Näyttö kuvankäsittelyyn

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Moikka. Vaikka aiheesta on ketju mutta viimeisimmästä viestistä jo useampi vuosi.. Olisi aika vaihtaa näyttö uuteen. edellinen dell ultrasharp u2412m otti osumaa ja hajosi. Tarkkaa budjettia en ole ajatellu mutta alle 500e sais olla. ips ja 99%srgb.
alla pari jotka kiinnostaisi mutta onko niistä harrastelijan kuvankäsittelyyn? 4k-näytöt taasen ovat kalliimpia enkä tierä miten näytönohjaimeni suoriutuu kun katson myös paljon videoita näytöllä (lähinnä youtube ja elisa viihde-tallennuksia).

ja ne vaihtoehdot mitä harkitsin:

Dell UltraSharp 27 InfinityEdge U2717D 27" WQHD -näyttö verkkokauppa.com 424e
Lenovo ThinkVision P27q 27" WQHD -näyttö verkkokauppa.com 339e

Ja muita vaihtoehtoja saa ehdottaa =)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Tai sitten sijoitat pualtoistasataa enemmän ja tilaat Dustinilta Dellin up2716d:n noin 570e hintaan.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Ei tuokaan olisi mahdoton ajatus. Tiukkaa budjettia ei ole mutta näin harrastelijana en tonnia laittaasi näyttöön mutta ajattelin että 500e molemmin puolin voisi löäytyä sopiva näuin harrastelijalle. Mites mahtaa näytönohjain suoriutua tuollaisesta. nvidia gtx 760 192bit.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Näyttiksistä en enää ole kartalla, käytän Delliä yleensä max kolme vuotta vanhan läppärin kanssa (työkoneet vaihdetaan 3v välein).
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Lelep
Viestit: 21
Liittynyt: Heinä 28, 2009 23 : 43

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Lelep »

Itse ostin tällaisen https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/10 ... s-norm-339" onclick="window.open(this.href);return false; harrastalijan kuvankäsittelyyn, joka näyttää nyt olevan tarjouksessa.
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Mites mahtaa olla srgb-toisto..
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jos tämä on sama laite, niin sRBG = 100%

https://www.displayspecifications.com/en/model/052d6b" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Millainen tuo benq on yleisesti laadultaan? Jotenkin miellän halppis-valmistajaksi mutta yhdessä liikkeessä myivät lähinnä benq ja eizon näyttöjä ja mainostivat laatunäytöiksi.
Lelep
Viestit: 21
Liittynyt: Heinä 28, 2009 23 : 43

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Lelep »

Mielestäni ostamassani (on sama näyttö kuin nimimerkki roisen linkittämässä viestissä) BenQ-näytössä on ainakin huomattavasti parempi taustavalon tasaisuus kuin aikaisemmassa yli 800€ maksaneessa HP:n näytössä. Joka sitä paitsi ei kestänyt kuin vajaat 4-vuotta eli sopivasti 3-vuoden takuuajan yli.
Jalusta on myös hintaisekseen tukeva ja näytön saa riittävän alas.
oikosulku
Viestit: 112
Liittynyt: Tammi 31, 2011 13 : 15

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja oikosulku »

Lelep kirjoitti:Itse ostin tällaisen https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/10 ... s-norm-339" onclick="window.open(this.href);return false; harrastalijan kuvankäsittelyyn, joka näyttää nyt olevan tarjouksessa.
Pistin 14pv ehtoolla tilaukseen mutta varasto oli tyhjä eikä toimistusajoista edes arviota. Jos peruuttaisin tuon tilauksen niin mitäs muita näyttöjä suosittelisitte esim jimmsin valiokoimasta. eli ips, 27" ainakin ja tosiaan kuvankäsittelyyn ja nettivideoihin muttei pelaamiseen.
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Valto. »

Itsellä myös näytön hankinta edessä. Pari vaihtoehtoakin olen löytänyt, mutta hiukan loppuu osaaminen.

https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... ytto-musta" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.gigantti.fi/product/tietoko ... ytto-musta" onclick="window.open(this.href);return false;

Ensimmäinen on IPS panelilla ja toinen MVA panelilla. IPS on ilmeisesti suositeltu kuvankäsittelyyn, mutta toisaalta VA pitäisi olla myös kelvollinen ja videoita ajatellen siinä olisi parempi kontrasti. Koko saisi olla väliltä 27-23” ja 4k tarkkuus pitäisi löytyä videoiden katselua ja editointia ajatellen.

https://www.displayspecifications.com/e ... /6afcca713" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa olisi myös yksi lenovon vaihtoehto listattu mukaan.

Se mikä itsellä nyt lähinnä mietityttää on tuo värien toisto. Eli jos näyttö toistaa laajemman skaalan värejä kuin srgb, niin onko siitä minulle hyötyä? Eli voinko esimerkiksi kalibroida näytön toistamaan mahdollisimman laajan väriskaalan mihin se pystyy, valita lightroomista raw kuvat srgb tilaan ja editoida onnistuneesti kuvat nettikäyttöön? Vai pitäisikö näyttö kalibroida srgb tilaan, jos editoin lightroomissa srgb kuvia? Ilmeisesti silloin tuosta laajemmasta väriskaalasta on hyötyä, jos muokkaan kuvia tulostettavaksi ja tulostin tukee laajempaa värimaailmaa kuin srgb. Suurin osa kuvista menee kuitenkin nykyään digitaaliseen käyttöön, joten mietin että olisiko viisain etsiä suosiolla mahdollisimman hyvin srgb väriavaruudessa toimiva näyttö, vai saako tuolla laajemmalla väriskaalalla enemmän iloa vai harmaita hiuksia?
Maffer
Viestit: 21495
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Maffer »

4k:lla tappaa omat silmät vaan tossa koossa. Vaihtoehtoisesti pistät skaalauksen etkä saa yhtään lisää tilaa työpöydälle johki FullHD ritsaan nähden. 4K vaatii vähintään 50-60" että sitä pystyy käyttämään.

SRGB kannattaa heivata niin syvälle suohon kun vain uppoaa. Jos nettiin pakko julkaista, voi tallennusvaiheessa aina tehdä konversion. Toisin päin ei onnaa kääntämättä RAWia uudestaan.
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Valto. »

Sen kuvan voi skaalata ja ottaa 4k hyödyt käyttöön sitten niissä sovelluksissa jotka sitä tukee. Ja näyttöjen tarkkuus nousee jatkuvasti, joten eiköhän nuo 4k tukevat sovellukset ole lisääntymään päin.

Eli siinä ei siis menetä mitään, jos kuvaa joutuu skaalaamaan alaspäin? Itse teetän paperille ehkä kerran tai kaksi vuodessa noita kuvia. Ja yleensä katselen niitä tietokoneen näytöltä vain käsitellessä. Omaan käyttöön käsittelen kuvat koneella ja julkaisen sosiaalisessa mediassa tai talletan kuvapalveluun josta voin niitä näyttää. Vastaavasti taas morsian kuvaa paljon esimerkiksi koiranäyttelyitä ja julkaisee kuvat netissä, josta porukka saa sitten ladata kuvia omaan käyttöönsä. Eli lähes kaikki kuvien käyttö tapahtuu verkon kautta ja niitä katsellaan puhelimella, tabletilla ja tietokoneilla. Jos käsittelen kuvat laajemmalla väriskaalalla, niin häviänkö jotain kuvien laadussa, mikäli skaalaan niitä alaspäin. Verrattuna siis siihen että käsittelisin ne suoraan srbg väreissä. Tai jos näyttö on kalibroitu laajemmalle väriskaalalle, niin näyttääkö se silti oikeen mikäli skaalaan kuvan srbg väreihin jo ennen käsittelyä.
Maffer
Viestit: 21495
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Et häviä mitään loppukonversiossa vs. aloittaminen suoraan sRGB-materiaalin kanssa paitsi kiroat vain sRGB:n alimpaan helvettiin sen auringonlaskukuvan kohdalla. Mutta häviät kun käsittelet vajaagamutkuvia mitkä sisältää äärisävyjä. ProPhotoRGB vaan alusta alkaen ja median mukaisesti lopuksi kääntö.

Jos näyttö vaikkapa pystyy AdobeRGB 100%, et näe mitään väärin vaikka käpistelet sillä sRGB-kuvaa. Kunhan et Photoshopissa kuvaa avatessa käske ohjelmaa muuntamaan sitä ylöspäin. Pidän tuon takia tiedoston avausvaroituksen päällä ettei mene kakki tuuulettimeen.

Photoshopissa on se työskentelytilan oletusprofiilin valinta mistä tuossa kyse.
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja Valto. »

No niin hieno homma. Eli suosiolla vaan laajempi väriskaala.

Entäs sitten noista näytöistä. Tuolla displayspesification linkissä olisi muutama vaihtoehto. Tuo Lenovo väittää pystyvänsä melko hyvin noihin DCI P3 väreihin, Adobe RGB ja SRGB väreihin. Vastaavasti esimerkiksi tuo Acer pitäisi olla aika hyvä DCI P3 ja SRGB väreillä. Acerissa on kuitenkin 8 bit + frc eli 30bit värit, samsungissa 10 bit paneli 30bit väreillä mutta tuossa Lenovossa vain 8bit paneli ilman frc, eli 24bit värit. Silti tosiaan lenovon väitetään toistavan laajimmin nuo eri väriavaruudet. Eli mikä noista nyt sitten olisi paras? Samsungin hinta olisi selvästi alhaisin, mutta Aceria ja Lenovoa saa jokseenkin samaan rahaan. Arvosteluissa on myös kehuttu tuota aceria, mutta Lenovosta ei löydy oikeen yhtään kunnollista arvostelua. Tai onko jotain parempia ehdokkaita tuohon 500€ +/- 100€ hintaluokkaan. Kalliimmalla saa tottakai parempaa, mutta tuo on jo minusta sievoinen summa opiskelijan budjetista.
juhpu
Viestit: 11
Liittynyt: Joulu 10, 2015 15 : 28

Re: Näyttö kuvankäsittelyyn

Viesti Kirjoittaja juhpu »

Moi,
Näyttöön tulee valovuotoa alareunaan dell u2413, pitäisi uusia näyttö. Mikähän tällä hetkellä olisi ajankohtainen kuvankäsittelyyn. Joka olisi kalibroitavissa i1profilerilla. 24" 16x10 suhteella, katsoin BenQ SW240 24,1 yhtenä vaihtoehtona olisiko muita?

t. jussi
Vastaa Viestiin