Ongelma Adoben päivityksissä!

Kuvankäsittelyä, mitä vain
JL Anttola
Viestit: 1231
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Ongelma Adoben päivityksissä!

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Nyt on (taas) papparainen ajautunut vaikeuksiin.

Minulla on siis tämä Adoben paketti - Lightroom ja Photoshop ja mitä siinä nyt onkaan - vuosimaksullisena versiona. Ja päivitykset laitettu niin, että automaattisesti päivittyy, ensin tarjoaa niitä muutaman kerran, ja jos ei tartu, alkaa itse päivittää sopivassa tilanteessa. Photoshoppia en ole koskaan opetellut käyttämään, eli varsinaisesti käytössä on vain Lightroom; Photoshopin olen kuitenkin antanut myös päivittyä aina, ajatuksena että joku kaunis tai ei niin kaunis päivä paneudun siihenkin...

Ja nyt kävi se klassinen moka, että päivityksien ollessa menossa virran syöttö tietokoneelle katkesi tahattomasti...

Kone toimii normaalisti, Lightroom toimii normaalisti. Mutta päivitykset eivät mene läpi; kone ilmoittaa, että päivityksen suorittamisessa ilmeni ongelma, sekä photoshopin että lightroomin kohdalla.

Olen aika arka nyt tekemään sille mitään; Lightroomissa on jotain muutama kymmenen tuhatta kuvaa ja niiden käsittelytiedot. Turhanpäiväisiä kuvia kaikki tyynni, mutta jos esimerkiksi ne käsittelyt menetän, harmittaa se hiukkasen.

Mitenhän tässä nyt kannattaisi edetä, onko kellään kokemuksia tai hyviä neuvoja?

Jaakko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama
Viestit: 5170
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Ongelma Adoben päivityksissä!

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kuvat turvassa ulkoisella kovalevyllä?

Jos näin, poistat nuo ohjelmat koneelta ja uusi puhdas asennus.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mvert
Viestit: 1615
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Re: Ongelma Adoben päivityksissä!

Viesti Kirjoittaja mvert »

Ennen uusiksi asennusta muista ottaa backup lightroomin tietokannasta.
JL Anttola
Viestit: 1231
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Ongelma Adoben päivityksissä!

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Pitääkö uudelleen asennuksen jälkeen osottaa jotenkin ohjelmalle, missä mitäkin on, vai löytääkö se itse? Siis riittääkö, että nuo back-up tiedostot on Lightroom nimennyt, ja sillä perusteella myös uusi asennus ne tunnistaa ja löytää, vai pitääkö itse tehdä jotakin sen eteen?

Siis kuka ei ole Lightroomin arkkitehtuurista perillä, niin tämä ohjelma tallentaa aina kaikki ohjelmaan tuodut kuvat alkuperäisinä kamerasta tuotuina tiedostoina. Erikseen ohjelma tallentaa ne käsittelytoimenpiteet, mitä kuville on tehty. Ja lisäksi ohjelman on tietysti tiedettävä, missä sijaitsee minkäkin kuvan alkuperäinen kuvatiedosto, ja missä sen käsittelytiedot, jotta se voi yhdistää nämä tiedot. Tässä arkkitehtuurissa on hyvät puolensa, ja ongelmansa, mutta niitä on turha nyt pohtia.

Alkuperäiset kuvat ovat tallessa sellaisinaan, ja ne on löydettävissä muillakin työkaluilla; siinä mielessä ei menetä kuvia, jos ohjelma jotenkin sotkeutuu. Mutta jos käsittelytiedot tai vain yhteyden, mitkä käsittelyt ja mitkä kuvat kuuluvat yhteen, menettää, on jäljellä vain alkuperäiset kuvat, ja esimerkiksi minulla kaikki kamerasta tulleena RAW-tiedostona, ei varsinaisesti kuvatiedostona.

Tämä arkkitehtuuri vain laittaa tällaisen ikääntyneemmän nörtin jonkin verran varovaiseksi; ei ehkä kannata alkaa kokeilemalla selvittää ongelmaa... Jos tuon kerrotun yhteyden eri tiedostojen välillä sotkee kunnolla, on jäljellä vain alkuperäiset raakakuvat; ei mitään käsittelyjä (jos niitäkään...) Tai toisinpäin ajatellen, on jäljellä kuitenkin alkuperäiset raakakuvat, eli voi alottaa alusta, ja lisäksi käyttää kaikkia uusimpia tekoäly- tai muita hienouksia siihen alkuperäiseen, kamerasta tulleeseen kuvatiedostoon...

Kiitoksia neuvoista, vieläkin saa neuvoa, ja tämän edelle kirjoitetun saa oikaista, jos siinä on puutaheinää.

Jaakko
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Ongelma Adoben päivityksissä!

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Adobe Bridgeen ilmestynyt erikoinen bugi joka sotkee EXIF-tiedoista päivämäärät.
Eli jos lisäät useiden valokuvien metatietoihin esimerkiksi tekijän tai tekijänoikeuksien haltijan nimen niin Adobe Bridge vaihtaa samalla kaikkiin näihin valokuviin EXIF-tietoihin saman päivämäärän ja kellonajan mikä on ensimmäisessä valokuvassa. Mulla nyt sitten 800 valokuvaa joissa väärä päivämäärä.

Nyt niitä saa alkaa Exiftoolilla palauttelemaan. Onni onnettomuudessa että tämä koskee siis vain EXIF:in "Date/Time Original" -kenttää. Eli IPTC:n päiväyskentässä päivämäärä pitäisi säilyä oikein.
Vastaa Viestiin