Habbaman naaman kuvaketju...

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ajattelin yrittää laajentaa kuvaustyyliä ja varsinkin välillä kun tulee fiilis, että ihan kaikki ei välity kuvissa jälkikäteen sillä tavoin, mitä itse koki tilanteen olevan.
Tuolla "laajentamisella" tarkoitin sitä, että yrittäisi taltioida panoraamalla joitain tiettyjä tilanteita.

Koska tuo aihealue itselleni melko outo, mitä nyt Fujeilla aikoinaan kuvanneena pari räpsyä kokeilin ja totesin moisen olevan kamerassa sisäänrakennettuna olevan näppärä ominaisuus, mutta jäi tosiaan pariin testiräpsyyn.

Vaan annas olla, kun muutamaan onnistuneeseen maisemakuvaan somessa törmännyt, niin niistä innostuneena ajattelin, että vaikka Zeiss Batis 18/2.8 laajis onkin, niin välillä tulee fiilis, että tietyllä tapaa tosiaan olisi kiva fiilistellä kokonaisuutta toisella tapaa + se, että tilaamani (ei ole vielä saapunut) Zeiss Batis 135/2.8 tuo maisemiin ja panoraamaan taas hieman erilaista näkemystä ja ei muuta kuin eilisellä metsätetsauksella 18mm:llä kokeilemaan yhtä räpsyä.

Olin näköalatornissa, tuuli aivan käsittämättömästi, jonka johdosta silmät valuivat vettä ja ei muuta kuin vapaalla kädellä kolme peräkkäistä kuvaa.
Hieman mietitytti kun latasin nuo koneelle, jotta miten mahtaa käydä, kun ukko ja torni huojuivat tuulessa...

Olihan se ladattava LR, koska mitä olen oikein ymmärtänyt, se tekee melko kelpoa jälkeä panoraama-toiminnallaan ja toden totta, on se kyllä käsittämätön tuo nykypäivän tekoäly, kun "yhtä" namiskuukkelia klikkaamalla lopputulos on liki virheetön.

Kuvasisällöllinen funktio pelkkä räpsy, eli kyseessä tosiaan kolmen kuvan yhdistämisen testiotos.

Pitänee perehtyä aiheeseen lisää, jotta kuvien ottovaiheessa yksittäisten kuvien siirtymissä ei tule turhia päällekkäisyyksiä, jotta kuva-alaan saa mahdollisimman paljon matskua.

Itseltäni kolme hurraa huutoa tekoälylle. Hurraa, hurraa, hurraa.

Kuva
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Ihan nätti maisema räpsy :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja temama »

Yeppulis. Tälläiseen pienimuotoiseen hieromiseen AI työkalut ovatkin just paikallaan. Kaikki hyvin kun ei pyydetä tekoälyä maalaamaan maisemaa uusiksi :D
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Eka testiräpsy Zeiss Batis 135/2.8:lla.

Kävin hakemassa tuon postin automaatilta ja samalla reissulla metsälenkille testaamaan.
Henkilökohtainen mielipide toisen Zeissin ja Sigman omistajana, että sävymaailma ja niiden käyttäytyminen eri olosuhteissa (tummaa ja kirkasta kontrastieroa tuolla reissulla) taattua Zeissiä. Eli rakkautta heti ensi-räpsyillä, kun ei tarvitse puljailla jälkikäsittelyssä lainkaan niiden kanssa. :P

Tämä pääsee tositoimiin kuukauden päästä, kun tulossa pari kuvauskeikkaa. Pitänee vaan normi lenkeillä taas totuttautua muutaman vuoden jälkeen kiinteään 135mm:een.

Kuva
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
oktantti
Viestit: 528
Liittynyt: Tammi 10, 2005 23 : 11
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja oktantti »

Onnittelut uudesta obiskasta, nätin näköistä kuvaa.

Mukava polttoväli muutenkin, itse oon miettinyt noita millejä agilitykuvauksiin, toistaiseksi sinnitellään 85 millisellä.
Maffer
Viestit: 21574
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aukko kasvaa syöd...lenkkeillessä :O Kohta on 135mm GM laukussa ;D
oktantti
Viestit: 528
Liittynyt: Tammi 10, 2005 23 : 11
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja oktantti »

En nyt oikein tiedä tuosta geeämmästä, Samyangin toteutusta on kovasti kehuttu tuolla maailmalla 🤔
Mut ei nyt kaapata ketjua näihin höpötyksiin, vaan laita habannaama vaan lisää teasereita tuolla uudella Batiksella.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Olen täysin turha kohderyhmä tuollaisille postauksille, koska tunnen lain pykälät näiltä(kin) osin.

Kyseinen 13-vuotias koira päästetty kuvanottohetkeä varten vapaaksi, jotta saatu testattua uutta objektiivia.

Olen kouluttanut vuosia koiria ja aikoinaan mm. oman rottweilerin saanut "korkeimmille palkintosijoille" mm. rauniossa, tottelevaisuudessa, suojelussa ja haussa.
Myös kyseinen kuvassa oleva yksilö on koko elämänsä ajan koulutettu ja "juoksee vaikka perse edellä puuhun", jos käskytän, eikä lähde perään, jos vaikka edestä olisi juossut peura, rusakko tai jokin muu eläin. Tai olisi varmaan reagoinut, mutta olisin minäkin, kieltämällä.

Toki, rikos on aina rikos ja turha sitä on lähteä selittelemään. Täten myönnän syyllistyneeni tähän järkyttävään rikokseen ja täten minua rangaistakoot kovemmin kuin ketään koskaan.

Mitäs jos kopiot (luvallani toki, koska muuten syyllistyt myös rikokseen) kuvani ja teet rikosilmoituksen, jos vaikka sitä myöden sinulle tulee voittaja fiilis?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Ystävä ja ammattimainen koirankouluttaja sanoo:
On ihmisiä jotka tykkäävät itsestään ja on viisaita ihmisiä jotka tykkäävät koiristaan.
Adios!
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

©pjm kirjoitti: Touko 04, 2023 21 : 27 On ihmisiä jotka tykkäävät itsestään ja on viisaita ihmisiä jotka tykkäävät koiristaan.
Kuulutko kenties jatkuvassa suuressa viisaudessa ensimmäisiin?

Mikä ahdistaa aina välillä, kun pakko päästä ääneen, vaikkei mitään fiksua sanottavaa?

Jos nyt suljetaan osaltasi tämä ongelma tässä ketjussa ja tee se ehdottamani rikosilmoitus (edelleen kuvalle luvallinen käyttöönotto tässä tapauksessa), niin saat mielenrauhan.

https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Miksi näitä kuvaketjuja jatkuvasti sotketaan ihme neuvoilla ja opastuksilla mitä ei edes välttämättä tarvita tai ole edes pyydetty, pilataan se hyvä fiilis ihme nurinalla ja "koulutuksella". Tätäkö se nyt on se kommentoiti kuvaketjussa että saadaan pelastettua tämäkin foorumi kuolemalta ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Touko 04, 2023 22 : 29 Miksi näitä kuvaketjuja jatkuvasti sotketaan ihme neuvoilla ja opastuksilla mitä ei edes välttämättä tarvita tai ole edes pyydetty, pilataan se hyvä fiilis ihme nurinalla ja "koulutuksella". Tätäkö se nyt on se kommentoiti kuvaketjussa että saadaan pelastettua tämäkin foorumi kuolemalta ?
mjaa. Ja sekö edesauttaa foorumin kuolemaa, että erehdyin kerran tai kaksi kommentoimaan kuviasi? Ja kertomaan miksi en täysin pitänyt niistä, siis visuaaliselta anniltaan.
Foorumin kuolemaa kylläkin edistää se jos ei voida käydä edes ystävällistä rakentavaa keskustelua - kun kuitenkin ollaan valokuvaus foorumilla.

Minä kyllä uskon, että Habannaama osaa ulkoiluttaa koiraansa vastuullisesti.

Hyvvee ötyä rakkaat .ZzzzZZzZZZzZZzzzzzz
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja jperala »

temama kirjoitti: Touko 04, 2023 23 : 16
jperala kirjoitti: Touko 04, 2023 22 : 29 Miksi näitä kuvaketjuja jatkuvasti sotketaan ihme neuvoilla ja opastuksilla mitä ei edes välttämättä tarvita tai ole edes pyydetty, pilataan se hyvä fiilis ihme nurinalla ja "koulutuksella". Tätäkö se nyt on se kommentoiti kuvaketjussa että saadaan pelastettua tämäkin foorumi kuolemalta ?
mjaa. Ja sekö edesauttaa foorumin kuolemaa, että erehdyin kerran tai kaksi kommentoimaan kuviasi? Ja kertomaan miksi en täysin pitänyt niistä, siis visuaaliselta anniltaan.
Foorumin kuolemaa kylläkin edistää se jos ei voida käydä edes ystävällistä rakentavaa keskustelua - kun kuitenkin ollaan valokuvaus foorumilla.

Minä kyllä uskon, että Habannaama osaa ulkoiluttaa koiraansa vastuullisesti.

Hyvvee ötyä rakkaat .ZzzzZZzZZZzZZzzzzzz
Uhriutuminen ei toimi, luin kyllä sen käsittämättömän paatoksen ja vuodatuksen mitä et pystynyt privana laittamaan vaan vääristelit koko tilanteen kun olin eri mieltä ja sellainen ei käy sinulle.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Huomenta.

Rehellisyyden nimissä pakko todeta, mutta yhden henkilön täysin tarpeettoman nillityksen vuoksi, meni fiilikset koko mahdollista tulevaa kuvallista antia varten täysin nolliin, niin naiivilta kuin se mahdollisesti kuulostaakin, mutta kun on täysin totta.

Luulin olevani melko immuuni kaikenlaiselle palautteelle itseäni kohtaan, mutta tällaisessa asiayhteydessä, kun kuvaketjussa mennään täysin tarpeettomiin seikkoihin, joilla ei ole minkäänlaista tekemistä valokuvaamisen kanssa ja tullaan pätemään tuntematta millään tasolla taustoja, ei voi kuin ihmetellä.

Olen itse henkilökohtaisesti sitä mieltä, että juuri tämän kaltainen keskustelu jota nyt tässä käyty, ei millään tasolla edesauta/kehitä foorumin hyvää henkeä, päin vastoin.

Joillekin henkilöille tekisi ihan hyvää joskus sulkea sosiaalinen media ja elää hetki ilman sitä, ihan aitoa oikea elämää, jolloin saisi näkökulmaa asioihin.

Jos pakonomainen tarve päästä pätemään, niin miksei viitannut kyseiseen kuvaan muussa osiossa ja perustanut omaa ketjua, tällä tavoin käyttäytyviä kuvaajia varten?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
oktantti
Viestit: 528
Liittynyt: Tammi 10, 2005 23 : 11
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja oktantti »

Höpsis, laita vaan kuvaa tulemaan - hiljainen enemmistö kuitenkin odottaa niitä.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja jperala »

oktantti kirjoitti: Touko 05, 2023 7 : 43 Höpsis, laita vaan kuvaa tulemaan - hiljainen enemmistö kuitenkin odottaa niitä.
Kyllä, haban kuvista aina pitänyt ja samoin oktatin kuvat iskee, muistuttaa omia kuvia, vähän parempia vaan ovat kun omat.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Touko 05, 2023 7 : 14
temama kirjoitti: Touko 04, 2023 23 : 16
jperala kirjoitti: Touko 04, 2023 22 : 29 Miksi näitä kuvaketjuja jatkuvasti sotketaan ihme neuvoilla ja opastuksilla mitä ei edes välttämättä tarvita tai ole edes pyydetty, pilataan se hyvä fiilis ihme nurinalla ja "koulutuksella". Tätäkö se nyt on se kommentoiti kuvaketjussa että saadaan pelastettua tämäkin foorumi kuolemalta ?
mjaa. Ja sekö edesauttaa foorumin kuolemaa, että erehdyin kerran tai kaksi kommentoimaan kuviasi? Ja kertomaan miksi en täysin pitänyt niistä, siis visuaaliselta anniltaan.
Foorumin kuolemaa kylläkin edistää se jos ei voida käydä edes ystävällistä rakentavaa keskustelua - kun kuitenkin ollaan valokuvaus foorumilla.

Minä kyllä uskon, että Habannaama osaa ulkoiluttaa koiraansa vastuullisesti.

Hyvvee ötyä rakkaat .ZzzzZZzZZZzZZzzzzzz
Uhriutuminen ei toimi, luin kyllä sen käsittämättömän paatoksen ja vuodatuksen mitä et pystynyt privana laittamaan vaan vääristelit koko tilanteen kun olin eri mieltä ja sellainen ei käy sinulle.
Nyt jumaleizzons se pipo pois silmiltä & korvilta!!

Mä en hyväksy missään mielessä tämmöistä tuubaa enää.

Ja mua ei enää myöskään yksärit kiinnosta, jos se on tätä samaa jahkaamista. Yritin suhteellisen ystävällisesti kirjoittaa sulle yksärillä silloin, että miksi kommentoin kuvaasi jne, ei mitään hlvt paatosta. Ja lupaan, etten kommentoin kuviasia rnää.
Mutta nyt otit asian esille aivan toisen ihmisen ketjussa?! Sitäpaitsi se mun ihan asiallinen kommentointi kuvan visuaalisuudesta ei ole mitenkään rinnastettavissa tähän pjm:n huomioon koirien kiinnipidosta! Pjm:n kommentti ei koskenut millään tavalla itse valokuvaa.
Minä taas halusin vain antaa omasta mielestäni rakentavaa kriitiikkiä kuvista. Positiivista ja sitten vähän kriittisempää. Sellaistahan osallistumista ei käsittääkseni ollut erikseen kielletty.

Paatoksellista? Jotta silloisen kuviin liittyvät kommenttini tyyli tuli selväksi, niin se oli tälläinen;
temama kirjoitti: Huhti 16, 2023 19 : 57 Reippaita fotoja, ja teräviä myös!

Jotkut noista hyötyisivät huikkasen erityyppisestä sommittelusta. Nyt monissa kohde keskialueella, ja muu osa kuvasta vähän turhaa. Jossain vaiheessa kannattaisi ainakin kokeilla tarkennuspisteen vaihtoa eri kohtaan ja hullutella sommittelulla - esim kultaisen leikkauksen mukaan yms.

Mut joo, kun kirjoitit kunnon päivälenkeistä, niin heti tunsin piston mahassa. Elopaino taas talven aikana noussut 10kg! Ei hyvä, sen huomaa veriarvoissakin. Just kävin terv.tarkastuksessa, niin eiköhän sokeriarvot ja kolestrolit nousseet! Se on ny lähettävä meikäläisenkin liikenteeseen!
Löytyy tästä ketjusta alempaa;
https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12771729

Eli teen asian nyt harvinaisen selväksi. Mua ei lainkaan huvita jatkaa tälläistä pa*kaa. En kommentoi kuviasi enää, enkä paljon mitään muutakaan mikä liittyi tälläiseen täysin tarpeettomaan häröilyyn, ja sillä sipuli!

Taidan jatkaa foorumilomaani entistä intensiivisemmin. Mukavaa ja kuvauksellista kevään jatkoa kaikille, ja vetäkään happea oikein kunnolla <3
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja temama »

jperala kirjoitti: Touko 05, 2023 7 : 53
oktantti kirjoitti: Touko 05, 2023 7 : 43 Höpsis, laita vaan kuvaa tulemaan - hiljainen enemmistö kuitenkin odottaa niitä.
Kyllä, haban kuvista aina pitänyt ja samoin oktatin kuvat iskee, muistuttaa omia kuvia, vähän parempia vaan ovat kun omat.
Samaa mieltä!! Älä habis lannistu tälläisestä vähemmän tärkeästä älämölöstä. Se, että otit tuon pjm:n koirahomman niin tunteella, kertoo että olet varmasti vastuullinen koiran ulkoiluttaja - varsinkin kun ottaa huomioon kokemuksesi koirien kanssa!

Joten ihan ilolla vaan uusia fotoja kehiin!! Niitä on todella antoisa katsella, ja toi uusi Batis vaikuttaa hemmetin pätevältä lasilta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
JL Anttola
Viestit: 1196
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Habbaman naaman kuvaketju...

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuohon koiran ulkoiluttamiseen en ota kantaa, kun en justkaan asiaa tunne...

Mutta edellä Habis pohti useasta kuvasta yhdistettyä panoraamakuvaa. Niitä olen harrastanut usein, yleensä siksi, että ei ole laajakulmaa mukana, ja edessä on maisema, jossa sitä tarvittaisiin, ja takana on este peruuttamiselle. Ja kun Lightroomilla muutenkin kuviani väännän, ni siellä yhdistänkin. Varsin vähillä toimenpiteillä se onnistuu.

Omien kokemusten mukaan, jos joka tapauksessa joutuu useasta kuvasta yhdistämään, ei kannata laajakulmaobjektiivia valita kameran nokalle, mieluummin normaali tai vähän telen puolelle menevä. Samaten kuvia ei minun kokemuksieni mukaan ottovaiheessa kannata säästellä, mieluummin vain pienillä siirtymillä paljon kuvia, kyllä kone ne jauhaa yhdeksi. Maisemissa erittäin harvoin törmää näkyviin ongelmiin. Kaupunkikuvissa on tilanne toinen; kun on talon seiniä, kadun reunoja, tolppia, muuta geometristä ja nimenomaan aivan suoraa viivaa kuvassa, niihin yhdistetyissä helposti lipsahtaa taite keskelle tai päät eivät osu liitoksessa kohdalleen.

Kussakin objektiivissa on sellainen fokaalinen piste, minkä ympäri sitä kameraa pitäisi kääntää, jotta virheet katoaisivat, tai ainakin jäisivät mahdollisimman vähiin. Jos kaupungissa tai mistä vaan geometrisistä muodoista pitää tehdä yhdistelmäkuvia, sen pisteen tietämisellä ja sellaisella jalustalla, jossa kameran voi siirtää pyörimään sen pisteen ympäri, voi saada aikaan melko virheetöntä kuvaa yhdistelemisissäkin. Luonnon maisemissa käsivaralta pärjää minun mielestäni aivan hyvin.

Kuvia automaattisesti, pienellä vaivalla, yhdistävä ohjelma on kuvaajalle apuväline; kotiin jätetty laajakulma saadaan korvatuksi mukana olevalla optiikalla!

Jaakko

PS. Laita vaan Habis kuvia tulemaan, samoin kaikki muutkin! Mitä voisi toivoa, niin kannanotot voisi aloittaa vaikka "minun mielestäni" tai "miltähän olisi näyttänyt" tai jotain vastaavaa. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvyys, voi sen silti sinne kirjoittaa. Ja kaikille arvosteluja lukeville paksunahkaisuutta, ei niitä pidä henkilökohtaisesti ottaa!
Vastaa Viestiin