Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja elmar »

©pjm kirjoitti: Helmi 25, 2023 21 : 52 Mut eikö lasten kuvien levittäminen ole kiellettyä !?!?!!
Riippuu mistä roikkuu. Lasten ja aikuisten, eli ihmisten, kuvaaminen julkisissa tiloissa ja tilanteissa ilman kohteen suostumusta, sekä kuvien esittäminen taiteen nimissä ilman halventavaa tai alentavaa tarkoitusta, on täysin sallittua. Kyse on normaalista ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

elmar kirjoitti: Helmi 25, 2023 23 : 30
©pjm kirjoitti: Helmi 25, 2023 21 : 52 Mut eikö lasten kuvien levittäminen ole kiellettyä !?!?!!
Riippuu mistä roikkuu. Lasten ja aikuisten, eli ihmisten, kuvaaminen julkisissa tiloissa ilman kohteen suostumusta, sekä kuvien esittäminen taiteen nimissä ilman halventavaa tai alentavaa tarkoitusta, on täysin sallittua. Kyse on normaalista ihmisten välisestä kanssakäymisestä.
Juuh, no ei toi kuva mielestäni kovin arveluttava tai pahennusta herättävä kyllä ole.

Tästä huolimatta kehoittasin arvon marsalkkaa vakavasti funtsimaan josko kannattaisi vetää lentäjälakki tiukasti päähän tai asentaa rätti avomesen katteeksi, ja huristelemaan vaihtelun vuoksi valokuvaukselliselle reissulle vaikka edes naapuripitäjään saakka. Sen verran pahasti näyttää aiheet junnaavan paikallaan siellä Joroisissa.

Kuvat sinänsä totuttua laatua!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

temama kirjoitti: Helmi 25, 2023 23 : 45 Tästä huolimatta kehoittasin arvon marsalkkaa vakavasti funtsimaan josko kannattaisi vetää lentäjälakki tiukasti päähän tai asentaa rätti avomesen katteeksi, ja huristelemaan vaihtelun vuoksi valokuvaukselliselle reissulle vaikka edes naapuripitäjään saakka. Sen verran pahasti näyttää aiheet junnaavan paikallaan siellä Joroisissa.

Kuvat sinänsä totuttua laatua!
Hyvä temama, haluan ensiksikin muistuttaa sinua siitä, että Suur-Savon valtakunnan valokuvamarsalkan toimenkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin kuvien ottaminen, muun muassa kaikkien Pohjois- ja Etelä-Savon läänien kameraseurojen ylipäällikön tehtävät. Valokuvaus on vain yksi osa työnkuvaani, jota harjoitan silloin, kun on ylimääräistä aikaa ja innostusta. Haluan huomauttaa sinua myös siitä, että olen ollut raskaan työurani takia jo vuosia osa-aikaeläkkeellä.

Vihreän siirtymän nimissä on myös syytä välttää kaikkea turhaa autolla ajamista ja tyytyä mieluiten kävellen tai pyöräillen saavutettavissa oleviin kuvauskohteisiin. Varsinkin kun ajoneuvoni keskikulutus on lähes 12 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä, bensan hinnan ollessa jälleen yli kahdessa eurossa litralta ja pakotteet vielä pakottavat. Sitä paitsi ruoho ei välttämättä ole sen vihreämpää aidan toisella puolen, esimerkiksi Varkaudessa tai Piksämäellä.

Olen harjoittanut valokuvausta aktiivisesti jo yli 30 vuoden ajan Venäjää ja Ruotsin Lappia myöten, mutta olen kaikkien näiden vuosien aikana kuvannut hyvin vähän rakkaan kotikuntani Joroisten eli Savon Paratiisin kirkonkylän elämää ja näkymiä. Olen viime aikoina keskittynyt korjaamaan tätä puutetta valokuvatuotannossani. Toki se voi ulkopuolisen silmin vaikuttaa "paikallaan junnaamiselta", vaikka monet katukuvaajat junnaavat koko elämänsä paikoillaan kalutessaan Helsingforssin tai jonkun muun isomman kauppalan katuja.

Mikä tekee Helsingin katunäkymistä Joroisten katunäkymiä arvokkaampia? Täällä ovat kuitenkin vanhan hyvän ajan arvot, kuten koti, uskonto ja isänmaa, joiden varaan tämä maa on aikoinaan rakennettu, yhä voimissaan. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja jaava »

spege kirjoitti: Helmi 26, 2023 1 : 26 Mikä tekee Helsingin katunäkymistä Joroisten katunäkymiä arvokkaampia? Täällä ovat kuitenkin vanhan hyvän ajan arvot, kuten koti, uskonto ja isänmaa, joiden varaan tämä maa on aikoinaan rakennettu, yhä voimissaan. :)
Ei mikään tee arvokkaampia. Toki pääkaupunkiseudulla on makoisia ja urbaaneja kohteita enemmän kuvattavaksi.

Noi mainitsemasi arvot tulevat helposti mieleen sun kuvista ja mennyt aika, vaikka autokanta on nykyaikaistunut.
Täällä pk. seudulla on nykyään toisenlaista. Minä olen mittaillut katunäkymiä jo 50-luvulla ja siihen nähden eletään nyt aivan toisenlaisessa maailmassa. Ihmiset on toisenlaisia ja ympäristö on rakennettu uusiksi laajasti. Siinä olis ollut valokuvaajalle isoa työsarkaa tallentaa jälkipolville maistiaisiksi. Jotenkin pitäis saada vain parhaiten tuota muutosta tallentavat kuvat talteen - tietokantaan, jolla olis jopa kansallista merkitystä.
Eduskunta-aloite: Laki kansallisesta valokuvatietokannasta, jossa säilytettäisiin Suomen ja suomalaisten muutoksen historiakuvia ja jonka raadille jokainen vapaa kansalainen saisi lähettää ottamiaan kuvia.

50-luvulla asuin Espoossa Laaksolahdessa, jossa teissä ei ollut asfalttia, osa kuljetuksista tehtiin hevosilla (tunsinkin 2 hevosta: toinen asui omakotitalon pihassa olevassa pikku tallissa ja toinen oli Laksolahden "kartanon" hevonen, jolla ajoi kartanon renki. Hänen kyydissään olin usein heinänteossa nykyisen Lähderannan kohdalla olevilla pelloilla. Auto oli aina nähtävyys, jota väistettiin ojan pientareelle. Elannon kaupassa oli myyntitiski, jonka takana myyjätär palveli asiakkaita yksi kerrallaan. Maitoa kannettiin omassa kannussa, tuotteet käärittiin paperiarkkeihin ja kahvi jauhettiin kaupan koneella (siitä tuli hyvä tuoksu). Vanhukset oli jo viiskymppisinä vanhuksen näköisiä pitkissä mustissa loimissaan ja heitä teititeltiin ehdottomasti.
Laaksolahti oli omakoti ja huvila-asutusta, mutta sen aikaista taloa saa hakemalla hakea. Kaikki on rakennettu uusiksi. 70-vuotiaan ukon se tekee hieman surulliseksi kun muistan monia kauniita taloja, sellaisia pieteetillä rakennettuja, joita uudet omistajat eivät ole arvostaneet. Ja kartanon pellotkin rakennettiin 60-luvulla täyteen kerrostaloja ja ostoskeskus hiekkakuopan päälle. Muutama vuosi sitten pistivät koko vanhan ostarin matalaksi ja uuden tilalle. Oi aikoja, oi tapoja!
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

spege kirjoitti: Helmi 26, 2023 1 : 26
Mikä tekee Helsingin katunäkymistä Joroisten katunäkymiä arvokkaampia? Täällä ovat kuitenkin vanhan hyvän ajan arvot, kuten koti, uskonto ja isänmaa, joiden varaan tämä maa on aikoinaan rakennettu, yhä voimissaan. :)
Ei mikään tee arvokkaampaa. Eikä sekään, että kuvaisin suurkirkkoa eri kulmista joka sarjassa.

Voi rakas toveri spege - arvasin, että herkkä valokuvamarsalkan sielusi koki kolauksen kärsimättömästä kommentistani, ja ryhmittäydyit sitten puolustuskannalle. Aivan turhaan!
Ehkä en vain ole sisäistänyt Joroisten kaikki pieniä hienovaraisia nyansseja ja paikallisia piirteitä kunnolla?! Olen vain ihminen, ja urpo.
Ehkä meikäläisellekin tekisi ihan hyvää reissata täältä tsadin eri kaupunginosista jonnekin Kehä III ulkopuolelle, vaikkapa Joroisiin!!
Viimeksi muokannut temama, Helmi 26, 2023 15 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Katsoin nuo uudet kuvat läpi ja todettava, että pidin näkemästäni ja erityisesti sävymaailmassa oli jotain sellaista josta pidin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
JL Anttola
Viestit: 1175
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Oon muutaman vuoden ollu Mikkelin Kameraseuran hallinnossa mukana, tosin nyt viikon ajan taas ihan rivijäsenenä vaan. Mutta jotenkin minulla on aika vahva käsitys siitä, että arvon marsalkkaa ei ole koskaan kutsuttu eikä pyydetty minkäänlaiseen toimeen meidän taholtamme, ja olen aika varma siitäkin, ettei seuran nykyinenkään johto tule pyytämään - etten eppäilis jopa että ihan päinvastoin... Että siltä osin voit huojentunein mielin vähentää kuviteltua työtaakkaasi!
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

JL Anttola kirjoitti: Helmi 26, 2023 15 : 35 Oon muutaman vuoden ollu Mikkelin Kameraseuran hallinnossa mukana, tosin nyt viikon ajan taas ihan rivijäsenenä vaan. Mutta jotenkin minulla on aika vahva käsitys siitä, että arvon marsalkkaa ei ole koskaan kutsuttu eikä pyydetty minkäänlaiseen toimeen meidän taholtamme, ja olen aika varma siitäkin, ettei seuran nykyinenkään johto tule pyytämään - etten eppäilis jopa että ihan päinvastoin... Että siltä osin voit huojentunein mielin vähentää kuviteltua työtaakkaasi!
Mikkelin Kameraseura onkin ollut viime vuosina suurin päänvaivani valokuvamarsalkan työssäni. Kyseisen kameraseuran johto on kapinoinut jo vuosia Suur-Savon valtakunnan valokuvamarsalkan käskyvaltaa vastaan ja suorastaan yllyttänyt jäseniään, vastoin kaikkia käskyjäni ja kenttäoikeustuomion uhallakin, vaihtamaan vanhan hyvän ajan DSLR-kamerat kalliisiin peilittömiin lelukameroihin kaupungin torin kupeessa sijaitsevassa Kameraliikkeessä. Kyseisen firman omistaja on näin ollen tietysti hymyillyt partaansa ja tahkonnut ilmeisesti ainakin osin tämän takia ennätystulosta melko pienellä kivijalkaliikkeellään.

https://www.kauppalehti.fi/yritykset/yr ... y/01650195

Minulle on kerrassaan vapauttavaa päästä eroon tästä kapinoivasta kameraseurasta, jotta voin käyttää aikaani ja lahjojani hyödyllisempään työhön, kuten esimerkiksi Savon Pariisin katunäkymien kuvaamiseen tai Savonmaan kuuliaisten kameraseurojen komentamiseen. Ilmeisesti siellä Mikkelissä palvotaan edelleen tätä jo vuonna 1951 menehtynyttä marsalkkaa, vaikka uusi marsalkka nimitettiin virkaansa täällä DC.netissä vuonna 2006 ja hän on siitä lähtien, kaikki nämä vuodet pyrkinyt parhaan kykynsä mukaan ohjaamaan erityisesti savolaisia valokuvaajia oikeisiin kalustovalintoihin ja muutoinkin parempien valokuvien äärelle.

Kuva

Jottei tämä mahtava valokuvaketjuni ajautuisi enempää sivuraiteille, kehoittaisin kaikkia laatuvalokuvien ystäviä nauttimaan nyt täysin rinnoin edellisellä sivulla julkaisemistani kahdeksasta uudesta, aitosavolaisesta katuvalokuvasta. Jos jollakin on valittamista kuvien teknisestä tai visuaalisesta laadusta, sanokoot sen nyt tai vaietkoot iankaikkisesti. Jään nimittäin piakkoin pidemmälle hiihtolomalle, jolloin yritän unohtaa vähäksi aikaa kokonaan kaikki valokuvaukseen liittyvät työasiani, mukaan lukien tämän DC.net foorumin seuraamisen.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
JL Anttola
Viestit: 1175
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kun pellemarsalkka rajojemme ulkopuolisten esikuviensa mukaisesti jatkuvasti syyllistyy väärän tiedon levittämiseen, on tähän huutoon pakko puuttua; minullehan se on yks ja sama, miten syvälle joku itsensä valheittensa suohon upottaa, mutta yli 80 vuotta vanhaa seuraa arvosteleva nulikka, tuskin aikuinen vielä, on sentään osoitettava itse valitsemaansa paikkaan. Mikkelin Kameraseura ei nimittäin anna mitään määräyksiä valokuvauskaluston suhteen, ei suuntaan eikä toiseen. Toimintaan ovat tervetulleita mukaan kaikki valokuvauksesta kiinnostuneet, kalustonaan kännykät, peililäpsyttimet, filmikamerat, pokkarit, jopa nekin, ketkä vasta harkitsevat harrastuksensa aloittamista. Näille suuntaansa hakevillekin voimme osoittaa täysin erilaisilla kalustoilla kuvaavia jäseniä, jotka kukin voivat esittää omia mielipiteitään, ja tietänsä hakeva voi sitten itse tehdä päätelmänsä.

Lämpimästi suosittelen savolaiselle suunsoittajalle edelleenkin kuvien ottamista erilaisilla kameroillaan, sieltä kotiseudultaan ja muualtakin, ja niiden kuvien esillepanoa tänne palstalle; tänne ovat tervetulleita kaikki kuvat, eivätkä nuo joroisten joutomiehen kuvat sentään huonommasta päästä ole. Mutta aikuisten asioista kirjoittamista hänen kannattaa vielä muutama vuosikymmen välttää, samalla välttää nolaamasta itseään aivan lopullisesti. Useimmilla meillä kuitenkin harkinta lisääntyy ja usko omaan erinomaisuuteen edes jossain määrin asettuu reaaliselle tasolle, kunhan nyt mies ensin saavuttaa edes alustavasti aikuiseksi laskettavan iän, ja jälkipuberteetin laineet hiukan tasoittuvat.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6276
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Laitoin 3 viimeisintä viestiä näkymättömiin. Meni vähän turhan kiihkeäksi viestien vaihto...
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

JL Anttola kirjoitti: Helmi 26, 2023 23 : 04 Kun pellemarsalkka rajojemme ulkopuolisten esikuviensa mukaisesti jatkuvasti syyllistyy väärän tiedon levittämiseen, on tähän huutoon pakko puuttua;.
Olen jatkuvasti suhtautunut spegen "pelleilyihin'" hurtilla huumorilla, ja ollut ymmärtävinään sen karrikoidun roolin minkä hän on vuosien varrella täällä DC.netissä itselleen kehittänyt. Useinmiten hänen ketjunsa on kuitenkin ollut hauskaa seurattavaa ja välillä keskustelu on ollut jopa rakentavaa&hyödyllistä laitekeskustelua. Esimerkiksi spegen filmikuvaukset ovat innostaneet itseänikin kaivamaan filmikameran naftaliinista yms.

Spegen ketjun tunnelmaan on kuitenkin tullut huolestuttavaa twistiä Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Putinin aloittaman raukkamaisen, epäinhimillisen ja täysin tarpeettoman erikois-operaatio sodan jälkeen spegen kirjoituksista on tosiaan huokunut vastenmielistä venäjämyönteisyyttä jota en ymmärrä! Minä voin ymmärtää myönteisyyden tavallisia venäläisiä kohtaan (suurin osa on Putinin vallan uhreja), mutta en ymmärrä myönteisyyttä Putinin aloittamaa säälittävää ja karmeaa sotaa kohtaan. Venäjän itsevaltias olisi voinut hoitaa ulkopolitiikan toisenlaisella tavalla. Ei sodalla, vaan rauhanomaisella tavalla joka olisi hyödyttänyt niin venäläisiä kuin koko planeetan kansakuntia ja jopa ympäristätavoitteita.
Mutta ei. Putinin ymmärrys ei vain riitä. Rakentavan ja rauhanomaisen yhtenäisyyden sijaan Putininmafia valitsi sodan ja eripuran lietsomisen.

Ehkä emme täysin ymmärrä spegen luonnetta. Ehkä hän on vain niitä jotka pelkää pahinta ja toivoo parasta? Ja kirjoittaa pelkojaan ulos tyyliin mitä olemme tulkinneet putin-myönteisyytenä? Ehkä nämä hänen tulkintansa sodasta ovat hänen henkilökohtaista realismikäsitystään ; parempi valmistautua pahimpaan ainakin ajatuksen tasolla.

En tiedä. Niin tai näin. Toivotaan nyt kuitenkin jatkossa, että spegen suuressa valokuvaketjussa nähtäisiin - ketjun nimen mukaisesti - lähinnä valokuvia ja keskustelua niistä ja kameravälineistä!

Fantasiatarinoille voisi perustaa melkein vaikka oman ketjunsa "sana on melkein vapaa" osastoon, johon oman elämänsä Runebergit tai rys*ien trollit voisivat sielunsa kyyllyydestä ammentaa sanahelinäänsä mistä vain melkein huvittaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
MattiH
Site Admin
Viestit: 6276
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja MattiH »

temama kirjoitti: Helmi 27, 2023 12 : 04 Olen jatkuvasti suhtautunut spegen "pelleilyihin'" hurtilla huumorilla, ja ollut ymmärtävinään sen karrikoidun roolin minkä hän on vuosien varrella täällä DC.netissä itselleen kehittänyt. Useinmiten hänen ketjunsa on kuitenkin ollut hauskaa seurattavaa ja välillä keskustelu on ollut jopa rakentavaa&hyödyllistä laitekeskustelua. Esimerkiksi spegen filmikuvaukset ovat innostaneet itseänikin kaivamaan filmikameran naftaliinista yms.

Spegen ketjun tunnelmaan on kuitenkin tullut huolestuttavaa twistiä Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Putinin aloittaman raukkamaisen, epäinhimillisen ja täysin tarpeettoman erikois-operaatio sodan jälkeen spegen kirjoituksista on tosiaan huokunut vastenmielistä venäjämyönteisyyttä jota en ymmärrä! Minä voin ymmärtää myönteisyyden tavallisia venäläisiä kohtaan (suurin osa on Putinin vallan uhreja), mutta en ymmärrä myönteisyyttä Putinin aloittamaa säälittävää ja karmeaa sotaa kohtaan. Venäjän itsevaltias olisi voinut hoitaa ulkopolitiikan toisenlaisella tavalla. Ei sodalla, vaan rauhanomaisella tavalla joka olisi hyödyttänyt niin venäläisiä kuin koko planeetan kansakuntia ja jopa ympäristätavoitteita.
Mutta ei. Putinin ymmärrys ei vain riitä. Rakentavan ja rauhanomaisen yhtenäisyyden sijaan Putininmafia valitsi sodan ja eripuran lietsomisen.

Ehkä emme täysin ymmärrä spegen luonnetta. Ehkä hän on vain niitä jotka pelkää pahinta ja toivoo parasta? Ja kirjoittaa pelkojaan ulos tyyliin mitä olemme tulkinneet putin-myönteisyytenä? Ehkä nämä hänen tulkintansa sodasta ovat hänen henkilökohtaista realismikäsitystään ; parempi valmistautua pahimpaan ainakin ajatuksen tasolla.

En tiedä. Niin tai näin. Toivotaan nyt kuitenkin jatkossa, että spegen suuressa valokuvaketjussa nähtäisiin - ketjun nimen mukaisesti - lähinnä valokuvia ja keskustelua niistä ja kameravälineistä!

Fantasiatarinoille voisi perustaa melkein vaikka oman ketjunsa "sana on melkein vapaa" osastoon, johon oman elämänsä Runebergit tai rys*ien trollit voisivat sielunsa kyyllyydestä ammentaa sanahelinäänsä mistä vain melkein huvittaa.
(Moderaattori) Suurelta osin samaa mieltä. Melkein omat ajatukseni kirjoitettuun muotoon puettuna.
Iiwana-80
Viestit: 148
Liittynyt: Maalis 05, 2011 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Minä en ole ymmärtänyt Spegen Venäjä-viittauksina lainkaan niin, että hän jollain tavalla peesailisi Putinia tai Venäjän tekemisiä. Minun silmissä hän on realisti ja sanoo asiat niin kun ne ovat. Rautaa riittää varmasti rajan takana ihan meidän omiksi tarpeiksi ja lapsellisuuksin yltävä suomettumisen rekyyli alkaisi vähitellen jo riittämään. Samarinia tavallaan vähän ymmärrän, kun hänellä on virka haussa, mutta monet voisivat jo vaikka vähän himmailla.

Tämä uusin kuvasatsi Joroisten kylän raitilta on hieno. Sommitteluista välittyy omaan silmään, että paikka on haettu harkiten. Kuvien reunat ovat pääosin siistit ja värit kohdillaan. Mielellään näitä katsoo ja voi ottaa vinkkiä omaankin kuvailuun.
Viimeksi muokannut Iiwana-80, Helmi 27, 2023 13 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iiwana-80
Viestit: 148
Liittynyt: Maalis 05, 2011 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja Iiwana-80 »

Iiwana-80 kirjoitti: Helmi 27, 2023 13 : 18
JL Anttola
Viestit: 1175
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Taidan olla jotenkin osallinen näihin avautumisiin.

Spege ottaa kohtuu hienoja kuvia, niitä on ollut mukava katsella.

Spege kirjoittaa omalla tyylillään, roolinsa mukaisesti, ja aina varsin virheettömällä ja monimuotoisella suomen kielellä; sikäli hänen ylilyövää rooliaan on hauska seurata.

Itse kirjoitan tänne vakavasti. Silloin, kun on jotain kysyttävää esimerkiksi tekniikasta. Kaikki muut kommenttini kirjoitan aina jollain tavalla kieli poskessa. Ja aina yritän asettaa ylilyöntien asteen sopivaksi kyseiseen aiheeseen ja etenkin aiheen aloittajan käyttämään tyyliin, tai minun käsitykseeni siitä tyylistä. Siksi olen olettanut, ja oikeastaan voin vaatiakin, että hänen on kestettävä samanlaista tyyliä vastauksissa mitä hän itse palstallaan käyttää. Paitsi, että vaikka itse hänen roolihahmoaan saatan piikitellä, en ole nostanut sen yli menevälle henkilökohtaiselle tasolle koskaan näitä huumoriksi tarkoitettuja vastauksiani. Edellisessä viestissänikin piikittelin vain hänen nuoruudelleen; hänellä on suunnillleen puolet minun elämänkokemuksestani takana, ja tämän piikittelyn voi hyvin lukea myös kateudeksi. Missään muussa asiassa ei ainakaan minun tarvi olla kenellekään kateellinen; valokuvaus on harrastus, joka pitää mielen virkeänä, muita tavoitteita ei ole tarvettakaan olla, kameroita voin ostaa kaikki haluamani, eikä tarvi edes yhtään puuta kaataa takapihalta...

Sen sijaan Spege itse tuntuu heti, jos joku uskaltaa arvostella hänen tekemisiään tai edes hänen roolihahmoaan, nostavan vastauksensa huomattavasti enemmän henkilökohtaiselle, jopa loukkaavalle tasolle.

Olisikohan Spegellä tarvetta katsoa muuhunkin peiliin, kuin Nikonin tähtäimessä olevaan?

Muutenhan hän on jonkunlainen väriläikkä täällä, ainakin verrattuna totiseen kameramerkkiväittelyyn...

Pahoittelen sitä, jos kirjoitan huumoriksi tarkoitetut viestit niin huonosti, että ne otetaan todesta.

Jaakko Latvanen, 72v. eläkeläinen.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

Iiwana-80 kirjoitti: Helmi 27, 2023 13 : 18 Minun silmissä hän on realisti ja sanoo asiat niin kun ne ovat. Rautaa riittää varmasti rajan takana ihan meidän omiksi tarpeiksi ja lapsellisuuksin yltävä suomettumisen rekyyli alkaisi vähitellen jo riittämään.
No jaa, oli nyt realisti, jonkun sortin sosialisti tai mitä tahansa, niin Putinmafian häikäilemättömän sodan puolustaminen ei oikein käy laatuun. Ukrainan sotahan lähentelee jo kansanmurhan yritystä. Järjetöntä tuhoamista, siviilien tappamista, lapsien roudaamista Venäjän puolelle jne. Täytyykö tän sodan järjettömyyttä vieläkin täsmentää???

Realismiakin on monenlaista. Meinaatko, että maailmaa pitäisi tarkastella Putinin realismin näkövinkkelistä? Aika heikoilla ollaan, jos pitäisi nöyristellä putinmafian suuntaan. Venäjä ei ole yhtään mitään. Se on vain pinta-alaltaan suuri maa-alue, luonnonrikkauksia, alistettuja ihmisiä ja pieni etuoikeutettu piiri joka yrittää pitää kiinni vallastaan keinoja kaihtamatta. Sen lisäksi vielä terrorisoida itsenäisiä naapurivaltioitaan.
Viimeksi muokannut temama, Helmi 27, 2023 17 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja spege »

Iiwana-80 kirjoitti: Helmi 27, 2023 13 : 18 Minä en ole ymmärtänyt Spegen Venäjä-viittauksina lainkaan niin, että hän jollain tavalla peesailisi Putinia tai Venäjän tekemisiä. Minun silmissä hän on realisti ja sanoo asiat niin kun ne ovat. Rautaa riittää varmasti rajan takana ihan meidän omiksi tarpeiksi ja lapsellisuuksin yltävä suomettumisen rekyyli alkaisi vähitellen jo riittämään. Samarinia tavallaan vähän ymmärrän, kun hänellä on virka haussa, mutta monet voisivat jo vaikka vähän himmailla.
Toveri Iiwana-80 kirjoittaa nyt kalliita sanoja!

Olen yrittänyt suhtautua tähän, jo yli vuoden kestäneeseen sotaan sen alusta lähtien mahdollisimman realistisesti. Olen pyrkinyt tekemään johtopäätökseni sotaan liittyen puhtaasti sotilaallisiin tosiasioihin perustuen, Venäjän ja länsimaiden tukeman Ukrainan asevoimien käytettävissä oleviin todellisiin resursseihin perustuen, koska sodassa ei mielipiteillä, paheksumisella tai uhoamisella ole mitään merkitystä. Sota on politiikan jatkamista toisin keinoin, jossa luonnonlakien mukaisesti vahvempi voittaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_von_Clausewitz

Siinä missä suurin osa länsimaista on ajanut vimeisen 25 vuoden aikana armeijoitaan alas, on Venäjä käyttänyt tämän ajan päinvastoin määrätietoisesti asevoimiensa vahvistamiseen. Venäläiset eivät ole kovin hyviä esimerkiksi hyvinvointipalveluiden tuottamisessa, mutta aseita he ovat aina osanneet tehdä ja sotaa käydä, vaikka omat tappiot ovatkin olleet sodissa usein hyvinkin suuria. Länsimaat ovat vuosisatojen aikana alistaneet siirtomaikseen melkein kaikki maailman muut maat, mutta Venäjän kohdalla on tullut aina turpaan niin pahasti, että maa on säilyttänyt itsenäisyytensä.
Iiwana-80 kirjoitti: Helmi 27, 2023 13 : 18 Tämä uusin kuvasatsi Joroisten kylän raitilta on hieno. Sommitteluista välittyy omaan silmään, että paikka on haettu harkiten. Kuvien reunat ovat pääosin siistit ja värit kohdillaan. Mielellään näitä katsoo ja voi ottaa vinkkiä omaankin kuvailuun.
Hienoa, että on edelleen ihmisiä, joilla on maailmanpoliittisen viisauden lisäksi silmää jaloilla Nikon-kameroilla ja aidoilla Nikkor-objektiiveilla ikuistetuille, ajattoman kauniille aidoille savolaisvalokuville. Tekniikasta sen verran, että otin puolet näistä uusimmista kuvistani yli 40 vuotta vanhalla käsitarkenteisella, hyvin pienikokoisella 20/3,5 AI Nikkorilla ja kolme viimeistä kuvaa hiljattain Kameratorilta 89 euron hintaan hankkimallani 35-135/3,5-4,5 AF-Nikkorilla.

Vain sarjan ensimmäisen valokuvan täräytin modernimmalla 14-24/2,8 G Nikkorilla. Näin ollen voidaan kenties jälleen kerran todeta, että vanhassa voi hyvinkin olla vara parempi ja voi olla aivan turhaa törsätä rahojaan uusiin, nelinumeroisilla hintalapuilla varustettuihin peilittömien kameroiden objektiiveihin, joissa epätasaisesti piirtävän maanantaikappaleen saamisen riski on vielä ilmeisen suuri.
Viimeksi muokannut spege, Helmi 27, 2023 22 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

spege kirjoitti: Helmi 27, 2023 17 : 29 Siinä missä suurin osa länsimaista on ajanut vimeisen 25 vuoden aikana armeijoitaan alas, on Venäjä käyttänyt tämän ajan päinvastoin määrätietoisesti asevoimiensa vahvistamiseen. Venäläiset eivät ole kovin hyviä esimerkiksi hyvinvointipalveluiden tuottamisessa, mutta aseita he ovat aina osanneet tehdä ja sotaa käydä, vaikka omat tappiot ovatkin olleet sodissa usein hyvinkin suuria. Länsimaat ovat vuosisatojen aikana alistaneet siirtomaikseen melkein kaikki maailman muut maat, mutta Venäjän kohdalla on tullut aina turpaan niin pahasti, että maa on säilyttänyt itsenäisyytensä.
Höpöhöpö. Ilman ydinasepelotetta suuri ja mahtava sotarauta-romuttamo Venäjä olisi jo vallattu, Putte syrjäytetty ja vapaat venäläiset saisivat perustaa oman tasa-arvoisen ja uljaan demokratian!!
Venäjä on hätää kärsimässä ja ihmisraunio Putler istuu jossain luxus bunkkerissaan hiplaten uutta Z-mount kameraansa.
Ilman Kiinan apua tämä sota on suhteellisen pian taputeltu ja Putler menettää valtansa. Ja tullaan muistamaan kaikkien aikojen surkeimpana valtion päämiehenä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Helmi 27, 2023 18 : 08
spege kirjoitti: Helmi 27, 2023 17 : 29 Siinä missä suurin osa länsimaista on ajanut vimeisen 25 vuoden aikana armeijoitaan alas, on Venäjä käyttänyt tämän ajan päinvastoin määrätietoisesti asevoimiensa vahvistamiseen. Venäläiset eivät ole kovin hyviä esimerkiksi hyvinvointipalveluiden tuottamisessa, mutta aseita he ovat aina osanneet tehdä ja sotaa käydä, vaikka omat tappiot ovatkin olleet sodissa usein hyvinkin suuria. Länsimaat ovat vuosisatojen aikana alistaneet siirtomaikseen melkein kaikki maailman muut maat, mutta Venäjän kohdalla on tullut aina turpaan niin pahasti, että maa on säilyttänyt itsenäisyytensä.
Höpöhöpö. Ilman ydinasepelotetta suuri ja mahtava sotarauta-romuttamo Venäjä olisi jo vallattu...

Ilman Kiinan apua tämä sota on suhteellisen pian taputeltu...
Aika sokea ja yksipuolinen pitää asenteen tosiaan olla, jollei näe, millainen "määrätietoinen epäonnistuminen" neukkujen asevoimat ovat.
Vai että osanneet tehdä aseita ja käydä sotaa, joopa joo... Eikös tuo Ukraina olisi pitänyt olla noilla määreillä saman tien taputeltu juttu, vaan kuinkas kävikään, murhaamista jatkunut jo yli vuoden.

Missä se aseteknologian ja sodankäynnin osaaminen oikein sitten tänä vuonna on näkynyt, avaatko hieman?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Marsalkka Spegen suuri valokuvaketju

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Iiwana-80 kirjoitti: Helmi 27, 2023 13 : 18 Minä en ole ymmärtänyt Spegen Venäjä-viittauksina lainkaan niin, että hän jollain tavalla peesailisi Putinia tai Venäjän tekemisiä. Minun silmissä hän on realisti ja sanoo asiat niin kun ne ovat.
Minulle on tullut samanlainen vaikutelma, tosin materiaalia on hyvin vähän ja voin olla väärässä. Minuakin ärsyttää se yltiöoptimistinen haihattelu, jolla kaikenlaiset "asiantuntijat" ovat suhtautuneet sotaan alusta alkaen. Koko ajan on joku kenraali tai ekonomi ollut sepittämässä satujaan miten Venäjä romahtaa viikon tai kahden kuluttua siihen tai tähän ongelmaan. Ne ovat vain olleet ensimmäisen maailman kermaperseongelmia, jotka ovat ongelmia meille mutta eivät venäläisille. Heillä on sadan vuoden kokemus siitä miten hirmuvaltaa pyöritetään vaikka valtio on minkä tahansa länsimaisen talousmittarin perusteella ollut koko ajan täydellisessä konkurssissa ja mahdoton toimimaan. Minä ainakin toivon koko sydämestäni, että Ukraina ja vapaus voittaa, mutta en minä sitä usko enkä julista varmana totuutena ennen kuin homma on loppuun käsitelty tavalla tai toisella.
Tämä uusin kuvasatsi Joroisten kylän raitilta on hieno. Sommitteluista välittyy omaan silmään, että paikka on haettu harkiten. Kuvien reunat ovat pääosin siistit ja värit kohdillaan. Mielellään näitä katsoo ja voi ottaa vinkkiä omaankin kuvailuun.
Joo, kyllä Spege osaa kuvata jotenkin inhorealistiseen tyyliin, josta minä pidän. Asiat niin kuin ne ovat ilman turhaa kulissinpönkitystä. Suomalaiset maalaistaajamat asujaimistoineen ovat tuollaisia ja ryteiköt ja jorpakot sellaisia kuin hänen luontokuvissaan.
Hannu
Vastaa Viestiin