lightroom classic ja keywordit

Kuvankäsittelyä, mitä vain
musti
Viestit: 682
Liittynyt: Elo 05, 2004 14 : 55

lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja musti »

lightroom classic ja keywordit.

Kun laitan ison määrän keywordejä, aakkosten loppupään sanoja ei löydy listasta vaikka olen naputellut sellaisen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja zone6 »

musti kirjoitti:lightroom classic ja keywordit.

Kun laitan ison määrän keywordejä, aakkosten loppupään sanoja ei löydy listasta vaikka olen naputellut sellaisen
Mistä listasta? Jos tarkoitat sitä yläosan metadata -hakuun aukeavaa listaa, niin siinä on joku ihmeellinen rajoitus minkä verran se maksimissaan näyttää.

Hakusanat kannattaa yleensäkin tehdä hierarkisiksi. Silloin ne löytää paremmin eikä tule lukuisia erilaisia variaatioita käytännössä samasta hakusanasta.
Zone VI
JL Anttola

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tuohon hakusanojen esilläpysyvään määrään en ossaa sanoa mittään, mutta omia mietteitä taas synty, eli assosiaatio hienosti sanoen.

Melkein suurin houkutin ostaa tuo vuosilisenssi-lightroom oli tuo arkistointi. Ehin haaveilla, että on niiko ois vintissä yks iso pahviloota ja kaikki kuvat siellä sulosesti sekasin, mutta hokkus-pokkus saan sieltä käteen just sen tai ne mitä haluan, vaikka ei oo jaksanu laittaa kansioihin aiheittain. Aika noppeesti selvis, että jos ne hakusanat keksii aina vaan kuvia käsitellessään, on kohta melkein yhtä monta hakusanaa ko kuvaakin siellä pahvilootassa, eikä maailma helpottunu yhtään. Ite on nähtävä vaivaa, ja piettävä tolkku niitten hakusanojen määrässä. Noppeemmin kattoo vaikka 50 kuvasta sen, mitä ettii, ko muistelee 1000 hakusanasta, että mitäköhän siihen tuli laitetuks. Kun vaan ossais tehä maltillisen ja järkevän eli johdonmukasen hakusanalistan...

Eli ei mittään vastausta alkuperäselle kysyjälle, mutta itelle tullu semmonen kuva, että niitä hakusanoja ei pie olla paljon, vaan mieluummin aika vähän.

JL Anttola
Minä itte
Viestit: 34
Liittynyt: Kesä 04, 2014 18 : 16

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Kuinka olette ratkaisseet sellaisen ongelman, että kuvia "stackatessa" eli niputtaessa avainsanahaku ei toimi? Jos laitan hakuun "kissa", hakukenttä ilmoittaa että kuvia on yksi, mutta kyseistä kuvaa ei kuitenkaan löydy, koska kissaksi tägätty kuva on osa nippua.
JL Anttola

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

En oo muita yhistelmiä tehny (vielä) ko panoraamoja. Panoraamoille oon avainsanoja antaessa laittanu samat avainsanat sekä niihin, mistä panoraama on tehty, että siihen tulokseen eli monesta kuvasta yhistettyyn panoraamaan. Koitin äske, ni avainsanalla haku toi kaikki, sekä aihiot että yhistetyn. Tuoko ei sitte toimi muissa pinoamisissa?

Oon muistaaksein antanu nuo avainsanat vasta sen jälkeen, ko panoraama on tehty, ja siinä vaiheessa koko riville. Tää toimintamalli sopii paremmin miulle, kun valmiit kuvat siirrän ensi työpöydälle ja siitä Flickriin, ja vasta työpöyvälle siirron jälkeen laitan avainsanat Lightroomiin. En halua yleensä Flickrin imasevan samoja avainsanoja, vaan sinne laitan siirron yhteydessä omansa; siellä avainsanat ei oo minua varten, vaan mahollisia muita kattojia varten. Kuvat on kuitenkin siellä albumeissa, ja ite löyvän ne sitä kautta. Taas Lightroomissa avainsanat ei oo ketään muita kuin minua itteeni varten, eivätkä kuvat oo missään kansioissa; siks eri avainsanajärjestelmä. Jos vaa jaksas kunnolla täkittää aina heti...

JL Anttola
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Minä itte kirjoitti:Kuinka olette ratkaisseet sellaisen ongelman, että kuvia "stackatessa" eli niputtaessa avainsanahaku ei toimi? Jos laitan hakuun "kissa", hakukenttä ilmoittaa että kuvia on yksi, mutta kyseistä kuvaa ei kuitenkaan löydy, koska kissaksi tägätty kuva on osa nippua.
En ole tuollaista huomannut. On tosin mahdollista, että minulla pinoissa on aina joka kuvassa muutenkin samat hakustanat.
Pinoja olen käyttänyt vain yhdistämään esim. hdr-kuvan osakuvat, timelapsen osakuvat, focus-stack osakuvat jne.
Zone VI
Minä itte
Viestit: 34
Liittynyt: Kesä 04, 2014 18 : 16

Re: lightroom classic ja keywordit

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

zone6 kirjoitti:
Minä itte kirjoitti:Kuinka olette ratkaisseet sellaisen ongelman, että kuvia "stackatessa" eli niputtaessa avainsanahaku ei toimi? Jos laitan hakuun "kissa", hakukenttä ilmoittaa että kuvia on yksi, mutta kyseistä kuvaa ei kuitenkaan löydy, koska kissaksi tägätty kuva on osa nippua.
En ole tuollaista huomannut. On tosin mahdollista, että minulla pinoissa on aina joka kuvassa muutenkin samat hakustanat.
Pinoja olen käyttänyt vain yhdistämään esim. hdr-kuvan osakuvat, timelapsen osakuvat, focus-stack osakuvat jne.
Niin, kyllä itsekin siis käytän tuota ominaisuutta ihan "järjellisesti" kai, eli niputan esimerkiksi kymmenen kuvan sarjan yhdeksi. Valitsen sieltä sitten yhden kuvan johon laitan haluamani hakusanat. Vaan ei sen väliä - laitan hakusanat kaikkiin tai vain yhteen, ei LR:n haku tunne noita stackissa olevia kuvia. Ainoastaan silloin, jos nippu on "auki", mutta ei silloin jos nippu on "kiinni". No, ehkä toimintalogiikkani ei vastaa Adoben insinöörien järjenjuoksua tai sitten tuossa on vain joku bugi. Adoben foorumilla oli samaa ihmetellyt useampi, mutta google-haut vievät ei-mihinkään tuon foorumin päivityttyä...
Vastaa Viestiin