Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
emmel
Viestit: 57
Liittynyt: Helmi 12, 2006 9 : 51
Paikkakunta: Lahti

Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja emmel »

Mulla on laatikollinen vanhoja valokuvia. Sisältää varmasti satoja, ehkä lähemmäs jopa 1 000 kuvaa jotka pitäisi digitoida. Kuvia on alkaen jostain vuodelta -85, ja enimmäkseen ne on kuvattu halvoilla pokkareilla tai kompakteilla. Kuvien laatu on siis melko onneton.

Tasoskanneri löytyy mutta kysäisen sellaisen tyhmän kysymyksen, että onko olemassa joku kätevä softa joilla noita kuvia voisi yrittää vähän parannella? Siis sellainen softa joka olisi vähän niin kuin koodattu tuollaista tarvetta varten, koska softaa on niin monenlaista. En ole Lightroom- enkä Photoshop-miehiä ts. en edes osaisi varmaan niitä käyttääkään. Laitteet ovat Applea ja Luminar löytyy. Se kehuskelee käyttävänsä jotain AI-pohjaista älyä, ja kaltaiseni aloittelija saakin sillä ihan omaa silmää miellyttävää jälkeä. Mietin onko sellaista jossa olisi muutama liukukytkin perussäätöjä varten ja mieluusti joku säädyllinen automaattinen parannusalgoritmi.

Kaikki muutkin vinkit asiaan kuunnellaan mieluusti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Vähän veikkaan että Luminar oksentaa vielä huonomman kuvan pihalle jos sille antaa vanhan korjaamattoman skannatun (väri)kuvan. Onko ne siis negatiiveja vai paperikuvia?

Tässä ei nyt taida olla ilmaisia lounaita lainkaan. Yksi reitti olisi skannata vaikka n-kpl suunnilleen saman sävyisiä kuvia, muokata Lightroomissa vaikka yhdelle hyvät korjaukset ja kopioida korjaukset niihin loppuihin samansävyisiin kuviin. Näin saa korjattua aina läjän kerrallaan jos kuvattu a) samalla kameralla b) suunnilleen samaan ajankohtaan c) samalle filmille.

Eikun remontoimaan vain. Siitä voi vaikka oppia jotain (mm. LR/PS jos haluaa Adobelle maksaa).
emmel
Viestit: 57
Liittynyt: Helmi 12, 2006 9 : 51
Paikkakunta: Lahti

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja emmel »

Paperikuvia meinasin skannata, mutta ei tullut mieleenkään että negatiivit ovat toki tallessa myös. Mikäs olisi sellainen säädyllinen negatiiviskanneri? Vai voiko jostain ostaa skannauspalvelua? Saa maksaa ihan rahaakin, kun ei tällaisia muistoja viitsisi ihan saituuttaan pas*oa.

Edit: itse asiassa negojen skannaus olisikin järkevämpää, koska noista kuvista on annettu osa pois vuosikymmenten saatossa.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siinäkin on omat miinansa, mm. se, että värinegatiivin skannaus ja kääntö ei suju täysin putkeen ihan joka softalta. Itsellä valikoimassa on VueScan Pro ja Silverfast joista Silverfast on todella kökkö ja hidas UI:ltaan mutta kuvanlaatu maksimia. VueScan on helpompi sarjatoiminnoissa.

Valokuvista ei selviä hengissä :/
kuvankka
Viestit: 156
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Itse olen skannannut paperikuvat Epson Scan:illa 16-bittisiksi TIFF-tiedostoiksi ja sitten GIMP:illä käsitellyt kuvat.
Skannaustiedosto ja käsitelty kuva molemmat talteen, voi sitten mahdollisesti myöhemmin käsitellä kuvan uudelleen taitojen ja ohjelmien kehittyessä.

Negatiivit kuvannut nykyisin järjestelmäkameralla RAW-muotoon ja Adobe Bridgellä konvertoinut 16-bittisiksi TIFF:eiksi joista sitten GIMP:illä muokannut lopullisen version. Jos käyttää tarpeeksi valkoista lamppua värikuvien digitointiin niin ainakin GIMP:in uusin versio osaa pistää värit kuntoon negatiiveihin automaattisesti kun valitsee automaattisen valkotasapainon.
Talkkari
Viestit: 36
Liittynyt: Maalis 13, 2005 0 : 01

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja Talkkari »

Itse kuvasin n. 3000 värinegaa, diaa ja mustavalkonegaa kameralla. Käytössä oli loitot, makro, Haman halpa diakopiointilisäke ja salama.
Salamalaite antaa valkoisen valon.
Kuvasin RAW muotoon ja käänsin Photoshopissa negatiivit positiiviksi. Hyvin valotettu nega on helppo säätää, mutta huono on huono.
On valmis softa myös olemassa, joka helpottaa hommaa.
Negative Lab Pro. Hinta näkyy olevan 99 dollaria.
Saattaisi olla hintansa arvoinen.
Kuvaamalla jälki saattaisi olla varsinkin kinoista parempaa kuin skannerilla.
YouTube on ystävä tässäkin hommassa.
Reliably
Viestit: 133
Liittynyt: Marras 14, 2008 12 : 11

Re: Vanhojen valokuvien digitointisofta?

Viesti Kirjoittaja Reliably »

Itse olen digitoinut tuhansia kuvia scannaamalla ja osan filmeiltä myös scannaamalla canoscan 8800f scannerilla.
Scanneri itse erottelee kuvat toisistaan, että voi useampia kuvia scannata kerrallaan.
Softa tietenkin tuli scannerin mukana.

Vanhat mustavalkovalokuvat on varsin laadukkaita ja niistä saa tosi paljon irti vaikka ovat tosi pieniä 3x5 cm tai ehkä hiukan suurempia..
Vastaa Viestiin