Linux / ? kuvakirjan taitto-ohjelmaksi

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
c@tkye
Viestit: 233
Liittynyt: Tammi 24, 2010 10 : 19
Paikkakunta: Helsinki

Linux / ? kuvakirjan taitto-ohjelmaksi

Viesti Kirjoittaja c@tkye »

Taitoin ja poltin CD-rom levyiksi vuosituhannen alussa näköiskirjoiksi taittamiani niteitä reilu puoli tusinaa, lähinnä Page Maker 5 ja 7'lla koska se oli niin simppeli (sekä InDisign CS2'lla). Nyt haluaisin päivittää ne, vaihtaa ja lisätä joitakin kuvia ja laajentaa tekstejä.
Polttamani CD-rom't aukeavat suht hyvin, ollen avuksi. Liitetiedostojen paikatt ovat muuttuneet, mikä teettää töitä.

Osaisiko joku suositella jotain nykyohjelmaa taittoon. Mielellään suomenkielisillä valikoilla? Plussaa olisi jos avaisi Page Maker 5--7 ohjelmien tiedostoja.
Mulla on koneelle Ubuntu 20.04 (tai Win 7). Libre Office on melko hyvä. Haluaisin kuitenkin linkittää tiedostokansiot, ja vaakasivuna.

Taittoohjelmien valikoima on tolkuton viidakko. Page Makeriä vastaavat ominaisuudet riittävät mainiosti.
Terveisin Martti

-- lisäys 13.9-21 Aika kulkee ohi. Työläs tilanne. Valintani Ubuntu ja Scribus. Tosin en uskalla muille suositella. Kaikki menee uusiksi. &=#?
--- lisäys 25.1-22 Eräs kirjapaino vaatii Sribukselta PDF-muotoista tallennetta. Kuitenkin niteeni 'tahtoo elää',
joten kokeilen jos saan asennettua isommille töille vanhan Indesign CS4 (win 7) version, jota ainakin jotkut painot vielä tukee.
Viimeksi muokannut c@tkye, Tammi 25, 2022 8 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SeppoK
Viestit: 74
Liittynyt: Helmi 10, 2007 23 : 39

Re: Linux / ? kuvakirjan taitto-ohjelmaksi

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

Olen käyttänyt Scribusta 10 vuotta harrastelehden taittamiseen. Ensinmäisen vuoden käytin InDesignin kokeiluversioita ja saihan niillä joitakin näyttäviä yksityiskohtia, mutta sen jälkeen on menty ilmaisella. Aika huonosti taitto-ohjelmat taitaa lukea toistensa tiedostoja.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Linux / ? kuvakirjan taitto-ohjelmaksi

Viesti Kirjoittaja jaava »

SeppoK kirjoitti: Syys 13, 2021 23 : 47 Olen käyttänyt Scribusta 10 vuotta harrastelehden taittamiseen.
Mulla on kanssa Scribus käytössä (viikko sitten latasin 1.5.7 version, joka on jo stabiili) erilaisten dokumenttien tekoon, jossa tarvitaan joustavaa kuvien ja tekstin asettelua.
Vaikka Scribus ei ole minusta vieläkään täysin valmis tuotannolliseen käyttöön, niin perus taitto menee kätevästi ammattimaiseen asetteluun asti, sekä painovalmiin pdf-tiedoston tekemiseen (tukee mm. ICC väriprofiileita).
Tukee OpenDocument-tiedostoformaattia, joka on avoin ja perustuu XML-formaatille ja ohjelmasta on versiot ainakin Windows:lle, Mac OSX:lle, Linux:lle ja Unix:lle.

Halusin sisällysluetteloon muutoksia pari vuotta sitten ja olin yhteydessä muutamaan kertaan chatissa kehittäjän kanssa (hän tuntui olevan aina tavoitettavaissa), mutta aikataulu ei antanut periksi toteuttaa mun ehdotuksia. Sen sijaan yritti kovasti saada mua mukaan kehitystiimiin:)
c@tkye
Viestit: 233
Liittynyt: Tammi 24, 2010 10 : 19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Linux / ? kuvakirjan taitto-ohjelmaksi

Viesti Kirjoittaja c@tkye »

Kun nyt valmistelisin kuvista uudet versiot uudelleen taittoa varten, niin Mac'ni ei suostu tallentamaan Win XP'llä polttamiani CD-levyjen kuvatiedostojani, Lukee, vaan ei tallenna. Muita alkuperäisiä kuvia tai negoja ei ole käytettävissä.

- Miten siis saisin kuvat muotoon, jonka Sribus tunnistaa?
Latasin HP'n Compaq Presario CQ61 läppärille uuden 3.6 suomi-version.
Kokeilemalla saatan saada vanhan Maveric Mac'ini solmuun, melkein onnistuin. Joten ohjeet olisivat paikallaan.

muutettu 25.1-22 > poistettu Time Capsule kysymys ja Sribus eri versioiden yhteensopivuus.
Vastaa Viestiin