Temiksen fotokuvatukset 2022

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja temama »

Nooh.

Otan kyllä Marsalkan armottoman kritiikin kuuleviin korviin, mutta kuten yritin selitellä nämä kuvat ovat otettu vähintääkin haasteellisissa olosuhteissa, joka tarkoittaa valotonta valkoisen harmaata päivää. Tummat sorsat siinä vasten taustaa. Oikeaswtaan halusin tarttua toimeen, vaikka tiessin, että kuvausolosuhteet olivat kaukana ideaalista! Tämä jos mikä osoittaa vakavasti otettavaa tarmoa ja asennetta, oli humalatila sitten mitä tahansa. Jos nyt huikkasen saan puolustella tässä.

Varsinkin vanha teleobjektiivi hukkaa kontrastia tälläisissä olosuhteissa, kun ei välttämättä useamman tonnin huippuputkellakaan ole parasta mahdollista.

ISO3200, f/5.6, silti suljinajat 1/30 - 1/100sec ?! Ja tälläisetkin arvot tuottivat alivalottuneita sorsia joiden valoisuutta jouduin buustamaan RAW filujen jälkikäsittelyssä!

Kuten Marski hyvin tietää, jääkärijoukko taisteluvarustuksessaan etenee hyvässä maastossa/kärrypolkuja pitkin sellaiset 2-4km tunnissa, mutta vaikeassa maastossa eteneminen voi olla tuskastuttavan hidasta!! Tämä oli vertaus koskien viimeisiä luonnonvalokuviani. Mutta pääasia, että päästään perille sinne minne on komennettu. Mielestäni näissä fotoissani päästiin perille, linnut on selvästi tunnistettavissa pienmustasorsiksi!

Mutta seuraavat sorsapönöni otan hyvässä kirkkaassa talviauringossa! Katsotaan mitä sitten tulee.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jakenassu
Viestit: 504
Liittynyt: Maalis 27, 2018 14 : 51

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja Jakenassu »

Eipä noissa rastaskuvissa mitään vikaa ole, toinen ylhäältä, on vallan mielyttävännäköinen otos. Valoa ollut vaan vähän, siitä hienoinen epäterävyys, kohde hieman liikkunut, kuvaaja tutissut kylmyyttään?
Itse kuvailin nykytekniikalla vastaavia eilen, Olympus:n lippulaivoilla,lopputulos edelläkuvatun kaltainen :)
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, en menisi tuomitsemaan näitä lintupönöjä huonoiksi. Ihan hyviä harmaan päivän kuvia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja temama »

HUH ei pelkkää dissausta! , tattista, mukava saada positiivistakin palautetta näistä uudenvuodenjälkeisistä valokuvauksellisista ponnistuksista!

Noi mustarastaat ovat muuten ilmeisen älykkäitä sorsia. Välillä tuntui, että ne suorastaan jutteli mulle. Ja katteli pää kallellaan, silmä kovana mun Sony järkkäriä! Arvostan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

temama kirjoitti: Tammi 05, 2022 14 : 05 Noi mustarastaat ovat muuten ilmeisen älykkäitä sorsia. Välillä tuntui, että ne suorastaan jutteli mulle. Ja katteli pää kallellaan, silmä kovana mun Sony järkkäriä! Arvostan.
Tottakai ne Sonystä tykkäävät kun ovat älykkäitä, menepä Nikonin kanssa kuvaamaan niin kakkivat päälle.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei ne kaki Nikonin päälle. Eikä lähde ees karkuun, ei tartte kroppailla.

Kuva

Vähän ehkä D4 kohisi 500:n perässä iltamyöhäisellä, mut siinähän ne poseerasi joskus. ISO6400 kuva ei tosin kestäny enää maisemakuvakäsittelyä rastaalle. Nyt voisi huvikseen kokeilla jottai AI-Topaasia vanhoihin setteihin.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja spege »

aikaarska kirjoitti: Tammi 05, 2022 12 : 08 Joo, en menisi tuomitsemaan näitä lintupönöjä huonoiksi. Ihan hyviä harmaan päivän kuvia.
Jos luitte kunnolla kommenttini, en luokitellut näitä luonnonvalokuvia kelvottomiksi, vaan keskinkertaisiksi räpsyiksi.

Monissa kuvissa häiritsee hienoisten teknisten puutteiden lisäksi se, että toveri temama loukkaa tämän sorsan kunniaa kuvaamalla sitä takaapäin. Ainakin yhdessä kuvassa sorsan intiimialueet näkyvät hyvin selvästi siitä huolimatta, vaikka foorumin kuvia voivat katsoa lapsetkin. Myöskään sorsan kuvaaminen jyrkästi alaviistosta ei anna kovin ammattimaista vaikutelmaa. Itse tulin aikoinaan tunnetuksi sorsien perseiden kuvaajana ja ansaitsin osittain niillä kuvilla marsalkanarvoni, mutta se oli aikaa kauan ennen koronaa, kun tämän foorumin kirjoituksetkin olivat välillä melkoista K-18 kamaa.

Teknisessä mielessä on taas mielenkiintoista, ettei temama ole uskaltanut käyttää jalossa Sony-kamerassaan yli ISO 3200 herkkyyttä. Itse olen kuvannut sorsia Nikonin kameroillani hyvinkin menestyksellisesti yli 6400 herkkyyksilläkin. Tämä asia laittaa pohtimaan, hallitseeko temama kunnolla suurella herkkyydellä otettujen RAW-kuvien ammattitaitoisen kohinanpoiston vai alkaako Sony A7rII:n kenno kenties yksinkertaisesti kohista ja hävittää värejä yli 3200 herkkyydellä niin pahasti, että on pakko tyytyä tähän maksimiherkkyyteen.

En kommentoisi kuvia muutoin näin voimakkaasti tai jaksaisi vaivautua kommentoimaan lainkaan, ellen olisi hiljattain ylentänyt toveri temamaa valokuvaajain kenraalikuntaan hänen viime vuonna julkaisemiensa erinomaisten filmivalokuvien ansiosta. Prikaatikenraalin arvoiselta valokuvaupseeilta on mielestäni lupa odottaa korkeampitasoisia valokuvia kuin joltakin jakenassulta. Toisaalta jalo luonnonvalokuvaus ei ole ehkä kenraali temaman vahvimpia alueita ja häneltä puuttuu kunnollinen superteleobjektiivi, joten kenties nämä seikat selittävät osittain asiaintilaa juovuksissa kuvaamisen lisäksi.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja temama »

spege kirjoitti: Tammi 05, 2022 21 : 40 Teknisessä mielessä on taas mielenkiintoista, ettei temama ole uskaltanut käyttää jalossa Sony-kamerassaan yli ISO 3200 herkkyyttä. Itse olen kuvannut sorsia Nikonin kameroillani hyvinkin menestyksellisesti yli 6400 herkkyyksilläkin. Tämä asia laittaa pohtimaan, hallitseeko temama kunnolla suurella herkkyydellä otettujen RAW-kuvien ammattitaitoisen kohinanpoiston vai alkaako Sony A7rII:n kenno kenties yksinkertaisesti kohista ja hävittää värejä yli 3200 herkkyydellä niin pahasti, että on pakko tyytyä tähän maksimiherkkyyteen.
SonyA7Ärrkakosessa on loistava 42 kinokenno, joka antaa ihan kivasti mahdollisuuksia ISO-herkkyysrevittelyyn.
Itseasiassa taisin ottaa muutaman räpsyn myös 6400 arvolla. Täytyypä kattoa.
Yleensä kuitenkin kuvaan <1600 herkkyyksillä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Sekalaista settiä.

Viesti Kirjoittaja temama »

Ollut laiska fiilis jo uudesta vuodesta saakka, ei edes mahtava ilma erityisesti buustannut luovuutta. Mutta tälläistä randomi tammikuvaa tältä päivältä! Mukana oli myös filmirunko, mutta sillä en ottanut vielä rullaa täyteen.

1.

Kuva

2. fillarikasa, vauvasta vaariin.

Kuva

3. Punatulkku uros

Kuva

4. Naaraskin veti posket pullollaan!

Kuva

5. Tikalla oli mukavaa puuhaa. Oli roudannut kävyn tolpan rakoon, ja naputteli sitä siellä.
(vahva rajaus)

Kuva

6. Tötteröt jäässä!

Kuva



Hyvää viikonloppua!
Viimeksi muokannut temama, Tammi 16, 2022 17 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Näppärää valokuvaa. Ensimmäinsessä todella siisti "aurinkotähti", valo hajoaa hienosti siinä! Talven tunnelma helppo aistia. Mukava nähdä punatulkkuja. Itse en ole nähnyt vielä yhtään? Vähän ihmettelen mihin ovat kadonneet.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
PHy
Viestit: 315
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja PHy »

aikaarska kirjoitti: Tammi 08, 2022 11 : 35 Mukava nähdä punatulkkuja. Itse en ole nähnyt vielä yhtään? Vähän ihmettelen mihin ovat kadonneet.
Kai tiedät Kaakkolan luontopolun (Joukonpolun pitkokset lintutornille) Järvenpäässä? Puolivälissä on Apus Ry:n ruokintapaikka jossa tulkkuja yleensä näkee. Muitakin lajeja tietysti. Sarvikallion ruokinnalla on runsaasti tiaisia ja keltasirkkuja ja tikkoja.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

PHy kirjoitti: Tammi 08, 2022 11 : 51
aikaarska kirjoitti: Tammi 08, 2022 11 : 35 Mukava nähdä punatulkkuja. Itse en ole nähnyt vielä yhtään? Vähän ihmettelen mihin ovat kadonneet.
Kai tiedät Kaakkolan luontopolun (Joukonpolun pitkokset lintutornille) Järvenpäässä? Puolivälissä on Apus Ry:n ruokintapaikka jossa tulkkuja yleensä näkee. Muitakin lajeja tietysti. Sarvikallion ruokinnalla on runsaasti tiaisia ja keltasirkkuja ja tikkoja.
Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua noihin mestoihin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Oäö18
Viestit: 96
Liittynyt: Kesä 07, 2018 12 : 17

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja Oäö18 »

Temiksen ketjuissa näkee mielenkiintoisia ja hyviä kaupunkikuvia, ja näyttää tuo luontokuvauskin sujuvan
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Uusia filmivalokuvia!!

Viesti Kirjoittaja temama »

Nonnissh, morjenstapäivää, ja iltaa!

Olen vihdoin saanut kehitettyä ja digitoitua (tattista fotoyks) rullan Kodak Ultramax 400 filmiä.

Tämä on uusin filmirulla jonka valottamisen aloitin joulukuussa.

Julkaisen tässä reilu kymmenkunta filmikuvaa, nyt ensin stadista kaupunkiympäristöstä.

Toivottavasti tykkäätte hieman digikuvista poikkeavasta valokuvasta.

1. Kalasataman alueella. Redin tornit siellä taustalla.

Kuva

2.
Kuva

3. Hieman kauempaa. Tunnelmallisen spudarin vieressä. Oli muuten hel*etin maukkaat mätöt! Tornit siellä taustalla.

Kuva

4. Suvilahtea. Redin liepeillä sekin.

Kuva

5. Tässä on joulukuun alun lumetonta maisemaa, joka tulee muuttumaan seuraavaan filmisettiini siirryttäessä!

Kuva

Eli jatkoa seuraa ;D
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

Hyvää kuvaa kaupunkimiljööstä. Tuo grilli ja St1 tulee häviämään ensi kesänä joten hyvä että olet saanut katoavaa kaupunkikuvaa tallennettua.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja temama »

Tattista kovasti!

Mä olenkin miettinyt, että ihmeen pitkään se spudari on saanut olla siinä. On se vaan niin karun kaunis pönötys, kuin suoraan Kaurismäen leffoista. Nyt kun tietää, että on hävityslistalla, niin täytyis varmaan käydä ottamassa lisää dokumentaarisi fotoja digille. Koko ympäristöstä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Varsin kelpo kuvaa, ei se että näitä kaupunkikuvia on mielenkiintoista katsoa, mutta tuo viimoinenkin on varsin mainio otos.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jperala
Viestit: 3463
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja jperala »

Kuvat on jees, onko kyseisessä filmissä rae vähän tuhdimpi vai onko konvertiossa tapahtunut, omaan silmään hyppää tuollainen..ei epätarkkuus vaan tekstuuri.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nyt on hyvä sarja. Viimeisestä kuvasta tulee mieleen että sivistyksen pikitie tuo valon syrjäkylille.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Temiksen fotokuvatukset 2022

Viesti Kirjoittaja temama »

Tattist kaikille toverit!!
jperala kirjoitti: Tammi 19, 2022 7 : 37 Kuvat on jees, onko kyseisessä filmissä rae vähän tuhdimpi vai onko konvertiossa tapahtunut, omaan silmään hyppää tuollainen..ei epätarkkuus vaan tekstuuri.
yep. ymmärrän ja tiedän mitä tarkoitat. Fotoyks firma teki digitoinnin Noritsu 1800 skannerillaan. Filmi oli Kodakin 400. Käsiteltäväkseni sain TIFF tiedostot.
Niissä oli tuota rakeisuutta. Sitä sai pois vaikkapa topazin ohjelmilla. Mutta sovelsin sitä vain hyvin maltillisesti, siksi rakeisuutta saa esille näistä. En tohtinut sorkkia kuvia täysin puhtaiksi, ja samalla tehdä niistä tavallaan 'muovisen' oloisia. Filmivalokuvia kuitenkin ovat. Saatan vielä testailla huvikseen omaa digiskannausta parille ruudulle.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Vastaa Viestiin