Capture One Pro 12

Kuvankäsittelyä, mitä vain
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

TiRy kirjoitti:Mitä tulee tuohon katalogi-asiaan, uskon että C1:lläkin saa jonkun näköistä järjestystä kuville. Itsellä ei LR:n kanssa ollut mitään logiikkaa kuvien varastoinnissa jne, mutta C1:sessä otin jonkunlaisen työnkulun käyttöön videon opastuksella. Annan nykyisin importatessa jokaiselle kuvalle tagin (esim. maisemat, ihmiset, nimi, paikka ym.). Tähän ei mene montaa minuuttia. Näin löydän pitkänkin ajan päästä tietyn kuvan, kunhan muistaa mitä haluaa etsiä. Tämän jälkeen käyn koko setin läpi ja painan tähden jokaiseen kuvaan, jonka haluan käsitellä. Käsitellyille kuville annan vielä eri tähtimäärän, jotta löydän napin painalluksella vuosien päästäkin kuvat, jotka tulivat ohjelmasta ulos. Kuville annan silloin tällöin tähtiä jo kamerassa, jotka näkyvät sitten ohjelmassa. Tämä on kätevää silloinkin jos kuvaa jollekin muulle ja haluaa saada vihiä esim. ilmeistä mistä henkilö pitää. Nämä kaikki varmasti löytyy LR:stäkin, mutta itsellä ei tullut koskaan käytettyä.
C1 hommattu ja nyt pitää miettiä kuvien organisointia. LR6:ssa olen importanut kuvat ulkoiselle kovalevylle automaattisesti kuvauspäivämäärien mukaisiin hakemistoihin. Tukeeko C1 vastaavaa? Nopeasti katsottuna en löytänyt tällaista ominaisuutta. Eli pitääkö sitten manuaalisesti luoda päivämääräkohtaiset sessiot vai miten homma toimii sujuvasti?

Tuossa edellä onkin hyvin kuvattu nuo metatiedot ja luokittelut, mutta miten sinä käytät catalogeja vs sessioita?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Toli »

AriL67 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mitä tulee tuohon katalogi-asiaan, uskon että C1:lläkin saa jonkun näköistä järjestystä kuville. Itsellä ei LR:n kanssa ollut mitään logiikkaa kuvien varastoinnissa jne, mutta C1:sessä otin jonkunlaisen työnkulun käyttöön videon opastuksella. Annan nykyisin importatessa jokaiselle kuvalle tagin (esim. maisemat, ihmiset, nimi, paikka ym.). Tähän ei mene montaa minuuttia. Näin löydän pitkänkin ajan päästä tietyn kuvan, kunhan muistaa mitä haluaa etsiä. Tämän jälkeen käyn koko setin läpi ja painan tähden jokaiseen kuvaan, jonka haluan käsitellä. Käsitellyille kuville annan vielä eri tähtimäärän, jotta löydän napin painalluksella vuosien päästäkin kuvat, jotka tulivat ohjelmasta ulos. Kuville annan silloin tällöin tähtiä jo kamerassa, jotka näkyvät sitten ohjelmassa. Tämä on kätevää silloinkin jos kuvaa jollekin muulle ja haluaa saada vihiä esim. ilmeistä mistä henkilö pitää. Nämä kaikki varmasti löytyy LR:stäkin, mutta itsellä ei tullut koskaan käytettyä.
C1 hommattu ja nyt pitää miettiä kuvien organisointia. LR6:ssa olen importanut kuvat ulkoiselle kovalevylle automaattisesti kuvauspäivämäärien mukaisiin hakemistoihin. Tukeeko C1 vastaavaa? Nopeasti katsottuna en löytänyt tällaista ominaisuutta. Eli pitääkö sitten manuaalisesti luoda päivämääräkohtaiset sessiot vai miten homma toimii sujuvasti?

Tuossa edellä onkin hyvin kuvattu nuo metatiedot ja luokittelut, mutta miten sinä käytät catalogeja vs sessioita?
Tukee kyllä, ne asetukset määritellään import ikkunassa, joka aukeaa erikseen kun lyö median kiinni, jossa on kuvia. Itse olen määritellyt kuvien tallennuksen juuri noin, eli alkuperäiset tallennetaan ulkoiselle kovalevylle päivämäärän mukaisiin kansioihin ja itse katalogi on koneen sisäisellä SSD:llä.

Yleensä importtaan kaikki kuvat ja käyn läpi jokaisen kuvan antaen yhden tähden säästettäville kuville. Sitten valitsen nollan tähden kuvat ja poistan ne suoraan levyltä.

Exporting osalta taas mulla on sama logiikka, mutta siinä käytän kuukausi kansioita ja niiden sisällä kuvaavaa nimeä, jolloin voin exportissa antaa suoran uuden alakansion nimen ilman tiedostonhallinnassa käymistä.

Tapoja on monia, miten nuo haluaa hoitaa, mutta C1 taipuu ymmärtääkseni kaikkeen mitä keksii haluta noilta osin.
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Kiitoksia, nyt onnistui luoda vastaava import-hakemistorakenne kuin LR:ssä. Käytätkö muuten itse vain yhtä katalogia vai onko joku tarve useammalle? Entä hyödynnätkö sessioita jossain?

Ihan peruskysymys: kuvan alla näkyy vain kuvan perustiedot eli ISO, aika, aukko ja polttoväli. Saako jostain näkyviin myös muita EXIF tietoja (päivämäärä, objektiivi jne.)?
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Toli »

AriL67 kirjoitti:Ihan peruskysymys: kuvan alla näkyy vain kuvan perustiedot eli ISO, aika, aukko ja polttoväli. Saako jostain näkyviin myös muita EXIF tietoja (päivämäärä, objektiivi jne.)?
Vasemmalla olevan työkaluvalikon välilehdellä, jonka symbolina on ympyrän sisällä oleva i, näkyy yhtenä kohtana metadata.

C1:ssä nuo kaikki erilliset työkalut on kustomoitavissa, eli voit mennä i välilehdelle ja ottaa yläpalkista "Metadata" laatikosta kiinni ja vetää sen sivuvalikosta pois kuvan päälle. Sitten voit mennä vaikka "library" välilehdelle ja vetää takaisin tuon "metadata" työkalun vaikka "library" välilehdelle haluamaasi kohtaan.

Yleisemmin, voit mennä ylävalikosta "Window" -> "Create Floating Tool" ja valitset minkä työkalun haluat. Tuo työkalu tulee kuvan päälle ja sitten voit vetää sen mihin välilehteen tahansa. Vastaavasti voit painaa kolmea pistettä minkä tahansa työkalun oikeassa ylänurkassa ja poistaa työkalun käytöstä, jos se on sinulle turha.

Eli pystyt vapaasti muokkaamaan käyttöliittymän ihan sellaiseksi kuin se oman työnkulkusi kannalta on tarpeellista. "Window" valikosta löytyy myös esiasetettuja työtiloja, joista voi haarukoida omaan käyttöön sopivan, jos ei itse halua kaikkea kustomoida.

*edit*: Omassa käytössä en käytä sessioita, mutta jos esim. kuvaisi paljon tapahtumia tai eri ihmisille, voisi tuo sessio olla hyvä tapa pitää kuvat järjestyksessä.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tiedot saa ainakin erikseen näkyviin työkalurivin i-nappulasta... mutta ainakin vanhemmissa versioissa ne sai kyllä automaattisesti näkyviin editoitavan kuvan viereen myös. Jahas, en ehtinyt :-) Lue edellisestä viestistä.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja tehodia »

tehodia kirjoitti:Sitten päästäänkin siihen tulostukseen ja kuvan kokoon. Siis siihen, miten se kuvan koko määritellään, että se täyttää paperin riippumatta paperin koosta?
Kovinkaan moni ei taida käyttää tätä tulostamiseen, kun ei mitään vastausta ole tullut? Kokeilukuukausi meni ja taisi pari kertaa minulla olla auki koko ohjelma. Minulle se ei ole vielä mikään ongelma, kun käytän Aperturea niin kauan kuin se vaan omilla koneilla toimii. Aperture on kuitenkin näköjään edelleen yksinkertaisin ja tehokkain ohjelma.
Vastaa Viestiin