Ei enää täysin teräviä kuvia missään

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Ei enää täysin teräviä kuvia missään

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Maalis 11, 2021 11 : 19 Perustele ny se tilanne että ei ole väliä meneekö ison resoluution kuva myyntiin jollekin julistesivulle ja kaikki voitot muiden taskuun. Älä nyt viitsi väkisin taas vääntää tuubaa. Sun kuva-aiheet pyörii studiokuvan ympärillä ja teet sitä ammatiksesi eli saat jo rahat siitä pois. Sellaista algoritmia ei vielä olekaan millä se 1200px leveä kuva näyttää hyvältä 4K-näytöllä räjäytettynä täyteen leveyteen. GigaPixelkään ei tuossa onnistu.
Ei pyöri - mä kuvaan aika harvoin studiossa ja sen osuus on marginaalinen mun rahavirroissa. Mä ehkä tiiän kuitenkin oman kirjanpitoni hippasen sua paremmin. Mut mie en ny oikein ymmärtänyt sun kirjotuksesta yhtikäs mitään - tunnistin kyl sanat, mut ajatusta tossa ei oikein tunnu olevan. Ei kait se mahdollinen asiakas osta sitä mun pofossa näkyvää 1440 pikselin kuvaa vaan toi toimitetaan koossa x, y tai z - eikä sen voitot mene kenenkään muun taskuun. Eli jos myisin vaikka maisemakuvia tai kuvia rakennuksista, niin ei mulla esillä ole kuva suurella resolla ja mie teen vienon oletuksen, et mahdollinen ostaja tietää sen eli ei tee ostopäätöstä netissä näkyvän mallin perusteella. Siksi mua ei juuri häiritse, et kuinka toi skaalautuu. Asiakkaalle taasen kuva toimitetaan siten kuin toimitetaan ja jos heidän saitillaan on tilaa laittaa toi 4k tai 8k koossa niin siitä vaan - se ole mun levytiloista pois - se pienempiresonen mallikuva kyl on. Eli mua ei siis häiritse noi nettisivun skaalaukset. Mun käyttämä skaalaus ei liittynyt alkuperäisen kuvan suurentamiseen vaan siihen, et miten nettiin laitettu pienempi kuva skaalataan näyttöön - jos skaalataan (nyt AI-skaalaus ei tod. näk. riitä reaaliaikaseen eli pääson algoritmit on aika yksinkertasia filsuja). ja siihen, et onko toi tarkempi vai vähempi tarkkaa.

Täs on suuri riski, et sä vastaat itse rakentamaasi olkiukkoon ja sit mun pitäs perustella sun olkiukko jotenkin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Ei enää täysin teräviä kuvia missään

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän täs ny siitä ollu kyse että joku ostais thumbnailia, vaan siitä et pistetään ketjun aiheen mukaisesti jakoon suuriresoluutioinen kuva. Sen kyllä tiedät et kun sellainen avataan selaimeen, peli on jo menetetty.

4K olis periaatteessa hyvä minimiresoluutio tänä päivänä esittää kuvat netissäkin. Tulisi esiin kaikki nurkkatuhnut eikä jäisi horina siihen et väitetään jonkun olevan hyvä.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Ei enää täysin teräviä kuvia missään

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaeaetee kirjoitti: Helmi 24, 2021 20 : 23Miten tällaisen kanssa menettelisi jatkossa? Onko ainut tapa laittaa kuvat reilusti "ylikokoisena" jonnekin kuvasivulle, joka automaagisesti skaalaa niitä ja mahdollisesti vähän terävöittääkin siinä sivussa.
Täytyykö siitä sen kummemmin piitata? Itse säätää omat vehkeet oman silmän mukaan. Ja jos myy kuvia tai muuten välittää niitä, niin sitten asiasta voi sopia vastaanottajan kanssa. Ja jos vain jakaa kuvia nettiin epämääräiselle yleisölle, onko sillä niin väliä? Vaikka oma perfektionismi haluaisi kaiken olevan täydellistä, tuo on ongelma, jota ei kukaan voi yksipuolisesti ratkaista ja se tulee näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa vain pahenemaan, kun hifistit siirtyvät mielettömiin resoluutioihin mutta massa ei halua maksaa siitä, koska se tuo heille vain ongelmia (esim. ohjelmien skaalauksessa, joka toimii kaikkea muuta kuin täydellisesti) eikä heitä kiinnosta pikselitason terävyys tipan puolikkaan vertaa.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Ei enää täysin teräviä kuvia missään

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti: Maalis 12, 2021 11 : 55 Eihän täs ny siitä ollu kyse että joku ostais thumbnailia, vaan siitä et pistetään ketjun aiheen mukaisesti jakoon suuriresoluutioinen kuva. Sen kyllä tiedät et kun sellainen avataan selaimeen, peli on jo menetetty.
Eikö se ole sen selaimen omistajan ongelma silloin, jos et ole myymässä kuvaa? Jos joku ei halua maksaa ja nähdä vaivaa välttääkseen suttua, niin katselkoon sitten suttua.
4K olis periaatteessa hyvä minimiresoluutio tänä päivänä esittää kuvat netissäkin. Tulisi esiin kaikki nurkkatuhnut eikä jäisi horina siihen et väitetään jonkun olevan hyvä.
Se on hyvä jossain kaupungeissa, missä saa siedettävällä hinnalla supernopean netin. Mutta kuinka paljon tässäkin maassa on vielä jengiä 2 megabitin uploadkaistan takana. Revittele siellä sitten 256 K-kuvilla. Hifistiklibilla on omat kujeet ja prolen suttuvehkeet ovat eri maailma. Ja eriytymään päin, kun megapikselivillitys on jo kaukana normaalin ihmisen havaintokyvyn tuolla puolen.
Hannu
Vastaa Viestiin