Salainen Metsä

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt tuntuu siltä että naulasin suomalaisen metsän just eikä melkein. Voin heittää kamerat jokeen ja siirtyä 100% rullahiihtämään.

Kuva

Näkymä kaukaa aikojen takaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MakaJu
Viestit: 1576
Liittynyt: Maalis 28, 2016 22 : 29

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja MakaJu »

Hieno käsittely ja kohde. Pidän kovasti.
Elä elä, siirry suksilta kuvaamaan, tulisi uutta ulottuvuutta metsäkuviinkin ; )
Kun en rullasukseilua pysty harrastamaan, yritän olla heittämättä kuvauskalustoa Pielisjokeen... ja syyttäisivät vielä vesistön roskaamisesta. Mutta metsäkuvauksen ja käsittelyn rima nousi nyt korkealle ; )
Viimeksi muokannut MakaJu, Touko 14, 2021 13 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MakaJu
"Elämä on kuvauksellista"
https://www.flickr.com/photos/139785057@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, en tiedä kantsiiko sun vielä siirtyä rullahiihdon pariin, mutta foto on kyllä hieno ja tunnelmallinen!
Otitko luurilla?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Epilobium
Viestit: 1072
Liittynyt: Marras 03, 2017 0 : 39

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Epilobium »

Todella
hienot sävyt ja metsän tunnelma!
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Hieno kuva, kerta kaikkiaan.

Mutta tuo metsän naulaaminen ja uran lopettaminen on minulle outo tulkinta. Tuo on äärettömän epäedustava kuva suomalaisesta metsästä. Luonnontilaista metsää on muutama prosentti kaikista, tuollaisia hienoja säitä on muutamana päivänä vuodessa, tuollaisia valaistuksia vielä harvemmin jne. Mutta jonkunlainen täydellisyys siinä on tavoitettu. Kenties joku kliseinen metsänisäkäs, kuten karhu tai hirvi, puuttuu, mutta eihän kukaan uskoisi sellaista rehelliseksi enää.
Hannu
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Lay »

Toimii 👍
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jopa tykättävän kokonaisuuden esille laitoit, I like it!!!!
mvert
Viestit: 1578
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja mvert »

Valitettavan harvoin tällaisia kohteita tulee vastaan. Hieno kuva.
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Keskisessä Suomessa muistaakseni paikka jolla samoja piirteitä, miulle käymätön kylläkin. Mut on tuo kyl kaunis katsoa vaik useemman kerran.
mvert
Viestit: 1578
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja mvert »

©pjm kirjoitti: Touko 14, 2021 16 : 46 Keskisessä Suomessa muistaakseni paikka jolla samoja piirteitä, miulle käymätön kylläkin. Mut on tuo kyl kaunis katsoa vaik useemman kerran.
Pyhähäkissä on hienoa vanhaa metsää. Kannattaa ehdottomasti tehdä edes muutaman tunnin pysähdys vaikka ohikulkumatkalla.
talonherra
Viestit: 1339
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Tässä on naapuripaikkakunnalla samantapainen maisema. Ehkä hiukan leveempi vaa "joki".. Loistava tuotos!👍👍👍
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mukavan hämyinen satumetsä ja kuva. Tekisi mieli lähteä seikkailemaan, mihin se puro viekään...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo o, juttuhan meni niin että olalla oli GFX, toisella olalla multispektrikamera ja lapasessa Huawei. Pysähdyin poistamaan hämähäkkiä selästä toisella kädellä ja toisella otin samalla kuvan. Huaweiruutu oli kuitenkin paras paikasta sinä päivänä. Ilmassa oli raskaasti siitepölyä mistä utuisuuskin tulee ja jossa auringonvalo siivilöityy kauniisti ympäriinsä. Siihen vain vakiosnapseed-presetti päälle ja valmis. Siitä siis jiipekin jiipekki.
Raksu
Viestit: 844
Liittynyt: Heinä 25, 2003 15 : 02
Paikkakunta: Uusi Maa

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Täältä ruusuja ja risusia. Mielipitteitä toki vain. Saa ottaa tai jättää. Sen verran kovat saatesanat kuitenkin oli, että pitää tarttua haasteeseen ja nyt vähän tiukemmalla kammalla perata kuvaa.

PLUS+

*Hieno tunnelma ja valo ja paikka kuvauksellinen. Tunnelma välittyy mainiosti kuvasta. Toimii tällä tavalla käsiteltynäkin, vaikkakin täytyy myöntää, että itse olen metsäruuduissa lähtökohtaisesti luonnollisempien säätöjen perään.
*Kuvasuhde on maisemakuvalle ja aiheelle sopiva ja luo assosiaation isommilla formaateilla kuvattuihin perinteisiin laadukkaisiin maisemakuviin
*Virtaava vesi tuo kuvaan kiinnostavan lisäelementin.
*(Kasvavat) puut ei kovin pahasti kaatuile laajisefektin takia; metsäkuvissa näyttää yleensä lähes poikkeuksetta huonolta, jos ne tilttaavat ylös tai alaspäin.
*Sommittelu ok ja toimiva.
*Vesi ei ole pitkän valotusajan peruspuuromössöä tai näytä teollisuuden ylivuodolta - suljinaika on oikein passeli ja virtaus piirtyy nätisti veden pinnanmuodoissa.

MIINUS-

*Itse olen sitä koulukuntaa, että laajis toimii yleensä aika huonosti metsän kuvaamisessa. Pidän pidempään metsämaisemia kuvanneena useinmiten parhaana polttovälinä n. 50mm (FF, +-10mm). Tämä toki tekee kuvauksellisten paikkojen ja kuvakulmien etsimisestä kotimaan metsissä aika tavalla haasteellisempaa, kun ei ole käytössä laajiksen etualan korostumisen ja syvyyssuuntaisten etäisyyksien venymisen tuomaa illuusiota, joka kyllä tekee usein kuvasta samantien pintapuolisesti näyttävän, mutta hävittää turhan usein metsän tunnelman - jos vertaa siihen miltä näkymät ihmissilmään näyttävät. Jos laajempaa halajaa, niin sitten vaan kinarista isompaan filmi-/kennokokoon tai parsimaan useampi ruutu yhteen, niin ei tarvitse menettää luonnollista perspektiiviä. Jos efektikuvia hakee, niin toki voi suhailla vapaasti vaikka superlaajiksen tai kalansilmän kanssa, mutta aloituspostauksessa puhuttiin suomalaisen metsän naulaamisesta, joten itse ainakin ymmärsin, että perinteisemmästä taltioinnista oli kyse.
*Laajiksesta johtuen puunrungot piirtyvät hieman liikaa hammastikkuina, joka ei useinkaan metsää kuvattaessa ole toivottavaa, usein etäännyttää maisemaa katsojasta ja vähentää läsnäolon (immersio, metsässä olemisen) tuntua. Puut myös tilttaavat jonkin verran kuvan yläosan reunoja kohti mentäessä laajiksesta ja/tai hienoisesta kameran kallistamisesta johtuen. Usein metsäkuvasta tulee parempi kun tätä korjaa jälkikäsittelyssä, vaikka kuvanlaadussa hieman joutuisikin ottamaan takkiin.
*Vasemman puolen voimakkaasti kulunut ranta rikkoo kuvan arkkityyppisestä suomalaisesta rauhassaan uinuvasta metsästä ja omissa silmissäni ensimmäinen ajatus oli: "turistirysä". Hyvä puoli tähän liittyen on se, että kuvassa ei näy reittimerkkejä tai ihmisen moderneja rakennelmia (pitkokset, sillat jne) - jos tarkoitus on kuvata metsää, joka voisi olla aikojen takaa. Toki niitä polkuja on ollut ennenmuinoinkin ja niitä voi vapaasti kuvailla jos lystää, mutta saateteksti huomioiden täytyy sanoa, että moni metsiä kuvaava tahtoo oletusarvoisesti (jos ei ole muuta syytä) kuvata metsän niin, että kuvassa ihmisen tekemisillä on mahdollisimman pieni osuus. Itse olisin todennäköisesti jättänyt tämän kuvan noilta jalansijoilta edellä mainitusta syystä kokonaan ottamatta, mutta se johtuu siitä, että tunnustan olevani aiheen suhteen puristi. Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että jonkun muun tarvitsisi samalla tapaa toimia...

(Jos kuvan vasemman puolen rannan aluskasvillisuuden puuttuminen ja maastonkuluminen on jostain muusta syystä kuin ihmisten ahkerasta ramppaamisesta johtuvaa, niin tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.)

---
Summa summarum:

Kunnollisia metsäkuvia näkee lopulta aika hintsusti, joten aiheesta ensi alkuun iso peukku. Tämä on taitavan kuvaajan ihan hieno, näyttävä ja tunnelmallinen ruutu aiheesta, mutta en tämän takia kameroita itse vielä jorsteeniin paiskoisi ja siirtyisi rullahiihtoon tai mihinkään muuhunkaan lajiin.

Varmasti oli hienoa aikaa noissa valoissa ja tunnelmissa ko. paikassa aikaa viettää ja ihmetellä.

t. mettäkuvaaja
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On siellä juu tallaantuneen näköistä vasemmalla. Kuitenkin se on ns. väärällä puolella "jokea". Tuli kyll mietittyä mistä se on seurausta loppupelissä kun siellä käyneenä näkymä on melko kehno. Eläinten jälkiä on paljon.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Raksu kirjoitti: Touko 18, 2021 1 : 52 Täältä ruusuja ja risusia. Mielipitteitä toki vain. Saa ottaa tai jättää. Sen verran kovat saatesanat kuitenkin oli, että pitää tarttua haasteeseen ja nyt vähän tiukemmalla kammalla perata kuvaa.

PLUS+

*Hieno tunnelma ja valo ja paikka kuvauksellinen. Tunnelma välittyy mainiosti kuvasta. Toimii tällä tavalla käsiteltynäkin, vaikkakin täytyy myöntää, että itse olen metsäruuduissa lähtökohtaisesti luonnollisempien säätöjen perään.
*Kuvasuhde on maisemakuvalle ja aiheelle sopiva ja luo assosiaation isommilla formaateilla kuvattuihin perinteisiin laadukkaisiin maisemakuviin
*Virtaava vesi tuo kuvaan kiinnostavan lisäelementin.
*(Kasvavat) puut ei kovin pahasti kaatuile laajisefektin takia; metsäkuvissa näyttää yleensä lähes poikkeuksetta huonolta, jos ne tilttaavat ylös tai alaspäin.
*Sommittelu ok ja toimiva.
*Vesi ei ole pitkän valotusajan peruspuuromössöä tai näytä teollisuuden ylivuodolta - suljinaika on oikein passeli ja virtaus piirtyy nätisti veden pinnanmuodoissa.

MIINUS-

*Itse olen sitä koulukuntaa, että laajis toimii yleensä aika huonosti metsän kuvaamisessa. Pidän pidempään metsämaisemia kuvanneena useinmiten parhaana polttovälinä n. 50mm (FF, +-10mm). Tämä toki tekee kuvauksellisten paikkojen ja kuvakulmien etsimisestä kotimaan metsissä aika tavalla haasteellisempaa, kun ei ole käytössä laajiksen etualan korostumisen ja syvyyssuuntaisten etäisyyksien venymisen tuomaa illuusiota, joka kyllä tekee usein kuvasta samantien pintapuolisesti näyttävän, mutta hävittää turhan usein metsän tunnelman - jos vertaa siihen miltä näkymät ihmissilmään näyttävät. Jos laajempaa halajaa, niin sitten vaan kinarista isompaan filmi-/kennokokoon tai parsimaan useampi ruutu yhteen, niin ei tarvitse menettää luonnollista perspektiiviä. Jos efektikuvia hakee, niin toki voi suhailla vapaasti vaikka superlaajiksen tai kalansilmän kanssa, mutta aloituspostauksessa puhuttiin suomalaisen metsän naulaamisesta, joten itse ainakin ymmärsin, että perinteisemmästä taltioinnista oli kyse.
*Laajiksesta johtuen puunrungot piirtyvät hieman liikaa hammastikkuina, joka ei useinkaan metsää kuvattaessa ole toivottavaa, usein etäännyttää maisemaa katsojasta ja vähentää läsnäolon (immersio, metsässä olemisen) tuntua. Puut myös tilttaavat jonkin verran kuvan yläosan reunoja kohti mentäessä laajiksesta ja/tai hienoisesta kameran kallistamisesta johtuen. Usein metsäkuvasta tulee parempi kun tätä korjaa jälkikäsittelyssä, vaikka kuvanlaadussa hieman joutuisikin ottamaan takkiin.
*Vasemman puolen voimakkaasti kulunut ranta rikkoo kuvan arkkityyppisestä suomalaisesta rauhassaan uinuvasta metsästä ja omissa silmissäni ensimmäinen ajatus oli: "turistirysä". Hyvä puoli tähän liittyen on se, että kuvassa ei näy reittimerkkejä tai ihmisen moderneja rakennelmia (pitkokset, sillat jne) - jos tarkoitus on kuvata metsää, joka voisi olla aikojen takaa. Toki niitä polkuja on ollut ennenmuinoinkin ja niitä voi vapaasti kuvailla jos lystää, mutta saateteksti huomioiden täytyy sanoa, että moni metsiä kuvaava tahtoo oletusarvoisesti (jos ei ole muuta syytä) kuvata metsän niin, että kuvassa ihmisen tekemisillä on mahdollisimman pieni osuus. Itse olisin todennäköisesti jättänyt tämän kuvan noilta jalansijoilta edellä mainitusta syystä kokonaan ottamatta, mutta se johtuu siitä, että tunnustan olevani aiheen suhteen puristi. Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että jonkun muun tarvitsisi samalla tapaa toimia...

(Jos kuvan vasemman puolen rannan aluskasvillisuuden puuttuminen ja maastonkuluminen on jostain muusta syystä kuin ihmisten ahkerasta ramppaamisesta johtuvaa, niin tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.)

---
Summa summarum:

Kunnollisia metsäkuvia näkee lopulta aika hintsusti, joten aiheesta ensi alkuun iso peukku. Tämä on taitavan kuvaajan ihan hieno, näyttävä ja tunnelmallinen ruutu aiheesta, mutta en tämän takia kameroita itse vielä jorsteeniin paiskoisi ja siirtyisi rullahiihtoon tai mihinkään muuhunkaan lajiin.

Varmasti oli hienoa aikaa noissa valoissa ja tunnelmissa ko. paikassa aikaa viettää ja ihmetellä.

t. mettäkuvaaja
Ei mulla muuta, kun että piti erikseen postata kiitos tästä kommentista/kritiikistä/pohdinnasta. Vähän piti hieraista silmiä, että oonko vielä samalla tutulla foorumilla. :-) Hyviä, perusteltuja huomioita.
Raksu
Viestit: 844
Liittynyt: Heinä 25, 2003 15 : 02
Paikkakunta: Uusi Maa

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Raksu »

moonshine kirjoitti: Touko 18, 2021 12 : 15
Raksu kirjoitti: Touko 18, 2021 1 : 52 Täältä ruusuja ja risusia. Mielipitteitä toki vain. Saa ottaa tai jättää. Sen verran kovat saatesanat kuitenkin oli, että pitää tarttua haasteeseen ja nyt vähän tiukemmalla kammalla perata kuvaa.

PLUS+

*Hieno tunnelma ja valo ja paikka kuvauksellinen. Tunnelma välittyy mainiosti kuvasta. Toimii tällä tavalla käsiteltynäkin, vaikkakin täytyy myöntää, että itse olen metsäruuduissa lähtökohtaisesti luonnollisempien säätöjen perään.
*Kuvasuhde on maisemakuvalle ja aiheelle sopiva ja luo assosiaation isommilla formaateilla kuvattuihin perinteisiin laadukkaisiin maisemakuviin
*Virtaava vesi tuo kuvaan kiinnostavan lisäelementin.
*(Kasvavat) puut ei kovin pahasti kaatuile laajisefektin takia; metsäkuvissa näyttää yleensä lähes poikkeuksetta huonolta, jos ne tilttaavat ylös tai alaspäin.
*Sommittelu ok ja toimiva.
*Vesi ei ole pitkän valotusajan peruspuuromössöä tai näytä teollisuuden ylivuodolta - suljinaika on oikein passeli ja virtaus piirtyy nätisti veden pinnanmuodoissa.

MIINUS-

*Itse olen sitä koulukuntaa, että laajis toimii yleensä aika huonosti metsän kuvaamisessa. Pidän pidempään metsämaisemia kuvanneena useinmiten parhaana polttovälinä n. 50mm (FF, +-10mm). Tämä toki tekee kuvauksellisten paikkojen ja kuvakulmien etsimisestä kotimaan metsissä aika tavalla haasteellisempaa, kun ei ole käytössä laajiksen etualan korostumisen ja syvyyssuuntaisten etäisyyksien venymisen tuomaa illuusiota, joka kyllä tekee usein kuvasta samantien pintapuolisesti näyttävän, mutta hävittää turhan usein metsän tunnelman - jos vertaa siihen miltä näkymät ihmissilmään näyttävät. Jos laajempaa halajaa, niin sitten vaan kinarista isompaan filmi-/kennokokoon tai parsimaan useampi ruutu yhteen, niin ei tarvitse menettää luonnollista perspektiiviä. Jos efektikuvia hakee, niin toki voi suhailla vapaasti vaikka superlaajiksen tai kalansilmän kanssa, mutta aloituspostauksessa puhuttiin suomalaisen metsän naulaamisesta, joten itse ainakin ymmärsin, että perinteisemmästä taltioinnista oli kyse.
*Laajiksesta johtuen puunrungot piirtyvät hieman liikaa hammastikkuina, joka ei useinkaan metsää kuvattaessa ole toivottavaa, usein etäännyttää maisemaa katsojasta ja vähentää läsnäolon (immersio, metsässä olemisen) tuntua. Puut myös tilttaavat jonkin verran kuvan yläosan reunoja kohti mentäessä laajiksesta ja/tai hienoisesta kameran kallistamisesta johtuen. Usein metsäkuvasta tulee parempi kun tätä korjaa jälkikäsittelyssä, vaikka kuvanlaadussa hieman joutuisikin ottamaan takkiin.
*Vasemman puolen voimakkaasti kulunut ranta rikkoo kuvan arkkityyppisestä suomalaisesta rauhassaan uinuvasta metsästä ja omissa silmissäni ensimmäinen ajatus oli: "turistirysä". Hyvä puoli tähän liittyen on se, että kuvassa ei näy reittimerkkejä tai ihmisen moderneja rakennelmia (pitkokset, sillat jne) - jos tarkoitus on kuvata metsää, joka voisi olla aikojen takaa. Toki niitä polkuja on ollut ennenmuinoinkin ja niitä voi vapaasti kuvailla jos lystää, mutta saateteksti huomioiden täytyy sanoa, että moni metsiä kuvaava tahtoo oletusarvoisesti (jos ei ole muuta syytä) kuvata metsän niin, että kuvassa ihmisen tekemisillä on mahdollisimman pieni osuus. Itse olisin todennäköisesti jättänyt tämän kuvan noilta jalansijoilta edellä mainitusta syystä kokonaan ottamatta, mutta se johtuu siitä, että tunnustan olevani aiheen suhteen puristi. Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että jonkun muun tarvitsisi samalla tapaa toimia...

(Jos kuvan vasemman puolen rannan aluskasvillisuuden puuttuminen ja maastonkuluminen on jostain muusta syystä kuin ihmisten ahkerasta ramppaamisesta johtuvaa, niin tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.)

---
Summa summarum:

Kunnollisia metsäkuvia näkee lopulta aika hintsusti, joten aiheesta ensi alkuun iso peukku. Tämä on taitavan kuvaajan ihan hieno, näyttävä ja tunnelmallinen ruutu aiheesta, mutta en tämän takia kameroita itse vielä jorsteeniin paiskoisi ja siirtyisi rullahiihtoon tai mihinkään muuhunkaan lajiin.

Varmasti oli hienoa aikaa noissa valoissa ja tunnelmissa ko. paikassa aikaa viettää ja ihmetellä.

t. mettäkuvaaja
Ei mulla muuta, kun että piti erikseen postata kiitos tästä kommentista/kritiikistä/pohdinnasta. Vähän piti hieraista silmiä, että oonko vielä samalla tutulla foorumilla. :-) Hyviä, perusteltuja huomioita.
Kiitoksia. Ja kiitos Mafferille jakamisesta.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin, olihan tuollainen pohdinta ajstuksia herättävä, kiitos Raksu. Ehkäpä sitä voisi itsekin kirjoitella pidemmälti kuvista analyysiä. Tiedä sitten miten siihen vain keskimäärin suhtaudutaan ettei mene liikaa kuppi kumoon kenelläkään. Ei pitäisi, sillä kuvaaja tietenkin päättää miten kuvaa ja esittää. Muiden mielipiteet on muiden pohdintaa.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Salainen Metsä

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Sikäli kun kuvasta saa todellisia korkeussuhteita esille, niin tuo vasen ranta voisi olla tulvan huuhtomaa aluetta. -Ruokintapaikalla linnutkin saavat aikaan uskomattoman tiiviiksi sotkettua maastoa, -saattaa olla juomapaikkakin, tosin silloin varmaan jotain polkua jostain suunnasta. Pohti jorma
Vastaa Viestiin