Työ

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

Enpä (yllättäen) löytänyt kuvateemaa jonka aiheena on työ. Tai sitten olen vain puusilmä.
Tässä kuitenkin otos johon kätkeytyy myös yksi foorumin jäsenistä...
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Itse yritän kiertää kaikki työhön liittyvät kaukaa klo 16.00 jälkeen mut eipä tässä hiki tuu kuvaa katsoessa. :D

Restaurant HASSIS vai HASSAN?
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

©pjm kirjoitti:Itse yritän kiertää kaikki työhön liittyvät kaukaa klo 16.00 jälkeen
Järkijätkä.
Olen vaan viimeaikoina funtsinut, että se oma syleksimistä ja päänsärkyä aiheuttava leipäpuu saattaakin olla jonkun mielestä jopa kiinnostavaa katsottavaa. Onhan täällä lujasti kuvaa esimerkiksi autonromuista ja vanhoista röttelöistä jotka eivät varmastikaan omistajaansa juuri inspiroi...
Miksei sitten kuvia ihmisistä duuniaan pakertamassa?
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Toi on kyllä totta. Ja rehellisesti sanoen muutaman kerran viime vuosina tullut harmiteltua miksen kuvannut duunijuttuja silloin kun ei tarvinnut allekirjoituksella varmistaa etten kuvaa ees kännykällä työkohteissa.... :(

Tätä nykyä se allekirjoitus tehtävä kaikissa urakkakohteissa ja liki kaikissa asiakaskohteissa. Ei hito hyvä.........
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Anna palaa ja pistä kuvia vaan tänne esille, kaik ei oo yhtä työtävieroksuvia kuin mie. ;)
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

No juu, onneksi ei tuollaista salassapitovelvoitetta vielä byggahommissa ole...
Pannaan nyt toinen otsikollla "Timantit on ikuisia ja timanttilaikkakin kestää aika kauan"

Kuva
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

PHy kirjoitti:No juu, onneksi ei tuollaista salassapitovelvoitetta vielä byggahommissa ole...
Kyl muutes on monilla keikkatyömaillakin, pienilläkin joita hallitsee isot firmat. Työhönperehdytys ja allekirjoitus alle. Ne säännöt kun koskee kaikkia.

Mut ton luontoisissa hommissa ei varmaan niitä perehdytyshöpinöitä tunneta?
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

©pjm kirjoitti: Mut ton luontoisissa hommissa ei varmaan niitä perehdytyshöpinöitä tunneta?
On niitä joskus ollut perehdyttämisiä, mutta valttikortin lanseerauksen jälkeen ei ole näkynyt. Me nyt muutenkin vaan pistäydytään viemässä kuitu taloon ja häivytään. Kypärä ja suojalasit ne on niitä tärkeimpiä marmatuksen aiheita, kuvaamasta ei vielä ole sentään kukaan kieltänyt.

Yleensä rakmestarit on hyvin asiallista porukkaa, harvakseltaan poikkeuksiakin toki löytyy, on sitä joskus mittailtu laaserin kanssa että ollaanko sitä työmaan alueella vai kaupungin ja pitääkö kaivurikuskin käyttää kypärää kopissa ollessaan. Kaikenlaista sitä näkee, sanoi kätilö.
Taltioinpahan nyt duunikuvia kun loppusuoralla ollaan töiden osalta.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Laitetaan nyt jatkoksi jotain sieltä mistä eläkkeelle jäin, hups taitaa olla jo kuusi vuotta.
Työstökeskus, 4 vapaasti ohjelmoitavaa liikettä joista kolmea voi ajaa samanaikaisesti, ja pysty/vaaka vaihto. Koneessa on mainiot pikaohjelmat joita paljon käytin, tietokoneella sitten mutkikkaammat ajot cam/cad ohjelmistolla . Paljon yksittäiskappaleitten valmistusta ja piensarjoja 5-30kpl samaa sortimenttia. Tuotekehitystä (suprajohtimia), työkalujen kehitystä. Olipa joskus 200kg hopealaattakin ajossa, valuhuokoiset pinnasta pois, lastuja ei kukaan kysellyt, vaan mitäpä niillä. Viihdyin hyvin, sopivasti haasteita ja tehdä sai omaan tahtiin.
Kuvat on alkuaikojen digipokkarilla:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

Takavuosina jos olisin päässyt tuollaiseen metallintyöstöverstaaseen, niin minua ei olisi sieltä saanut ulos, helposti ainakaan...

Vielä dokumentti juniorista ensikertaa faijan Komatsun puikoissa, oppisopimuksella koulutuksessa:
Kuva

Kohta joutaa itse syytinkivaariksi, antaapa poitsun hoitaa kuokkimiset.
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

Näkymä maisemakonttorin ikkunasta.
Kuva
JL Anttola

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Sopiskohan tää kuvasarja tähän topiikkiin? Laitan kuitenkin. Ensin vähän taustaa.

Olin viime viikolla evakossa Imatralla. Kun ajelee Mansikkalasta kohti Imatrankoskea, uimahallin tai vanhan leirintä-alueen kohdalla on tien laidassa puinen kaupparakennus. Siinä toimi 50- ja 60-luvuilla, kun asuimme lähellä Linnalassa, päivittäistavarakauppa, Osuusliike Imatran myymälä. Se oli meille lähin kauppa, ja kun jääkaapista ei edes unta nähty, siellä oli myös käytävä lähes päivittäin. Minunkin aina joskus. Ei siinä enää ole kait vuosikausiin ruokatavarakauppaa ollut, mutta rakennus on ollut pystyssä.

Vaan nytpä seisoi kaupan takana iso kaivukone, edessä pyöräkuormaaja, ja takana ollut varastosiipi oli jo hävinnyt. Kun olin saanut majoitusasiat järjestykseen (tai järjestys on kovin, kovin vahva sana tässä yhteydessä, saatan palata siihen asiaan myöhemmin...), ajelin kiireesti ottamaan viimeiset kuvat. Ajattelin, että neljän jälkeen saan huseerata kameroineni rauhassa, vaan eipä mitä, taisi olla urakkaluonteista purkutyö, siellä New Holland lauloi eikä aikomustakaan päivän pulkkaamisesta.

Seurailin ja kuvailin työtä jonkin aikaa. Ammattimies oli koneen puikoissa; vieressä oli useampi romulava, ja tarkasti tuli tavara lajitelluksi omiin lavoihinsa suoraan kahmarikauhalla, ei tarvittu käsityötä! Olen itsekin kaivukoneen kopissa päiviäni kulutellut muutaman ajan nuoruusvuosina, eli jonkinlainen käsitys on tuon työn tekemisestä, vaikken itse varsinaisesti ammattimieheksi ehtinyt, kun muut päivänviettotavat kutsuivat.

Imatran illalle oli minulla vielä muuta sovittua ohjelmaa, ja ajattelin poiketa seuraavana päivänä uudelleen. Niinkuin poikkesinkin, heti aamusta, mutta ei ollut kuvattavana enää kuin perustukset, savupiippukin oli hävinnyt!

Uuden puukoulun tieltä oli purkutuomion saanut tuo rakennus. Laitan tähän linkin muutamaan kuvaan; omia lapsuuspaikkoja, en tiedä, kiinnostaako ketään, vaan ne katsoo ketä kiinnostaa. Sarjassa on myös läheisen kansakoulun opettajien asuntolasta muutama kuva, sekä erään siltapilarin perustuksen alkuvaiheet, jotka sattuvat olemaan aika tarkasti siinä kohdassa, mihin vanhempani ja kolme vanhinta sisartani muuttivat ry..., siis rajan taakse, jääneestä Ensosta talvisodan jälkeen. Sekä vielä yksi kuva autokorjaamosta; sekin rakennus oli olemassa jo 1950-luvulla, ja autokorjaamo siinä toimi jo silloin, ja isäni oli siinä töissä jonkun aikaa! Mainitulta siltatyömaalta on lisääkin kuvia, voin laittaa esille jatkossa jos ketä kiinnostaa?

Kuvasarjan koostin lähetettäväksi ulkomaille eksyneille sisarilleni, saa nähdä tunnistavatko paikkoja. Mutta tästä niitä saa katsoa ketä kiinnostaa, niinkuin jo totesin:

https://flic.kr/s/aHsmHBjAsR" onclick="window.open(this.href);return false;

JL Anttola
PHy
Viestit: 323
Liittynyt: Tammi 26, 2019 20 : 49

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja PHy »

Jep, tuonkokoisessa kömmänässä ei koneellinen purku hyvältä kuskilta kauaa kestä, kunhan esityöt on tehty. Vanhaa katoaa, mutta uutta nousee tilalle ja se on positiivinen asia.
Nuo siltatyömaat alkavat olla niitä viimeisiä paikkoja joissa työskentelee vielä oikeita laudoituskirvesmiehiä. Itse seuraan mielenkiinnolla juuri noita mestoja, mutta mä olenkin vähän omituinen.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
tuossa Anttolan kuvassa xxxx496 on semmoinen ronttosaurus aterialla-fiilis mitä parhaimmin esillä.
-

Olen silloin tällöin harrastanut hautuumaakävelyä tarkoituksena pitkällä tähtäimellä kiertää kaikki kotikaupungin hautapaikat. Satunnaisesti tulee vastaan paitsi kaunista taidetta myös aivojumppaa vanhempien ammattinimien kohdalla:
tämä kait sopii tänne "työ" otsikon alle vaikka näyttää kaivureihin painottuvankin. Onkohan foorumilaisissa sukututkimuksen tahi muuten historian harrastajia jotka osaisivat kuvata kuvan ammattia/virkaa. Kuukkeli vaikeni:
https://drive.google.com/open?id=1ho0TY ... 6YTvNgqEwh" onclick="window.open(this.href);return false;
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja Pan »

On se hyvä, että toisilla piisaa rehellistä työtä.
Vajaa pari vuotta sitten joulun alla mökillä kävi vähemmän rehellisiä työmiehiä, joiden jäljiltä jäi vain sotkua. https://nisula.pic.fi/kuvat/Kumpula/mie ... /_full.jpg. Hälytyssysteemini niistä tiedotti reaaliajassa, mutta virkavalta oli sen verran kaukana, etteivät saaneet verekseltään kiinni. Mutta viikon päästä kumminkin, osittain ko. kuvan ansiosta. Toki siitä videonpätkääkin löytyy. Näitä kavereita kuulustelijoiden mukaan likimain pakotetaan tätä "työtä" tekemään eikä liksaa makseta, jos kiinni jäävät tai saadun tavaran jälleenmyyntiarvo on huono. Nyt taitavat asustella vielä E75:n varrella Honkanummea vastapäätä.
JL Anttola

Re: Työ

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuosta jyvänmittaamisesta.

Ettei olis kyse maan arvon määrityksestä? Sellainen käsite kuin jyvittäminen on edelleen esimerkiksi osakehuoneistojen kohdalla kait käytössä yhteisten kustannusten jakoperusteita määritettäessä. Alunperin on ollut käytössä esimerkiksi tilojen perinnönjaossa, kun on eri kohdista olevaa maata ja sen arvoa määritetty, ja aikojen alussa perustunut maan tuottoarvoon viljelyskäytössä, siitä kait nimi?

Ei varsinaista tietoa, arvelua vain, eikä arvausta voi edes kovin sivistyneeksi sanoa...

Tuo hautausmaitten kiertely sen sijaan on varmasti sekä sivistävää että virkistävää. Minulla olisi jonkinlainen kokoelma kuvia erääseen toiseen aiheeseen, taidan avata sille oman topiikin lähiaikoina. Munakokoelmasta olisi siinä kyse, oiskohan se sopiva topiikki?

JL Anttola

PS. Tuosta jopisalon työstökeskuksen kuvasarjasta tuli mieleen, että toiselle pojalle koitin suositella ammattikoulun koneistajalinjaa aikanaan; itse jotenkin näin sen haavetekemisenä, olisi haastetta, tarvitaan osaamista ja ymmärrystä, mutta ei tarvitse vastata kuin omasta tekemisestään. Toisaalle vei juniorin tie, eikä siitä pahaa sanottavaa. Olin kait vain itse silloin kurkkua myöten täynnä vähän laajempaa vastuuta, missä ei siinäkään nyt eläkeläisenä ole pahaa muisteltavaa...
Vastaa Viestiin