on Didier de Radiguez, Ranskasta, luokka 250cc ja pyöränä tietolähteen mukaan Chevallier?
offtopikki, mutta nostalgia (=melankolinen kaipuu menneeseen) pukkasi pintaan.

de rodriquez oli kova nimi kilpailuissa kun itse aloittelin konepyöräilyä, ja vähän vielä sen jälkeenkin. kuvista näkee hyvin miten tekniikka kaikilla osa-alueilla mennyt eteenpäin, erityisesti ajotekniikka. nykyään ei ole kuljettajan ja pyörän keskilinja samalla akselilla kuin suorilla, mutkissa siirretään painoa sisäkurviin niin että parhaimmillaan olkapää raapii radan pintaa. tai raapihan tuohonkin aikaan, silloin tällöin, mutta se ajosuorite yleensä loppui siihen.

oi aikoja, o tempora...
kaikki kuvat on jo otettu
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuota tuota... sanosin että ajotekniikka ei ole mennyt eteenpäin, mutta muu käyttöön otettu uusi teknologia on pakottanut muuttamaan ajotekniikkaa.

Tuo kaks-puolikas on varsin kapea moottoriltaan, siihen on mahdollista saada kallistusvaraa riittävästi tuon ajan renkaille nostamatta pyörän omaa painopistettä liian ylös. Toinen asia on kapeammat renkaat. Ei ole tarvetta roikkua enempää pyörän sivussa.

Isossa nelitahtimoottorisessa ja useampisylinterisessä pyörässä moottori on pakosta leveämpi. Ja suuremmat tehot vaativat leveämmät renkaat, jotta rengas kestää kisan kokonaan. Leveämpi rengas tarkoittaa sitä, että kosketuskohta maahan siirtyy enemmän pois keskilinjalta, kun pyörää kallistetaan. Pyörän oma painopiste jää ulommas, eli pyörää pitää kallistaa enemmän samalla kaarrenopeudella, ja kehittyneet renkaat ovat vielä lisänneet kaarrenopeuksia. Nykypyörillä pyörä olisi tehtävä aika korkeaksi, jotta kallistusvara riittäisi. Sitä kompensoidaan roikkumalla niin, että kuljettajan paino on pyörän linjan sisäpuolella. Leveä rengas tekee myös sen, että painopisteen linja ja pyörien tai oikeastaan kaikkien pyörivien massojen pyörimisen linja eivät ole samalla kohdalla, mikä asia myös muuttaa hiukan ajotekniikkaa. Noihin mainittuihin massavoimiin liittyy paljon mielenkiintoista teoriaa, mutta ei ajajien tarvi niitä teorioita tietää, eikä niiden tietämisestä varsinaisesti ajosuorituksessa ole edes hyötyä; harjoittelu kertoo kropalle, miten se käyttäytyy, kun ollaan pidon rajalla, ei niitä teorioita ajaessa pysty miettimään eikä hyödyntämään. Aivan vaistonvaraisessa, kantapään kautta opitussa maailmassa ollaan, niinkuin monissa muissakin urheilusuorituksissa. Pyörien suunnittelussa niillä asioilla on oma merkityksensä. Esimerkiksi akselivälin jatkaminen on mahdollista vain rajallisesti ajettavuuden kärsimättä. Taas lyhyt akseliväli, renkaiden lisääntynyt pito, ja suurempi moottoriteho aiheuttavat sen, että täystehoinen kiihdytys ja jarrutus nostavat toisen pyörän irti maasta, kaikkea tehoa tai pitoa ei ole mahdollista hyödyntää. Pyörän nostaminen korkeammaksi pahentaisi tätä tilannetta entisestään. Vasta muutama vuosi sitten ymmärrettiin jousitus tehdä niin, että startissa pyörä on alhaalla, vaikka crossissa on vastaava tekniikka ollut käytössä jo vuosikymmeniä; viivalta lähtö nopeutuu sillä huomattavasti.

Mie ajelin moottoroiduilla kakspyöräsillä seitsemän vuotisesta seitsemän kymppiseks, nyt on menny muutama vuos niin, ettei oo tallissa yhtään. Nuorempana muutaman vuoden osallistuin motocrossissa ja jääradalla kilpailuihin, sitten viiskymppisenä iski innostus trialiin, ja niihin piti kymmenisen vuotta osallistua harrastustason luokissa. En kyllä ikinä oo tommosia vauhteja ja kallistuksia ajellu mitä noissa kuvissa on, enkä oo asfaltilla kilpaa ajanu koskaan. Ihan viime vuosina on lajien seuraaminen alkanut hiipua, satunnaisesti vielä, mutta ei säännöllisesti, katon telkkarista tai netistä, joskus vielä tulee paikan päällekin ajeltua. Kokonaan ei varmasti kiinnostus moottoripyöriin katoa tämän elämän aikana, oli niissä sitten mitään järkeä tai ei!

Ollaankohan myö nyt asian ytimessä...

Jaakko

PS. Palataas sen verran ihan asiaan, että ite oon aika hämmästyny muutamasta sen aikasesta kuvasta, esmerkiks just tää de Radigues. Aika vähällä ymmärryksellä valokuvauksesta on sattunu muutama omaan silmään melko onnistunut otos käsitarkenteisella filmikameralla silloin!
Viimeksi muokannut JL Anttola, Huhti 09, 2025 12 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 23305
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nii just. Menit ja kuvasit. Peruna taskuun ja ulos vain.
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Sinällään tuo aseman mutka on varsin hidas paikka, arvioisin nopeuden kurvin silmässä olevan jossain 50, enintään 60 paikkeilla. Valoisana päivänä 400 filmillä aika saadaan riittävän nopeaksi kohti tulevaa pyörää varten. Asfalttiradalla kaikki menevät melko tarkkaan samaa linjaa ja samalla tavalla tuon kurvin, että kun on yhden kuskin nähnyt menevän, on tapahtuma ennakoitavissa täysin; tarkennus sisälaidan ruohikkoon, kaikki säädöt kohdalleen, ja kuva onnistuu, jos osaa painaa laukaisinta oikeaan aikaan. Ei tuossa paikassa automaatteja tarvis nykyvehkeilläkään. Tämän päivän moottoriradoilla liivilliset kuvaajatkin ovat aina useiden kymmenien metrien päässä radasta, kasvokuvia halutessa - siis kohti tulevaa pyörää - helposti sadan metrin päässä, ja kaarrenopeudet usein jossain 150 paikkeilla; hommaan tulee jonniinverran enemmän teknistä haastetta. Kaikessa urheilukuvauksessa kuitenkin jonkinlainen lajin tuntemus on aika ratkaisevaa; jos seisot kamera käsissä odottamassa, mitä tapahtuu, myöhästyt aina. Kun tunnet lajin, osaat ennustaa, mitä tapahtuu, ja saat sen muutaman sekunnin lisää aikaa. Olettaisin, että palloiluissa ja joukkuepeleissä yleensä on eritoten siitä kyse. Sama pätee tietysti luonnonelikoitten kuvaukseenkin; manöörinsä on niilläkin!

Jos silloin yli 40 vuotta sitten olisi ollut millejä putkessa, olisin varmasti zuumannut nuo kuskit niin, että juuri ja juuri olisivat kuvaan mahtuneet. Nyt kun katson, kuva on paljon parempi, kun siinä on tilaa ympärillä; näkee, mistä ollaan tulossa, ja vähän sitäkin, minne ollaan menossa, eli mitä siinä on tapahtumassa! Ja huomaan, että usein vieläkin esimerkiksi lintuja kuvatessa ahnehtii kuvan liian ahtaaksi, takaraivossa on perittynä se ainainen millien puute, kuviteltu tai todellinen.

Nämä ajoista otetut kuvat kääntyivät negasta kameralla kuvattuina posiksi suoraan Negative Lab Pron automaattiasetuksilla, tai aivan pienillä korjauksilla. Sen sijaan ne kommareitten marssin kuvat teettivät työtä, enkä saanut valkotasapainoja ja värimaailmaa oikein mitenkään edes sinne päinkään. En tiedä, onko kuvat alunperin valotettu päin prinkkalaa, onko filmin säilytyksessä tai jossain jotain, vai mikä ahisti? Minulla ei ole niitä alkuperäisiä kymppikuvia näistä missään, mutta muistikuva on, ettei niissä erityistä ongelmaa ollut. Kuvat jäivät kattiloitten jaossa parikymmentä vuotta sitten toiseen pinoon, negat tuli minulle. Onpahan nyt askartelua sadepäivien ratoksi...

Jaakko
Maffer
Viestit: 23305
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samalla lailla se suunniteltu kuvaus pelaa tänä päivänä. Tarkennus kohtaan missä lintu tai muu luontokappale halutaan ikuistaa ja sitten kuvaa sopivassa ajankohdassa. AI ei juuri auta asiassa jos ei sit tiedetä että juuri yksi kohde vain kuvassa aina jolloin se voi ehkä hienösäätää tarkennusta sopivasti.
JL Anttola
Viestit: 2097
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Vappu, Imatra-viikko, Imatranajot. Ja pihaorava

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Itse en nykytekniikkaa ihan noin vahvasti hyljeksi. Yhdessä motocross-tapahtumassa kävin viime kesänä, ja koko ajan oli digicamerassa kilpamoottoripyöräilijän etsintä ja tarkennusautomaatti päällä, ja aika mukavasti naksui kuvat kohdalleen. Halutessa voi vetää lyhyitä sarjoja, ja kyllä jäi jopa sellainen olo siitä tilaisuudesta, että nyt on liian helppoa. Sitä vain tuossa edellä yritin sanoa, että ilman niitä apujakin kuvia saa, tarvii ymmärtää kaluston mahdollisuudet, ja toimia niitten määräämissä rajoissa. Käsitarkennus liikkuvaan kohteeseenkin on mahdollista, ainakin noissa puitteissa, missä kohteen liikkeet ovat hyvinkin tarkasti ennustettavissa, mutta oman harjoittelunsa ja ampujan kädet saattaa vaatia se?

Jaakko
Vastaa Viestiin