Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja spege »

jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 15 : 14 Ehkäpä Matti antaa lopullisen bannin vapaus sodan aikaisten sääntöjen rikkomisesta, odotin kyllä Spegeltä hieman aikuisempaa asennetta mutta...no, yhtä valju kommentti kun kuvatkin.
En tiedä, mutta eikö sinulle parahin Perälä ole sotilassieluna selvää se, kun esimies on antanut käskyn, eikä ole kumonnut sitä, käskyä kunnioitetaan ja noudatetaan viimeiseen hengenvetoon asti. Kuten hyvin tiedät, minä en ole tullut soittamaan suutani sinun ketjuihisi tämän Matin päiväkäskyn saamiseni jälkeen ja pidän siitä kinni, ellei ylipäällikkö kumoa tuota aikoinaan antamaansa selvääkin selvempää käskyä.

Toisaalta eihän tämä kyllä ole Suomen sotahistoriassa ensimmäinen kerta, kun aliupseeri ei noudata hänelle annettuja käskyjä, mutta yleensä sellaiset tapaukset on käsitelty sotaoikeudessa. Tietääkseni kovin rangaistus esimiehen käskyjen noudattamatta jättämisestä täällä DC.netissä on 25 vuoden pakkotyörangaistus Canonin kittilinssitehtaassa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Spegen räjähtävästä tyylistä riippumati, on havaittavissa systemaattista filmin dumaamista valokuvausmediana. Se kertoo välinelähtöisestä suhtautumisesta valokuvaukseen. Pahimmissa hutilaukauksissa dumaajalla on ollut nolla kuvaa esillä foorumilla tekniikasta riippumatta.
jperala
Viestit: 3463
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jperala »

spege kirjoitti: Joulu 22, 2021 16 : 19
jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 15 : 14 Ehkäpä Matti antaa lopullisen bannin vapaus sodan aikaisten sääntöjen rikkomisesta, odotin kyllä Spegeltä hieman aikuisempaa asennetta mutta...no, yhtä valju kommentti kun kuvatkin.
En tiedä, mutta eikö sinulle parahin Perälä ole sotilassieluna selvää se, kun esimies on antanut käskyn, eikä ole kumonnut sitä, käskyä kunnioitetaan ja noudatetaan viimeiseen hengenvetoon asti. Kuten hyvin tiedät, minä en ole tullut soittamaan suutani sinun ketjuihisi tämän Matin päiväkäskyn saamiseni jälkeen ja pidän siitä kinni, ellei ylipäällikkö kumoa tuota aikoinaan antamaansa selvääkin selvempää käskyä.

Toisaalta eihän tämä kyllä ole Suomen sotahistoriassa ensimmäinen kerta, kun aliupseeri ei noudata hänelle annettuja käskyjä, mutta yleensä sellaiset tapaukset on käsitelty sotaoikeudessa. Tietääkseni kovin rangaistus esimiehen käskyjen noudattamatta jättämisestä täällä DC.netissä on 25 vuoden pakkotyörangaistus Canonin kittilinssitehtaassa.
Minulta on kyllä jäännyt suunsoitto kokonaan väliin joten taitaa olla vähän yksipuolista tällä kertaa, en nyt noteeraa tätä kiukuttelua millään tavoin.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Joulu 22, 2021 16 : 20 Spegen räjähtävästä tyylistä riippumati, on havaittavissa systemaattista filmin dumaamista valokuvausmediana. Se kertoo välinelähtöisestä suhtautumisesta valokuvaukseen.
Mitä sitten? Eikö ihminen saa olla sitä mieltä, ettei pidä filmikuvista tai muista filmillä työskentelyyn liittyvistä seikoista tai jos on, kertoa sitä julki? Tai eikö saa harrastaa välinelähtöisesti? Jos ei olisi välinelähtöisiä harrastajia, nuo ammattikamerat maksaisivat 20 k€ ja olisivat ominaisuuksitaan sitä mitä 10 vuotta sitten. Hifistit, jotka haluavat aina uutta, maksavat monen teknisen lelualan tuotekehityksestä leijonan osan.
Pahimmissa hutilaukauksissa dumaajalla on ollut nolla kuvaa esillä foorumilla tekniikasta riippumatta.
Haluaisitko oikeasti, että kaikki alkaisivat syytää tänne tusinaräpsyjään? Miten se vaikuttaa keskusteluun? Eikö tämä ole keskustelupalsta ja kuvien esittely on sivuseikka?

Ja esimerkiksi tekniikasta voi aivan hyvin keskustella, vaikka ei olisi ikinä kameraa nähnyt, jos on perehtynyt sen komponenttien toimintaan.
Hannu
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Haluan nähdä, varsinkin kun huudellaan ensin herjaa vieraaseen pöytään ja usein henkilöön tähdäten. Siinä kohtaa pitäisi pystyä aina näyttämään mallia miten homma tehdään paremmin. Tulos tai ulos.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Joulu 22, 2021 17 : 45 Haluan nähdä, varsinkin kun huudellaan ensin herjaa vieraaseen pöytään ja usein henkilöön tähdäten. Siinä kohtaa pitäisi pystyä aina näyttämään mallia miten homma tehdään paremmin. Tulos tai ulos.
Mitä merkitystä sillä on asiassa, jossa paremmuus on puhdas mielipideasia? Jos sinun mielestä joku kuva on parempi ja minun mielestä joku toinen, ei siitä saa aikaa kuin turhaa riitaa. En tiedä onko täältä siivottu törkeyksiä, mutta se mitä minä olen nähnyt on aika kevyttä herjaamista.
Hannu
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän tuollaisesta ollut kyse, vaan siitä että kun ammutaan suoraan (ja/tai päin henkilöä), tarvisi pystyä laittamaan jo jotain esimerkkiä peliin. Muuten sen pyssyn voikin kääntää omaan polveensa saman tien.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Joulu 22, 2021 18 : 04 Eihän tuollaisesta ollut kyse, vaan siitä että kun ammutaan suoraan (ja/tai päin henkilöä), tarvisi pystyä laittamaan jo jotain esimerkkiä peliin. Muuten sen pyssyn voikin kääntää omaan polveensa saman tien.
Jos täällä on ollut törkeämpää päänaukomista, eivät hyvät kuvat siitäkään pelasta. Suurinkin mestari on vain pahainen *sensuroitu*, jos soittaa suutaan muille.
Hannu
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja habannaama »

En nyt ainakaan omalta osaltani allekirjoita henkilöön menevää kirjoittelua, toki huumori on hankala laji, tiedä jos joku minunkin kirjoituksistani sittenkin pahastuu, hmmm...

Ja mitä tulee arvosteluihin, niin en koe tässä asiayhteydessä sitä mitenkään epärelevantiksi, koska Marsalkka Spege itse peräänkuulutti ketjua seuranneilta mielipiteitä.

En väitä olevani penaalin terävin kynä, joten artikulointini palautteen osalta ei välttämättä sisällä riittävissä määrin korulauseita, joten näin ollen on hyvinkin mahdollista että vastaanottavassa päässä saatetaan kokea mielipahaa, joten kait se sitten on paras kun ei vaan kommentoi yhtään mitään, kun ei kerran luonto anna periksi sydämiä laittaa, kun rehellisyyden nimissä ei vaan tykkää.

Ymmärrän asiattoman nettikäyttäytymisen (nettietiketti), mutta kun maailmanmeno näemmä menee jo joka tasolla mielensäpahoittamiseksi, vaikkei siihen edes aidosti (mielestäni) ole aihetta, niin välillä tulee fiilis että ihmisiä oikein vaivaa?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jperala
Viestit: 3463
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jperala »

Luulen että Spege tässä yritteli herätellä jotain mitä ei ole enään, itse en ole noista oudon sävyisistä ja värisistä kuvista pitänyt enkä ala niitä kehumaan sen takia että kuvaajalle ei tulisi paha mieli, kuulostaa jo ajatuksen tasolla täysin hölmöltä toiminnalta kun oletan että aikuisista ihmisistä kyse.

Toki jos näiden "leikki" ketjujen tarkoitus on vain että pieni kaveripiiri leikkii jotain sotaleikkiä ja kehutaan kuvia että kuvaajaa niin en ainakaan säännöistä löytynyt että näihin saa vain osallistua kun hyväksyy "leikin" säännöt.. tämäkin kuulostaa oudolle.

Kuvia olen arvostellut ja vaikka spege tuossa jo mainosti että olen soitellut suutani niin tällaista ei ole tapahtunut eikä mitään viestejäni ole poisteltu tai ylläpito olisi ollut yhteydessä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Spege on ollut foorumilla todella pitkään, kieli välillä toisella poskella ja välillä toisella. Jos joku ottaa nämä hänen jutustelut tosissaan niin jo on kumma. Spegen eka rooli taisi olla leica-fan-boy jos en väärin muista :-)

Astetta oudommaksi homma menee jos teknisesti surkeita kuvia porukka alkaa vääntää hyviksi, ja niin edelleen. Hohhoijaa, hiekkalaatikolla alkaa olla tiivis tunnelma, vaikka hiekkalaatikon kuningas jatkaa rentoa tyyliään olematta täysin tosissaan?

Filmissä ei ole mitään vikaa tekniikkana, mutta filmiä käyttäen ei kukaan tule yhtään sen paremmaksi kuvaajaksi. Olen melko varma, että filmiaikanakin oli sekä keskinkertaisia, hyviä että unohtumattomia kuvia ja kuvaajia, eikä pelkästään niitä neroja :-)
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Noh, otetaan nyt esimerkiksi vaikka tämä kuva;
spege kirjoitti: Joulu 21, 2021 0 : 50
Kuva 6
Kuva
Ja sitten mietitään sitä teknistä laatua.

Niin onhan tässä kuvassa nyt yksityiskohdat kunnossa?! Eikö? (klikkaa kuvaa suuremmaksi)

Minusta on turha puhua värisävyistä, koska ne voi varsinkin TIFF kuvista säädellä lähes jokaisen makuun sopiviksi. Otin vapauden ladata muutaman spegen kuvan koneelleni ja tein niihin omia värisäätöjäni ihan huvikseen. Jopa netin jpg kuvista sai säädeltyä värejä huomattavan paljon.

Eli kyllä. Pidän näitä kuvia teknisesti varsin kelvollisina;

1. Alkuperäiset filmikuvat ovat ilmiselvästi teknisesti laadukkaita. Ne on otettu hyvillä kameroilla ja objektiiveilla. Valotuksen on tehnyt asian osaava henkilö. Käytetty filmilaatu on ollut normifilmiä parempaa.

2. Negatiivien uusin digiskannaus on laadukasta. Totta, että olisi kiva nähdä edes muutama 100% croppi orginaaleista skannauksista, mutta mielestäni jopa näistä maltillisista resoista näkee, että yksityiskohdat toistuvat nautittavasti.

3. Värisävyt. Uskon että skannauksien TIFF tiedostoissa on sävymaailma kunnossa. Ja mielestäni on täysin kuvaajan päätettävissä millaiseksi hän haluaa säätää värit nettiesitykseensä. Koska makuasia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Esimerkkikuvan terävyys on melkoisen huono, helppo havaita mm. näistä: laskettelumäen huipulla oleva masto on täyttä suttua, melko keskellä olevat nopeuskyltit samoin (ei hajuakaan numerosta keskellä) ja nurkkien lehvästöt täyttä suttua. Joko kuva on tärähtänyt, kehitys mennyt metsään tai skannaus?

Myötävalo on sinänsä mainio ja valotus kunnossa, mutta todella kaksiulotteinen ja lattea kokonaisfiilis kuvassa on just esim. terävyyden puutteen vuoksi. Monet valkoisten talojen seinistä ovat täysin puhki ja varjokohdissa on paikoin täysin sävytöntä mustaa. En sanoisi teknisesti korkeatasoiseksi nykymittapuun mukaan ja kyllä kinofilmillä selvästi parempaakin on nähty?





Valkoista, puhki palamatonta joulua kaikille tekniikkaväännöistä huolimatta! Valoa kohti mennään jo, kohta on taas kennojen ja filmien pinnoille tunkua :-)
jperala
Viestit: 3463
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jperala »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 23, 2021 11 : 29 Esimerkkikuvan terävyys on melkoisen huono, helppo havaita mm. näistä: laskettelumäen huipulla oleva masto on täyttä suttua, melko keskellä olevat nopeuskyltit samoin (ei hajuakaan numerosta keskellä) ja nurkkien lehvästöt täyttä suttua. Joko kuva on tärähtänyt, kehitys mennyt metsään tai skannaus?

Myötävalo on sinänsä mainio ja valotus kunnossa, mutta todella kaksiulotteinen ja lattea kokonaisfiilis kuvassa on just esim. terävyyden puutteen vuoksi. Monet valkoisten talojen seinistä ovat täysin puhki ja varjokohdissa on paikoin täysin sävytöntä mustaa. En sanoisi teknisesti korkeatasoiseksi nykymittapuun mukaan ja kyllä kinofilmillä selvästi parempaakin on nähty?

Valkoista, puhki palamatonta joulua kaikille tekniikkaväännöistä huolimatta! Valoa kohti mennään jo, kohta on taas kennojen ja filmien pinnoille tunkua :-)
Aika kultaa muistot ja nostalgia buumi kun on huipussaan niin kaikki on kultaa ja mirhamia, filmi on tällä hetkellä parasta huttua, hyi terävät ja oikean väriset valokuvat, kukaan halua sellaista.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä ihmettä höpisette sutusta? Jos tuosta haluaa tarkempaa digikuvana saa ottaa ~40MP kennoisen digin toimivalla objektiivilla eikä kyltit näy silläkään yhtään sen paremmin. Siinähän on selvästi 70 km/h kyltit niin hyvin kuin ne vain voi näkyä. Se on eri asia katsooko näitä webbikuvia jollain suttu-Safarilla ja/tai Applen skaalavilla romuretinavirityksillä mitkä itsessään paskoo kaiken webbikuvan tällä hetkellä sumeaksi. FullHD näyttö 1:1 pikseleillä näyttää oikein hyvältä ton kuvan kanssa. 4K-näyttö 200% skaalauksella on tosiaan täyttä tuubaa.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Kyllä minunkin halpiseizolla nuo liikennemerkit näkyy ok (mulla onkin kaihi leikattu), radiomaston näkyminen saattaa olla haasteellista millä tahansa harrastajakameralla, tuommoinen pystyrinne antaa makoisasti tuulenpyörteitä ja lämpöväreilyä.
Levollista Joulua vaan kaikille foorumilaisille.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja spege »

Sakke_K kirjoitti: Joulu 23, 2021 11 : 29 Esimerkkikuvan terävyys on melkoisen huono, helppo havaita mm. näistä: laskettelumäen huipulla oleva masto on täyttä suttua, melko keskellä olevat nopeuskyltit samoin (ei hajuakaan numerosta keskellä) ja nurkkien lehvästöt täyttä suttua. Joko kuva on tärähtänyt, kehitys mennyt metsään tai skannaus?

Myötävalo on sinänsä mainio ja valotus kunnossa, mutta todella kaksiulotteinen ja lattea kokonaisfiilis kuvassa on just esim. terävyyden puutteen vuoksi. Monet valkoisten talojen seinistä ovat täysin puhki ja varjokohdissa on paikoin täysin sävytöntä mustaa. En sanoisi teknisesti korkeatasoiseksi nykymittapuun mukaan ja kyllä kinofilmillä selvästi parempaakin on nähty?
Olen pitänyt DC.net foorumin vanhaa pierua Sigma-Sakkea aina hieman sakeaverisenä miehenä, mutta en olisi uskonut, että hän on näinkin paha puusilmä. Voihan tietysti olla, että Sakke tutkii kuvieni terävyyttä joltakin muinaiselta markettinäytöltä ikivanhalla suttuselaimella tai sitten miehen näkö on alkanut iän myötä heikkenemään pahemman kerran.

Jotta tämän toveri temaman esillenostaman esimerkkikuvan todellinen terävyys ei jäisi epäselväksi DC.netin kansalle, katsoin parhaaksi julkaista kuvasta 100% cropin Plustek-filmiskannerin tuottamasta alkuperäisestä, pienen rajauksenkin jälkeen noin 60 MP (7200 dpi) resoluution täysikokoisesta kuvasta. Otin tämän kuvan siis Ruotsin Lappiin syksyllä 2002 suuntautuneen sotaretkeni yhteydessä Kiirunan kaivoskaupungista jalustalle tuetulla EF 70-200/2,8L IS objektiivilla varustetulla Canon EOS-3 filmirungolla Kodak Ektachrome E100VS diafimille. Muistin virkistykseksi julkaisen ensiksi alkuperäinen nettikoon kuvan.

Kuva

Tässä sitten 100% (1:1) croppi saman kuvan täysikokoisesta, noin 60 megapikselin versiosta.

Kuva

Jotta asia menisi Sigma-Sakellekin jakeluun, käsittelin kuvasta vielä toveri temaman kuuluisan Sony A7rII-digitaalikameran resoluutiota vastaavan, täyden 8K-resoluutioisen version, jota voi vapaasti tutkia ja suurennella. Tähän viidentoista megatavun kokoiseen JPEG-kuvaan löytyy linkki alta. Tarkistin myös kuvan sävyhistogrammin. Minkään kohdan kuvassa ei pitäisi olla puhki tai tukossa mikäli kuvaa katsoo oikein kalibroidulta näytöltä. Kunnon kontrastin aikaansaamiseksi olen kylläkin nostanut huippuvalot lähes maksimiin ja laskenut tummat sävyt hyvin alas, mutta täysin valkoista tai mustaa kuvasta ei pitäisi löytyä.

https://pekkaturunen.kuvat.fi/kuvat/Sek ... iiruna.jpg

Vieläkö Sakke tämä filmikuvani vaikuttaa epäterävältä sutulta? :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja temama »

Ei ole suttu, enkä usko että tuosta olisi terävyytensä puolesta saanut juurikaan parempaa. Hyvälläkin filmillä on rajansa. Mulla on huippuluokan noritsu skannerin 30mp kinofilmi skannauksia. Mutta valitettavasti ne on otettu fujin c200 perusfilmille. Mutta voin sanoa, ettei niiden suht vaatimatonta rakeista terävyyttä voi verrata näihin tuloksiin.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 20 : 36 Luulen että Spege tässä yritteli herätellä jotain mitä ei ole enään, itse en ole noista oudon sävyisistä ja värisistä kuvista pitänyt enkä ala niitä kehumaan sen takia että kuvaajalle ei tulisi paha mieli, kuulostaa jo ajatuksen tasolla täysin hölmöltä toiminnalta kun oletan että aikuisista ihmisistä kyse.
Onko vai ei on henkilökohtaista. Jotkut tykkäävät, kukin omista syistään. Mutta onhan noissa kiistämättä tekniset vajavuutensa nykyaikaisiin digikuviin verrattuna. Intoilijoilla on liioittelua sillä puolella, mutta sallittakoon se. Ja sekin on mielipideasia onko puutteet teknisessä täydellisyydessa mielenkiintoista luonnetta antavia lisiä vai kuvaa heikentäviä virheitä.

Minä katselen filmikuvia välillä kiinnostuneena, mutta eivät ne herätä mitään kiinnostusta kokeilla itse. Olen enemmän kliinisen teknisesti täydellisen toiston ystävä kuin persoonallisten vivahteiden, toistetaan sitten mitä tahansa todellisuudesta tallennettua informaatiota. Nuo Spegen kuvat ovat laadukkaammasta päästä, sitä ei käy kiistäminen.
Hannu
jperala
Viestit: 3463
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen vuoden luonnonvalokuvat 2021

Viesti Kirjoittaja jperala »

hkoskenv kirjoitti: Joulu 23, 2021 17 : 20
jperala kirjoitti: Joulu 22, 2021 20 : 36 Luulen että Spege tässä yritteli herätellä jotain mitä ei ole enään, itse en ole noista oudon sävyisistä ja värisistä kuvista pitänyt enkä ala niitä kehumaan sen takia että kuvaajalle ei tulisi paha mieli, kuulostaa jo ajatuksen tasolla täysin hölmöltä toiminnalta kun oletan että aikuisista ihmisistä kyse.
Onko vai ei on henkilökohtaista. Jotkut tykkäävät, kukin omista syistään. Mutta onhan noissa kiistämättä tekniset vajavuutensa nykyaikaisiin digikuviin verrattuna. Intoilijoilla on liioittelua sillä puolella, mutta sallittakoon se. Ja sekin on mielipideasia onko puutteet teknisessä täydellisyydessa mielenkiintoista luonnetta antavia lisiä vai kuvaa heikentäviä virheitä.

Minä katselen filmikuvia välillä kiinnostuneena, mutta eivät ne herätä mitään kiinnostusta kokeilla itse. Olen enemmän kliinisen teknisesti täydellisen toiston ystävä kuin persoonallisten vivahteiden, toistetaan sitten mitä tahansa todellisuudesta tallennettua informaatiota. Nuo Spegen kuvat ovat laadukkaammasta päästä, sitä ei käy kiistäminen.
No itse en kuvaa kovin nykyaikaisella, mutta värimaailma ja sävyt ihan omaa luokkaa ja onhan noita kuvia näkynyt täälläkin joten jokainen voi käydä ihmettelemässä ja nauramassa niille :) vaikka aloitin filmiaikana ja niitä kuvia oli laatikkokaupalla kaapit täynnä niin mitään hinkua ei siihen hommaan ole enään. On tosiaan henkilökohtaista, tähän ei ole mitään vastaansanomista jos tykkää niin ihan vapaasti.

Kuten monesti todettu että jos haluaa sitä palautetta niin se pitäisi myös pystyä ottamaan vastaan ilman suuria tunteita.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Vastaa Viestiin